http://www.eetstoornis.be/anorexia_survival_15.htm :
En toch vraag ik me af of die cijfers ook voor bijvoorbeeld Nederland opgaan.
Zoals ik al eerder zei, is vegetarisme in de USA een gezondheidsdieet, terwijl ik hier in NL toch echt het idee krijg dat dierenwelzijn voorop staat in de beslissing om vegetarisch te gaan eten.
Het aangehaalde boek (Donna Maurer (1995) 'Vlees als een sociaal probleem' /'Meat as a Social Problem') is van een Amerikaanse schrijfster (vegetarier overigens, zie hieronder).
Bovendien, als ze je vragen waarom je vegetarier bent, zul je een aantal redenen noemen, waaronder gezondheid, vooral omdat die redenen altijd keurig opgesomd staan op sites etc.
Ook al ben je helemaal niet met je gezondheid bezig, je zult het toch als reden noemen, omdat het een soort van standaard antwoord is.
En als ik kijk naar wat de vega's hier eten, kan ik het me moeilijk voorstellen dat de meesten weten hoe een gezond dieet er uitziet, excusez moi.
Persoonlijk ben ik van mening dat de meeste mensen met eetstoornissen het vegetarisme gebruiken als excuus, omdat daar minder vragen over gesteld worden.
Ik kan hier niet zeker over zijn, het is mijn mening. Ik weet niet zoveel van eetstoornissen, dus misschien dat de patienten hier meer van weten: zijn jullie mede-patienten/vegetariers op de hoogte van dierenleed?
www.amazon.com :
Vegetarianism: Movement or Moment?
Donna Maurer is a long time vegetarian and freelance academic editor who also teaches online for the University of Maryland University College, where she is Adjunct Associate Professor of Sociology. She has co-edited three books on food and body weight issues (with Jeffery Sobal), including Eating Agendas: Food and Nutrition as Social Problems. She also serves on the Board of Directors of the Association for the Study of Food and Society.