Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Tamara

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #100 Gepost op: 18 februari 2005, 21:47:59 »

Citaat
Heb je wel eens gedoken? Ik kom altijd uitgesproken hongerig boven. Al die superverse vis en nog levende kreeften om me heen...

Nee, ik heb nog nooit gedoken.
Mischien ga ik een duikcursus doen in de toekomst, lijkt me hardstikke leuk, en dan op vakantie en kijken naar de mooie koraalriffen en de prachtige vissen en schildpadden in de zee.

Tamara

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #101 Gepost op: 18 februari 2005, 22:01:43 »
Citaat
Ik hou van dieren, maar vooral dieren die fluffy zijn en echt uitdrukkingen kunnen hebben

Ik ben ooit eens bij een Koi-fokkerij geweest.
Koi's zijn grote karpers, je hebt Japanse Koi's en Israëlise Koi's.
Die hebben best wel een hoog knuffelgehalte hoor :)
Je kan ze namelijk aaien en als je je blote handen of tenen in het water doet dan gaan ze er op sabbelen, hebben ze ook bij mij gedaan, echt geweldig 8)
 
Citaat
wel eens een vis bang zien kijken?)


Ook een vis kent angst, het probeert te vluchten als het bedreigt wordt met de dood.
OOk al zie je dat niet direct aan hun oogopslag, je kunt het wel zien aan hun gedrag, ze worden onrustig.





« Laatst bewerkt op: 18 februari 2005, 22:03:46 door Magic Aura »

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #102 Gepost op: 19 februari 2005, 17:01:31 »
Citaat
Het bediscussiëren of iemand wel of geen vis moet eten, hoort wat mij betreft niet thuis in de veganistendraad...  
Mee eens......maar het is een onderdeel van een probleem van mij :)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #103 Gepost op: 25 april 2005, 20:21:10 »
Ik heb gisteren dus voor het eerst sinds tijden weer eens kaas gegeten (wat eerst de belangrijkste reden was om niet vegan te worden), maar t viel me op dat ik er echt niks meer aan vond. Niet lekker, niet vies. Raar.
T was eenmalig en een foutje, maar als flexan voel ik me er niet schuldig over. Ik ben niet zo heel strikt, maar lekker pragmatisch.  :P
Eet gezond & eet taartjes

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #104 Gepost op: 25 april 2005, 20:39:18 »
Ik ben niet zo heel strikt, maar lekker pragmatisch.  :P
Pierce en James zijn jouw favoriete filosofen?

O, nu we het er toch over hebben: Bart zit hier met een vraagje. Of, eigenlijk: daar, dus.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #105 Gepost op: 28 april 2005, 11:12:35 »
Ik ben langzaam, na zeven jaar 'gewoon vegetariër' te zijn, op aan het schuiven richting veganisme. Melk is al afgezworen, vrije uitloopeieren nog net niet, kaas eet ik nog amper etc.

Ik ben niet zo heel streng wat betreft veganisme, wel wat betreft vegetarisme. Maar thuis heb ik nog niet verteld van mijn 'stap'. Mijn moeder is al zo bezorgd dat ik niet (gezond) genoeg eet..

Hoe pak ik dit aan?

[edit: Ik ben al veel langer vegetariër! Bijna tien jaar al..]
« Laatst bewerkt op: 28 april 2005, 11:13:30 door bloempjuh »
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #106 Gepost op: 28 april 2005, 12:57:39 »
Ik ben langzaam, na zeven jaar 'gewoon vegetariër' te zijn, op aan het schuiven richting veganisme. Melk is al afgezworen, vrije uitloopeieren nog net niet, kaas eet ik nog amper etc.

Ik ben niet zo heel streng wat betreft veganisme, wel wat betreft vegetarisme. Maar thuis heb ik nog niet verteld van mijn 'stap'. Mijn moeder is al zo bezorgd dat ik niet (gezond) genoeg eet..

Hoe pak ik dit aan?

