Vegatopia Forum

De nieuwe Vegatopia-restaurantgids

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
De nieuwe Vegatopia-restaurantgids
« Gepost op: 12 september 2004, 11:34:53 »
Vanaf vandaag is het weer mogelijk om restaurants aan te melden voor de Vegatopia-restaurantgids. Je kunt alleen restaurants aanmelden in Nederland en België en voorwaarde voor plaatsing is dat er wat te kiezen valt als je vegetarisch wilt eten. Er moeten daarom minimaal twee vegetarische (hoofd)gerechten op de kaart staan. Restaurants waar de kok heel goed vegetarisch kookt maar die slechts één of helemaal geen vegetarisch gerecht op de kaart hebben staan, komen niet in aanmerking voor plaatsing.

De hoofdpagina van de Nederlandse restaurantgids:
http://restaurantgids.vegatopia.com/

De hoofdpagina van de Belgische restaurantgids:
http://restaurantgids.vegatopia.com/be/

De aanmeldingspagina voor Nederlandse restaurants:
http://restaurantgids.vegatopia.com/feedback/^index.shtml/_restaurant_aanmelden.html

De aanmeldingspagina voor Belgische restaurants:
http://restaurantgids.vegatopia.com/be/feedback/^index.shtml/_restaurant_aanmelden.html

Maar natuurlijk mag je ook in dit forum restaurants blijven becommentariëren!

Offline Selly

• 30.783
Re:De nieuwe Vegatopia-restaurantgids
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2004, 12:07:00 »
ziet er mooi uit!
,,,,فلافل

guppiebugs

« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2005, 22:13:34 »
Ik ken keigoeie restaurantjes, zeker voor studenten, die maar 1 hoofdschotel reserveren. Zoals Enig Alternatief in Arnhem. Waarom zou die niet op de lijst mogen? Het is nota bene het enige vega restaurant in Arnhem (en daarom zit ik er ook 1 keer per week). Echt zonde als je daar nooit zou komen omdat je em niet kon vinden op de Vegatopia-lijst.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2005, 00:28:30 »
Ik ken keigoeie restaurantjes, zeker voor studenten, die maar 1 hoofdschotel reserveren. Zoals Enig Alternatief in Arnhem. (..) Echt zonde als je daar nooit zou komen omdat je em niet kon vinden op de Vegatopia-lijst.

http://restaurantgids.vegatopia.com/gelderland/arnhem/arnhem_enigalternatiefV.doc/index.shtml

M.a.w.: voor restaurants die in totaal maar 1 of 2 menu's serveren maken we vaak wel een uitzondering.

guppiebugs

« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2005, 10:20:34 »
hartstikke goed,
wat betreft de desserts en de lunch is er trouwens veel te kiezen ...

Pieter B

« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2005, 15:56:21 »
Een restaurant dat maar 1 schotel aanbiedt, en deze is vegetarisch, prima. 100 % van aanbod is dus vegetarisch. Hoort ook een grote V achter te staan.

Vegatopia zou beter de 100 % (of hoofdzakelijk) vegetarische restaurants promoten, en niet de vleesfabrieken-met-enkele-vegetarische-opties.

Voor top-10 notering bvb. zouden enkel restaurants met V in aanmerking mogen komen.

Nu heb je de idiote situatie dat een slachthuis als El Sombrero in Leuven, dat naast 50 steak- en kippenvleesgerechten ook enkele vegetarische gerechten aanbiedt, volgens Vegatopia het vijfde beste restaurant van Belgie is...!

Zo haal je dus je eigen geloofwaardigheid onderuit.  

Kiwi

« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2005, 21:03:16 »
De restaurantgids geeft juist aan hoe goed (of slecht) je ergens vegetarisch kunt eten, en dat hoeft niet per se in een 100% vegetarisch restaurant te zijn. Als je met vleeseters uit eten gaat zul je ook met hen rekening moeten houden, veel vleeseters willen echt geen dag zonder hun stukje vlees. En dan is het fijn dat je in de restaurantgids kunt zien of ze ergens ook voor vegetariërs nog iets acceptabels op tafel kunnen zetten. :)
De top 10 wordt bepaald aan de hand van de stemmen van mensen die er hebben gegeten. Als een restaurant wat naast veel vlees- slechts enkele vegagerechten heeft in deze rangschikking een hoge positie inneemt zal de kwaliteit van de vegagerechten er wel zodanig hoog zijn dat deze hoge nnotering gerechtvaardigd is.

