Vegatopia Forum

Zou jij vlees klaar maken voor een ander?

Ernie

Re:Zou jij vlees klaar maken voor een ander?
« Reactie #80 Gepost op: 15 maart 2005, 16:44:05 »
Vlees en vis is bij ons thuis absoluut taboe! Ik pijns er niet over om een eens levend wezen in een pannetje te laten sudderen. Mijn man is door mij vegetarisch geworden, onze zoon (11 maanden) is ook vegetarisch. En komt er bezoek dan moeten ze met de pot meeeten. Ik ga bij niemand eten tenzij zij mijn standpunt begrijpen (erg moeilijk hier in het buitenland waar vlees het belangrijkste op het bord is).

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #81 Gepost op: 15 maart 2005, 19:53:19 »
Vlees en vis is bij ons thuis absoluut taboe! Ik pijns er niet over om een eens levend wezen in een pannetje te laten sudderen. Mijn man is door mij vegetarisch geworden, onze zoon (11 maanden) is ook vegetarisch. En komt er bezoek dan moeten ze met de pot meeeten. Ik ga bij niemand eten tenzij zij mijn standpunt begrijpen (erg moeilijk hier in het buitenland waar vlees het belangrijkste op het bord is).
Nou sterkte ermee dan. Waar in het buitenland is het?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

kittyvandenoever

« Reactie #82 Gepost op: 16 maart 2005, 07:19:55 »
 :)ja,mijn partner is een vleeseter en houdt aan alle kanten rekening met mij,dus ik ook aan hem.
er moet geen spatje in of op mijn eten komen en daar past hij ook heel goed op.hij vindt mij welliswaar exstreem met mijn eet gedrag maar accepteerd het wel.dus ik hem ook

snoepie

« Reactie #83 Gepost op: 23 maart 2005, 23:02:09 »
Ik word misselijk als ik vlees ruik, dus ga ik het zeker niet aanraken of klaarmaken voor een ander. Ook niet voor mijn vriend of voor mijn kinderen later. Als mijn vriend vlees wil eten, dan moet hij dat maar zelf klaarmaken/kopen, want ik raak het echt niet aan. We hebben al afgesproken dat we later (als we samenwonen) om beurt gaan koken. Als ik kook, dan eet iedereen vegetarisch. Is het zijn beurt, dan maakt hij voor zichzelf vlees en voor mij iets vleesvervangends. :)

Offline dorinka

• 741
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #84 Gepost op: 01 april 2005, 13:55:31 »
Mijn oma zit vastgeroest aan het patroon groenten vlees-aardappelen, meer dan 80 jaar, en aangezien ik deze week voor haar moest zorgen heb ik me voor haar ook maar aan dat patroon gehouden. voor mezelf maakte ik wel wat anders klaar, en of het vlees wel helemaal lekker was weet ik niet, maar ik heb gewoon gehakt staan kneden.
Zo.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #85 Gepost op: 01 april 2005, 14:09:58 »
Mijn oma zit vastgeroest aan het patroon groenten vlees-aardappelen, meer dan 80 jaar, en aangezien ik deze week voor haar moest zorgen heb ik me voor haar ook maar aan dat patroon gehouden. voor mezelf maakte ik wel wat anders klaar, en of het vlees wel helemaal lekker was weet ik niet, maar ik heb gewoon gehakt staan kneden.

Dat vind ik nou moedig.
Overigens hoort bij die leeftijdsgroep dat het weglaten van de jus het ergst wordt gevonden. De natuurvoedingswinkel heeft daar een prima alternatief voor. Gebakken aardappelen vindt een oudere vaak ook om te smullen. Net als omelet. Daarnaast zijn de gordon-bleus van Tivall ook prima en de balletjes van Tivall gaan er ook wel in. De "braadworstjes" van De Boer zijn ook wel smakelijk. Bovendien zijn de stampotten ook typische oud-Hollandse kost. Wil je exotisch, maar wel voor deze groep smaakvol: chili, maar niet te scherp. Een dikke soep en je hebt een week vol met "opa-en-oma" gerechten.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #86 Gepost op: 04 april 2005, 10:54:17 »
Ach, bij ouderen moet je ook niks willen veranderen, dat is zinloos en overbodig.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #87 Gepost op: 04 april 2005, 14:35:07 »
Ach, bij ouderen moet je ook niks willen veranderen, dat is zinloos en overbodig.
Daarom zou je iets moeten klaarmaken wat het beste past bij hun smaak. Wat denk je: een oudere merkt ook wel verschil in smaak tussen het ene restaurant en een ander! Bovendien bestaat dé oudere niet net zo min als dé jongere. Er is in NL zelfs een verzorgingstehuis voor mensen met een vegetarische leefstijl. De tips van mij zijn ingegeven door de praktijk. Gezien mijn al wat gevorderde leeftijd kom ik van de leeftijdsgroep die nog ouder is nogal wat mensen tegen. Ook die vindt variatie prima. Maar het dichtste bij hun smaak kom je als je iets neemt wat het meest lijkt op het traditionele eten.