[edit: Ik ben al veel langer vegetariër! Bijna tien jaar al..]
als ze zich echt zorgen maakt dan kun je zeggen dat het enige probleem de vitamine B12 is. En dat je daar op let. (?)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

NNXIII

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #107 Gepost op: 28 april 2005, 13:33:42 »
Als je gewoon goed op je eten let en B12 bij slikt komt het wel goed. :)

Er zijn duizenden veganisten op aarde en de meeste leven gewoon nog...... anders zouden ze natuurlijk geen vegan meer maar dood zijn.  :-\ Nouja, je snapt wel wat ik bedoel.  :)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #108 Gepost op: 28 april 2005, 13:58:53 »
Ik ben niet zo heel streng wat betreft veganisme, wel wat betreft vegetarisme. Maar thuis heb ik nog niet verteld van mijn 'stap'. Mijn moeder is al zo bezorgd dat ik niet (gezond) genoeg eet..

Hoe pak ik dit aan?

> Hoi Mam,  Ik ben nu veganist. Alstjeblieft hier wat leesvoer over de gezondheidsvoordelen van veganisme, dieetinformatie, etc.... veel leesplezier... doei...

Gewoon zeggen. En wat misverstanden uitleggen.

Stem op de Partij voor de Dieren

Elsbeth

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #109 Gepost op: 28 april 2005, 15:00:30 »
Haha die Dolle Dragon ook! Ik neem aan dat jij heel easy going ouders hebt? Die zich niet zo snel druk maken en ervan uitgaan dat jij wel voor jezelf kan zorgen? Gefeliciteerd! Maar natuurlijk heeft niet iedereend dat..
Vraagje: de mensen die vegan zijn gaan eten en leven, hebben die van hun vrienden geen rare reacties gehad?

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #110 Gepost op: 28 april 2005, 15:54:08 »

Vraagje: de mensen die vegan zijn gaan eten en leven, hebben die van hun vrienden geen rare reacties gehad?

Niet echt nee.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2005, 15:54:38 door Dick »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #111 Gepost op: 28 april 2005, 16:19:29 »
Vraagje: de mensen die vegan zijn gaan eten en leven, hebben die van hun vrienden geen rare reacties gehad?

Ik ben natuurlijk niet echt vegan, dus deze vraag is niet aan mij gericht, maar toch:
ik ben juist flexanist (het gebruik van deze term wordt steeds flauwer) om de reacties uit mijn omgeving uit de weg te gaan en om het mezelf 'in het openbaar' en 'bij anderen' makkelijker te maken. Ik kreeg al rare reacties op mijn vegetari�rschap, dus als ik ook nog eens moet uitleggen dat ik zelf ook nooit zuivel e.d. gebruik... dat is mij te vermoeiend.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #112 Gepost op: 28 april 2005, 16:19:58 »
Haha die Dolle Dragon ook! Ik neem aan dat jij heel easy going ouders hebt? Die zich niet zo snel druk maken en ervan uitgaan dat jij wel voor jezelf kan zorgen? Gefeliciteerd! Maar natuurlijk heeft niet iedereend dat..
Ja wel redelijk makkelijke ouders. Hoewel ze wel eens wat roepen over overdrijven of wat zorgen maken over gezondheid ook, maar wat boeit het wat me ouders denken vind ik. Ouders zullen altijd wel wat zorgen maken enzo. Maar dat belemmert je toch niet in een keuze?

Citaat
Vraagje: de mensen die vegan zijn gaan eten en leven, hebben die van hun vrienden geen rare reacties gehad?
Tuurlijk wel. Krijg nog die opmerkingen van vele mensen. Boeit me alleen niet. Ik grap soms ook wel even mee. Of maak zelf de grap voordat men eerder ermee komt. Lekker zelfspot :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #113 Gepost op: 28 april 2005, 16:37:59 »
maar wat boeit het wat me ouders denken vind ik. Ouders zullen altijd wel wat zorgen maken enzo. Maar dat belemmert je toch niet in een keuze?

Je ouders hoeven je niet te belemmeren in je keuzes, maar er zijn mensen die er wel rekening mee willen houden hoe hun ouders op hun keuzes zullen reageren. Je hoeft ze tenslotte niet onnodig voor het hoofd te stoten, over het algemeen bedoelen ze het goed en willen ze het beste voor hun kinderen.

