Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #200 Gepost op: 27 juni 2005, 15:00:05 »
Is dit forum echt zo bepalend dat je na een discussie je leefstijl drastisch wijzigt?
Dat wat je gezegd hebt over veganisme klopt dat niet meer?
Dat wat je gezegd hebt over keuze van jezelf, ligt die grens nu anders?

Mijn eigen ervaring is dat ik mijn grenzen wel anders leg door alle discussies en informatie op Vegatopia. Zo raar of kwalijk is dat toch niet? Door er veel mee bezig te zijn kunnen de grenzen die je jezelf hebt gesteld toch verschuiven? Zo werkt het bij mij namelijk wel. Ik heb interesse in veganisme en door de argumenten en informatie op dit forum denk ik er meer over na dan dat het veganisme een ver-van-mijn-bed achtig fenomeen is. Of ik ooit veganist word is natuurlijk altijd nog mijn eigen beslissing maar ik kan me de situatie van Kiwi heel goed indenken. Als je er al een tijd mee bezig bent of je de stap zal wagen en dan kunnen de veganisten hier je een extra duwtje in de rug geven. En nee, mensen, ik ben nog niet aan dat duwtje toe....  ;)

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #201 Gepost op: 27 juni 2005, 15:26:46 »
En nee, mensen, ik ben nog niet aan dat duwtje toe....  ;)

Maar als het duwtje van de veganisten zou moeten komen is dat ook nogal onlogisch, iemand duwen betekent namelijk dat iemand verder van je af komt te staan...  :P ;)

Een handreiking dan maar, zodat we je binnen de veganistische cirkel kunnen trekken?   ;D


Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #202 Gepost op: 27 juni 2005, 15:39:27 »
Een handreiking dan maar, zodat we je binnen de veganistische cirkel kunnen trekken?   ;D

 :-*
Als het zover is laat ik het jullie weten hoor!

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #203 Gepost op: 27 juni 2005, 16:04:54 »
Een handreiking dan maar, zodat we je binnen de veganistische cirkel kunnen trekken?   ;D

 :-*
Als het zover is laat ik het jullie weten hoor!

:)

Kiwi en ik kunnen bijna niet wachten!  ;)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #204 Gepost op: 27 juni 2005, 16:07:23 »
Onderscheid maken tussen respect en tolerantie aan de ene kant en inleving en compassie aan de andere maakt juist dat er nuance ontstaat.
Respect heeft wel degelijk te maken met het erkennen dat een ander een ander waardenstelsel heeft. Overigens is dat meer de Engelse betekenis. De Nl betekenis gaat nog steeds veel meer uit van ontzag. Respect voor de politie bijvoorbeeld, maar dit terzijde. Tolerantie heeft veel meer te maken met het toelaten van andere levensstijl die niet de jouwe is.

Dat voorbeeld over meevoelen begrijp ik niet, maar dat zal aan mij liggen.

Alleen al jouw woordkeuze maakt mij extra waakzaam. Tolerantie is een slim gekozen argument voor iemand die bepaalde zaken alleen op mensen wil betrekken omdat het strikt naar de definitie gezien de mogelijkheid geeft om dieren hierbij uit te sluiten, Wat zeg je hier, al analyserend: een slim gekozen argument. Dit is geen argument Dodo, dit is een onderliggende levenshouding. En helemaal niet slim. Bovendien als het slim is zul je moeten aangeven waarin het niet klopt. En 'alleen op mensen wil betrekken', Hoezo? Ik heb toch duidelijk aangegeven dat dit een bepaling van individuele grenzen is. En bij het bepalen van grenzen is het juist zo dat je 'menselijke' argumentatie gebruikt. En dan maakt mij het volgende helemaal aan het steigeren: 'het geeft mij de mogelijkheid dieren uit te sluiten'. Als ik al niet zo lang geen vlees meer zou eten (al meer dan 30 jaar) zou ik spontaan er weer mee beginnen.  :D

Antroposofisch argument? Je wilt iets invoeren als een intrinsieke waarde van de natuur, dierlijk leven enz. Ik ben het daarmee eens, maar kijk eens wat voor ingewikkelde discussie dit kan opleveren. In de draad: Tom Regan en eigenwaarde. (ik weet eigenlijk niet hoe ik die link kan maken om rechtstreeks in die draad te komen.) Ik ben het ermee eens omdat je dan in één klap het onderscheid helder hebt hoe je de grenzen kunt bepalen. En vanuit een functionele manier van denken is het handig om grenzen te zoeken en die op een goede manier te definiëren.


