Vegatopia Forum

Supplementen slikken?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #100 Gepost op: 13 september 2006, 15:39:48 »
Ik zou die ijzerpillen zeker een tijdje proberen, anders is Roosvicee Ferro hier ook al eens geopperd als alternatief. Dat is erg lekker door de yoghurt, dus dat belandt misschien niet in je medicijnkastje... En die dokter moet zich eens bij laten scholen  ::)

er staat me iets bij over zuivel en ijzer, dat dat niet zo'n goed idee was ...

De zuivel maakt dat de ijzer minder goed opgenomen wordt, maar als je er vitamine C bijgebruikt wordt dit weer opgeheft.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #101 Gepost op: 16 september 2006, 22:42:02 »
Citaat
en klopt dat verhaaltje dat als je je onderste ooglid naar beneden trekt dat je dan aan hoe rood het is kan zien of je bloedarmoede hebt?

Als je dat hebt, moet je er wel van uitgaan dat je Hb echt veeeeeel te laag is. Een subtielere anemie (=bloedarmoede) haal je er echt niet uit.

Overigens kun je bloedarmoede krijgen van meer dan alleen ijzertekort. Ook foliumzuurtekort of B12 tekort zijn berucht.


Kan dat ook van andere dingen komen want heb dat vaker en ik krijg denk eerder te veel ijzer binnen dan te weinig. Ik heb van die pilletjes met 25 mg ijzer erin en oa vitamine b complex, die slikte ik elke dag maar nu om de paar dagen en ik eet best veel bruinbrood, dus ijzertekort kan dan toch niet he? Ach, misschien meer vitamine C nodig ofzo, der zit 30 mg in die pilletjes wel.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #102 Gepost op: 17 september 2006, 12:54:36 »
Foliumzuur en B12 vallen allebei onder het B-complex.

Heb je sinds je die pillen gebruikt nog steeds bloedarmoede dan?


Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #103 Gepost op: 17 september 2006, 15:36:57 »
Ik slik deze al een tijd, denk half jaar ofzo, waarvan eerst elke dag en nu sinds een paar weekjes, denk een maand ofzo, om de paar dagen en vorige maand ergens geloof ik was dat weer bleek maar heb ik wel es vaker en soms totaal niet.
Zal ff overtypen wat er in zit.
Vit C 30 mg, B1 en B2 is beide 2 mg, B3 en B5 10 mg, B6 2 mg, B12 50 mcg, Foliumzuur 200 mcg, ijzer 25 mg, Mangaan 500 mcg, Jodium 50 mcg en Koper 25 mcg.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #104 Gepost op: 17 september 2006, 15:40:36 »
Maar heb je nu nog steeds bloedarmoede?

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #105 Gepost op: 17 september 2006, 16:08:18 »
Maar heb je nu nog steeds bloedarmoede?

Geen idee, laat ik nooit testen, de laatste keer was me ijzer goed maar toen was ik 12 ofzo.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #106 Gepost op: 17 september 2006, 16:18:04 »
Misschien lees ik het verkeerd, maar waarom denk je dan dat je dan wel vaker bloedarmoede hebt?

Citaat
en klopt dat verhaaltje dat als je je onderste ooglid naar beneden trekt dat je dan aan hoe rood het is kan zien of je bloedarmoede hebt?

Als je dat hebt, moet je er wel van uitgaan dat je Hb echt veeeeeel te laag is. Een subtielere anemie (=bloedarmoede) haal je er echt niet uit.

Overigens kun je bloedarmoede krijgen van meer dan alleen ijzertekort. Ook foliumzuurtekort of B12 tekort zijn berucht.


Kan dat ook van andere dingen komen want heb dat vaker en ik krijg denk eerder te veel ijzer binnen dan te weinig.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2006, 16:18:33 door Hizikigrrrl »

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #107 Gepost op: 21 september 2006, 12:06:03 »
Ik bedoelde dat van dat ooglid, heb ik vaker dus vroeg me af of dat ook gewoon ook van iets anders kan komen.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #108 Gepost op: 09 oktober 2006, 21:41:44 »
hallo,
ik ben vegetariër en slik daarom voedingssuplementen om toch de nodige vitamines binnen te krijgen.
...  Als je weinig zuivel en eieren gebruikt is B12 het enige dat je bij moet slikken. Echt, multivitamines zijn niet nodig bij een gezond voedingspatroon, ook niet als je vegetarier bent.

mijn dietiste zei dat ik ook moest letten op B1, B2, B6; dat men B12 altijd noemt maar dat de deze ook lastig zijn (tenzij je van bonen houdt, of aardappels mag  ::) )

Er zullen ook maar heel weinig mensen zijn die echt gezond eten, zowel vega's als vleeseters. Velen denken dat ze dat doen, maar als je het uitrekent....

jep... want vitamine C was prima (terwijl ik geen fruit eet), vezels ook, maar te weinig melk/ei/kaas. Had ik zelf niet zo gedacht.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #109 Gepost op: 10 oktober 2006, 06:59:18 »
Er is al een tijd een discussie gaande over in hoeverre melk en kaas gezond is voor een mens. Volgens de orthomoleculaire opvatting zijn melk en kaas ronduit ongezond, verkeerde vetten, en is een ei uitermate gezond. Interessant om deze discussie te volgen. Zuivelindustrie hangt een andere visie aan.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #110 Gepost op: 10 oktober 2006, 07:01:53 »
Ik neem zelf dagelijks multivitamine, denk dat dat voldoende is.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #111 Gepost op: 10 oktober 2006, 19:09:48 »
Wat is dat: "orthomoleculaire opvatting"?. Klinkt vaag.
de tuin: dat ben ik

