Vegatopia Forum

Zou jij vlees klaar maken voor een ander?

Offline Selly

• 30.783
Re:Zou jij vlees klaar maken voor een ander?
« Reactie #120 Gepost op: 27 april 2005, 22:53:52 »
zou ik persoonlijk mijn kind (als ik kinderen zou willen, dus) nooit iets geven dat BSE kon overdragen. Voor zover ik weet, is dat dus (niet-biologisch?) vlees en mogelijk ook gelatine. Daarnaast zijn er ook nog de hoge antibioticaconcentraties en zo.

Ik dacht dat BSE ook via melk en kaas kon worden overgedragen? Is er iemand die dat weet?
,,,,فلافل

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #121 Gepost op: 27 april 2005, 23:11:54 »
zou ik persoonlijk mijn kind (als ik kinderen zou willen, dus) nooit iets geven dat BSE kon overdragen. Voor zover ik weet, is dat dus (niet-biologisch?) vlees en mogelijk ook gelatine. Daarnaast zijn er ook nog de hoge antibioticaconcentraties en zo.

Ik dacht dat BSE ook via melk en kaas kon worden overgedragen? Is er iemand die dat weet?

:o oh..dan kan ik misschien toch besmet zijn geraakt. Als dat zo is tenminste. Daarnaast als er nog niet iets over bekend is, dan kan dat altijd nog opeens ontdekt worden.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #122 Gepost op: 27 april 2005, 23:14:15 »

:o oh..dan kan ik misschien toch besmet zijn geraakt. Als dat zo is tenminste. Daarnaast als er nog niet iets over bekend is, dan kan dat altijd nog opeens ontdekt worden.

Ik weet dat helemaal niet zeker hoor (vandaar dat ik het vroeg), via google is het vast wel te vinden, en iig als het al kan is de kans erg klein en kun je er nu toch niks meer aan doen. Niet zo veel reden om te  :o  :)
,,,,فلافل

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #123 Gepost op: 28 april 2005, 01:02:05 »
http://www.lto.nl/dossiers/bse/BSEmaatrEU.htm

Staat dat de BSE-prionen (eiwitten oid) nooit in melk zijn aangetroffen...

Echter lees ik hier:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=349

Dat ze het gegeven dat melk van besmette koeien geen BSE veroorzaakt bij dieren (muizen) hebben getest. Kortom lijkt het me nog niet echt zeker. Straks krijg ik BSE.... en een veganist met BSE is niet grappig...
« Laatst bewerkt op: 28 april 2005, 01:05:43 door Dr@gonfly »

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #124 Gepost op: 28 april 2005, 11:24:06 »
.... en een veganist met BSE is niet grappig...

Je bedoelt hopelijk Creutzfeld-Jacob, want ik zie nu in mijn gedachten een dolle Draakje door een wei rennen ;) Ik kan die beelden van die dolle koeien trouwens niet uitstaan, die ze altijd laten zien als het weer over BSE gaat. Een vieze boerderij, de koeien onder het stront, dat vind ik haast nog erger dan de rare bokkensprongen die ze maken...

Ik weet niet meer wie het zei, over dat de controle wel eens kon verslappen, maar volgens mij kan dat niet. BSE wordt geconstateerd door de kop van de koe te splijten en de hersenen te bekijken. Voor zover ik weet tast BSE de hersenen zodanig aan dat het niet over het hoofd (ahum) te zien is.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline willem

• 2.430
« Reactie #125 Gepost op: 28 april 2005, 12:55:46 »
Prionen, het aparte soort eiwit, worden opgeslagen in beenmerg en zenuwstelsel. De koeien die in het verleden hun gestorven soortgenoten gemalen als krachtvoer moesten opeten kregen op die manier die prionen binnen. Met een incubatietijd van gemiddeld 5,5 jaar of meer kwamen die prionen in de hersenen. Hetzelfde gebeurde in Papoea Nieuw Guinea bij mensen die gestorven mensen aten omdat ze dachten dat ze van de hersenen de sterkte van hun voorouders mee zouden krijgen. Niet dus en het tegendeel gebeurde. Een afgeleid artikel als melk zal die prionen niet bevatten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #126 Gepost op: 28 april 2005, 13:55:35 »
.... en een veganist met BSE is niet grappig...