Op vegetariërs zitten altijd twee soorten mensen te vitten: de verwoede vleeseters die zich schuldig voelen (kijk maar bij de draad 'ik word onverschillig) en de principiële veganisten die hun zendingsdrang niet in hun achterzak kunnen houden. Het functionele denken is daarbij op een heel laag pitje komen te staan. Bij die vleeseters zit een hoop agressie wat je geen tolerantie meer kunt noemen, verre van dat. Maar dat zelfde vind ik ook van die soort veganisten. (juist mensen die zich meer vanuit zich zelf als veganist kenbaar maken en hun twijfels daarbij uiten, kunnen op veel meer sympathie rekenen en niet alleen bij mij).
 
Het functionele denken behoeft nog enige toelichting. Aan het eind van haar/zijn leven heeft een vegetariër een virtuele stoet van dieren achter zich aanlopen die zijn blijven leven, omdat hij/zij ze niet heeft opgegeten. Stel dat deze stoet 500 dieren betreft. Een veganist zal de stoet met nog eens 20, 30 ? kunnen uitbreiden. Over dit soort verhoudingen praat je. En dan kom je met het wijzende vingertje naar een vegetariër. Doe je dit zelfde naar iemand die om principiële redenen alleen biovlees eet dan loop je een gerede kans dat hij/zij weer industrievlees gaat eten, omdat 'het toch niets uitmaakt'.
 
Wat betreft 'zeuren'. Je gaat voorbij aan wat er staat. Het gaat hier niet om de inhoud die jij en ik belangrijk vinden, maar het gaat om de manier waarop het gebracht wordt. Iemand die terecht zegt dat het heel warm is buiten, maar daar de hele dag opmerkingen over maakt, heeft gelijk maar is tegelijk een 'zeur'.

De vragen aan Kiwi zijn niet als weer terughalen bedoeld, maar meer verduidelijkingsvragen over wat ze precies bedoelt. En ik heb dat nu helder.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #205 Gepost op: 27 juni 2005, 16:07:28 »
Kiwi en ik kunnen bijna niet wachten!  ;)

 :O

Dit klinkt echt alsof we een al jaren getrouwd stel zijn, je brengt mensen wel op rare ideeën zo hoor!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #206 Gepost op: 27 juni 2005, 16:12:22 »
Het functionele denken behoeft nog enige toelichting. Aan het eind van haar/zijn leven heeft een vegetariër een virtuele stoet van dieren achter zich aanlopen die zijn blijven leven, omdat hij/zij ze niet heeft opgegeten. Stel dat deze stoet 500 dieren betreft. Een veganist zal de stoet met nog eens 20, 30 ? kunnen uitbreiden.

Zo een 5000 is eerder realistisch. Veganisten is niet nog 20 of 30, maar misschien wel het dubbele (van die 5000 he). Misschien driedubbele zelfs. Het gaat om het aantal dieren waarvoor je verantwoordelijk bent. En niet alleen bij eten natuurlijk, maar ook kleding etc. ;)
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2005, 16:13:14 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #207 Gepost op: 27 juni 2005, 16:17:50 »
Als ik al niet zo lang geen vlees meer zou eten (al meer dan 30 jaar) zou ik spontaan er weer mee beginnen.  :D

Al was het alleen maar om die vervelende veganisten dwars te zitten. :devil: :O Ik herken dat wel inderdaad.

Citaat
en de principiële veganisten die hun zendingsdrang niet in hun achterzak kunnen houden.

En die er alleen maar vanuit gaan dat het altijd beter kan (voor het dier) in plaats van te beseffen dat het ook heel wat slechter zou kunnen als die inconsequente vegetariërs gewoon vlees zouden eten.

Citaat
Maar dat zelfde vind ik ook van die soort veganisten. (juist mensen die zich meer vanuit zich zelf als veganist kenbaar maken en hun twijfels daarbij uiten, kunnen op veel meer sympathie rekenen en niet alleen bij mij).

Daar heb ik het met Dodo ook al over gehad. Juist een topic (op het NVV-forum) waarin Dragonfly aangeeft hoe hij zich voelt bij het zien van dierenleed heeft (bij mij in ieder geval) veel meer begrip gekweekt voor zijn standpunten dan al die berichten die overal tegenin gaan.