Kiwi

« Reactie #88 Gepost op: 04 april 2005, 14:41:08 »
En zelfs dat is niet in 100% van de gevallen waar; mijn opa kan heel erg genieten als ik iets (vegetarisch) voor hem maak wat hij nog niet kent. Een paar weken geleden heeft hij voor het eerst tortilla's op, en hij zat echt te smullen hoor!

Offline willem

• 2.430
« Reactie #89 Gepost op: 04 april 2005, 16:56:53 »
En zelfs dat is niet in 100% van de gevallen waar; mijn opa kan heel erg genieten als ik iets (vegetarisch) voor hem maak wat hij nog niet kent. Een paar weken geleden heeft hij voor het eerst tortilla's op, en hij zat echt te smullen hoor!
Zo zie je maar: je hoeft zelfs niet mijn leeftijd te hebben om hetzelfde mee te maken.....

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #90 Gepost op: 04 april 2005, 18:48:13 »
Als we met de heel familie uit eten gaan neemt mijn oma ook altijd vegetarisch eten omdat ze niet zo'n lap vlees op haar bord wil en visgerechten ook vaak teveel vindt. Ze heeft een aantal keer jaloers naar mijn vega gerecht gekeken en nu reserveren we dus altijd voor 2 vegetariërs en ze eet alles en vindt het ook echt lekker, behalve als het te pittig gekruid is. De laatste keer dat we uit eten zijn geweest waren er zelfs meer familieleden met een vega hoofdgerecht en nee ik heb er niemand voor hoeven omkopen.  ;)

Danielle

« Reactie #91 Gepost op: 05 april 2005, 00:07:49 »
Mij is het ook al opgevallen dat de wat oudere mensen niet zo van buitenlands of apart eten houden.

Maar ook de wat minder intelligente mensen houden hun eten graag simpel, volgens mij.

Jippia

« Reactie #92 Gepost op: 20 april 2005, 13:09:56 »
Citaat
En komt er bezoek dan moeten ze met de pot meeeten.

Dat moeten ze bij mij ook, meestal omdat er dan maar één pot is...  ;D Met mijn verjaardag haalden de mannen Chinees voor de hele club en daar zat onder meer babi pangang bij. Dat is dan maar een keer zo.

Mijn zusje eet ook wel eens vegetarisch in een restaurant, terwijl ze thuis zelfgeslachte gans eet (dat slachten doet manlief). Ik denk dat dat onder meer door mij komt.

Mirjam

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #93 Gepost op: 26 april 2005, 10:50:36 »
Als mensen bij mij komen eten, dan eten ze gewoon vegetarisch, ik ga niet allemaal verschillende dingen klaar maken. En volgens mij weten ze dat ook al wel van te voren, ik heb er nooit iemand over gehoord tenminste.

Op zich zou ik er niet zo'n moeite mee hebben om vlees klaar te maken voor iemand, als dat zo uit zou komen, 't is meer dat ik niet zo goed weet hoe. Ik was 13 dat ik vegetariër werd, daarna heb ik pas leren koken.........Een schnitzel bakken kan ik waarschijnlijk nog wel, dat kan nooit veel anders zijn dan het bakken van een vega-schnitzel (toch?), maar de kans dat ik je biefstuk verpest is toch wel heel groot.......

Eigenlijk is het enige wat ik kan kipfilet koken voor de kat! Of hart (maar liever kipfilet, da's niet zo bloederig.....). Maar ik weet niet of dat lekker is, denk 't niet, stinkt heel erg.

