Vegatopia Forum

Eetstoornissen & veg*isme

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #100 Gepost op: 09 januari 2005, 19:36:51 »
ben ik ook bang voor. Maar kun je daar ook op een goede manier mee omgaan?
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2005, 19:48:58 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #101 Gepost op: 09 januari 2005, 22:11:53 »
Willem, ik denk dat het vooral belangrijk is tegen haar vriend te zeggen wat jou persoonlijk raakt in wat hij tegen haar zegt. Het is per slot van rekening jouw (stief)dochter (ik heb een hekel aan dat woord)en als jij ziet dat iemand anders iets zegt of doet wat haar kwetst (onzeker maakt)heb jij al het recht daar wat van te zeggen. Ik vind het zeker goed dat je al iets hebt gezegd!

Ik denk idd ook dat het opgelegde schoonheidsideaal qua rol spelen in een e.s wel meevalt. Tuurlijk heb je jonge, net ontwikkelende tienermeisjes die graag op Britney Spears willen lijken. Maar vaak zit er toch alweer meer achter. Waarom wil je op B.S lijken ,als je tevreden met jezelf bent?
Ik wil niet persé op iemand lijken, maar mijn overtollige kilo's doen mij wel aan de tijd denken dat ik te zwaar was met alle ellende daarom heen.

Ik heb een zusje van 13 en zij is ook wel bezig met haar uiterlijk. Mijn vader maakt (net zoals bij mij) regelmatig opmerkingen over haar buikje en dat vind ik héél vervelend. Ik heb mijn ouders hier ook over aangesproken en gewoon keihard gezegd dat één van de oorzaken dat ik een e.s heb ontwikkeld dit soort opmerkingen zijn. Dus als ze nóg een dochter hiermee willen, ze dan vooral door moeten gaan!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #102 Gepost op: 10 januari 2005, 15:14:46 »
Je hebt helemaal gelijk om de degene die dat soort opmerkingen maakt daarop aan te spreken. Jouw voorbeeld over je zusje (en jezelf)geeft ook aan dat de omgeving heel bepalend kan zijn. Overigens slaat mijn "stief"dochter niet door hoor. Zij ziet het ook wel, maar wanneer is wel het punt bereikt dat ze evt. door zal slaan.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2005, 15:18:41 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #103 Gepost op: 10 januari 2005, 15:24:15 »
Kun je niet een valse opmerking maken tegen het vriendje over zijn uiterlijk?

Monie

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #104 Gepost op: 10 januari 2005, 15:26:54 »
Als ze verder redelijk goed in haar vel zit zal ze niet zo snel doorslaan ;). Doorslaan doe je pas als er zich (meerdere) problemen voor doen in je leven. En zelfs dan hoeft dat niet, dat hangt heel erg van de persoon af. Ik vind het verder heel goed, zoals je op de situatie reageert.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2005, 15:27:43 door Monie »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #105 Gepost op: 10 januari 2005, 15:27:56 »
Kan ik wel doen, maar dan krijg ik geheid een valse opmerking terug.   :O
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #106 Gepost op: 10 januari 2005, 16:12:19 »
Hmmm, ik zou geen ruzie maken met de vriend van je dochter.... :-X
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #107 Gepost op: 10 januari 2005, 16:43:42 »
Ben ik niet bang voor hoor. Kunnen ook aardig veel van elkaar hebben. Hij vindt zelfs dat hij als overtuigde vleeseter hier uitstekende maaltijden krijgt. had van te voren nogal wat vooroordelen over vegetarisch. Wisselen nu zelfs gerechten uit, weliswaar pas ik de zijne (liever gezegd, die van zijn moeder) aan. En dan vindt hij ze ook nog te eten  ;) Dit is overigens een noordelijk understatement voor, ik vond het erg lekker. Als je iemand hier vraagt: "Wat vond je er van" dan krijg je in negen van de tien keer het antwoord: "Het kon minder". En dan is het bedoeld als voortreffelijk.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #108 Gepost op: 10 januari 2005, 17:07:45 »
Het is tegenwoordig zelfs zo dat vrouwen hun kont laten vullen (met wat weet ik niet, siliconen misschien?) om een dikkere kont te krijgen.

Niet zozeer dikker, maar voller. Het zijn denk ik vooral vrouwen en mannen met een platte kont die dat laten doen.

Ik vraag me trouwens af of je nog wel normaal kunt zitten met die dingen, want ze zitten toch niet in je kont vastgemaakt?

'k Heb het van de week bij MTV gezien, die zakjes lijken op de tietsiliconen. Ik snap ook niet hoe je daar op moet zitten...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #109 Gepost op: 10 januari 2005, 19:04:55 »
Ach ja, je hebt ook gelzooltjes voor in je schoenen. Schijnt therapeutisch te werken. Misschien zitten er ook drukpunten in je kont....

Willem, mijn vriend zegt altijd"goed te doen" en dat is zijn manier van zeggen dat het eten lekker was :-\
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Aiko

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #110 Gepost op: 10 januari 2005, 20:03:14 »
Willem, mijn vriend zegt altijd"goed te doen" en dat is zijn manier van zeggen dat het eten lekker was :-\

Had ook kunnen zeggen: Ik kon het binnenhouden...

