Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #80 Gepost op: 10 februari 2005, 13:22:49 »
Flexanists have the future  :D

:yes:
Alhoewel het met wel aan verf doet denken...
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2005, 13:23:19 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Fabian

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #81 Gepost op: 10 februari 2005, 13:44:06 »
Misschien kunnen we infiltreren als schilders en ondertussen mensen gaan bekeren.

Dit kwam ik trouwens net tegen:

Flexitarian is in 2003 als winnaar gekozen als 'most useful word' door the American Dialect Society.

http://www.americandialect.org/woty.html

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #82 Gepost op: 10 februari 2005, 22:18:08 »
Misschien kunnen we infiltreren als schilders en ondertussen mensen gaan bekeren.
:yes:

Citaat
Dit kwam ik trouwens net tegen:

Flexitarian is in 2003 als winnaar gekozen als 'most useful word' door the American Dialect Society.

http://www.americandialect.org/woty.html

Flexan moet het woord van 2005 gaan worden  ;D
Eet gezond & eet taartjes

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #83 Gepost op: 10 februari 2005, 23:53:10 »
Dat flexetarier lijkt wel wat op een quote van Catootje uit Jan, Jans en de kinderen. Kennen jullie die nog? zij zegt: "Ik ben vanaf vandaag vergetariër alleen niet bij het eten".
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #84 Gepost op: 11 februari 2005, 16:37:15 »
Dat flexetarier lijkt wel wat op een quote van Catootje uit Jan, Jans en de kinderen. Kennen jullie die nog? zij zegt: "Ik ben vanaf vandaag vergetariër alleen niet bij het eten".
Yep. Karlijn is vegetarier, en ze gaat op een gegeven moment met Catootje samen demonstreren bij de slager. Catootje wil wel een gehaktballetje bij de avondmaaltijd en zegt dan dat ze best vegetarier wil zijn, maar niet tijdens het eten :) Karlijn blijft gedurende de rest van de strips wel vegetarier trouwens!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #85 Gepost op: 17 februari 2005, 10:43:00 »
Ik zit een beetje in 2-strijd. Mijn redenen om vegetariër te zijn, kunnen soms wat verwarrend zijn, want ik eet sporadisch nog wel vis. Waarom? Weet ik eigenlijk niet....tja, ik vind sommige soorten wel lekker. Net als dat ik shoarmareepjes wel lekker vind. Maar die eet ik niet omdat het eind dan zoek is in "waar trek ik de grens" (ook voor andere mensen). Tuurlijk, vissen zijn ook levende wezens, maar mijn overtuiging om vegetariër te zijn is voornamelijk vanwege het dierenwelzijn en dat dieren op het land voor mij dichterbij staan dan een vis. Nou kun je keihard zeggen :"bullshit!" (wat het keihard gezien ook is) maar zo werkt het voor mij nou eenmaal....
Vanwege dit dierenwelzijn gaan dingen als eieren, melk, kaas, eigenlijk alle zuivel me ook tegenstaan. Thuis zou ik best vegetariër willen blijven, maar buitenshuis liever veganist. Op m'n werk, als je uit eten gaat, bij familieleden.
Dat zijn plekken waar je toch vaak, zeker als vegetariër kaas en ei krijgt. Maar die zijn zeker niet biologisch (wat ik dus wel ok vind, bio) en daar zit ik wel mee....
Dus de 2-strijd: aan de ene kant ben ik strikt gezien nog niet eens vegetariër, aan de andere kant ben ik richting veganist aan het denken!
Wat moet ik nou?? :-[
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #86 Gepost op: 17 februari 2005, 11:09:15 »
Toen ik vegan was, had ik het liever andersom. Binnenshuis altijd vegan. En buitenshuis wat makkelijker. Mensen vinden het al moeilijk te weten wat vegetarisch eten is, laat staan veganistisch. En dat kan je ze ook niet kwalijk nemen.

