Hoihoi,
ik ben een echte nep-vegetarier, aangezien ik wel vis eet. De enige reden dat ik geen vlees eet, is omdat ik me simpelweg lichamelijk beter voel zonder vlees. Mijn vriend eet wel vlees, maar dan wel zoveel mogelijk eco of scharrelvlees.
Over de discussie of je wel of geen leren spullen mag dragen, moet ik ten eerste zeggen dat iedereen dat helemaal zelf moet weten, maar als je erg op de principes bent zijn er misschien nog een aantal dingen om over na te denken. Zoals bijvoorbeeld het feit dat er regenwoud gekapt moet worden voor tofu, of dat katoen een van de meest milieubelastende producten is en dat er door het verven van spijkerbroeken hele rivieren blauw gekleurd zijn (dit zijn wateren, waar andere mensen het water uit moeten halen om te kunnen koken).
Wat ik hiermee wil zeggen is, waar trek je de grens? Ik bedoel, ik draag geen bont, maar wel leer. Het komt op hetzelfde neer, behalven dan dat leer sociaal geaccepteerd is, maar tegelijkertijd vind ik dat iemand in groenland of ijsland (noem een lekker koud land) best bont mag dragen. De natuur bestaat uit een systeem van eten en gegeten worden. Een leeuw eet echt geen stukje vlees minder omdat hij het zielig vind voor de dieren. Het enige probleem tegenwoordig is die absurde massaproductie. Toevallig zag ik eergisteren een stukje documentaire over het uitbroeien van massakippen. Zelfs dit gebeurd massaal in een schommeloven, de niet bevruchte eieren worden eruit gepikt door een grijper en het allereerste moment dat de kuikentjes een volwassen kip zien (nou ja volwassen) is als ze met z´n allen 'volwassen' in een veel te klein hokje zitten. (voor mij meteen een reden om geen 'scharreleieren' meer te kopen, maar biologische). Zet hiertegenover de biologische slager waar mijn schoonouders hun vlees halen, die zelfs de naam van de geslachte stier kunnen noemen.
Terug op de vis die ik eet. Ook dat behelst niet zulke mooie praktijken. Een vis komt door verstikking om het leven. Maar ook ik moet ergens een keuze maken. Mijn keuze is in eerste instantie voor mijzelf puur lichamelijk geweest en vis kan ik wel goed hebben, ik moet wel zeggen dat ik langzamerhand steeds minder vis eet, maar alleen vega... daar ben ik nog niet aan toe.