Cheryl moet oppassen dat ze niet teveel vetten binnenkrijgt (vooral van de pindakaas) en niet te weinig eiwitten.
Ze krijgt te weinig binnen van calcium, A, D, B1, B2, C en foliumzuur. De hoeveelheid water mag omhoog, evenals de hoeveelheden groente en fruit.
Ze slikt Roosvicee Ferro voor het ijzer en B12-pillen bij.
A: O.a.voor je ogen.
6 Worteltjes per dag (60 gram), van die geschrapte uit een zakje bijvoorbeeld, levert de ADH.
D: is zeer belangrijk voor stevige botten. Werkt samen met o.a. calcium en magnesium.
Misschien moet je halvarine/margarine gaan gebruiken. Daar zit aardig wat in. 5 a 6 porties (ong. 30 gram) levert de ADH.
B1: Komt veel voor in volkoren producten, zoals volkoren brood, volkoren meel, tarwekiemen.
5 Volkoren boterhammen leveren de helft vd ADH.
4 Eetlepels tarwekiemen (24 gram) ook.
B2: Van belang voor de stofwisseling. Het komt vooral voor in zuivelproducten en kan voor veganisten dus een probleem zijn. Het makkelijkste om het binnen te krijgen is door het drinken van gefortficeerde sojamelk.
C: meer vers fruit (1 kiwi of 1 sinaasappel leveren de ADH) en rauwkost.
Foliumzuur: Zit o.a. in groente (ijsbergsla, postelein, broccoli) en volkoren producten
Calcium: Belangrijk voor je botten, tanden en je spieren.
Dit krijg je het makkelijkst uit gefortificeerde sojamelk en groenten (broccoli, chinese kool, boerenkool, molsla, postelein, raapstelen, spinazie) en amandelen, tortilla chips (!), hazelnoten, paranoten, sesamzaad (1 eetlepel 100 mg).
Omdat noten nogal vet zijn en je niet meer dan 2 keer per week bladgroenten mag hebben (ivm. nitraat) zou ik gefortificeerde sojamelk gaan drinken.
Ik heb een shake voor je bedacht. Ik weet niet hoe het smaakt, maar ik neem aan dat het best te doen is
:
Cheryl's Shake:
150 gram Provamel extra
1 banaan
30 gram tarwekiemen
1 paranoot
1 eetlepel sesamzaad
(Fruit, cacaopoeder en kaneel naar smaak)
Met de staafmixer fijnmaken of zelf goed roeren (paranoot dan maar apart opeten).
Voedingswaarde:
Kcal: 439
Eiwit: 25 gram
Vet: 19 gram, waarvan 4 verzadigd
Calcium: 375 mg
IJzer: 6,4 mg
Selenium 52 microgram
Zink: 8,4 mg
E: 10,7 mg
B1: 1,21 mg
B2: 0,76 mg
Foliumzuur: 65 mcg
C: 11 mgOverigens lijken er in crackers niet zoveel vitaminen te zitten (niks om precies te zijn), ook niet in de volkoren versie. Misschien kun je het gaan vervangen door volkoren brood? Daar zit veel meer in.