Er komen ineens allerlei vragen op bij mij Kiwi.
Is dit forum echt zo bepalend dat je na een discussie je leefstijl drastisch wijzigt?
Dat wat je gezegd hebt over veganisme klopt dat niet meer?
Dat wat je gezegd hebt over keuze van jezelf, ligt die grens nu anders?
Als je het gaat hebben over anderen ga je dan net zo sterk de maat nemen als Dodo en andere veganisten?
Meer algemeen:
Het forum is na een weekendje weg wel sterk veranderd, vind ik. Hoe buitenlanders over ons NLers praten vind ik nu ook ineens hier terug: wij zijn zo bepalend in hoe wij vinden dat anderen zich moeten gedragen en de maat moeten nemen dat wij niet voor niets het domineevolkje worden genoemd. En dat bedoelt men niet positief.
Het wij-zij denken, dat impliciet in die andere draad ook besproken werd, is hier nu ineens ook sterk aan de orde.
Het waardevolle, respect en toleratie dreigt hiermee te verdwijnen. Het wezen van respect en tolerantie is namelijk of je in staat bent om iemand vanuit haar/zijn eigen beleving te benaderen en niet als lid van een groep. Om dit duidelijk te maken is van mijn eigen ervaring hiermee.
Als twintiger was ik sterk atheïstisch. Alles wat met geloof te maken had vond ik maar niks, bedacht door mensen die hun verstand niet gebruikten. Totdat ik im mijn hbo-opleiding mensen leerde kennen die handelden vanuit hun geloof, die ik zag worstelen met hun eigen principes (waarom moet ik een niet-gelovige de toegang tot het paradijs ontzeggen terwijl mij ook gevraagd wordt mijn vijand lief te hebben), maar ook geïnspireerd zag door hun overtuiging. Daar kreeg ik respect voor. Van atheïst werd ik dus humanist, iemand die erkent dat anderen leven met de zelfde positieve levenshouding, maar anders geïnspireerd. In een moskee vertelde ik onllangs ook deze ervaring en dat ik nooit hun inspiratie zou krijgen vanuit de koran, vanuit de bijbel, vanuit de mahabharata of andere geschriften, maar dat ik zag dat anderen dit wel zo ervaren. Mijn inspiratie komt vanuit de inleving in mensen, inzet tegen onrechtvaardigheden en invloed aanwenden voor de verbetering van duurzaamheid in onze wereld.
Luisteren, inleven en betrokkenheid zijn positieve universele menselijke waarden. Dichtslaan, veroordelen en agressie zijn de tegendelen ervan. Vrijwel elk mens erkent dit. Ook dat beide afhankelijk van de omstandigheden bij ieder voorkomt. Dit is een houding die mij ook met de christen en de moslim verbindt. Deze houding zit ook in de meer principiële kant van ons forum, het veganisme. Maar het mooie was in het gesprek in de moskee dat we hierover overeenstemming bereikten.
Dit is voor mij de de basis voor discussiëren met elkaar: een sterker principieel iemand gedraagt zich in wezen hetzelfde als ik doe alleen de inspiratie is voor een deel anders. Verdraagzaamheid kan de brug slaan tussen de werelden van verschil bij moslims, christenen en mensen die verdergaande andere principes hebben.
En nu andersom: omdat ik anderen respecteer vanuit hun eigen principes verwacht ik ook dat ik zelf respectvol benaderd word. Ik heb er niets aan als mensen de voet tussen de deur zetten en gaan schreeuwen: "Bekeer U". Vertel maar over je inspiratie, over je twijfels, over je eigen inconsequenties, over alles dat je menselijk maakt. Daar zal ik met genoegen naar luisteren, uit citeren, mee werken en evt. ook inspiraties uit opdoen. Maar nooit laat ik mij opleggen dat ik eigenlijk verkeerd bezig ben.