Maar jouw dilemma is inderdaad wel weer een hele nieuwe, hihi.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2005, 11:09:33 door Annemieke »

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #87 Gepost op: 17 februari 2005, 12:38:31 »
'Ik noem mezelf ook flexanist' omdat ik thuis praktisch helemaal vegan leef, maar buitenshuis niet. Dat heeft een reden: ik vind het onmogelijk om buitenshuis op alles te letten, daar word je leven echt een stuk minder aangenaam van. Bovendien merk ik dat de meeste mensen het al een opgave vinden om vegetarisch voor me te koken, dus om dan ook nog eens te vragen om een veganistisch recept  :-\
Als ik voor anderen kook, probeer ik er wel voor te zorgen om vegan te koken, om te laten zien dat het heel lekker is (en ze wellicht op een idee breng).

@laurita: ik denk dat mensen het niet zullen begrijpen. Mijn ervaring is dat je maar het best zo duidelijk mogelijk kunt zijn in je boodschap naar buiten over wat je wel/niet eet. Het lijkt mij voor buitenstaanders nog al onbegrijpelijk als je beweert vegan te zijn, maar ze bij jouw thuis wel vis aan treffen of iets dergelijks. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het aan iedereen uit te leggen, je motivatie aan ze voor te leggen. Misschien dat ze dan wel hun best doen om bio-producten te kopen, etc.
Eet gezond & eet taartjes

Tamara

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #88 Gepost op: 17 februari 2005, 22:59:55 »
Citaat
Tuurlijk, vissen zijn ook levende wezens, maar mijn overtuiging om vegetariër te zijn is voornamelijk vanwege het dierenwelzijn en dat dieren op het land voor mij dichterbij staan dan een vis. Nou kun je keihard zeggen :"bullshit!" (wat het keihard gezien ook is) maar zo werkt het voor mij nou eenmaal....

Wat mij opvalt Laurita, is dat je wel heel eerlijk bent.
Dieren op het land staan dichter bij je dan vis, zeg je.
Je weet dat er bepaalde mensen zijn die dat bullshit vinden, en het mooie ervan is, dat je zelf ook toegeeft dat het Bullshit is.

Nou, als het dan werkelijk echt Bullschit is volgens jou:
Waarom eet je het dan nog?

Mischien is een duikexcursie wel wat voor je, dan zal je dichter bij de vis staan(ecxuseer :-[Zwemmen) dan ooit en van daaruit alsnog besluiten om Vegetariër te worden?

Laurita, het gaat er niet om welk diersoort dichterbij je staat, het gaat om respect.
Respect voor het leven van een ander wezen.

Er zijn genoeg mensen hier op aarde die een hondje staan te aaien en een varken doodknuppelen, simpelweg omdat het ene dier dichterbij ze staat dan het andere dier.

Maar klopt dat dan wel?
Valt dat te rechtvaardigen tegenover het dier wat doodgeknuppeld wordt?

Moet je perse een dier mooi vinden om het te laten leven?
Moet je perse een binding hebben met een dier om het te respecteren?
Kun je niet gewoon denken:
De vis staat verder van mij af dan een ander dier, maar ik respecteer zijn leven net als dat van een ander dier, dus voor mij geen vis meer?

Niemand wil sterven.
Het Leven is het enige wat telt als de dood op de loer ligt........

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #89 Gepost op: 18 februari 2005, 00:19:16 »
Citaat
Niemand wil sterven.

Sommige mensen wel....
Stem op de Partij voor de Dieren

Tamara

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #90 Gepost op: 18 februari 2005, 00:21:59 »
Citaat
Niemand wil sterven.

Citaat
Sommige mensen wel....

Ja, maar dan wel vrijwillig lijkt mij, ik heb nog nooit een Vis horen zeggen: Neem mij maar, ik wil maar al te graag gegeten worden >:(
Dat zou jij toch moeten weten als Veganist zijnde!
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2005, 00:23:34 door Magic Aura »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #91 Gepost op: 18 februari 2005, 00:24:59 »
Citaat
Niemand wil sterven.

Citaat
Sommige mensen wel....

