Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #120 Gepost op: 25 juni 2005, 13:31:13 »
Vannacht heb ik, getriggerd door wat discussies hier, behoorlijk wat berichten, artikelen en websites gelezen over de nadelen van de zuivelindustrie. En ik vind eigenlijk dat ik het niet langer kan maken om daar nog aan mee te werken. Als ik het objectief bekijk hebben veganisten het gelijk (grotendeels) aan hun kant (al ben ik het nog steeds niet altijd met alle veganisten eens natuurlijk ;)).
Ergens in m’n achterhoofd wist ik dat ook al wel langer, maar ik denk dat ik nu zover ben (o.a. door de discussie met Dodo) dat ik eens moet gaan proberen te stoppen met dierlijke producten.
Ik ga maar beginnen om gewoon in ieder geval thuis geen zuivel meer te nemen (dan laat ik mijn eierconsumptie voorlopig nog even voor wat die is :-[), of producten waarin zuivel is verwerkt. Als ik buitenshuis eet wil ik er niet al te spastisch over doen, mensen zijn vaak al in paniek als ze horen dat er een vegetariër komt eten, dus zeggen dat ik op weg ben om veganist te worden wil ik ze (nog) niet aandoen.
Melk laten staan is voor mij niet moeilijk, toetjes eet ik amper en geen ijs eten gaat ook nog wel. Maar geen kaas meer zal echt een probleem worden vrees ik. En dan al die producten waarin melkbestanddelen verwerkt zijn. :-\ Maar ik ga het proberen, ik heb zelfs gisteren al en dag volledig veganistisch gegeten (maar toen heb ik ook weinig op, het was te warm om veel trek te hebben). En G. is toch niet thuis de komende tijd, dus het is nu het uitgelezen moment om voor mezelf te kijken in hoeverre ik het vol ga houden.
Kortom; ik ben nog lang geen veganist (en ik betwijfel ook of ik dat ooit zal worden), maar ik ga wel een klein stapje die kant op.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #121 Gepost op: 25 juni 2005, 13:45:57 »
cool! Ga zo door zeg ik dan maar! :D Een beetje flexanist dan maar he :)

Voor je het weet is vegatopia bekent als vegantopia ;D
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #122 Gepost op: 25 juni 2005, 13:50:12 »

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #123 Gepost op: 25 juni 2005, 13:51:15 »
Voor je het weet is vegatopia bekent als vegantopia ;D

Je hebt toch ook wel gelezen dat ik erbij schreef "al ben ik het nog steeds niet altijd met alle veganisten eens natuurlijk"? :devil:

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #124 Gepost op: 25 juni 2005, 13:54:32 »
Voor je het weet is vegatopia bekent als vegantopia ;D

Je hebt toch ook wel gelezen dat ik erbij schreef "al ben ik het nog steeds niet altijd met alle veganisten eens natuurlijk"? :devil:

Nog niet nee... :)

was ik eerst ook niet toen ik vegetarier was... ;)
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2005, 13:54:48 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #125 Gepost op: 25 juni 2005, 14:11:16 »
Nog niet nee... :)

Dan moet je toch wel met betere argumenten komen dan je tot nu toe hebt gedaan hoor. Bepaalde denkbeelden zijn al 35 jaar verankerd dus die laten zich niet zomaar verjagen. :P

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #126 Gepost op: 25 juni 2005, 14:13:51 »
Nog niet nee... :)

Dan moet je toch wel met betere argumenten komen dan je tot nu toe hebt gedaan hoor. Bepaalde denkbeelden zijn al 35 jaar verankerd dus die laten zich niet zomaar verjagen. :P

Ik ga er aan werken :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #127 Gepost op: 25 juni 2005, 14:16:24 »
Ik ga er aan werken :)

 :o O jee, wat doe ik Vegatopia nu weer aan... :-\
;)

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #128 Gepost op: 25 juni 2005, 14:22:24 »
Voor je het weet is vegatopia bekent als vegantopia ;D

Je hebt toch ook wel gelezen dat ik erbij schreef "al ben ik het nog steeds niet altijd met alle veganisten eens natuurlijk"? :devil:

