Dubb was voor ons een welkome afwisseling met leuk uitzicht als je op de bovenste verdieping gaat eten. Er zijn meerdere vestigingen (ook Aziatisch, niet alleen Indiaas), maar wij zaten bij die vlakbij de Yerebatan Sarnici zit, dus je hebt uitzicht op de Aya Sofia. De beroemde Pudding Shop zit daar ook vlakbij trouwens.
De ober keek me raar aan toen ik vroeg naar het gebruik van vleesbouillon, dan is het toch niet vegetarisch mee antwoordde hij.
360 is hip en prijziger, maar het uitzicht is erg gaaf. Het is een beetje moeilijk te vinden, als je voor die ene kerk op de Istiklal staat is het aan de linkerkant. Neem de lift naar de juiste verdieping en vergaap je aan het vergezicht. De eigenaar is half Nederlands. Hier hebben ze vegetarische manti, naast andere vegetarische hapjes en hoofdgerechten. Grote borden, kleine porties. Kijkend naar de entourage en de rekening, dan had ik wel iets meer verwacht van het eten. Dan bedoel ik de uitvoering, want creatief is het wel.
Voor kumpir moet je in Ortakoy (er moeten 2 puntjes op de 1e o, maar die pakt mijn toetsenbord niet, sorry) zijn. Superschattig wijkje met prachtige witte moskee (hopelijk al iets meer uit de steigers nu), lief klein aanmeringshaventje voor drankje+hapje met mooi uitzicht, ladingen katten, sieradenmarkt, boekenmarkt, waterpijpen en algehele relaxedheid. Je vindt er een 10tal kraampjes op rij die allemaal min of meer hetzelfde aanbieden wat betreft kumpirs. Een grote aardappel wordt opengemaakt, voorzien van voor mij te riante hoeveelheden zout, boter en kaas (waarschuw ze vooraf, want ze doen het zo routineus dat het kwaad al geschied is voor je kan zeggen dat je een natriumarmdieet volgt als veganist
). Dan fluffen ze met een vork dit door de aardappel heen en mag je kiezen wat je erop wil. Veel is ingemaakt of uit blik. Sleep de aardappel mee richting het water voor uitzicht tijdens het eten.
Over schattige straatjes gesproken, onderaan de Istiklal heb je Tunel, waar het ook wat relaxter is. Veel muziekwinkels, snuffelwinkeltjes en ook wat zelfstandige ontwerpers. Ook leuk is de Algerijnse straat, waar het heel fleurig borrelen is. Hier is het wel wat toeristischer, met proppers voor iedere bar, maar wel leuk om gedaan te hebben. In de omliggende straatjes heb je ook veel ontwerpers zitten naast antiekwinkels. Naast een lyceum (misschien was het de Italiaanse, maar zeker weten doe ik het niet) daar ergens zit ook een vegetarisch eettentje, waar je zo voorbij loopt. Piepklein. Niet uit geprobeerd, want we hadden net uitgebreid gelunched.
Mocht je voor fastfood gaan, sla die keten turk in de naam over. Verschrikkelijk op alle fronten, al is het wel tof dat ze uberhaupt een groenteburger hebben.
Oh, de markt vlakbij de kruidenmarkt heeft op een hoekje een biokraam. Daar vindt je een keur aan bonen, waaronder felroze.