Vegatopia Forum

Zou jij vlees klaar maken voor een ander?

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zou jij vlees klaar maken voor een ander?
« Reactie #140 Gepost op: 18 oktober 2005, 11:11:45 »
;D Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat, Poek. Hoeveel vleeseters heb jij trouwens ondertussen bekeerd?  :hypocrite:
10 vegans, 42 vegetariers en 65 parttimers..

Citaat
Terecht of niet, ik heb het gevoel dat het 'moraalwaasje' dat om vegetarisme hangt, sommige vleeseters tegen de borst stuit ('jij eet wel vlees en dat vind ik verkeerd'). En, no offense Dr@@kje, ik denk dat juist jouw argument dat 'wij door hen geen ongezond vlees voor te schotelen, aan hun gezondheid denken', veel vleeseters in het verkeerde keelgat zal vallen ('ik bepaal zelf wel wat goed voor me is'). Tel hierbij de 'ongelijkheid' op ('ik zorg er wel voor dat jij vegetarisch kunt eten, jij zorgt niet voor vlees voor mij'), dan kan ik me voorstellen dat vleeseters vegetariërs zien als intolerante gasten, overtuigd van hun moreel gelijk.
Ach.. als ik straks op mezelf woon dan hoef ik geen vleeseters over de vloer die om vlees zeuren. Dan is er een vinger die naar de deur wijst.  Vleeseters hebben toch al daar last van, dus maakt niet uit wat je doet.. als je alleen al zegt dat je vegetarier bent ben je een soort bedreiging voor hun. En daar kan ik niet tegen.. als iemand vlees eet ok.. ik vind het niet leuk enzo.. maar als die gene niet eens openstaat voor iets zonder vlees dan moet die maar oprotten uit mijn (directe) buurt. Ik heb dan liever vleeseters die tenminste niet perse vlees moeten en ook genieten van veganistisch eten.

Citaat
Ik speel nu natuurlijk advocaat van de duivel  :devil: Wanneer ik mensen te eten krijg, schotel ik ze een lekkere vegetarische maaltijd voor - ik vraag wel altijd even wat ze niet lusten. Als de gasten meerdere dagen blijven, dan ben ik best bereid 'ontwenningsverschijnselen' (m.n. bij mijn vader) te voorkomen met een beetje biologisch(!) vlees - op eigen risico, want ik proef dus niet  ;) En wat die 'bekeringsdrang' betreft: zij beginnen er altijd over, ik niet.
Ik zou dat nooit doen. Als iemand vlees wilt dan moet die maar naar zijn eigen huis gaan om dat te halen ofzo.. Bij mij (als ik op mijzelf woon) komt dat er niet in. Familie of niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anya

• 737
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #141 Gepost op: 18 oktober 2005, 20:58:35 »
Gisteravond een interessante discussie aan tafel bij mijn ouders. Mijn broer stelde dat terwijl vegetariërs (kunnen) verwachten dat er rekening met hen wordt gehouden bij het eten, dit andersom vaak niet het geval is.

Ik vind het twee heel verschillende situaties.

Als vegetariër vraag je dat je gastheer/-vrouw gewoon dingen klaarmaakt die hij/zij ook bereidt als jij er niet bent. Je verwacht niets exceptioneels en je verwacht ook niet dat niemand vlees eet. Je vraagt gewoon dat er geen vlees in jouw portie wordt gestopt.

Als vleeseter die persé vlees moet hebben, eis je dat je gastheer/-vrouw iets bereidt dat tegen zijn/haar principes indruist en dat hij/zij nooit in huis zou hebben als jij er niet om vroeg.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #142 Gepost op: 18 oktober 2005, 21:58:28 »
Gisteravond een interessante discussie aan tafel bij mijn ouders. Mijn broer stelde dat terwijl vegetariërs (kunnen) verwachten dat er rekening met hen wordt gehouden bij het eten, dit andersom vaak niet het geval is.

Anya heeft vind ik perfect verwoord wat het verschil is tussen beide situaties.