Kwestie van selectief lezen...  :O ;)

Maar, zoals je inmiddels wel weet... ik ben zeer verheugd over deze 'coming out' ;)

Het lijkt wel doorgestoken kaart!  :O
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2005, 14:25:58 door Dodo »

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #129 Gepost op: 25 juni 2005, 14:42:04 »
Het lijkt wel doorgestoken kaart!  :O

Disclaimer: elke mogelijke overeenkomst of samenhang tussen namen en avatars van bepaalde personen berust uitsluitend op toeval (en meligheid) en betekent niet dat betreffende personen elkaar voor hun eerste aanvaring al kenden
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2005, 16:42:23 door Kiwi »

Tamara

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #130 Gepost op: 25 juni 2005, 16:39:59 »
Citaat
Vannacht heb ik, getriggerd door wat discussies hier, behoorlijk wat berichten, artikelen en websites gelezen over de nadelen van de zuivelindustrie. En ik vind eigenlijk dat ik het niet langer kan maken om
Ergens in m’n achterhoofd wist ik dat ook al wel langer, maar ik denk dat ik nu zover ben (o.a. door de discussie met Dodo) dat ik eens moet gaan proberen te stoppen met dierlijke producten.

 :cheer:

Het kan moeilijk zijn ja, vooral omdat je werkelijk overal op moet gaan letten, E nummers en dergelijke.
En bij alles wat je koopt de ingrediëntenlijst goed doorlezen.
Dan vallen er een heleboel producten af, en dat is soms best moeilijk.
Maar het went vanzelf.

Ik heb het toendertijd ook best moeilijk gehad met het Veganist zijn, en ben toen weer kaas gaan eten, ik miste dat ontzettend.
En ja, dan kun je net zo goed ook weer snoepgoed gaan eten waar Gelatine in zit.
Maar mijn gevoel zei toch wat anders.

Ik ben nu al bijna weer 3 weken veganist(ongeveer)
En ik moet toegeven dat ik er nu totaal geen moeite mee heb.

« Laatst bewerkt op: 25 juni 2005, 16:40:33 door Magic Aura »

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #131 Gepost op: 25 juni 2005, 17:22:59 »
Gaaf Kiwi! :thumbsup:
Het flexanisme bevalt mij heel goed.  :D
Eet gezond & eet taartjes

Tamara

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #132 Gepost op: 25 juni 2005, 20:30:11 »

Citaat
Ik ben nu al bijna weer 3 weken veganist(ongeveer)
En ik moet toegeven dat ik er nu totaal geen moeite mee heb.


Maar mijn vader nu dus wel :'(
We hebben de koelkast vol liggen met Vegetarische burgers en ik neem ze nu dus niet meer.
Hij voelt zich nu schuldig omdat hij wel een Javaanse schijf eet en ik dus niks.
En hij vraagt zich nu af hoe hij al die dingen op kan krijgen in zijn eentje.
En hij ziet zichzelf nou niet weer naar de natuurvoedingswinkel gaan met 5 artikelen waar een prijskaartje aan hangt van 20 Euro.
Dat is hem gewoon te duur, dat weet hij uit ervaring.
En nu begint hij ook nog over het feit dat hij in mijn ogen wel hypocriet zal zijn, en dat hij zich al schuldig voelt als hij een Cornetto eet en ik dus een waterijsje.
En dat als hij een zalfje op zijn benen smeert(psoriasis) dat ik dat dan wel heel erg fout zal vinden.
En vervolgens zegt ie dan: Dan moet ik ook zeker Veganist worden? ???

De consequenties hiervan zijn , dat hij zich nu dus schuldig voelt als ik niets bij het eten heb, en dat ik me dus schuldig ga voelen omdat ik het hem dan zou moeilijk maak.
En dat hij dus Veganist wordt om het mij niet moeilijk te maken, waardoor ik hem dus zijn koekje en snoep ontneem, en hij de lol van zijn eten afkrijgt.
En hij vind dat ik nu wel wat tever ga hierin, hij vind dat het mijn schuld niet is, als ik een koekje eet waar iemand een ei in gestopt heeft.
En dat weet ik ook wel,
Maar ik wil dat koekje helemaal niet, omdat er ei in verwerkt zit..
Het is toch mijn eigen keus?