Ja, maar dan wel vrijwillig lijkt mij, ik heb nog nooit een Vis horen zeggen: Neem mij maar, ik wil maar al te graag gegeten worden >:(
Dat zou jij toch moeten weten als Veganist zijnde!

'Niemand' leek zo in de zin te staan als iedereen.  Maar idd alleen als het vrijwillig is.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2005, 00:25:15 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Tamara

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #92 Gepost op: 18 februari 2005, 00:27:14 »
Citaat
'Niemand' leek zo in de zin te staan als iedereen.  Maar idd alleen als het vrijwillig is.

Weet je nou wat hier het gekke van was?
Op het moment dat ik schreef niemand wil sterven dacht ik ook aan zelfdoding en aan het feit dat er mischien wel iemand zou kunnen zijn die daar vervolgens vast op zou kunnen gaan reageren, en dat was jij dus ;)
Grappig :)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #93 Gepost op: 18 februari 2005, 16:59:51 »
Je hebt gelijk, Magic Aura....
Ik eet sommige vissoorten (alleen als ze in het wild gevangen worden) puur omdat ik het stiekem wel lekker vind. Maar mijn overtuiging om geen andere dieren te eten valt daarbij eigenlijk helemaal in het niet :-\
Ik hou van dieren, maar vooral dieren die fluffy zijn en echt uitdrukkingen kunnen hebben (wel eens een vis bang zien kijken?) en ik weet dat dit bullshit is. Ik moet mezelf vermannen en bedenken waarom ik geen vlees wil eten! >:(
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Monie

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #94 Gepost op: 18 februari 2005, 17:16:25 »
Ik heb eigenlijk het idee dat vissen continu bang kijken, met die grote ogen :o.
Vissen zijn voor mij niet anders dan andere dieren. Ik eet ze dus niet.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2005, 17:17:27 door Monie »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #95 Gepost op: 18 februari 2005, 17:49:20 »
Je hebt gelijk, Magic Aura....
Ik eet sommige vissoorten (alleen als ze in het wild gevangen worden) puur omdat ik het stiekem wel lekker vind. Maar mijn overtuiging om geen andere dieren te eten valt daarbij eigenlijk helemaal in het niet :-\
Ik hou van dieren, maar vooral dieren die fluffy zijn en echt uitdrukkingen kunnen hebben (wel eens een vis bang zien kijken?) en ik weet dat dit bullshit is. Ik moet mezelf vermannen en bedenken waarom ik geen vlees wil eten! >:(

Moet je eens op een zaterdag langs de vismarkt lopen en in die verschillende bakken kijken.  :pukey:
Dit is geen aanval hoor.  :) Maar wat er in die bakken ligt, compleet met oogjes en bewegende vissendelen, brrrrrrrr, dan wil je het niet eens meer eten.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #96 Gepost op: 18 februari 2005, 18:00:52 »
Het bediscussiëren of iemand wel of geen vis moet eten, hoort wat mij betreft niet thuis in de veganistendraad...  ::)
Eet gezond & eet taartjes

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #97 Gepost op: 18 februari 2005, 18:01:27 »
Het is veel gevraagd om veganistisch te koken.
En soms koken mensen dan vegetarisch en dan blijkt het alsnog veganistisch te zijn...

voor sommige mensen is de term vegetarisch al moeilijk, terwijl, als je wat makkelijke gerechten zonder vlees of vis opnoemt, dan blijken ze die zelf eigenlijk regelmatig te eten/maken zonder daar de term vegetarisch aan te hangen.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #98 Gepost op: 18 februari 2005, 18:01:31 »
Citaat

Mischien is een duikexcursie wel wat voor je, dan zal je dichter bij de vis staan(ecxuseer :-[Zwemmen) dan ooit en van daaruit alsnog besluiten om Vegetariër te worden?

Heb je wel eens gedoken? Ik kom altijd uitgesproken hongerig boven. Al die superverse vis en nog levende kreeften om me heen...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #99 Gepost op: 18 februari 2005, 18:23:36 »
Recalcitrantje.