Je bedoelt hopelijk Creutzfeld-Jacob, want ik zie nu in mijn gedachten een dolle Draakje door een wei rennen ;)
Ja idd Creutzfeld-Jacob. Dat bedoelde ik. En wat is er mis met door de wei rennen... ik ren elke ochtend door de wei :)

Citaat
Ik weet niet meer wie het zei, over dat de controle wel eens kon verslappen, maar volgens mij kan dat niet. BSE wordt geconstateerd door de kop van de koe te splijten en de hersenen te bekijken. Voor zover ik weet tast BSE de hersenen zodanig aan dat het niet over het hoofd (ahum) te zien is.
Ze testen het volgens mij vooral met een speciale tester. Dat stond in die links. Gaan ze zoeken naar een eiwit. Maar goed... zeg nooit nooit.. BSE is nog iig niet van de landkaart verdwenen.

Ivy

« Reactie #127 Gepost op: 14 mei 2005, 11:38:47 »
Ik maak tot op zekere hoogte wel vlees klaar. Ik woon samen met mn vriend die gewoon vlees eet dus als er iets te maken is wat ik zo in een pan kan mikken en kan bakken vind ik het best..
Ik maak zelfs beter biefstuk klaar dan hij.. haha.
Maar verder moet het niet gaan, ik ga geen gehakt ballen staan kneden ofzo. En het moet sowieso niet te ingewikkeld worden want zou me dan geen raad weten wat ik er mee moet doen.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #128 Gepost op: 14 mei 2005, 16:11:03 »
Joh, dat jij biefstuk kan klaar maken Ik geloof niet dat ik dat kan, ik heb de neiging om dingen te bakken tot ze knapperig zijn, maar dat is met biefstuk vast geen succes......... :O

SanderV

« Reactie #129 Gepost op: 15 mei 2005, 12:19:07 »
Ik maak wel (regelmatig) vlees (en vis) klaar, ik werk namelijk op oproepbasis als kok. Voor mij zijn vlees en vis dan gewoon ingredienten die ik zelf niet eet maar waar ik wel mee kan werken, net als pinda's (daar ben ik allergisch voor).

smikkeltje

« Reactie #130 Gepost op: 14 juli 2005, 17:36:36 »
ik wil best vlees klaarmaken als ik mensen te eten krijg. ze doen toch ook moeite om voor mij vega te koken? dat kost hun echt meer moeite dan het voor mij is om een kipfiletje te bakken. ik vind het wel vervelend dat ik niet zelf kan proeven dus ik garandeer niet dat het lekker is :)

Offline Mrie

• **
  • 57
« Reactie #131 Gepost op: 19 juli 2005, 12:11:53 »
Ik moest op mijn stage wel eens in de broodkeuken staan en brood beleggen met tonijn en ham enzo. Dat deed ik wel gewoon maar echt kneden van gehakt of het hakken van vlees en verwerken in een gerecht deed en doe ik niet.. Ik vind dat gewoon geen prettig gevoel. Wat trouwens best merkwaardig is aangezien ik nu iets langer dan een maand vegatarier bent .

Wist ik het maar, dan had ik het wel geweten

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #132 Gepost op: 16 oktober 2005, 23:52:24 »
Gisteravond een interessante discussie aan tafel bij mijn ouders. Mijn broer stelde dat terwijl vegetariërs (kunnen) verwachten dat er rekening met hen wordt gehouden bij het eten, dit andersom vaak niet het geval is.

Voor veel niet-vegetariërs is een maaltijd zonder vlees niet compleet. Het is eigenlijk onfatsoenlijk om hen dan een vegetarische maaltijd voor te schotelen. Voor een keertje hebben de meeste mensen daar geen bezwaar tegen, maar het wordt anders als je meerdere dagen gedwongen wordt vegetarisch te eten.

Mijn moeder reageerde hierop dat het eigenlijk best eenvoudig is om het iedereen naar de zin te maken: maak gewoon een pannetje vlees klaar, of zet wat ham op tafel. Kwestie van gastvrijheid.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #133 Gepost op: 16 oktober 2005, 23:54:49 »
Vleeseters moeten niet zeiken.. juist door vegetarisch voor te schotelen denken 'we' zo beleefd te zijn aan hun gezondheid te denken. Je gaat de gasten toch geen vlees enzo voorschotelen terwijl je weet dat het zo ongezond is en dat het hun kan doden. Je gaat je gasten toch niet vermoorden?