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #111 Gepost op: 10 januari 2005, 21:57:55 »
Ach ja, je hebt ook gelzooltjes voor in je schoenen. Schijnt therapeutisch te werken. Misschien zitten er ook drukpunten in je kont....

Willem, mijn vriend zegt altijd"goed te doen" en dat is zijn manier van zeggen dat het eten lekker was :-\
Komt ie ook uit net Noorden?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #112 Gepost op: 10 januari 2005, 22:33:50 »
Ja, hij is geboren in Gruning! Ik in Den Haag, dus er is nogal wat contrast ;)
Ach Aiko, hij is me wel altijd heel dankbaar hoor, dat ik lekker kan koken. Tis meer een grapje (een gronings grapje dus....)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Agent Gia Fox

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #113 Gepost op: 02 februari 2005, 07:49:31 »
Hi Toeps,

Ik weet dat mijn eetstoornis mijn leven enorm beinvloed heeft en weet dus ook niet 100% zeker of ik vegetariër met vegan periodes zou zijn geworden als die eetstoornis nooit in mijn leven zou zijn gekomen.

Hoewel het vegetarische aspect maar een piepklein gedeelte is van mijn eetstoornis.
Ik heb tussen mij 13e en 17e zware anorexia gehad, ben daar voor opgenomen, behandeld, over and over.

De enige uitleg en connectie die ik kan geven aan eetstoornissen en veg*ns, is dat je meer let op je voeding.
Je hoeft niet een eetstoornis te hebben om goed op je voeding te letten, en ik ken zat meisjes uit mijn periode in de kliniek die helemaal niet gezond aten, maar leefden op kleine stukjes chocola, dus dat gaat ook niet eens altijd op.

Agent Gia Fox

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #114 Gepost op: 02 februari 2005, 07:57:33 »
Het zal zoiets als met verslavingen zijn: de ene inruilen voor de ander?
Ja, ik ben het levende voorbeeld daarvan.
Sinds ik "beter" ben (zucht, ik haat diagnoses, omdat ik aan ben gekomen en geen anorectisch gewicht meer heb ben ik dus beter in ieder's ogen, ze zouden eens moeten weten wat er in mijn hoofd om gaat) heb ik allerlei soorten vormen gehad.

Van anorexia dus naar boulimia, overmatig sporten - heel erg, heb een jaar gehad dat ik zes uur per dag aan het cardio sporten was, ik overdrijf niet, mijn hart was dus niet echt blij en liet dat ook merken...  :hammer:, en heb een tijd gehad dat ik me gewoon vol propte een dag en daarna dagen aan het vasten sloeg.

Toeps

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #115 Gepost op: 02 februari 2005, 08:27:16 »
Hey, daar ben ik weer!

Ik ben ondertussen alweer bijna beter! Ik heb nooit meer eetbuien, en ik kan heel goed met eten omgaan. Ik ben nu vooral aan het werken aan mijn onzekerheid. Ik ben vaak bang om het niet goed te doen.

Ik merk dat ik weer steeds meer richting veganisme ga, maar deze keer wil ik het niet obsessief doen. Ik wil streven naar veganisme, maar als het een keer niet uitkomt, dan niet. En ik hou de mogelijkheid open om een keer een Ben en Jerry's ijsje te eten. Als ik mezelf dat allemaal ga ontzeggen, wordt de kans om door te slaan wel erg groot.

Ik ben heel tevreden met hoe ik nu eet. Ik gebruik voornamelijk sojamelk (ik vind het echt lekkerder dan melk), ik eet yofu (ook al zo lekker :P ), en ik gebruik vaak tofu in plaats van quorn. Dat zijn makkelijke keuzes. Echt 100% vegan zal ik niet worden, maar iets is al beter dan niets.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #116 Gepost op: 02 februari 2005, 09:57:21 »
Je zag er idd de laatste keer goed uit. Zo verbeterd dat ik je de laatste keer dan ook niet herkende.  :P
Ga zo door!!
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Toeps

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #117 Gepost op: 02 februari 2005, 12:44:33 »
Je zag er idd de laatste keer goed uit. Zo verbeterd dat ik je de laatste keer dan ook niet herkende.  :P
Ga zo door!!

 ;D

Tamara

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #118 Gepost op: 05 februari 2005, 16:36:46 »
Ik ben blij om te horen dat het goed met je gaat ook al ken ik je niet persoonlijk.

Toeps, ik wens jou heel veel succes toe! :thumbsup:

Ayla

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #119 Gepost op: 06 juni 2005, 22:50:18 »
Light yoghurt en kwarkdingetjes (van Vitalinea) enzo staan bol van de gelatine.. en de normale varianten durf ik niet :-[.. wat nu?
(Zoo stom en oppervlakkig en eetgestoord, maar ik krijg het er echt niet uit)

De laatste tijd eet ik maar geen yoghurt meer enzo, en melk durf ik ook al heel lang niet meer.. en zo stapelen de tekorten zich op :-[.