Als er bij mij iemand komt eten die om een of andere reden een dieet moet (of wil) volgen dan zal ik daar natuurlijk rekening met houden.  Als een vleeseter mij er met goede argumenten van kan overtuigen dat hij/zij bij elke maaltijd vlees moet eten, dan wil ik zelf naar een oplossing zoeken.  Maar buiten 'ik vind het lekker' en 'ik ben het zo gewoon' zijn er geen redenen waarom iemand (bij elke maaltijd) vlees zou moeten hebben.  Dus wel vlees 'eisen' is dan niet anders dan iemand die wil dat ik ketchup koop omdat hij/zij bij elke maaltijd ketchup eet of iemand die wil dat ik spaghetti van het merk Soubry maak omdat hij/zij altijd spaghetti van dat merk eet.

Het getuigt van extreem weinig respect van de gast om van zijn gastheer of gastdame te eisen dat deze iets tegen zijn principe doet.  En geen vlees eten doen veel mensen uit principe.  Hoeveel mensen zouden er uit principe vlees eten?
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2005, 22:34:13 door Ligfietsertje »

Minet

« Reactie #143 Gepost op: 19 oktober 2005, 14:19:23 »
Nee, dat stinkt zó erg. Kost ook veel moeite voor die vleeseter om zelf even wat vlees in de pan te gooien...

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #144 Gepost op: 19 oktober 2005, 14:56:58 »
En toch vind ik het verbazend om te lezen dat er kennelijk mensen zijn die vlees verwachten/willen als ze bij een vegetariër gaan eten. Ik heb best wel wat vleeseters in m'n vriendenkring, maar ik geloof niet dat iemand van mij verwacht dat ik vlees klaar maak. Heb er nog nooit iemand over gehoord tenminste. Misschien iets van wederzijds recept ofzo?
Ik hou best rekening met de smaken/wensen van anderen, wil tenslotte een goede gastvrouw zijn, dus als m'n moeder komt, die op zout- en cholesterolarm dieet staat, zal ik niet de frituurpan te voorschijn halen en een bakke met zoute pinda's op tafel zetten, maar zorg ik voor dingen die zij ook kan eten. En voor m'n vader heb ik een fles jenever in de koelkast staan, we drinken het allebei niet, maar pa vindt het lekker en het is tenslotte een kleine moeite om zo'n fles in huis te halen. En zo hou ik ook rekening met wat je wel en niet lust en zal ik voor sommige van mijn vrienden niet m'n lasagne met gorgonzolakwark gaan maken omdat ze niet van blauwe kaas houden etc. etc.

Maar ik zie niet in waarom ik vlees moet gaan kopen/klaarmaken omdat zij dat normaal gesproken wel eten. Ik eet normaal gesproken heel veel kaas, maar ik verwacht toch ook niet dat zij dat in huis halen omdat ik eens een keertje langs kom?
En zo verwacht ik dus ook dat anderen rekening met mij houden. Zelfs mijn schoonmoeder is het gelukt de eerste keer dat ik daar kwam eten, aardappels, groenten, vlees en een vegaburger! En dat voor iemand die nog vegetarisme eigenlijk nog steeds niet zo goed begrijpt, geen vlees eten is tot daar aan toe, maar waarom nou geen jus over de aardappels? Oh, en die vegaburger had ze nog eerst geproefd ook, want ze wilde wel graag weten wat ze me nou voorzette.  ;D

Edit: ik kreeg dus niet een aangevreten vegaburger voorgezet, maar uit een pakje van 2, had ze er zelf al eentje opgegeten.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2005, 14:58:54 door Nevyn »

Offline dorinka

• 741
« Reactie #145 Gepost op: 19 oktober 2005, 17:45:35 »
Maar het gaat dus niet om een avondje, dat ze als gast bij je eten, maar bij je inwonen en jij meerdere dagen kookt.  
Ik snap nog steeds niet wat er wederzijds respect aan is als ik van een ander verwacht zich aan mij aan te passen en dat niet voor hem wil doen.  
Vegetarisme is nog steeds iets dat door veel mensen niet als norm wordt gezien. In een wederzijdse verstandhouding is het noodzakelijk dat ook dit soort normen in enige mate worden gerespecteerd.
Zo.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #146 Gepost op: 19 oktober 2005, 18:25:18 »
Maar het gaat dus niet om een avondje, dat ze als gast bij je eten, maar bij je inwonen en jij meerdere dagen kookt.  
Ik snap nog steeds niet wat er wederzijds respect aan is als ik van een ander verwacht zich aan mij aan te passen en dat niet voor hem wil doen.  