Citaat
En dan kom je met het wijzende vingertje naar een vegetariër.
 
Dat stoort mij ook aan veel veganisten; ze zien zichzelf als superieur aan vegetariërs, en daardoor wordt de communicatie niet bepaald versoepeld.

Citaat
De vragen aan Kiwi zijn niet als weer terughalen bedoeld, maar meer verduidelijkingsvragen over wat ze precies bedoelt.

Zo had ik het ook niet opgevat willem. Ik zou zelf precies zo gereageerd hebben op mezelf als ik het zelf niet was geweest.  ::)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #208 Gepost op: 27 juni 2005, 16:23:16 »
Het is niet zozeer een wijzend vingertje, maar meer dat veganisten hun info geven aan vegetariers, omdat ze dat ook zelf waren en toen ook 'onwetend' waren over vele zaken en blij zijn dat andere veganisten meer verteld hebben. Dus als iemand bewust vegetarier word, dan denken de veganisten dat die misschien juist ook nog niet alles weten. En daarover in discussie gaan met vegetariers is niet verkeerd denk ik. Echter zien vegetariers dit weer als wijzend vingertje, terwijl het eigenlijk vanuit een goede bedoeling gaat.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #209 Gepost op: 27 juni 2005, 16:26:50 »
Het functionele denken behoeft nog enige toelichting. Aan het eind van haar/zijn leven heeft een vegetariër een virtuele stoet van dieren achter zich aanlopen die zijn blijven leven, omdat hij/zij ze niet heeft opgegeten. Stel dat deze stoet 500 dieren betreft. Een veganist zal de stoet met nog eens 20, 30 ? kunnen uitbreiden.

Zo een 5000 is eerder realistisch. Veganisten is niet nog 20 of 30, maar misschien wel het dubbele (van die 5000 he). Misschien driedubbele zelfs. Het gaat om het aantal dieren waarvoor je verantwoordelijk bent. En niet alleen bij eten natuurlijk, maar ook kleding etc. ;)

Nee DF. Ik heb dat eens uitgerekend omdat ik het nodig had voor een lezing. Ik heb alleen niet doorgerekend wat het betekent als je wel zuivel, leer, of andere afgeleide producten gebruikt. Maar het is zeker niet het dubbele. De veestapel is drastisch in te krimpen doordat er geen varkens, slachtkuiken of andere vleessoorten meer gefokt hoeven te woren. En dan natuurlijk ook geen export (hoe realistisch dit is heb ik het niet over) Dan blijft alleen de onwenselijke geboortes van kalfjes over die als 'bijproduct' :-[ geslacht moeten worden. En dan ga je er van uit dat de melkleverende koeien een natuurlijke dood kunnen sterven. Dit levert maximaal 10% winst op ten opzichte van de vegetariër. Waarschijnlijk minder.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #210 Gepost op: 27 juni 2005, 16:27:41 »
Echter zien vegetariers dit weer als wijzend vingertje, terwijl het eigenlijk vanuit een goede bedoeling gaat.

Met informatie geven is ook niets mis, maar het gaat vaak op zo'n drammerige, betweterige wijze. En dat is wel jammer.

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #211 Gepost op: 27 juni 2005, 16:31:54 »
Onderscheid maken tussen respect en tolerantie aan de ene kant en inleving en compassie aan de andere maakt juist dat er nuance ontstaat.
Respect heeft wel degelijk te maken met het erkennen dat een ander een ander waardenstelsel heeft. Overigens is dat meer de Engelse betekenis. De Nl betekenis gaat nog steeds veel meer uit van ontzag. Respect voor de politie bijvoorbeeld, maar dit terzijde. Tolerantie heeft veel meer te maken met het toelaten van andere levensstijl die niet de jouwe is.

Respect heeft te maken met achting, en betekent niet dat je het enkel kunt betrekken op wezens die kunnen (na)denken en redeneren. Tolerantie, zoals ik al aangaf, vind ik een oneerlijk argument in deze omdat dit enkel menselijke belangen dient.
 
Dat voorbeeld over meevoelen begrijp ik niet, maar dat zal aan mij liggen.

Dat weet ik niet, ik geef aan welke indruk het op mij gaf, that's all.