guppiebugs

« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2005, 10:57:08 »
helemaal ga ik daar niet in mee hoor Kiwi.

als je vleesgerechten serveert, zelfs biologisch, ben je sowieso geen erg diervriendelijk restaurant. ik ken geen vegetarier die diervriendelijkheid niet belangrijk vindt. er worden geen punten voor diervriendelijkheid gegeven met als gevolg dat vleesrestaurants die gewoon een graantje mee willen pikken met een vega-alternatief toch hoog kunnen eindigen. Daarbij wordt er met typisch vegetarisch uitgangspunten zelden rekening gehouden. enkel smaak zegt niet alles. smaakpapillen reageren heel gevoelig op suiker bijvoorbeeld ... gezond krijgt ook geen punten.

Een groot restaurant krijgt sowieso meer punten omdat er veel klanten komen. Voor je het weet staat een bepaalde hamburgerketen van wie ik de naam weiger uit te spreken bovenaan omdat ze een eetbare mega-big-vega-burger maken en er heel veel verkopen.

iets vegetarisch noemen omdat je er geen vlees in stopt is sowieso niet correct. de pan waar je net een dooie steak in bakte kan niet zonder grondige reiniging een vegetarische roerbakschotel voortbrengen. ik ken eigenlijk weinig of geen "gemengde" restaurants waar de keuken "correct" is. Jan Steen in Wageningen is wat dat betreft een goeie uitzondering.

wie kan er nu in een steakhouse lekker vegetarisch eten? je hebt maar 4 smaken in je mond, alle andere zitten in je neus. falafel eten terwijl je dooie koeienlucht om je heen inademt lijkt me geen vega-feestje ...

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2005, 11:08:56 »
Een groot restaurant krijgt sowieso meer punten omdat er veel klanten komen.

Heb je wel eens van de term 'gemiddelde' gehoord?

En heb je wel eens nagedacht over de mogelijkheid dat als je info gepresenteerd krijgt, dat je zelf daarmee kan doen wat je wil? Of vind jij echt dat de restaurantgids moet bepalen waar mensen wel of niet mogen eten?

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2005, 11:23:28 »

als je vleesgerechten serveert, zelfs biologisch, ben je sowieso geen erg diervriendelijk restaurant. ik ken geen vegetarier die diervriendelijkheid niet belangrijk vindt. er worden geen punten voor diervriendelijkheid gegeven met als gevolg dat vleesrestaurants die gewoon een graantje mee willen pikken met een vega-alternatief toch hoog kunnen eindigen. Daarbij wordt er met typisch vegetarisch uitgangspunten zelden rekening gehouden. enkel smaak zegt niet alles. smaakpapillen reageren heel gevoelig op suiker bijvoorbeeld ... gezond krijgt ook geen punten.

Ik ben allang blij als ik ergens een vega schotel kan bestellen, en dan bij voorkeur iets anders dan een omelet of groentetaart. De punten die jij noemt zijn allemaal dingen die me wel aanspreken als vegetariër maar die me niet erg haalbaal lijken. De meeste restaurants zouden niet meer in aanmerking komen en in de Randstad is dat misschien een minder groot probleem vanwege de keus maar hier in 't verre achtergebeleven oosten kunnen we dan (bijna) nergens meer uit eten. Ik vind de restaurantgids prima zo! Je kunt nu zelf de keus maken voor een 100 % vega restaurant of voor een met opties als vlees. Bovendien vind ik het heel normaal om als vegetatiër in een 'gewoon' restaurant te kunnen eten, al serveren ze er ook vlees en vis.

guppiebugs

« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2005, 11:43:04 »
nee Poek, ik ben niet naar school geweest. leg jij me even uit wat "gemiddelde" betekent dan?

ik weet wel dat ik, als ik al van tevoren weet dat ik weinig "punten" ga geven, ergens niet binnenstap. als ik het woord "gemiddelde" toch goed heb begrepen betekend dit, omdat ik er niet heb gegeten, ik er ook geen lage waardering aan kan geven. dus beinvloed ik het gemiddelde niet. klopt dat, Poek? dus, als steakhouse-hater kan ik eerlijkheidshalve geen invloed uitoefenen op de gemiddelde waardering van dit bloederige vegetarische restaurant.

verder vind ik het een prima initiatief hoor, de restaurantengids. laat dat even voorop staan. alleen een restaurantengids die niet bestaat krijgt geen kritiek.

en ik woon zelf ook niet in de randstad. zonder veel restaurantenkeus. ik vind dat geen reden om minder consequent te zijn en een steakhouse te sponseren.

