In principe ben ik het wel met je eens. Echter, vlees is toch wel een andere categorie voedsel dan ketchup; vlees levert een aantal belangrijke voedingsstoffen en is voor niet-vegetariërs dan ook een essentieel onderdeel van hun 'dieet'. Toegegeven, 'wij' krijgen die voedingsstoffen ook prima binnen via andere bronnen, maar voor veel vleeseters voelt dit gewoon als 'vervanging' en een niet erg optimale bovendien.
De vleeseters die ik ken, hebben er geen probleem mee om zich een of twee dagen 'aan te passen', maar het wordt echt anders als het voor een langere periode is. Vleeseters beginnen dan het vlees 'fysiek' te missen.
Ik ben het met Christiaan eens dat je je toch wel in rare bochten wringt. Indien bepaalde vleeseters hun vlees gaan missen is dat in ieder geval niet fysiek, maar psychologisch. Een vegetarische maaltijd kan immers ook perfect evenwichtig zijn en gezien het voor vegetariërs geen essentieel voedingsmiddel is, is het dat voor vleeseters ook niet. (Je schotelt je gasten natuurlijk geen 'vleesmaaltijd' voor waar je het vlees van hebt weggelaten.)
Ik hoor het wel vaker van vleeseters: "Ik heb mijn stuk vlees nodig of ik heb het gevoel niet gegeten te hebben." of ook "Ik heb elke dag vlees nodig of ik voel me zo zwakjes." Ik betwijfel dat dit fysieke verschijnselen zijn, hier is volgens mij enkel sprake van een psychologisch gemis.
Nou ja, 'eisen' is misschien wel iets te sterk uitgedrukt. En bekijk het eens andersom, jij vraagt als gastheer/-dame van je gasten zich langdurig aan te passen aan jouw principe - een principe dat ze wellicht weliswaar tolereren, maar niet ondersteunen.
Als ik de volgende mogelijkheden vergelijk:
- de gast verwacht van zijn gastheer/gastvrouw dat deze iets doet tegen zijn principes
of
- de gastvrouw/gastheer verwacht van zijn gasten dat deze zich aanpassen aan de huisgewoonten
Dan vind ik het twee veel zwaarder wegend, zeker gezien het hier voor de gastheer/gastvrouw meestal een principeskwestie is. En zoals ik al eerder schreef (een opmerking die je vakkundig ontwijkt en waar je op geen enkele manier op reageert) is er een groot verschil tussen geen vlees eten uit principe en wel vlees eten uit gewoonte of vanwege 'verlangen' (wat meestal de enige redenen zijn om vlees te eten).
Wellicht is een apart 'gastenvleespannetje' een oplossing. Dan kunnen je gasten zelf vlees kopen en klaarmaken, als ze zo nodig willen/moeten. Ik hang dan liever de goede gastheer uit en zorg zelf voor een beetje vlees: niet veel en biologisch. Dat schept meer begrip en zet gasten misschien nog meer aan het denken dan een rabiaat vegetarisch huishouden
Hier suggereer je dat een vegetariër die zijn gasten geen vlees voorschotelt (als deze dat willen) een slechte gastheer is. Ik vind dat persoonlijk een erg domme, zelf beledigende opmerking.
Mijn vergelijking met ketchup was echt nog zo slecht niet. Het is niet dat je je gasten iets essentieels ontneemt, enkel iets dat ze gewoon zijn.
Als mijn gasten hun behoefte aan het eten van vlees echt niet kunnen onderdrukken (erg zielig als je het mij vraagt) dan gaan ze maar uit huis eten of bestellen ze maar (op eigen kosten) een pizza.
Ik eis trouwens ook niet dat ik vleesloos eten krijg als ik elders te gast ben. Maar ik zal geen vlees eten, wat men mij ook voorschotelt. Als ik daardoor niet kan mee-eten dan is dat zo. Ik zal er natuurlijk niet blij met zijn maar zal het wel overleven.
Mijn vleesetende gasten zullen echter geen reden hebben om honger te lijden, zij zullen immers een maaltijd voorgeschoteld krijgen die ook voor vleeseters perfect eetbaar is. (En waar ze principieel geen bezwaar tegen kunnen maken.)