Alleen al jouw woordkeuze maakt mij extra waakzaam. Tolerantie is een slim gekozen argument voor iemand die bepaalde zaken alleen op mensen wil betrekken omdat het strikt naar de definitie gezien de mogelijkheid geeft om dieren hierbij uit te sluiten, Wat zeg je hier, al analyserend: een slim gekozen argument. Dit is geen argument Dodo, dit is een onderliggende levenshouding. En helemaal niet slim. Bovendien als het slim is zul je moeten aangeven waarin het niet klopt. En 'alleen op mensen wil betrekken', Hoezo?

Omdat tolerantie, strikt de definitie volgend, betrekking heeft op verdraagzaamheid naar andersdenkenden. Wanneer je stelt dat alleen mensen echt in staat zijn tot (na)denken gaat dit dus niet op voor andere dieren. En tolerantie, wanneer men het in een discussie gebruikt om een bepaald punt over te brengen is wel degelijk als argument te zien. Bovendien, een levenshouding is onder meer gebaseerd op een set met waarden, deze waarden (zoals bijvoorbeeld het 'belang van tolerantie') zijn in te zetten in een discussie. Wanneer je dit doet dan is dat een vorm van argumentatie.

Ik heb toch duidelijk aangegeven dat dit een bepaling van individuele grenzen is. En bij het bepalen van grenzen is het juist zo dat je 'menselijke' argumentatie gebruikt. En dan maakt mij het volgende helemaal aan het steigeren: 'het geeft mij de mogelijkheid dieren uit te sluiten'. Als ik al niet zo lang geen vlees meer zou eten (al meer dan 30 jaar) zou ik spontaan er weer mee beginnen.  :D

Leg maar eens uit dan waarom je ervan gaat steigeren, en waar mijn eerdere argumentatie niet steekhoudend zou zijn?  :-\

Op vegetariërs zitten altijd twee soorten mensen te vitten: de verwoede vleeseters die zich schuldig voelen (kijk maar bij de draad 'ik word onverschillig) en de principiële veganisten die hun zendingsdrang niet in hun achterzak kunnen houden.

Waarom nu weer jezelf in een slachtofferrol manoeuvreren? Of wat is je bedoeling hier nu weer mee? Persoonlijk wordt ik er ook wel eens moe van dat het uiteindelijk altijd eindigt in deze dooddoener. Een ander zendelingsdrang verwijten is toch wel dè manier om de discussie tot een einde te laten komen.

Het functionele denken is daarbij op een heel laag pitje komen te staan. Bij die vleeseters zit een hoop agressie wat je geen tolerantie meer kunt noemen, verre van dat. Maar dat zelfde vind ik ook van die soort veganisten. (juist mensen die zich meer vanuit zich zelf als veganist kenbaar maken en hun twijfels daarbij uiten, kunnen op veel meer sympathie rekenen en niet alleen bij mij).

Hoe bedoel je 'die soort veganisten', wie zijn dat en wat is er 'agressief'? Dit soort verwijten komt op mij ook als weinig tolerant over, zeker als je het niet kunt onderbouwen...


Het functionele denken behoeft nog enige toelichting. Aan het eind van haar/zijn leven heeft een vegetariër een virtuele stoet van dieren achter zich aanlopen die zijn blijven leven, omdat hij/zij ze niet heeft opgegeten. Stel dat deze stoet 500 dieren betreft. Een veganist zal de stoet met nog eens 20, 30 ? kunnen uitbreiden. Over dit soort verhoudingen praat je. En dan kom je met het wijzende vingertje naar een vegetariër. Doe je dit zelfde naar iemand die om principiële redenen alleen biovlees eet dan loop je een gerede kans dat hij/zij weer industrievlees gaat eten, omdat 'het toch niets uitmaakt'.

Je beweert een hoop hier maar onderbouwt (vrijwel) niets. Bovendien is een wijzend vingertje jouw interpretatie, net zoals 'zeuren'... Als je jezelf die houding aanmeet vraag ik mezelf af waarom je nog aan dit soort discussies deelneem?
 
Wat betreft 'zeuren'. Je gaat voorbij aan wat er staat. Het gaat hier niet om de inhoud die jij en ik belangrijk vinden, maar het gaat om de manier waarop het gebracht wordt. Iemand die terecht zegt dat het heel warm is buiten, maar daar de hele dag opmerkingen over maakt, heeft gelijk maar is tegelijk een 'zeur'.

