Ik ga maar niet 'quoten' dat kost te veel ruimte.
Respect heeft te maken met achting in de NL betekenis. Correct. Maar respect zoals het tegenwoordig steeds vaker gebruikt wordt heeft ook te maken met rekening houden met levensstijl, keuzes, houding en overtuigingen van anderen, kortom in haar of zijn waarde laten. Respect voor een dier of natuur kan inderdaad ook wel maar heeft meer de betekenis van 'zuinig zijn met'. Wees wijs met de Waddenzee bijvoorbeeld. De overtuiging en levensstijl van een dier kun je moeilijk in zijn waarde laten.
Respect heb ik automatisch voor levende wezens, voor mensen niet meer dan voor dieren. Niet vanwege de keuzes etc. die mensen wel en dieren niet kunnen maken. Dat heeft er voor mij helemaal niks mee te maken. Maar vanwege het feit dat een dier leeft, is zoals hij is, heb ik respect voor hem/haar. Daarnaast kun je nog respect hebben voor keuzes, levenstijlen etc. En die heb ik meestal wel maar niet altijd, moet ik eerlijk zeggen. Ik oordeel echt wel eens, ik ben geen supermens. Wel probeer ik iedereen in zijn/haar waarde te laten. Maar mensen kunnen bij mij mijn respect voor hen soms echt verspelen, dieren eigenlijk niet. Ik vind dieren gewoon hele mooie, pure wezens. Dat maakt het extra schrijnend hoe wij vaak met ze om gaan, ook omdat ze zich niet kunnen verdedigen hiertegen.
Ik snap wel wat je bedoelt over dat een "bekering" om het zo maar te zeggen niet met dwang moet gaan. Dat je veel beter rustig je argumenten en je eigen twijfels kenbaar kunt maken, dat dat veel beter werkt. De "wij weten het beter" houding werkt alleen maar averechts. Ik ben vrijwilliger bij Wakker Dier en als ik in een stand sta probeer ik mensen ook op een vriendelijke manier voorlichting te geven en niet te preken. Dat hoeft ook helemaal niet, de feiten spreken al voor zich. Ik ben wel blij met alle kleine beetjes winst, als mensen zich voornemen om bv. alleen al diervriendelijkere eieren te kopen. Mijn eigen processen gaan ook in kleine stapjes, bij andere mensen vaak ook. Maar eerlijk gezegd heb ik hier op Vegatopia, als vegetarier zijnde, niet vaak het gevoel dat ik word aangevallen. Ik kan de argumenten van Dragonfly of Dodo heel goed begrijpen en ben het eigenlijk vaak met hen eens. Alleen zit er voor mij ook een andere kant aan het verhaal en het evenwicht wat ik tussen die kanten heb gevonden voelt voor mij goed.