Ik ga maar niet 'quoten' dat kost te veel ruimte.
Respect heeft te maken met achting in de NL betekenis. Correct. Maar respect zoals het tegenwoordig steeds vaker gebruikt wordt heeft ook te maken met rekening houden met levensstijl, keuzes, houding en overtuigingen van anderen, kortom in haar of zijn waarde laten. Respect voor een dier of natuur kan inderdaad ook wel maar heeft meer de betekenis van 'zuinig zijn met'. Wees wijs met de Waddenzee bijvoorbeeld. De overtuiging en levensstijl van een dier kun je moeilijk in zijn waarde laten. Er is dus wel degelijk onderscheid en dan wordt het wat sofistisch om die twee dingen door elkaar te gooien. Sofistisch omdat je de discussie nodeloos moeilijk maakt.
Dus omdat jij een andere interpretatie hebt van respect, en dat in eerste instantie niet duidelijk uiteenzet, zou ik twee dingen door elkaar gooien? Miscommunicatie komt van twee kanten, maar dat gaat er bij jou niet in zo te zien.
Het argument tolerantie. Mooi gevonden, maar dit is nu juist door mij aangegeven als respect hebben voor. Dan blijkt het een woordkeus te zijn en niet de onderliggende gevoelswaarde. Waar ik tegen steiger is de formulering 'slim gekozen argument'. Een houding tegenover medemensen is echt geen argument dat is een levenshouding. Het is echt wat flauw om die formulering te gebruiken. Zie ook boven bij het verschil tussen respect voor dieren en respect voor andere levensovertuigingen. Voor een standpunt heb je vooronderstellingen, randvoorwaarden, argumenten en conclusies. Tolerantie en respect zijn zelfgekozen vooronderstellingen.
Ik heb hiervoor toch echt al duidelijk uitgelegd waarom ik vind dat tolerantie ook als argument gebruikt werd. Ik ben niet van plan dat nog eens te herhalen. Ik denk dat we het hierover niet eens zullen worden.
Slachtofferrol Uitleg over een houding is dat een slachtofferrol?
Dit was een reactie over jouw beklag dat onder meer veganisten voortdurend zouden zitten 'vitten' op vegetariërs. Dit is jouw uitleg en ik ben het daar *TOTAAL* niet mee eens. Schromelijk overdreven naar mijn idee en bovendien een manier om het eigen belang op de voorgrond te plaatsen terwijl de discussie in zo'n geval gaat om de belangen van derden (de dieren).
Hét verschil tussen vertellen over je eigen keuzes en de gevolgen die dat heeft voor je levenswijze is één. Iemand anders erop wijzen dat hij/zij niet consequent leeft is een tweede. Ik, die uitgebreid inga op jouw redenaties verwijten dat ik iets afsluit met een dooddoener?
Het is een reactie op één van je beweringen niet op je gehele betoog. En zoals hierboven al staat; naar mijn indruk was het een dooddoener, want leg mij maar eens uit wat anders de bedoeling (wat hoopte je ermee te bereiken) was van dat beklag?
Maar goed daarnaast krijg ik eigenlijk steeds meer het idee dat we langs elkaar heenpraten ipv ingaan op elkaar...
Zendingsdrang uit je omdat je ervan overtuigd bent dat je je gelijk aan je kant hebt en dat je anderen daartoe wilt overhalen. Een zendeling en missionaris deed niet anders om het geloof neer te laten dalen. Dat jij daar ook trekjes van hebt mag je toch benoemen? Of ben jij de enige die commentaar op anderen mag hebben.
Dat mag je zeker, ik vind alleen niet dat je zendelingsdrang bij anderen kunt aanvoeren als manier om iemand te diskwalificeren in een discussie. Bedenk je liever waarom ik op sommige punten denk dat ik het gelijk aan m'n zijde heb... en waarom jij net zo goed hetzelfde denkt op sommige punten.
Agressief is het woordgebruik. Dat heb ik al eerder aangehaald. Debiel is zoiets.
Ik heb dat in de discussies waar wij actief zijn geweest nog nergens kunnen lezen!? Heb ik iets over het hoofd gezien, of gaat het je erom om steeds weer oude zaken op te rakelen. In het geval van het laatste komt het nogal zeurderig over... :O
En agressief vind ik verder vooral jouw smileygebruik.
Daar zit een agressief negatief waardeoordeel in. Die soort veganisten die dat doen heb ik weinig mee, sterker nog, ik trek mij niets aan van wat door diegene wordt ingebracht. Veganisten die vanuit zichzelf aangeven hoe ze tot keuzes willen en kunnen komen en dit willen vertellen hebben wat mij betreft alle ruimte.
Dan plaatsen we binnenkort toch wat in het topic over zelfreflectie (ik meen het ergens gezien te hebben), maak je niet zo druk...