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #112 Gepost op: 11 oktober 2006, 07:10:16 »
de orthomoleculaire opvatting gaat ervan uit dat door milieuvervuiling, verarming van de grond en de industriele manier van voedselbereiding het bijna onmogelijk is alle nodige mineralen binnen te krijgen. Uitgangpunt is dat mensen voedselsupplementen nodig hebben. Ik ben er zelf geen aanhanger van, wat argwanend omdat het geld verdiend wordt met de verkoop van die supplementen maar de opvatting over voedsel heeft veel parallellen met die van vegetariers: geen of anders heel weinig vlees, veel peulvruchten, granen, groente enz. geen suikers, geen eten uit dozen enz. zit teveel suiker en zout in. En wat de zuivel betreft: weinig koekaas/melk omdat deze de calciumopname verstoren. Er zit calcium in maar dat komt niet of nauwelijks bij je botten terecht omdat die calcium nodig is voor de vertering.

bonnie

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #113 Gepost op: 24 januari 2007, 15:23:21 »
Ik ben nieuw hier dus allereerst Hallo iedereen,

Ongetwijfeld zal hier al eens een topic over geweest zijn(zou iemand mij die link kunnen geven?) maar ik wil toch even wat kwijt.

Ik eet zo veel mogelijk vegetarisch en nou bleek eind november, na een bezoekje aan de dokter, dat ik bloedarmoede had. Ik had een hb waarde van 3 en de dokter (en vooral mn moeder) stressten heel hard omdat dat een beetje erg laag was. Ik mocht een lange tijd niet sporten en ik moest aan de ijzertabletten. We vroegen ons allemaal af hoe het zo gekomen was en ik kwam tot de conclusie dat ik teveel thee dronk (ook veel kruidenthee, maar als er blaadjes in zitten , en dus looistoffen, is het niet bevorderlijk voor je ijzergehalte).

Met die ijzertabletten ging het allemaal prima , en ik moest weer bloedprikken en toen had ik weer een waarde van 7 .. wat opzich prima was.

Maar nu ben ik weer een beetje aan het minderen met die pillen (een paar per week) en toch voel ik me weer slapjes worden zoals eerst  >:(

Ik eet echt heel gevarieerd en , naar mijn idee , ook wel redelijk goede vleesvervangers zoals tofu en noten e.d. Veel groenten en fruit . En het hoort gewoon zo te zijn dat bij een gevarieerd vegetarisch ´dieet´ geen ijzertekort hoeft te ontstaan.

Nu wil mn moeder dat ik weer meer vlees ga eten. Een beetje oké , maar liever niet !

Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat deed je eraan?
Help! Ik wil niet derest van mn leven aan de ijzerpillen  :(

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #114 Gepost op: 24 januari 2007, 15:31:10 »
IJzer uit vleesproducten is maar max 15% van de inname van ijzer gemiddeld in NL.
De rest haal je uit andere producten. Terwijl de meeste mensen denken dat vleesproducten de grootste bron is (waarschijnlijk je moeder ook).


Eet je veel ijzerrijke producten? Bijvoorbeeld veel sneetjes bruin brood per dag? Of ijzerrijke groenten?

Stem op de Partij voor de Dieren

bonnie

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #115 Gepost op: 24 januari 2007, 15:33:18 »
IJzer uit vleesproducten is maar max 15% van de inname van ijzer gemiddeld in NL.
De rest haal je uit andere producten. Terwijl de meeste mensen denken dat vleesproducten de grootste bron is (waarschijnlijk je moeder ook).


Eet je veel ijzerrijke producten? Bijvoorbeeld veel sneetjes bruin brood per dag? Of ijzerrijke groenten?



Ja, ik eet toch wel 4 of 5 altijd bruine boterhammen per dag (dat ligt er een beetje aan want soms eet ik als ontbijt een versgeshakete fruitshake met muesli ) .
We eten niet elke dag ijzerrijke groenen maar ik eet welk elke dag groenten ..

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #116 Gepost op: 24 januari 2007, 17:28:36 »
Bonnie, misschien is Roosvicee Ferro iets voor jou. Gewoon in de supermarkt te koop, 1 eetlepel dagelijks in water of een glas vruchtensap met veel vitamine C, en je hebt je Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid binnen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2007, 17:58:57 door Hizikigrrrl »

bonnie

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #117 Gepost op: 24 januari 2007, 17:41:24 »
Bonnie, misschien is Roosvicee Ferro iets voor jou. Gewoon in de supermarkt te koop, 1 eetlepel dagelijks in water of een glas vruchtensap met veel vitamine C, en je hebt je Aanbevolden Dagelijkse Hoeveelheid binnen.

wauw echt? Super handig, ik ga eens kijken  :) dankje

bonnie

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #118 Gepost op: 25 januari 2007, 10:41:47 »
Bonnie, misschien is Roosvicee Ferro iets voor jou. Gewoon in de supermarkt te koop, 1 eetlepel dagelijks in water of een glas vruchtensap met veel vitamine C, en je hebt je Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid binnen.

Weet je misschien bij welke supermarkt ik dat kan vinden ? Want ik ben net even bij de AH langs geweest en daar hadden ze het niet .. verder hebben we hier int dorp de Super en de Bas van der Heijden , hoewel het me sterk lijkt dat ze het daar wel hebben ..

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #119 Gepost op: 25 januari 2007, 12:54:01 »
Bij onze mini-super de boer zag ik het van de week gewoon staan. Wel bij de zonnatura produkten.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ah dat niet heeft, maar ook daar kan het op een vreemde plek staan.
Supercalifragilisticexpialidocious!