Vegatopia Forum

Vegetarisch opvoeden: maar wat als het kind later vlees gaat eten?

demiseXofXaXlove

Vegetarisch opvoeden: maar wat als het kind later vlees gaat eten?
« Gepost op: 13 augustus 2004, 00:39:44 »
Ik vraag me af als ik mijn (toekomstige) kinderen vegetarisch zou opvoeden, maar ze besluiten later om zelf vlees te gaan eten, wat de daar de gevolgen van zouden kunnen zijn?

Ik kan me zo voorstellen dat de maag en darmen problemen kunnen geven, omdat het simpelweg niet gewend is vlees te verteren!

Heeft iemand hier ervaring mee? Of sowieso informatie hierover? Ik overweeg namelijk om ze af en toe toch vlees te laten eten, om er voor te zorgen dat de kinderen altijd het gevoel kunnen hebben zelf de keuze te kunnen maken.

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch opvoeden: maar wat als het kind later vlees gaat eten?
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2004, 01:39:55 »
Ik kan me zo voorstellen dat het wat moeite kost voor de darmen om het vlees te leren verteren, maar echt grote problemen zal het vast niet opleveren.

Maar waarom zou je je eventuele kinderen vlees willen laten eten? Druist dat niet in tegen je principes als vegetarier?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2004, 09:47:56 »
Maar waarom zou je je eventuele kinderen vlees willen laten eten? Druist dat niet in tegen je principes als vegetarier?

Als dat de enige manier is waarop ze later probleemloos vlees kunnen gaan eten als ze daarvoor kiezen, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Je wilt je kinderen toch maximale keuzevrijheid geven.

Ik heb echter nog nooit gehoord over serieuze problemen als een kind weer vlees zou gaan eten. But then again: zoveel kinderen die later weer vlees zijn gaan eten ken ik niet. Twee in totaal geloof ik en met hun moeder heb ik het nooit gepraat over problemen daarmee.

Offline Carla

• 259
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2004, 11:01:21 »
Jaren geleden was ik lid van een Franse discussiegroep voor vegetariers. De oprichter was een jongen die nogal gefrustruurd was over het feit dat zijn ouders hem het recht ontnomen hadden ooit vlees te kunnen eten. Niet dat hij het ooit geprobeerd had maar de geur en het idee van vlees verafschuwden hem en zo had hij het idee niet zelf te kunnen kiezen.

Tja.

Dan heb je theoretisch naast het fysieke kennelijk ook nog een psychische reden om je kind toch aan vlees te laten wennen ???  
Aan de andere kant ken ik ook zat verhalen van mensen die het hun ouders juist kwalijk nemen dat ze hun vlees hebben laten eten en dat juist verafschuwen.

Als ouder heb je nu eenmaal een bepaalde rol waarin je tot zekere leeftijd voor je kinderen beslist wat goed en slecht voor ze is en soms kan je daarin onbedoeld de plank misslaan.
Uit de losse pols: als je een baby aan vlees kunt laten wennen dan lijkt het me dat een ouder kind met volgroeide darmen dat ook kan.

demiseXofXaXlove

« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2004, 17:07:12 »

Het druist daar zeker tegen in. Maar ik heb meer dan slechts een principe ;).

Mijn vriendin en ik gaan voor het eerst ouders worden eind nov, begin dec. En dat roept natuurlijk vragen op! Mama is gelukkig wel ook vegetarisch. Wij vinden boven alles belangrijk dat onze kinderen zlef hun eigen keuzes kunnen maken. Volgens ons ligt daar de basis van zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Volgens mij is dat het grootste goed dat je je kinderen kunt meegeven.

demiseXofXaXlove

« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2004, 17:17:03 »
De oprichter was een jongen die nogal gefrustruurd was over het feit dat zijn ouders hem het recht ontnomen hadden ooit vlees te kunnen eten. ....... Aan de andere kant ken ik ook zat verhalen van mensen die het hun ouders juist kwalijk nemen dat ze hun vlees hebben laten eten en dat juist verafschuwen.

