Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #260 Gepost op: 14 juli 2005, 15:08:07 »

Maar hoe langer ik er over nadenk des te meer krijg ik het gevoel dat ik wel erg makkelijk overstag ben gegaan. Ik bedoel; ik heb niet eens geprobéérd of er iets vegans te krijgen was.


Nou dat is toch niet zo heel gek, je moet voor je zelf gewoon nog bekijken hoe je er buitenshuis mee omgaat, en aangezien je zelf al aangaf dat je flexanist bent, is het niet raar dat je iets niet vegans hebt genomen, maar wat je wel hebt gedaan is je collega uitleggen hoe je er over denkt. Nou de volgende keer zoek jij de tent uit, dus dan eet je iets vegans, en misschien zoekt je collega de keer erna een tent uit waar je iets vegans kunt eten. Nou dan gaat het toch al de goede kant uit?

Je moet gewoon nog wennen hoe er meer om te gaan dat is toch niet zo gek?
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #261 Gepost op: 14 juli 2005, 15:10:46 »
Misschien maak je het jezelf makkelijker door niet het labeltje veganistisch maar het labeltje totaal-vegetarisch te gebruiken. Je hoeft niet te vragen naar iets veganistisch, maar naar iets zonder dierlijke produkten (in de praktijk moet je dan expliciet vragen naar iets zonder vlees, vis, gevogelte, zuivel, kaas en ei anders begrijpt men meestal niet wat de bedoeling is), dat klinkt gelijk al heel anders.

Tenminste, ik heb niet meegekregen dat je je leren schoenen en wollen truien ook in de ban heb gedaan, dus je bent dan ook geen veganist maar een totaal-vegetarier.  ;D

Dus, je bent pas een veganist wanneer je geen enkel gebruik probeert te maken van dierlijke produkten. Wanneer je geen vlees, vis en zuivel meer gebruikt, ben je in mijn optiek gewoon een strenge vegetariër...
“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #262 Gepost op: 14 juli 2005, 15:21:59 »
Ik ben inderdaad geen veganist, dat weet ik ook wel, en dat heb ik ook nooit beweerd (ik eet ook nog af en toe ei zelfs, al merk ik dat dat ook minder wordt, nu al, na drie weken).
Maar voor vleeseters kom je al wel snel over als veganist als je (ook) geen zuivel gebruikt. Maar dat doet er ook niet toe, hoe het overkomt, het gaat erom wat ik zelf vind. En ik dacht dat ik vond dat ik buitenshuis wel wat soepeler kon zijn, maar een stuk kaas is dus blijkbaar voor mezelf toch ook al tè soepel.

En ik heb zojuist de volgende lunchafspraak in onze electronische agenda's gezet (degene die kiest en betaalt moet ook de afspraak plannen), en daar had ik ook bij gezet dat ik achteraf  toch baal over die geitenkaas. Krijg ik een mailtje terug van m'n collega:

Citaat
Dacht ik al dat je je niet prettig zou voelen.
Misschien vinden we een leuk veganistisch restaurantje…

Dus die maandelijkse lunches gaan helemaal goed komen! :heart:

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #263 Gepost op: 14 juli 2005, 16:55:11 »
De eerste keer dat ik buiten de deur at nadat ik had besloten vegan te eten, bestelde ik ergens een broodje gezond "Nee, geen ham, en kan het ook zonder kaas alstublieft?".
Wist ik veel dat er ook gekookt ei op een broodje gezond zit. Toen het meisje mijn broodje kwam brengen zei ze: "Zonder kaas hè? Ik heb er maar wat extra ei op gedaan! :)"
 :O

Nouja goed... het is inderdaad misschien even wennen in het begin. Maar ik vraag nu over het algemeen (tjees, kweenie, ik ga niet zo vaak uit eten in reguliere restaurants geloof ik) wel of het zonder ei en zuivel kan. Dat vind ik niet zo Volkert klinken als 'veganistisch', inderdaad. :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #264 Gepost op: 14 juli 2005, 23:28:26 »
Maar... dat broodje zelf was waarschijnlijk ook niet eens veganistisch?
Eet gezond & eet taartjes

