Er zit wel een overeenkomst in. Bij zowel veg*isme en eetstoornissen heerst de gedachte: "Wie ben ik?" Wie ben ik om een dier te doden. Maar ook wat algemener, wie ben ik?
Ik denk dat veel vleeseters zichzelf helemaal niet bewust zijn van wie ze zijn, en waarom ze dingen doen. Ze doen dingen omdat "het altijd zo gegaan is", omdat het van ze verwacht wordt of "omdat het zo hoort".
Veg*isten denken vaker na over de wereld, en de dingen die ze doen. Wie ben ik om een dier te doden? Wie ben ik om een dier te gebruiken. Dit is positief, maar het kan ook doorslaan in het negatieve. Iemand die zich slecht over zichzelf voelt, voelt zich schuldig over het dierenleed. Maar hat kan nog verder gaan. Iemand kan zich schuldig voelen over alles wat hij eet, over de dingen die hij doet, die hij zegt...
Ik denk dat perfectionisme vaak aan zowel veg*isme als eetstoornissen ten grondslag ligt. Het altijd goed willen doen. Perfectionisme is een eigenschap die je vóór je kan laten werken, maar het kan zich ook tegen je keren, zodat je vindt dat je niks goed doet. En dan komt vaak de eetstoornis om de hoek kijken.