Dit is inderdaad de tegenstelling waar je over na gaat denken zodra je weet wat de gevolgen zijn van beide opties. Ik moet wel zeggen dat als iemand de geur van vlees al vies vindt, dat het dan niet helemaal eerlijk is om zijn ouders de schuld te geven. (maar dit was ook uit de losse pols).

Uit de losse pols: als je een baby aan vlees kunt laten wennen dan lijkt het me dat een ouder kind met volgroeide darmen dat ook kan.

Belangrijk detail is wel dat de darmen van een baby zich aanpassen aan het voedsel in een tijd dat het gehele lichaam bezig is met aanpassen en groeien. Als je volgroeit bent, of in ieder geval grotendeels, dan kan ik me zo voorstellen dat dat moeilijker gaat.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2004, 17:17:31 door demiseXofXaXlove »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2004, 17:25:13 »
Ik denk hetzelfde als Carla: als ouder bepaal jij een heleboel voor het kind. Je bepaalt dat het geboren wordt, naar welke school het gaat en ook wat voor eten het krijgt.
Vleesetende ouders denken toch ook niet na of ze hun kind wel of niet vlees zullen gaan geven? Ze doen het gewoon. Waarom zou een vega zich altijd moeten aanpassen?

Of je darmstelsel het vlees op latere leeftijd kan verwerken, weet ik niet. Misschien kun je die vraag eens stellen aan de dietiste vd NVB? www.vegetariers.nl

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2004, 17:36:52 »
Jaren geleden was ik lid van een Franse discussiegroep voor vegetariers. De oprichter was een jongen die nogal gefrustruurd was over het feit dat zijn ouders hem het recht ontnomen hadden ooit vlees te kunnen eten. Niet dat hij het ooit geprobeerd had maar de geur en het idee van vlees verafschuwden hem en zo had hij het idee niet zelf te kunnen kiezen.

Ik ken het hele verhaal niet, maar ik vind hem een beetje zeuren alsik dit zo lees. Als je zo gefrustreerd bent, lijkt het me haast dat er meer aan de hand is: "ik had een geweldige jeugd, maar ik ben gefrustreerd dat ik nooit vlees heb mogen eten". Ja daaag!

Je kunt je ouders wel van alles de schuld geven. Dat ze je nooit struisvogelbiefstuk hebben laten eten en dat je het nou niet meer wilt. Of dat ze altijd tegen roken waren, maar dat je nu wilt roken, maar het niet meer durft door hun enge verhalen.

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2004, 17:51:52 door Hizikigrrrl »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2004, 18:01:39 »
Vleesetende ouders denken toch ook niet na of ze hun kind wel of niet vlees zullen gaan geven? Ze doen het gewoon. Waarom zou een vega zich altijd moeten aanpassen?

jep, kreeg dat ook wel te horen in discussies. Maar het maakt niet zoveel uit. Men maakt de keuzes voor hun kind. En later als het kind ouder is gaat het zelf keuzes maken. Sommige ouders die gaan dan nog het hele leven bepalen van een kind zelfs als die ouder is, maar dat vind ik dan niet kunnen.

Redenen die men geeft waarom een vega zich zou moeten aanpassen is omdat het kind gepest zou kunnen worden erdoor, het niet gemakkelijk is bij feestjes e.d. en omdat het niet gezond is (volgens de tegenstanders).

Gezond is het kind als het gewoon de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt en de juiste dingen eet. Maar dat is met elk dieet.
Het pesten dat gebeurd altijd wel...dan vinden ze wel weer een andere reden. En lastig is het ook verders niet echt bij feestjes. Gewoon even informatie geven van wat wel en niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

demiseXofXaXlove

« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2004, 18:05:06 »
Of je darmstelsel het vlees op latere leeftijd kan verwerken, weet ik niet. Misschien kun je die vraag eens stellen aan de dietiste vd NVB? www.vegetariers.nl

Dank je voor de tip! De vraag is inmiddels verzonden!