Ik doe nog een poging, want het is eigenlijk heel eenvoudig.

Er is over het algemeen een heel groot verschil tussen de redenen waarom mensen er voor kiezen geen vlees te eten en de redenen waarom mensen er voor kiezen wel vlees te eten.

Het getuigt van bijzonder weinig respect van een gast om van zijn gastvrouw of gastman te verwachten iets tegen zijn principes te doen.  (Ik moet de eerste intelligente vleeseter die om principiële redenen tegen vegetarisch eten is nog tegenkomen.)

Er is een verschil tussen vragen, verzoeken, verwachten dat je iets niet krijgt (vanwege principiële redenen) dan vragen, verwachten dat iemand speciaal voor jou iets koopt en klaarmaakt omdat je dat gewoon bent of lekker vindt.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #147 Gepost op: 20 oktober 2005, 11:32:48 »

Als er bij mij iemand komt eten die om een of andere reden een dieet moet (of wil) volgen dan zal ik daar natuurlijk rekening met houden.  [...] Maar buiten 'ik vind het lekker' en 'ik ben het zo gewoon' zijn er geen redenen waarom iemand (bij elke maaltijd) vlees zou moeten hebben.  Dus wel vlees 'eisen' is dan niet anders dan iemand die wil dat ik ketchup koop omdat hij/zij bij elke maaltijd ketchup eet of iemand die wil dat ik spaghetti van het merk Soubry maak omdat hij/zij altijd spaghetti van dat merk eet.

In principe ben ik het wel met je eens. Echter, vlees is toch wel een andere categorie voedsel dan ketchup; vlees levert een aantal belangrijke voedingsstoffen en is voor niet-vegetariërs dan ook een essentieel onderdeel van hun 'dieet'. Toegegeven, 'wij' krijgen die voedingsstoffen ook prima binnen via andere bronnen, maar voor veel vleeseters voelt dit gewoon als 'vervanging' en een niet erg optimale bovendien.

De vleeseters die ik ken, hebben er geen probleem mee om zich een of twee dagen 'aan te passen', maar het wordt echt anders als het voor een langere periode is. Vleeseters beginnen dan het vlees 'fysiek' te missen. Zonder ketchup is misschien minder lekker, maar zonder vlees ontbreekt er echt wat - al hoe lekker ze de vegetarische maaltijden ook vinden.

Citaat
Het getuigt van extreem weinig respect van de gast om van zijn gastheer of gastdame te eisen dat deze iets tegen zijn principe doet.  En geen vlees eten doen veel mensen uit principe.  Hoeveel mensen zouden er uit principe vlees eten?

Nou ja, 'eisen' is misschien wel iets te sterk uitgedrukt. En bekijk het eens andersom, jij vraagt als gastheer/-dame van je gasten zich langdurig aan te passen aan jouw principe - een principe dat ze wellicht weliswaar tolereren, maar niet ondersteunen.

Wellicht is een apart 'gastenvleespannetje' een oplossing. Dan kunnen je gasten zelf vlees kopen en klaarmaken, als ze zo nodig willen/moeten. Ik hang dan liever de goede gastheer uit en zorg zelf voor een beetje vlees: niet veel en biologisch. Dat schept meer begrip en zet gasten misschien nog meer aan het denken dan een rabiaat vegetarisch huishouden  ;)
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #148 Gepost op: 20 oktober 2005, 11:43:22 »
Ik vind dat je je wel in een paar vreemde bochten wringt, hoor, Eelco...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Katie

« Reactie #149 Gepost op: 20 oktober 2005, 13:06:37 »
Ergens vind ik ook wel dat het wringt. Als je als vegetariër ergens gaat eten, verwacht je dat de gastvrouw/-heer daar rekening mee houdt. En dat gaat natuurlijk verder dan gewoon het vlees weglaten. Want je bent dan als gastvrouw/-heer toch enigzins beperkt in je keuze wat het menu betreft. Bij niet alle gerechten kan je zomaar het vlees weglaten.