« Laatst bewerkt op: 25 juni 2005, 20:30:34 door Magic Aura »

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #133 Gepost op: 25 juni 2005, 20:40:30 »
Wat doen jullie moeilijk MA! Ik zou maar snel gaan trouwen met een veganist, zodat je vader niet meer voor jou hoeft te koken.

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #134 Gepost op: 25 juni 2005, 20:45:31 »
Ik zou maar snel gaan trouwen met een veganist

Ik weet er nog wel een (die liever ook niet meer met vleeseters in een huis zou wonen).  :hypocrite:

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #135 Gepost op: 25 juni 2005, 20:48:12 »
Ik zou maar snel gaan trouwen met een veganist

Ik weet er nog wel een (die liever ook niet meer met vleeseters in een huis zou wonen).  :hypocrite:

 :)

Ik zie nu trouwens dat dat engeltje (de smiley) als "hypocrite" gecodeerd wordt... ;)
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2005, 20:50:07 door Dodo »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #136 Gepost op: 25 juni 2005, 20:49:10 »
Het is toch mijn eigen keus?

Het is natuurlijk je eigen keuze. Je vader voelt zich schuldig, maar je moet hem dan duidelijk maken dat je ook gewoon van hem houd als die daarin niet zo ver gaat als jij doet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #137 Gepost op: 25 juni 2005, 20:50:50 »
Ik zou maar snel gaan trouwen met een veganist
Ik weet er nog wel een (die liever ook niet meer met vleeseters in een huis zou wonen).  :hypocrite:

Gaat er nu een draad gestart worden met welke forummers eens zouden moeten gaan trouwen of samenwonen?
 :-\
Stem op de Partij voor de Dieren

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #138 Gepost op: 25 juni 2005, 20:53:07 »
Het is toch mijn eigen keus?

Het is natuurlijk je eigen keuze. Je vader voelt zich schuldig, maar je moet hem dan duidelijk maken dat je ook gewoon van hem houd als die daarin niet zo ver gaat als jij doet.


:thumbsup:

En natuurlijk zal hij het best begrijpen dat je een aantal andere dingen nu ook liever laat staan, die je eerder gewoon nog wel nam. Als je je vader duidelijk kunt maken dat je even goed voldoening kunt vinden in wat je nog wel eet, dan zal hij het al een stuk makkelijk vinden waarschijnlijk. :)

Er zijn overigens best wel een aantal heerlijke veganistische burgers te verkrijgen, niet alleen bij natuurvoedingswinkels, maar ook wel bij sommige supermarkten. Ik weet natuurlijk alleen niet hoe dat bij jullie in de buurt is...  :-\ Misschien hebben jullie dat allemaal al wel uitgezocht... dan zeg ik niets!
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2005, 20:54:33 door Dodo »

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #139 Gepost op: 25 juni 2005, 20:55:17 »
Ik snap je probleem wel hoor, Magic Aura. Jij hebt voor jezelf besloten dat je bepaalde dingen niet meer wilt eten. En je wilt je vader niet met de lasten daarvan opzadelen.
En hij weet hoe jij denkt over bepaalde zaken, dus hij is bang dat je hem op zijn zuivel- en eiergebruik zal aankijken en hem er misschien zelfs om zal veroordelen.
Dat laatste moet je zeker niet doen, als hij er niet achter staat moet je hem niet forceren ook veganist te worden. Daar wordt niemand gelukkiger van.
Maak hem duidelijk dat je niet elke avond een vleesvervanger bij je eten hoeft te hebben, probeer eens wat volwaardige veganistische recepten uit, haal eens voor weinig geld een blok tofu bij de toko en experimenteer daar mee.
Jullie moeten gewoon een compromis vinden, maar laat hem lekker zijn ijsjes, koekjes en snoep eten, zonder dat hij zich daar schuldig over hoeft te voelen.