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2004, 19:33:26 »
Mijn vriendin en ik gaan voor het eerst ouders worden eind nov, begin dec. En dat roept natuurlijk vragen op! Mama is gelukkig wel ook vegetarisch. Wij vinden boven alles belangrijk dat onze kinderen zlef hun eigen keuzes kunnen maken. Volgens ons ligt daar de basis van zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Volgens mij is dat het grootste goed dat je je kinderen kunt meegeven.

Gefeliciteerd! En je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik denk dat ik het als volgt aan zou willen pakken als ik zelf kinderen zou hebben: thuis zet ik ze geen vlees voor, maar bijvoorbeeld bij andere mensen (mijn ouders eten wel vlees, mijn zusje ook) zouden ze het mogen proeven. En als ze het lekker vinden... tja, dat moet ik dan maar zien. Misschien af en toe een stukje biologisch vlees ofzo.
Kinderen kunnen vrij snel duidelijk maken wat ze willen en als je ze daar op alle vlakken de kans toe geeft zullen ze ook wel toe durven geven dat zij niet vegetarisch willen eten, mochten ze tot die beslissing komen.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2004, 17:47:17 »
ik ben bang dat als je je kind vegetarisch opvoedt, het in de puberteit (waar in zij/hij zich toch tegen de ouders kan gaan verzetten) juist gaat kiezen voor het eten van vlees.

toen mijn vriend nog flexitariër was en in veggie, hebben we het er wel eens over gehad. We hadden toen 'besloten' ( ;)) dat als we kinderen zouden krijgen we voornamelijk veggie zouden eten (zoals we deden) en 1 x per week biologisch vlees. Zodat het kind zelf zou kunnen kiezen en idd ook vanwege darmen/etc.

Nu is hij flexi af en net als ik veggie. Sindsdien hebben we het er nog niet over gehad. Maar ik zou zelf niets liever doen dan ons kind veggie opvoeden.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2004, 13:24:40 »
Ik denk dat als je een kind goed duidelijk maakt dat deze een keuze heeft (en deze vegetarisch laat eten), dat deze niet zich kan verzetten in de puberteit. Want als jij de keuze goed vind, dan verzet hij zich toch niet tegen de ouders? Dus dan heeft het geen zin ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Lonika

« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2005, 14:29:00 »
Ik weet niet of het gepast is om op een oude draad te reageren.... ???

Maar ik doe het lekker toch!  :P

Ik eet al vanaf mijn geboorte vegetarisch.
Citaat
ik ben bang dat als je je kind vegetarisch opvoedt, het in de puberteit (waar in zij/hij zich toch tegen de ouders kan gaan verzetten) juist gaat kiezen voor het eten van vlees.
Dit is bij mij het geval geweest, toen ik op mezelf ging wonen heb ik geprobeerd vlees te eten. Maar vaak vond ik het niet lekker en zat ik te pulken aan het eten om die witte dingetjes (vet) eraf te krijgen. Ook kwam het vaak weer omhoog (net of mijn maag het idd niet goed kon verdragen). Het resultaat is dat ik later steeds extremer vegetarisch ben gaan eten. Vooral uit principe. En omdat ik erachter was gekomen dat ik het helemaal niet lekker vond.

Ik heb nooit problemen ondervonden in mijn kindertijd (tenminste niet zover ik me kan herinneren). Naar mijn weten is er altijd goed op gereageerd, maar misschien at ik tijdens tractaties op school ook wel eens een worstje mee (dat weet ik niet meer). Meestal was er ook wel iets anders. Ik heb het niet zo bewust meegemaakt dat ik vegetarisch at op de lagere school en zo.

