Om even aan te sluiten bij Kiwi en Willem en om Piek te steunen: wat ik belangrijk vind is dat mensen zorgen dat ze aan informatie komen, zodat ze in ieder geval weten wat er gaande is. En op basis daarvan ook keuzes maken, voor zover hun geweten dat toelaat en toestaat. Daarbij kunnen verschillende zaken een meer of minder belangrijke rol spelen, naast het dierenwelzijn: zoals het milieu, de eigen gezondheid, maar ook het sociale leven. En als je continue het gevoel hebt dat je een groot offer doet, lijkt me dat bepaald slecht voor je welzijn.
Het veganisme zal wel nooit mijn keuze zijn, maar in andere zaken ben ik weer veel consequenter dan menige veganist: het schaapherderverhaal.
Verder kan ik niet helpen te denken dat je naar veganisme kunt streven, maar nooit 100% kunt zijn. En als je er heel erg naar gaat streven, zoals met die E-nummers dan vind ik dat zelf niet erg rationeel. Als ik 1 krop sla van mijn moestuin was, heb ik al slachtoffertjes gemaakt, is niet te vermijden. Die richting denk ik dan. Maar als iemand zich er gewoon goed bij voelt, moet hij zeker E-nummers pluizen. Zolang het niet richting obsessief gaat, want daar heb jezelf ernstig mee.