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #265 Gepost op: 15 juli 2005, 15:34:14 »
Geen idee. Naar de veganeskheid van brood vraag ik buiten de deur nooit. Ik ga er eigenlijk van uit dat al het brood buiten de deur niet vegan is. Maar dat vind ik minder problematisch dan ei op mijn brood gooien, wat je ook heel makkelijk achterwege zou kunnen laten.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #266 Gepost op: 15 juli 2005, 15:54:11 »
Maar een broodje gezond zonder ham, kaas en ei is toch gewoon een broodje groente?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #267 Gepost op: 15 juli 2005, 15:58:21 »
Klopt.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #268 Gepost op: 15 juli 2005, 16:22:31 »
 :frusty:

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #269 Gepost op: 15 juli 2005, 16:50:38 »
Naar de veganeskheid van brood vraag ik buiten de deur nooit.

Rare meid!  ;)

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #270 Gepost op: 15 juli 2005, 17:10:04 »
Ik doe het dus anders: Aan de ene kant is het lastig om buiten de deur veganistisch te eten, aan de andere kant moet ik af en toe gewoon nog kaas eten anders wordt ik echt vreselijk chagrijnig :-[  Ik maak dus van de gelegenheid van buiten de deur eten gebruik om af en toe eens kaas te eten. Dan kan ik het verder makkelijker accepteren dat ik het niet eet.

Weet iemand of de groentekroketten van Van Dobben veganistisch zijn? Die van Vetara wel maar de snackbar bij mijn werk heeft die niet, wel die van Van Dobben. Ik ben nu voor de vrijdagse vette-bek-halen met collega's overgestapt van broodjes kaassoufle naar broodjes groentekroket, scheelt allicht weer iets in zuivel. Op de snijmachine bij die tent snijden ze de kaas en de rosbief op dezelfde machine trouwens... :scaredblue:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #271 Gepost op: 15 juli 2005, 17:58:35 »


Citaat
Dacht ik al dat je je niet prettig zou voelen.
Misschien vinden we een leuk veganistisch restaurantje…

Dus die maandelijkse lunches gaan helemaal goed komen! :heart:

Fijne begripvolle collega. Jammer dat je je hierbij ook zo rot kunt voelen. Jouw onderschrift over principes en op de proef stellen is waarschijnlijk ook heel bepalend in jouw leven. Hoe vaak vind je dat je principes op de proef worden gesteld? En mag het overschrijden van een grens dan wel van jezelf? Vergeet dan niet dat jij degene bent die de principes gekozen heeft en niemand anders daar mee te maken heeft. Maar gezien jouw eerdere bijdragen doe je dat ook wel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #272 Gepost op: 15 juli 2005, 18:11:57 »
Vergeet dan niet dat jij degene bent die de principes gekozen heeft en niemand anders daar mee te maken heeft. Maar gezien jouw eerdere bijdragen doe je dat ook wel.

Het klopt dat niemand er iets mee te maken heeft wat ik voor mezelf als grens stel (inderdaad net zoals ik vind dat ik me niet met de keuzes van een ander mag bemoeien). En ik trek me daarom ook niets niet zo veel aan van wat een ander over mijn doen en laten te zeggen heeft. Maar daarom kan ik het er nog wel zelf moeilijk mee hebben als ik voor mijn gevoel tegenstrijdig aan mijn eigen principes handel. En dat komt gelukkig niet vaak voor, maar sporadisch wel, zoals gisteren dus.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #273 Gepost op: 15 juli 2005, 23:47:30 »
Sla je dan niet een beetje door? Het moet toch geen zelfkwelling zijn. Dan begin ik linken te leggen met de Eetstoornissendraad. Wat overdreven misschien, maar ik kan mijn gedachten niet helpen. Hoe moet dat trouwens straks in Nieuw-Zeeland? Dat kan nog knap lastig worden.
Vegan thuis, vegetarier uit...lijkt me nog enigszins werkbaar. Maar dat kan ik mis hebben, natuurlijk.
de tuin: dat ben ik