[edit]En ik kan me goed voorstellen dat ouders die zelf gewoon vlees eten schrikken als je zegt dat je veganist wilt worden, dat is toch minder gebruikelijk en minder geaccepteerd dan vegetariër zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2005, 16:39:32 door Kiwi »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #114 Gepost op: 28 april 2005, 16:54:20 »
Je ouders hoeven je niet te belemmeren in je keuzes, maar er zijn mensen die er wel rekening mee willen houden hoe hun ouders op hun keuzes zullen reageren. Je hoeft ze tenslotte niet onnodig voor het hoofd te stoten, over het algemeen bedoelen ze het goed en willen ze het beste voor hun kinderen.
Maar hoe zie je dat dan? Hoe moet je dan het anders aan je ouders vertellen? Als ze schrikken, dan schrikken ze, dus dan is het toch beter om gewoon wat dieetinfo te geven en te zeggen wat je bent geworden?
Snap best dat ze het beste met je voor hebben, maar als jij een keuze maakt kan je moeilijk wachten met die keuze uitvoeren omdat je ouders er misschien problemen mee hebben.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #115 Gepost op: 28 april 2005, 17:50:25 »
Ik heb er veel moeite mee gehad dat mijn dochter ging roken. Maar het is haar leven. Ik maak er wel opmerkingen over en dan geeft ze me wel gelijk, maar het is zo moeilijk om er af te blijven. Doordat ze mijn erfelijke hoge bloeddruk ook in haar lijf heeft kan ze beter van de drop afblijven en dat laat ze inderdaad ook staan. Met de bloeddrukmeter in de hand was het ook aantoonbaar: het vloog net als bij mij omhoog. Kost haar wel moeite overigens.
Maar verbieden? Of morele druk? Dat kan niet meer bij een vrouw van 21. Ik heb dat maar te accepteren. Ik denk dat voor sommige ouders de schrik bij de boodschap veganistisch hetzelfde zal zijn als bij mij bij het horen en zien van het roken. Maar gelukkig is bij veganistisch heel goed duidelijk te maken dat je even wat sterker moet letten op de samenstelling van je voedselpakket. Roken is echt ongezond.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Myrrhe

Ik wil veganist worden
« Reactie #116 Gepost op: 02 mei 2005, 15:04:10 »
Hoi,

Ik ben vegetarier, al sinds een jaar, ongeveer. En, ik wil graag veganist worden. Ik wil gewoon niks meer 'nuttigen' wat van dieren afkomstig is, ook geen wol en leer, etc.

Maar, wat kan ik nog wel eten als ik veganist wordt? Want er zijn dan zoveel dingen die ik niet kan eten. Wie kan me een beetje wegwijs maken in de wereld van veganisme?

Alvast bedankt!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Ik wil veganist worden
« Reactie #117 Gepost op: 02 mei 2005, 15:06:06 »
Maar, wat kan ik nog wel eten als ik veganist wordt?
Genoeg hoor. Groente en fruit. En een hoop producten in supermarkten zijn wel vegan. En in de natuurwinkel nog veel meer.
Citaat
Want er zijn dan zoveel dingen die ik niet kan eten. Wie kan me een beetje wegwijs maken in de wereld van veganisme?

Kijk eens op: www.veganisme.org
Daar heb je ook een forum waar veel informatie te vinden is over welke producten wel en niet. En stel gerust vragen hier of daar.
Stem op de Partij voor de Dieren

Myrrhe

Re:Ik wil veganist worden
« Reactie #118 Gepost op: 02 mei 2005, 15:08:30 »
Bedankt voor je reactie!

Maar, even een vraagje: Hoe zit het bv met brood? Kan ik dat gewoon eten of niet?
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 15:10:16 door Myrrhe »

Kiwi

Re:Ik wil veganist worden
« Reactie #119 Gepost op: 02 mei 2005, 15:12:16 »
Hier kun je daar meer over lezen.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 15:12:55 door Kiwi »