Mijn stelling is: Ik ben niet tegen het gebruik van dieren maar wel tegen misbruik!
Gebruik van dieren lijkt me anders ook misbruik. Je hebt niet een contract/wederzijdse toestemming met de dieren en als je ze dan gebruikt voor een eigen doel (voeding, kleding etc), dan is dat toch misbruik naar mijn mening.
Ik snap je mening, alleen als het dier er niet slechter van wordt dan zie ik het probleem niet zo. Wat jij ziet als misbruik is vind ik gebruik. Op het moment dat je het mishandelen gaat door het dier te houden in te kleine kooien, zonder naar buiten te mogen. Het dier volstoppen met hormonen en antibiotica e.d. dan is het misbruik. Zelf ben ik meerdere malen op biologische boerderijen geweest en ik kan dat niet zien als misbruik. Ik snap wel dat jij dat vind.
Ook het voor het houden van huisdieren geldt voor mij gebruik. Het is waar dat je zo'n dier aanschaft voor eigenbelang, maar zolang je het dier een goed leven geeft zie ik daar het probleem niet van. Maar ja, wat de een een goed leven vindt, vind de ander van niet. Daar valt discussie over te voeren en is moeilijk uit te komen. Ik denk dat ik goed voor mijn hondje ben en ik denk dat hij het naar zn zin heeft bij mij. Ik zie daar het kwaad niet van.
En je hebt gelijk het dier kiest er niet voor. Maar ik heb er ook niet voor gekozen geboren te worden, en ik ben toch maar heel blij dat ik er ben hoor. en ik denk dat huisdieren die goed verzorgd worden ook erg blij zijn dat ze er zijn en ik denk ook dat ze gelukkig kunnen zijn.
Raskatten en Honden komen naar mijn mening ook bij goede eigenaren vandaan. Deze mensen zijn vaak zo gek van hun dier dat al het geld erin gaat. Als dit niet zo is zal ik niet bij de betreffende fokker een hondje of katje kopen. Rasloze honden en katten zijn vaak perongeluk geboren en zitten er vaak niet zo mooi bij. Maar dit is echt mijn ervaring ermee. Het zou kunnen dat de jouwe anders is.