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #274 Gepost op: 15 juli 2005, 23:56:37 »
Sla je dan niet een beetje door? Het moet toch geen zelfkwelling zijn. Dan begin ik linken te leggen met de Eetstoornissendraad. Wat overdreven misschien, maar ik kan mijn gedachten niet helpen.

De kwelling zat gisteren vooral in wat ik wèl heb gegeten, niet zozeer in wat ik niet (meer) eet. En eetstoornis... ik maakte dat geintje van de week zelf al, over het obsessief uitpluizen van alle verpakkingen naar e-nummers en verborgen lactose en zo. Maar er moet echt nog heel wat gebeuren voor dat ik een eetstoornis heb hoor!
Of je moet vinden dat iedereen die op e-nummers let een eetstoornis heeft, dan klopt het wel ja. :P

Citaat
Hoe moet dat trouwens straks in Nieuw-Zeeland? Dat kan nog knap lastig worden.
Vegan thuis, vegetarier uit...lijkt me nog enigszins werkbaar. Maar dat kan ik mis hebben, natuurlijk.

Tja, Nieuw-Zeeland... ik moest toch ook altijd maar afwachten hoe het voor vegetariërs is in de verre vreemde buitenlanden waar we tot nu toe geweest zijn. En dat heb ik ook altijd overleefd. Dus in een geciviliseerd land als Nieuw-Zeeland moet dat zeker niet zo'n probleem zijn lijkt me. Gewoon zo veganistisch mogelijk proberen te eten denk ik, en niet in paniek raken als er een keer ergens zuivel of ei doorheen zit.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2005, 00:13:53 door Kiwi »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #275 Gepost op: 16 juli 2005, 00:03:19 »
Tja, Nieuw-Zeeland... ik moest toch ook altijd maar afwachten hoe het voor vegetariërs is in de verre vreemde buitenlanden waar we tot nu toe geweest zijn. En dat heb ik ook altijd overleefd. Dus in een geciviliseerd land als Nieuw-Zeeland moet dat zeker niet zo'n probleem zijn lijkt me. Gewoon zo veganistisch proberen te eten denk ik, en niet in paniek raken als er een keer ergens zuivel of ei doorheen zit.

Je hebt zelfs veganisten in Nieuw-Zeeland :D en die leven nog steeds...
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2005, 00:03:33 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #276 Gepost op: 16 juli 2005, 00:10:30 »
Je hebt zelfs veganisten in Nieuw-Zeeland :D en die leven nog steeds...

Tja, gekken heb je overal. ;)
Maar er zal vast wel wat te eten zijn hoor. En we overnachten in hostels, waar over het algemeen een keuken bij is voor algemeen gebruik, dus ik zal best wel vaak zelf koken. En dan is het natuurlijk helemaal geen probleem! :)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #277 Gepost op: 16 juli 2005, 08:19:50 »
Het op E-nummers letten vind ik wel ver gaan, ja.

Volgens mij is Lovelocker stiekem gewoon jaloers dat bij andere mensen hun geheugen voor nummers e.d. en weirde namen nog niet zo erg is aangetast door hoge leeftijd als bij hem... :P
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2005, 08:21:22 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #278 Gepost op: 16 juli 2005, 08:25:05 »
Nou, geheugen.... ik heb gewoon een briefje in m'n portomonnee zitten hoor, ik ken ze nog niet allemaal uit m'n hoofd.
Zal bij mij dan ook de leeftijd wel zijn denk ik. ;)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #279 Gepost op: 16 juli 2005, 08:31:08 »
 :gossip: Ssssssssssst. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.