Iemand die voortdurend blijft vasthouden aan tolerantie (ongeacht hoe of wat) kun je net zo goed een zeur noemen... Wat 'zeur' je nou?  ;)  :O

De vragen aan Kiwi zijn niet als weer terughalen bedoeld, maar meer verduidelijkingsvragen over wat ze precies bedoelt. En ik heb dat nu helder.

Dat is mooi. Ik ben alleen benieuwd waarom je mij er dan zo nodig bij moest slepen als een veganist die 'zo sterk de maat neemt'...  ::) Wat was daar de bedoeling achter en/of wat voegt het toe (in dit opzicht)?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #212 Gepost op: 27 juni 2005, 16:32:13 »
Het is niet zozeer een wijzend vingertje, maar meer dat veganisten hun info geven aan vegetariers, omdat ze dat ook zelf waren en toen ook 'onwetend' waren over vele zaken en blij zijn dat andere veganisten meer verteld hebben. Dus als iemand bewust vegetarier word, dan denken de veganisten dat die misschien juist ook nog niet alles weten. En daarover in discussie gaan met vegetariers is niet verkeerd denk ik. Echter zien vegetariers dit weer als wijzend vingertje, terwijl het eigenlijk vanuit een goede bedoeling gaat.
Ja, heel goed, die goede bedoeling. Heb ik het ook niet over. Die discussie gaat over verduidelijking. Maar dan krijg je antwoord en dan is het vanuit respect voor de mening van die ander ook goed om je mond verder te houden. Die vegetariër heeft er kennelijk wél verder over nagedacht. Hij/zij legt alleen een grens op een andere plek.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Aiko

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #213 Gepost op: 27 juni 2005, 16:36:06 »
En dan ga je er van uit dat de melkleverende koeien een natuurlijke dood kunnen sterven. Dit levert maximaal 10% winst op ten opzichte van de vegetariër. Waarschijnlijk minder.

En hoe zit het met de economische schade die de landbouwwereld zo over zich heenkrijgt? Inkrimping betekent het duurder worden van producten, neem ik gemakshalve aan, wat weer meer gevolgen heeft voor de afname. Uiteraard vreselijk indirect allemaal.

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #214 Gepost op: 27 juni 2005, 16:37:05 »
Het functionele denken behoeft nog enige toelichting. Aan het eind van haar/zijn leven heeft een vegetariër een virtuele stoet van dieren achter zich aanlopen die zijn blijven leven, omdat hij/zij ze niet heeft opgegeten. Stel dat deze stoet 500 dieren betreft. Een veganist zal de stoet met nog eens 20, 30 ? kunnen uitbreiden.

Zo een 5000 is eerder realistisch. Veganisten is niet nog 20 of 30, maar misschien wel het dubbele (van die 5000 he). Misschien driedubbele zelfs. Het gaat om het aantal dieren waarvoor je verantwoordelijk bent. En niet alleen bij eten natuurlijk, maar ook kleding etc. ;)


Ik vind de vergelijking ook zeer pover, lijkt me zeker geen juiste weerspiegeling wanneer je een vergelijking tussen de gemiddelde vegetariër en gemiddelde veganist beschouwd.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #215 Gepost op: 27 juni 2005, 16:38:20 »
Nee DF. Ik heb dat eens uitgerekend omdat ik het nodig had voor een lezing. Ik heb alleen niet doorgerekend wat het betekent als je wel zuivel, leer, of andere afgeleide producten gebruikt. Maar het is zeker niet het dubbele. De veestapel is drastisch in te krimpen doordat er geen varkens, slachtkuiken of andere vleessoorten meer gefokt hoeven te woren. En dan natuurlijk ook geen export (hoe realistisch dit is heb ik het niet over) Dan blijft alleen de onwenselijke geboortes van kalfjes over die als 'bijproduct' :-[ geslacht moeten worden. En dan ga je er van uit dat de melkleverende koeien een natuurlijke dood kunnen sterven. Dit levert maximaal 10% winst op ten opzichte van de vegetariër. Waarschijnlijk minder.  

Wat was dan je berekening? Er zijn op internet namelijk andere berekeningen (ok..niet helemaal geldend voor NL dan). Het bekendste is wel dat iemand het getal 83 heeft uitgerekent (voor vegetarier). Dat is per jaar. En daar word rekening gehouden met alle doden waar je aan verantwoordelijk bent in de hele industrie dus. En welke je als vegetarier red. Ga je dat maal gemiddelde leeftijd doen kom je op een veel hoger getal. Dan die  '500'.
Als vegetarier ben je ook verantwoordelijk voor al die melkkoeien die afgemaakt worden, de 'haantjes', de kippetjes die na een aantal jaar afgemaakt worden, de bijen die doodgemaakt worden, etc.