Mijn man is trouwens ook min of meer vegetariër, eet altijd wat ik kook, kookt zelf ook vegetarisch, alleen buiten de deur neemt ie af en toe vlees.
Kinderen heb ik niet. Als die ooit komen, zou ik de thuis wel vegetarisch te eten geven, maar buiten de deur moeten ze maar kijken en als ze oud genoeg zijn zelf beslissen.
Ik heb ooit stage gelopen bij een kinderdagverblijf, daar werd getrakteerd omdat 1 van de kinderen jarig was, van die spiezen, met kaas en worst en augurkjes enzo. En voor de moslimkindertjes spiezen zonder worst, want het was allemaal varkensvlees. En toen was er dus een islamitsch jongetje van een jaar of 2-3, die zo graag een knackworstje wilde, maar dat dus niet mocht omdat varkensvlees was.  En dat jochie snapte er helemaal niks van, helemaal verdrietig! Nou, toen heb ik besloten, als het mijn kind is, geef 'm dat worstje maar, als ie wat ouder is, leg ik 't 'm nog wel een keertje uit.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #94 Gepost op: 26 april 2005, 10:56:04 »
Wat een domme ouders om twee verschillende soorten traktaties te maken waar voor sommigen niet uit te kiezen valt. Kinderen willen toch altijd 'het andere' en zijn nieuwsgierig. Wat stom zeg.

Ik zou het mijn kind niet geven (áls ik een kind had), hoe leg je later uit: dat je hem eigenlijk vlees hebt gegeven, terwijl je er niet achter staat (en hij waarschijnlijk ook niet), maar dat je het maar gaf omdat hij zo hard jengelde  ??? Kinderen jengelen wel om meer. Het gaat niet om dat stukje worst, het gaat om iets niet mogen, iets niet krijgen dat andere kinderen wel krijgen.

« Laatst bewerkt op: 26 april 2005, 10:57:07 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

ShiN

« Reactie #95 Gepost op: 26 april 2005, 11:12:11 »
Maar ook de wat minder intelligente mensen houden hun eten graag simpel, volgens mij.

whaha!!  ;D
nouweuh.. ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar ik hou best van wat minder simpel eten!

Offline Anya

• 737
« Reactie #96 Gepost op: 26 april 2005, 14:21:25 »
Ik heb ooit stage gelopen bij een kinderdagverblijf, daar werd getrakteerd omdat 1 van de kinderen jarig was, van die spiezen, met kaas en worst en augurkjes enzo. En voor de moslimkindertjes spiezen zonder worst, want het was allemaal varkensvlees. En toen was er dus een islamitsch jongetje van een jaar of 2-3, die zo graag een knackworstje wilde, maar dat dus niet mocht omdat varkensvlees was.  En dat jochie snapte er helemaal niks van, helemaal verdrietig! Nou, toen heb ik besloten, als het mijn kind is, geef 'm dat worstje maar, als ie wat ouder is, leg ik 't 'm nog wel een keertje uit.

Dat is natuurlijk erg zielig maar ik vind het toch geen reden om dat vlees dan maar te geven. Als ouder moet je jezelf nu eenmaal soms onpopulair maken. Als je kind zijn ogen zowat uithuilt omdat hij in een pretpark niet op een bepaalde attractie mag, maar jij voelt je er niet veilig bij, dan blijf je toch ook nee zeggen... en zo zijn er massa's situaties.

Danielle

« Reactie #97 Gepost op: 26 april 2005, 16:30:28 »
whaha!!  ;D
nouweuh.. ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar ik hou best van wat minder simpel eten!
Dus daarom denk jij intelligent te zijn?
Of weet je dat je het niet bent en vind je mijn theorie niet kloppen?

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #98 Gepost op: 27 april 2005, 10:14:29 »

Dat is natuurlijk erg zielig maar ik vind het toch geen reden om dat vlees dan maar te geven. Als ouder moet je jezelf nu eenmaal soms onpopulair maken. Als je kind zijn ogen zowat uithuilt omdat hij in een pretpark niet op een bepaalde attractie mag, maar jij voelt je er niet veilig bij, dan blijf je toch ook nee zeggen... en zo zijn er massa's situaties.

Tsja, daar heb je ook wel weer gelijk in..... En toch is het anders voor mijn gevoel, ik weet 't niet...... Ach, voorlopig heb ik toch geen kinderen (als ze er al ooit komen, maar da's een ander onderwerp), dus ik hoef me er nu nog niet druk om te maken, zie dan wel hoe ik 't ga doen.

Offline Anya

• 737
« Reactie #99 Gepost op: 27 april 2005, 13:45:23 »
Naast je eigen principes zijn er ook nog andere dingen die meespelen. BSE of hoge concentraties antibiotica, bijvoorbeeld. Ik denk niet dat zo'n worstje op een feestje biologisch is.