Als je als vegetariër mensen bij je thuis uitnodigt, verwacht je van je gasten dat ze zich aanpassen aan jouw levensstijl. Je zal hen dus een vegetarische maaltijd serveren, ook al zijn ze geen vegetariër.

Als ik gasten over de vloer krijg en daar zit een vegetariër tussen, dan zal ik als goede gastvrouw ofwel voor iedereen een vegetarische maaltijd maken of anders voor mijn vegetarische gast een aparte, vegetarische maaltijd of eventueel de maaltijd die ik voor de andere gasten maak, maar dan in aangepaste vorm. In ieder geval zal ik extra moeite (moeten) doen voor die ene persoon.

Als ik ga eten bij mijn vegetarische vrienden en ik ben de enige niet-vegetariër, zal deze vegetarische vriend geen extra moeite doen om mij een maaltijd met vlees te serveren.

Dus, hoe je het ook draait of keert, ik zal mij altijd moeten aanpassen aan mijn vegetarische vrienden, zowel als gast als als gastvrouw.

Maar omdat ik begrip heb voor het standpunt van mijn vegetarische vrienden, vind ik dat helemaal niet erg. Bovendien heb ik ondertussen een hele verzameling heerlijke vegetarische gerechten die ik regelmatig klaarmaak (ook als er geen vegetarische gasten zijn).

Ik kan me echt wel voorstellen dat sommige niet-vegetariërs hierdoor van mening zijn dat het aanpassen altijd van hun kant moet komen en dat dit niet echt getuigt van wederzijds respect.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #150 Gepost op: 20 oktober 2005, 13:59:24 »
Ik vind dat je je wel in een paar vreemde bochten wringt, hoor, Eelco...

Hoezo? Hoe je het ook wendt of keert, het merendeel van de mensen om me/je heen, is geen vegetariër. Je kunt misschien een paar mensen 'bekeren' tot vegetarisme of flexitarisme, maar de meesten zullen vlees blijven eten en willen blijven eten.

Mijn principe is: 'ik eet geen vlees', niet 'er wordt bij mij thuis geen vlees gegeten'. Ik zie mijn woning niet als 'vleesvrije zone', omdat het naar mijn mening niet uitmaakt wáár men vlees eet.

Je kunt het niet eens zijn met de argumenten die ik aandroeg waarom vleeseters vlees willen en denken nodig te hebben - ik herhaalde dan ook de argumenten die ik van verschillende mensen heb gehoord en ik weet dat er nogal wat op af te dingen valt. Feit blijft dat veel vleeseters er wel zo over denken en het ook zo vóelen.

Ik wil niet dat als ik mensen te gast heb, dat ze zich ongemakkelijk voelen omdat ze zich moeten aanpassen aan mijn vegetarische levensstijl of - erger - besluiten dan maar niet te komen logeren. Daar bereik je toch niets mee. Dus doe ik water bij de wijn en zorg voor wat (biologisch) vlees in huis - ik heb daar zelf geen last van - hoewel ik ze dan minimaal één keer trakteer op een lekkere vegetarische maaltijd, al was het maar om te laten zien dat dat 'ook best lekker' is.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

« Reactie #151 Gepost op: 20 oktober 2005, 14:08:00 »

