beste vega's
Ik bezocht net de site
http://www.veganisme.non-profit.nl/, een leuke veganistische site. Daar werd onder andere beschreven wat de definities zijn van veganist/vegatarier/vleeseter.
VEGETARIËR: Gebruikt geen vlees, vis of gevogelte, maar wel melk/zuivel (lacto‑), eieren (ovo-) of beide (lacto-ovo-vegetariër). En gebruikt ook leer, wol, zijde etc.
TOTAAL-VEGETARIËR: Eet geen dierlijke producten maar gebruikt wel leer, wol, zijde etc. [/i]
Een vegetariers gebruikt wel leer. Maar het lijkt me, dat je dan met een gewetenskwestie te maken hebt.
Want als je leer gebruikt, dan maak je gebruik van een produkt waar een koe voor gedood is. En als je vegetariers bent omdat je bijvoorbeeld om het milieu en dierenwelzijn geeft, dan zou je geen leer behoren te gebruiken. Je eet toch ook geen vlees? En bent toch ook tegen het doden van koeien voor consumptie?
Je kunt wel zeggen, ze doden koeien niet voor het leer. Maar dat doen ze ook niet voor gelatine! Dat gebruik je toch ook niet?
En als je als argument gebruikt, dat je alleen leer gebruikt van koeien die op een goede, biologische manier zijn gehuisvest, dan kun je net zo goed biologisch vlees gaan eten. Want wat doe je anders met het vlees?
Ik vraag me af hoe jullie daarover denken. Ik koop het liefst geen leer, maar toch heb ik dat een tijdje terug gedaan voor mijn bergschoenen. Leer is nu eenmaal een erg goede keus qua materiaal.