Het preciese getal is denk wel lastig te berekenen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #216 Gepost op: 27 juni 2005, 16:42:24 »
Ja, heel goed, die goede bedoeling. Heb ik het ook niet over. Die discussie gaat over verduidelijking. Maar dan krijg je antwoord en dan is het vanuit respect voor de mening van die ander ook goed om je mond verder te houden. Die vegetariër heeft er kennelijk wél verder over nagedacht. Hij/zij legt alleen een grens op een andere plek.
Ik kom eerlijk gezegd juist veel 'vegetariers' tegen die echt vrij weinig weten wat er allemaal achter eieren en melk enzo zit. Hier zijn ze wel wat beter ingelicht, maar soms is het noemen toch wel nodig om mensen te bewegen. Zoals Kiwi die nu ook toch wat na gaat denken er weer over. Als er niks over gesproken word of over gediscussierd word op het forum, dan zal er toch ook geen beweging zijn. Een forum is juist om dingen te bespreken. En op elk moment in de discussie kan je zeggen 'ik doe het zo en wens daar niet over te hebben meer' of je kan gewoon stoppen in de discussie.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #217 Gepost op: 27 juni 2005, 16:44:02 »
Citaat
Het preciese getal is denk wel lastig te berekenen.


Volgens mij is het helemaal niet relevant wie hoeveel dieren redt door zijn of haar keuzes. Het gaat er om dat veel veganisten het idee hebben dat zij 'beter' zijn en zich ook zo tegenover vegetariërs gedragen. alsof het een wedstrijdje dierenlevensredden is! Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, en of dat nu het eten van biologisch vlees is, of geen vlees eten maar wel melk drinken, of helemaal geen dierlijke producten gebruiken, iedereen draagt z'n steentje bij. En maak het mensen die minder 'principieel' zijn dan niet lastig door ze aan te vallen op wat ze nog wel eten, wees blij om wat ze niet meer eten!
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2005, 16:44:52 door Kiwi »

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #218 Gepost op: 27 juni 2005, 16:47:26 »
Ik heb alleen niet doorgerekend wat het betekent als je wel zuivel, leer, of andere afgeleide producten gebruikt.

Alleen niet? Dat lijkt me juist al een heel verschil.

Maar het is zeker niet het dubbele. De veestapel is drastisch in te krimpen doordat er geen varkens, slachtkuiken of andere vleessoorten meer gefokt hoeven te woren. En dan natuurlijk ook geen export (hoe realistisch dit is heb ik het niet over) Dan blijft alleen de onwenselijke geboortes van kalfjes over die als 'bijproduct' :-[ geslacht moeten worden. En dan ga je er van uit dat de melkleverende koeien een natuurlijke dood kunnen sterven. Dit levert maximaal 10% winst op ten opzichte van de vegetariër. Waarschijnlijk minder.

Hoe kunnen de koeien een natuurlijk dood sterven, hoe wil je dit economisch oplossen? Wanneer men melk blijft drinken en eieren blijft eten zal de omvang van die industrieën niet afnemen. En hoe denk je dat deze industriëen qua aantallen dieren die jaarlijks het leven laten in verhouding staan tot de vleesindustrie? En waar moet het leer dan vandaan komen?
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2005, 16:57:07 door Dodo »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #219 Gepost op: 27 juni 2005, 16:50:52 »
Citaat
Het preciese getal is denk wel lastig te berekenen.


Volgens mij is het helemaal niet relevant wie hoeveel dieren redt door zijn of haar keuzes. Het gaat er om dat veel veganisten het idee hebben dat zij 'beter' zijn en zich ook zo tegenover vegetariërs gedragen. alsof het een wedstrijdje dierenlevensredden is! Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, en of dat nu het eten van biologisch vlees is, of geen vlees eten maar wel melk drinken, of helemaal geen dierlijke producten gebruiken, iedereen draagt z'n steentje bij. En maak het mensen die minder 'principieel' zijn dan niet lastig door ze aan te vallen op wat ze nog wel eten, wees blij om wat ze niet meer eten!

Het is inderdaad geen wedstrijdje.
Stem op de Partij voor de Dieren