Ik ben het er mee eens  dat ik van mijn vleesetende gastheer m/v iets verwacht waar ik niet echt iets tegenover kan stellen. Dat wringt waarschijnlijk meer bij mij dan bij hun, maar toch.
Gelukkig vindt men het over het algemeen interessant om als gast een vegetarische maaltijd voorgeschoteld te krijgen. Dat maakt dat gevoel dan toch weer een beetje goed.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #152 Gepost op: 20 oktober 2005, 15:12:42 »
Misschien heb ik gewoon mazzel met de mensen om mij heen. Niemand vind het een probleem om geen vlees te eten als ze bij mij zijn. Ze vragen er niet om, maken geen opmerkingen over het "vegetarische voer" wat ik ze te eten geef etc.
Ik heb mijn huis niet tot "vleesvrije zone" verklaard, dat maakt me allemaal niet uit, maar kennelijk is de behoefte er niet. En zo ben ik dan ook wel weer, als het niet persé hoeft, dan doe ik het ook niet. Als je er heel specifiek om vraagt, wil ik het misschien nog wel overwegen.
Toen m'n man nog geen vegetariër was heb ik wel eens vleeswaren e.d. voor 'm gekocht, maar dat lag dan vervolgens te bederven in de koelkast omdat ie het niet opat. En met koken vond ie het teveel gedoe om apart te gaan koken (maakte niet uit wie er kookte).
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2005, 15:13:12 door Nevyn »

vega

« Reactie #153 Gepost op: 20 oktober 2005, 18:44:51 »
Ik zou het nooit klaarmaken voor mensen. Als ik voor mijn katten of als ik een hond zou hebben zou koken dan is het een ander verhaal. Maar dan zou ik wel voor biologisch gaan. Maar het liefste laat ik het toch dan denk ik maar door mijn vriend doen. Het idee vlees aan te moeten raken iehhhh! Maar goed je kan katten en honden niet vegetarisch maken!

Offline Nick

• 578
« Reactie #154 Gepost op: 20 oktober 2005, 19:05:17 »
Katten niet, honden wél.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #155 Gepost op: 20 oktober 2005, 19:10:25 »
katten ook!

Offline Anya

• 737
« Reactie #156 Gepost op: 20 oktober 2005, 21:31:11 »
Mijn principe is: 'ik eet geen vlees', niet 'er wordt bij mij thuis geen vlees gegeten'. Ik zie mijn woning niet als 'vleesvrije zone', omdat het naar mijn mening niet uitmaakt wáár men vlees eet.

Ik zie mijn woning wel als vleesvrije zone (behalve voor de kat, die niet kan overleven zonder) en dat is mijn goed recht, want het is mijn woning.

Ik zie een stuk vlees als een dier dat eerst mishandeld geweest is en dan vermoord werd voor het plezier van mensen (niet omdat ze het nodig hebben). Ik begrijp dat ik er niet over mag oordelen dat mensen dit eeuwenoude gebruik blijven volhouden en ik mag me niet bemoeien met andermans keuzes, maar verwacht niet dat ik eraan deelneem. Daarnaast vind ik het gewoon vies om vlees te moeten bereiden.

katten ook!

Nee.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #157 Gepost op: 20 oktober 2005, 21:37:16 »
katten ook!

Nee.

Wel! Heb je dat artikel van Bite Back die ik gepost had nooit doorgelezen? Over de dierenarts die speciaal voer heeft ontwikkeld? Dat het soms lastig is met koppige katten dat zal best. Maar het is wel mogelijk.

Kiwi

« Reactie #158 Gepost op: 20 oktober 2005, 21:44:21 »
Hier dus!

Offline dorinka

• 741
« Reactie #159 Gepost op: 20 oktober 2005, 22:03:02 »
Ik heb helaas nog geen eigen huis, en kook bijvoorbeeld oom regelmatig bij mijn schoonouders, die vier jaar lang (sinds ik vegetarier ben) apart voor mij hebben gekookt, hoewel ze dat eigenlijk heel moeilijk vinden, en mijn redenen ook niet echt begrijpen. Ik kan dan zomaar het vlees weglaten als ik voro hen kook., dan zouden ze me niet veel vaker laten koken, wat ik wel graag doe. Ik ben nu alterbatieven voor het stukje vlees/vleesvervanger aan het laten zien, een loempia ipv een halve kip bij de nasi, een stuk gebakken kaas bij de macaroni ipv een carbonade.
Zo.