Mijn dochtertje van bijna twee krijgt thuis gewoon 'wat de pot schaft'. En dus vegetarisch. Ik heb een 'part-time' vegetarier als partner. Hij eet thuis vegetarisch ('wat de pot schaft') en wanneer we uit eten gaan, hij bij zijn ouders eet, een pizza eten of frietjes halen, dan eet hij wel vlees. 'Eten wat de pot schaft', dat is bij ieder ander vleesetend gezin toch ook het geval.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat vegetarische voeding (mits goed gebalanceerd) het beste is voor de mens. Dus dan mag ik dat mijn eigen kind toch meegeven! Wanneer je als ouder ervan overtuigd bent dat vlees het beste is voor je kind, geef je je kind toch gewoon vlees te eten.  ;)

Kiwi

« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2005, 14:32:36 »
Ik weet niet of het gepast is om op een oude draad te reageren.... ???

Maar ik doe het lekker toch!  :P

Ja hoor, dan komt 'ie gewoon weer boven aan te staan. ;)

Offline ingeping

• 143
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2005, 12:38:53 »
Wij delen straks met z'n vieren een huishouden. Over enkele weken wordt als het goed is onze baby geboren. Mijn vriend en oudste zoon eten (biologisch) vlees en ik eet vegetarisch. Toch ga ik deze newborn voor zo lang als het lukt vegetarisch opvoeden. Als hij/zij op een gegeven moment stampvoetend door het huis gaat omdat zijn/haar broer en vader wel vlees eten en hij/zij niet. Dan mag hij/zij van mij vlees gaan eten.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2005, 20:45:16 »
Wij delen straks met z'n vieren een huishouden. Over enkele weken wordt als het goed is onze baby geboren. Mijn vriend en oudste zoon eten (biologisch) vlees en ik eet vegetarisch. Toch ga ik deze newborn voor zo lang als het lukt vegetarisch opvoeden. Als hij/zij op een gegeven moment stampvoetend door het huis gaat omdat zijn/haar broer en vader wel vlees eten en hij/zij niet. Dan mag hij/zij van mij vlees gaan eten.

Ik wens je veel succes, Ingeping. Het lijkt me erg lastig als je kinderen niet hetzelfde voedsel gaat geven. Kinderen zijn erg nieuwsgierig (en daardoor snel jaloers) en het lijkt me voor het jongere kind erg moeilijk om te zien dat zijn broer wel vlees krijgt en hij/zij niet. Maar misschien heb je tegen die tijd de rest van het gezin ook wel 'om'. :thumbsup: Succes met de laatste weken!!
Eet gezond & eet taartjes

Offline ingeping

• 143
« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2005, 08:52:27 »
dank je wel!

Toch zie ik niet veel problemen hoor. Ik denk dat het eerste jaar á anderhalf jaar vlees niet aan de orde is. Als de baby vast voedsel gaat eten moet het gepureerd worden en ik gok dat de baby het niet mist of doorheeft. Het gaat pas er om vragen als het ouder is en bewust wordt van een ander eetpatroon. En dan krijgt het alleen biologisch vlees. Daar heb ik niet zo'n problemen mee. Heb het zelf ook jaren gegeten voordat ik er mee stopte. Dat is overigens ook de reden dat ik mijn oudste zoon (in de pre-puberteit) niet meekreeg om ook het vlees op te geven.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2005, 09:26:30 »
De eerste twee jaar zal het wel lukken om je baby vleesloos te laten eten, zo'n klein kind heeft heel lang niet door dat er iets anders op zijn bordje ligt dan bij de rest.

engeltje

« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2005, 23:54:09 »
mij lijkt dat als je darmen "planten"voedsel aankunnen, dat ze ook wel het veel makkelijker verteerbaar vlees aankunnen.
Enne, je kan je kinderen natuurlijk altijd "leren" dat vlees vies is, hangt puur van je eigen kookkunsten en creativiteit af ;)
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2005, 23:54:35 door engeltje »