Kiwi

« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2005, 17:05:19 »
ik ken geen vegetarier die diervriendelijkheid niet belangrijk vindt.

Jij kent ze misschien niet, amar er zijn ook mensen die geen vlees eten uit gezondheidsoverwegingen, die dus geen boodschap hebben aan diervriendelijkheid.

Citaat
Een groot restaurant krijgt sowieso meer punten omdat er veel klanten komen. Voor je het weet staat een bepaalde hamburgerketen van wie ik de naam weiger uit te spreken bovenaan omdat ze een eetbare mega-big-vega-burger maken en er heel veel verkopen.

Dat is dus niet waar. Als ik naar de top tien van Nederlandse restaurants kijk zie ik daar veel hele kleine, maar erg goede restaurantjes in staan. Deze krijgen inderdaad niet zoveel gasten als een grote keten, maar hebben het toch tot in de top 10 van onze restaurantgids geschopt!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2005, 18:40:08 »
ik weet wel dat ik, als ik al van tevoren weet dat ik weinig "punten" ga geven, ergens niet binnenstap. als ik het woord "gemiddelde" toch goed heb begrepen betekend dit, omdat ik er niet heb gegeten, ik er ook geen lage waardering aan kan geven. dus beinvloed ik het gemiddelde niet. klopt dat, Poek? dus, als steakhouse-hater kan ik eerlijkheidshalve geen invloed uitoefenen op de gemiddelde waardering van dit bloederige vegetarische restaurant.

Gelukkig maar dan, want een restaurant kan beter op basis van ervaringen dan op basis van vooroordelen beoordeeld worden.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2005, 21:10:29 »
Vegatopia zou beter de 100 % (of hoofdzakelijk) vegetarische restaurants promoten, en niet de vleesfabrieken-met-enkele-vegetarische-opties.

Om verwarring te voorkomen: Vegatopia doet niet aan promotie van wat voor soort restaurants dan ook. De gids geeft uit zichzelf geen extra hoge waardering aan restaurants waar uitsluitend vegetarisch, biologisch, diervriendelijk, gezond of wat dan ook gekookt wordt. De gids is een afspiegeling van wat Vegatopia-bezoekers vinden van de vegetarische opties in een bepaald restaurant.

Citaat
Nu heb je de idiote situatie dat een slachthuis als El Sombrero in Leuven, dat naast 50 steak- en kippenvleesgerechten ook enkele vegetarische gerechten aanbiedt, volgens Vegatopia het vijfde beste restaurant van Belgie is...!

Niet het vijfde beste restaurant van België, dat zou wel heel erg pretentieus zijn. Een restaurant waar je volgens 61% van de 18 bezoekers die de moeite hebben genomen om El Sombrero te beoordelen, geweldig vegetarisch kunt eten. Niet meer en niet minder.

Citaat
Zo haal je dus je eigen geloofwaardigheid onderuit.  

Dat denk ik niet: de gids geeft slechts weer wat Vegatopia-bezoekers van het aanbod vinden en dat proberen we zo goed mogelijk te vertalen in de Top 10. Blijkbaar stoort het de gemiddelde bezoeker niet dat er in sommige restaurants ook vlees geserveerd wordt en dat zie je dan weerspiegeld in de gids en de Top 10.

als je vleesgerechten serveert, zelfs biologisch, ben je sowieso geen erg diervriendelijk restaurant.

De restaurantgids geeft niet weer wat de meest diervriendelijke restaurants van Nederland en België zijn, maar laat slechts zien waar Vegatopia-bezoekers goed vegetarisch gegeten hebben. Diervriendelijkheid is een nauwelijks te meten grootheid. Er zijn gidsen die wel iets dergelijks pretenderen te kunnen, maar wat je dan krijgt, is de belachelijke situatie dat restaurants die kouwe prakken en groente uit blik serveren een dozijn sterren krijgen omdat ze alleen biologische vleesvrije kouwe prakken en biologische vleesvrije groenten uit blik serveren.

Citaat
enkel smaak zegt niet alles. smaakpapillen reageren heel gevoelig op suiker bijvoorbeeld ... gezond krijgt ook geen punten.

De restaurants worden niet alleen op smaak beoordeeld. Bezoekers kunnen goede ervaringen hebben op grond van heel verschillende ervaringen. Sommige mensen geven een goede beoordeling omdat het personeel vriendelijk was, anderen omdat ze er zo gezond gegeten hebben etc.