Vegetariers/veganisten zijn socialer en denken juist aan hun medemens.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #134 Gepost op: 17 oktober 2005, 00:05:16 »

Maar Jehova's zijn nog socialer. De meeste christenen kan het weinig schelen dat wij ongelovigen naar de hel gaan. Jehova's proberen ons tenminste nog te redden.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #135 Gepost op: 17 oktober 2005, 00:09:25 »

Maar Jehova's zijn nog socialer. De meeste christenen kan het weinig schelen dat wij ongelovigen naar de hel gaan. Jehova's proberen ons tenminste nog te redden.

Redden... ze proberen ons hun helzooi in te slepen.. :) maar wel aardig verder van ze! ;)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #136 Gepost op: 17 oktober 2005, 10:35:35 »
Vleeseters moeten niet zeiken.. juist door vegetarisch voor te schotelen denken 'we' zo beleefd te zijn aan hun gezondheid te denken. Je gaat de gasten toch geen vlees enzo voorschotelen terwijl je weet dat het zo ongezond is en dat het hun kan doden. Je gaat je gasten toch niet vermoorden?

bovendien wil je ook als verstokte vleeseter niet het vlees eten wat ik voor je klaarmaak, aangezien ik weiger om te proeven en geen idee heb hoe de textuur moet zijn (tofu stuitert bv, moet vlees dat ook doen?), denk ik dat je als gast beter op safe kunt spelen en gewoon moet eten wat ik ook eet
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #137 Gepost op: 17 oktober 2005, 19:16:10 »
Mijn moeder reageerde hierop dat het eigenlijk best eenvoudig is om het iedereen naar de zin te maken: maak gewoon een pannetje vlees klaar, of zet wat ham op tafel. Kwestie van gastvrijheid.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ga absoluut geen vlees kopen, omdat ik dat echt walgelijk vind (ik ga echt niet betalen voor iets waar ik het 100% niet mee eens ben). Dan zou ik, als ik het al zou kopen, het ook nog eens moeten bereiden/in een schaaltje doen en dat wil ik ook niet. Dus dan is die vleeseter misschien blij dat hij zijn stukje vlees krijgt, maar ik denk dat ik me oncomfortabeler voel  bij het hele gebeuren dan dat hij/zij zich zou voelen bij het eten van geen vlees voor een avondje. En kom op, het is maar voor een avondje. Ik verwacht ook niet dat iedereen altijd álles wat ik lekker heb voor mij in huis haalt als ik kom.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #138 Gepost op: 17 oktober 2005, 20:32:00 »

;D Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat, Poek. Hoeveel vleeseters heb jij trouwens ondertussen bekeerd?  :hypocrite:

Terecht of niet, ik heb het gevoel dat het 'moraalwaasje' dat om vegetarisme hangt, sommige vleeseters tegen de borst stuit ('jij eet wel vlees en dat vind ik verkeerd'). En, no offense Dr@@kje, ik denk dat juist jouw argument dat 'wij door hen geen ongezond vlees voor te schotelen, aan hun gezondheid denken', veel vleeseters in het verkeerde keelgat zal vallen ('ik bepaal zelf wel wat goed voor me is'). Tel hierbij de 'ongelijkheid' op ('ik zorg er wel voor dat jij vegetarisch kunt eten, jij zorgt niet voor vlees voor mij'), dan kan ik me voorstellen dat vleeseters vegetariërs zien als intolerante gasten, overtuigd van hun moreel gelijk.

Ik speel nu natuurlijk advocaat van de duivel  :devil: Wanneer ik mensen te eten krijg, schotel ik ze een lekkere vegetarische maaltijd voor - ik vraag wel altijd even wat ze niet lusten. Als de gasten meerdere dagen blijven, dan ben ik best bereid 'ontwenningsverschijnselen' (m.n. bij mijn vader) te voorkomen met een beetje biologisch(!) vlees - op eigen risico, want ik proef dus niet  ;) En wat die 'bekeringsdrang' betreft: zij beginnen er altijd over, ik niet.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Kiwi

« Reactie #139 Gepost op: 17 oktober 2005, 20:59:24 »
Als je een lekkere vegetarische maaltijd bereidt zal ZELFS de meest verstokte vleeseter het vlees niet missen. En dus vind ik niet dat het een vergelijkbare situatie is. Vleeseters zullen die vegamaaltijd best wel lekker vinden en er met smaak van kunnen eten, terwijl de meeste vega's er niet aan moeten denken om vlees te eten. Dus zo gek vind ik het niet dat er rekening gehouden wordt met de meest 'lastige' persoon.