Het is op zich jammer dat het vegetarisme niet echt iets is van vele generaties geleden, zodat men hiervan een wat beter beeld heeft.
vegetarisme bestaat al heel lang hoor....
Ja, dat begrijp ik, maar niet wijdverspreid, wijdbekend en op grote schaal. Zeker niet in die mate dat er al tientallen jaren onderzoek naar gedaan is om hele zinnige uitspraken hierover te doen.
Met andere woorden. Er zijn nu niet veel bejaarden mensen die praktisch een vegetarisch danwel veganistisch leven hebben geleid. En waarover men nu uitspraken zouden kunnen doen in hoeverre een vleesloos leven baat of schade gebracht heeft in de lengte of kwaliteit van leven.
Of ik vergis mij in grote mate...
In India Leven de mensen al duizenden jaren vegetarisch,en in groote maten aangezien India een nogal groot land is.Geschreven historie beschrijft het vegetarisch dieet al zo'n 5000 duizend jaar terug.Het zelfde geld in mindere mate voor Japan en andere buddhistische landen.
(de japanse keuken hier is verwesterd)
Er is geen noodzaak voor onderzoeken naar de gevolgen van vegetarisme vind ik.Mensen als
Buddha ,Pythagoras(heeft er een heel boek aan geweid)
Socrates,Rudulf Steiner..(antroposoof)waren vegetarisch.Deze mensen zijn ruim bestudeert en bekend en hebben
in zommige gevallen ook over het subject voeding geschreven en zijn toch al enkele jaren dood dacht ik.Het vegetarisch dieet is echter nog veel ouder dan dit.
Er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken die
het vegetarisch dieet onderschrijfen en supporten
ze worden alleen niet wetenschappelijk benadert of genegeerd.
Voorbeeld: als je een kat in een slagerij opsluit
steigt zijn cholesterol in tegenstelling tot zijn trek
en opwinding niet,hoeveel hij ook eet.
Een mens moet je aan deze teste niet onderwerpen..De gedachten van ongeprepareerd rouw vlees eten maakt de meeste mensen niet echt hongerig en na een paar kilootjes zal het cholestrol vlink steigen.
Ik zal op zijn tijd nog een paar voorbeeldjes posten.
Fruit,dhaal ,tofu ,tempeh,(belangerijk)shoyu,(belangerijk)groenten en op zijn tijd een beetje kombu heeft alles wat je nodig hebt.