Citaat

Dat klopt niet; het aantal stemmen is maar van zeer gering belang, het gaat om de gemiddelde waardering. Voor McDonald's in de top 10 hoef je geen angst te hebben, want Vegatopia-bezoekers hebben daar blijkbaar geen goede ervaringen.

Citaat
iets vegetarisch noemen omdat je er geen vlees in stopt is sowieso niet correct. de pan waar je net een dooie steak in bakte kan niet zonder grondige reiniging een vegetarische roerbakschotel voortbrengen. ik ken eigenlijk weinig of geen "gemengde" restaurants waar de keuken "correct" is. Jan Steen in Wageningen is wat dat betreft een goeie uitzondering.

Als je dat erg belangrijk vindt, moet je zeker niet in niet-vegetarische restaurants gaan eten. Er is nooit ofte nimmer een garantie te geven dat er in de keuken geen pannen gebruikt worden waarin net vlees gebakken is.

Citaat
wie kan er nu in een steakhouse lekker vegetarisch eten? je hebt maar 4 smaken in je mond, alle andere zitten in je neus. falafel eten terwijl je dooie koeienlucht om je heen inademt lijkt me geen vega-feestje ...

Je hebt vegetariërs die zich erg storen aan de geur van vlees en daar een enorm issue van maken, maar de ervaring leert dat de meeste mensen vinden dat het helemaal niet zo stinkt en daardoor zeker niet hun eetplezier laten bederven.

Offline CJ

• 228
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2005, 21:44:04 »

Om verwarring te voorkomen: Vegatopia doet niet aan promotie van wat voor soort restaurants dan ook. De gids geeft uit zichzelf geen extra hoge waardering aan restaurants waar uitsluitend vegetarisch, biologisch, diervriendelijk, gezond of wat dan ook gekookt wordt. De gids is een afspiegeling van wat Vegatopia-bezoekers vinden van de vegetarische opties in een bepaald restaurant.

Inderdaad elke inspanning op vegetarisch gebied mag best aangemoedigd worden.
Het overkomt me trouwens heel weinig dat ik met andere vegetariërs kan gaan tafelen. Moeten we dan verschillende restaurants gaan uitzoeken als er ook vleeseters mee gaan. Alleen als ik merk dat er niets vegetarisch op de menu staat, weiger ik om daar binnen te gaan.
"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Offline cornflake

• 127
    • muzieklijstjes enzo
« Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2005, 09:48:41 »
Citaat
Forbidden
You don't have permission to access /be/ on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.27 Server at restaurantgids.vegatopia.com Port 80

ik kom momenteel niet op de site...
...just follow the day and reach for the sun. (The Polyphonic Spree)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #16 Gepost op: 01 november 2005, 10:44:51 »
ik kan er niet op
Citaat
Siteseeing

U bevindt zich op een site van Siteseeing Internet Services.

Als het goed is, heeft u van ons reeds de juiste url ontvangen voor toegang tot (uw) specifieke informatie.

Heeft u vragen? Heeft u niet alle gegevens? Neemt u dan even contact met ons op.

Meer informatie over WebHare vindt u op http://www.sis.nl/webhare.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #17 Gepost op: 02 november 2005, 11:59:13 »
ik kan er niet op
Citaat
Siteseeing

U bevindt zich op een site van Siteseeing Internet Services.

Er zijn waarschijnlijk probelemen geweest met de server waarop de restaurantgids draait. Zou verholpen moeten zijn.

mirrie

« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2005, 17:30:27 »
Bij mij werkt het toevoegen niet volgens mij??? Ik krijg kom na het toevoegen op een 404-pagina terecht. Kun je hier ook wijzigingen doorgeven. Want de Twijfelaar in Rotterdam is helaas al weer ruim een jaar dicht..... erg jammer, want daar kon je heerlijk vegetarisch eten met veel keus op de kaart.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2005, 14:10:40 »
Bij mij werkt het toevoegen niet volgens mij??? Ik krijg kom na het toevoegen op een 404-pagina terecht. Kun je hier ook wijzigingen doorgeven. Want de Twijfelaar in Rotterdam is helaas al weer ruim een jaar dicht..... erg jammer, want daar kon je heerlijk vegetarisch eten met veel keus op de kaart.

Bedankt voor het melden. We gaan er mee aan de slag.