Vegatopia Forum

Het recht op het verwekken van leven

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #80 Gepost op: 09 juli 2004, 21:19:52 »
maar na die verhalen hoeft het voor mij niet meer echt.
Volgens mij is dat met alles; als je weet hoe het gemaakt wordt hoef je het niet meer. Ik heb ook verhalen gehoord over een augurkenfabriek... Je moet je er niet teveel van aantrekken denk ik, wat niet weet wat niet deert.
Als je er niet aan gaat word je er alleen maar sterker van, toch?! :P

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #81 Gepost op: 09 juli 2004, 21:20:40 »
@ Fabian: heb je aan dat ongeluk geen hersenschudding overgehouden? Daar kan een depressie door ontstaan. Vaak denken mensen niet eens dat het aan een ongeluk heeft gelegen.

Ik vind het jammer dat je geen hulp zoekt (ik weet hoe je over psychologen denkt ;)), want dat je je gewoon in het kanaal wil laten vallen vind ik erg voor je.



Kiwi

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #82 Gepost op: 09 juli 2004, 21:21:00 »
Snotter uit neus, roos, aan de kont/het kruis krabben...

Ach, al die bacteriën gaan toch wel dood in de oven. ;D

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #83 Gepost op: 09 juli 2004, 21:22:10 »
maar na die verhalen hoeft het voor mij niet meer echt.
Ik heb ook verhalen gehoord over een augurkenfabriek...

Dat is met alles zo, maar toch... kleine kindertjes die meehelpen met koekjes bakken vinnik ook niet zo'n goed idee.

Maar vertel jij eens over de augurken, want daar kan ik me ook wat bij voorstellen, maar hopelijk heb ik het verkeerd!


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #84 Gepost op: 09 juli 2004, 21:22:48 »
Snotter uit neus, roos, aan de kont/het kruis krabben...

Ach, al die bacteriën gaan toch wel dood in de oven. ;D

Bacterieen zijn het probleem ook niet. Ik vind het gewoon goor.


suussie

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #85 Gepost op: 09 juli 2004, 21:22:48 »
Ach, al die bacteriën gaan toch wel dood in de oven. ;D

Há  ;)

Nou ik vind het wel een vies idee... :bigeyes:

Kiwi

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #86 Gepost op: 09 juli 2004, 21:52:40 »
Een leraar van de middelbare school had ooit in een augurkenfabriek gewerkt. En die vertelde altijd verhalen over wat er allemaal met die augurken uitgespookt werd. De potjes werden namelijk automatisch gevuld, maar de laatste moest er handmatig ingestopt worden ofzo.
En die als die mensen de pé in hadden werd die laatste er letterlijk in gepropt (zodat hij brak) en het potje werd verder aangevuld met een flinke rochel.  :pukey: Als ik sindsdien een potje augurken heb en de bovenste is gebroken kijk ik toch altijd even of ik niets ondefinieerbaars zie drijven in de azijn... :-\

Fabian

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #87 Gepost op: 09 juli 2004, 23:02:07 »
@ Fabian: heb je aan dat ongeluk geen hersenschudding overgehouden?

Er is niets wat daar op duidde.  Geen geheugenverlies, geen motorische problemen, geen vermoeidheid, geen waanbeelden. Behalve dan dat ik Marco Polo ben, maar dat was ervoor al ;)

Aiko

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #88 Gepost op: 10 juli 2004, 00:17:21 »
Misschien moet je maar eens een pappa worden...!

Uitstekend plan!
En als het dan niet werkt breng je hem (of haar) gewoon naar het asiel.

Een beetje flauwe reactie.
Een kind is geen stuk speelgoed of een leerboek van het leven. Ik stel hier dus ook niet voor een vader of moeder te worden in de trend van probeer het eens, baat het niet dan schaadt het niet.

Er zijn tal van mensen die erg graag de zorg van een (eigen) kind op zich willen nemen. Dit zal ook vast voorkomen bij mensen die depressief zijn en / of moeite hebben zinvolheid aan hun bestaan te voegen. De gedachte om een kinderwens in vervulling te laten komen, en dit daadwerkelijk te doen, zal zeer veel mensen baat bieden bij hun eigen reflectie op het leven.

Natuurlijk blijft hier de wens van het kind ook onbesproken. Maar ik geloof dat wij al geconcludeerd hebben dat we het kind er ook niet bij kunnen betrekken.

Kort door de bocht gedacht denk ik dat mensen - de uitzonderingen even daargelaten - die door het opvoeden van een kind het gevoel hebben een zinvoller bestaan te hebben, ook zeer toegewijde ouders kunnen en zullen zijn.

Aiko

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #89 Gepost op: 10 juli 2004, 00:20:29 »
Citaat
guitig kleine spruit.

 :bigeyes:

Mogelijke opties:
- Je houdt niet van kinderen?
- Je houdt niet van spruitjes?
- Je houdt niet van bloemrijke taal?

Fabian

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #90 Gepost op: 10 juli 2004, 00:35:05 »
**
Mogelijke opties:
- Je houdt niet van kinderen? Ik houd niet van alle kinderen
- Je houdt niet van spruitjes? spruitjes kunnen lekker zijn
- Je houdt niet van bloemrijke taal? bloemrijke taal kan mooi zijn
**

Neemt niet weg dat ik kleine guitige spruit erg  :pukey: vind klinken.

Dat is net zoals mensen die voor een wieg staan (met een baby erin) en dan zeggen...

Ah goezie woezie woezie, aaaah gooozie wooozie wooozie...

dan rijzen mij de haren ten berge. :)


Kiwi

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #91 Gepost op: 10 juli 2004, 00:37:40 »
 :O
Of: koediekoediekoedie. :pukey:
Dat vind ik ook; praat gewoon tegen die kinderen, misschien leren ze dan normaal Nederlands. :P

Aiko

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #92 Gepost op: 10 juli 2004, 00:49:03 »
Heh heh, nou sorry hoor. Het was eruit voordat ik het voorkomen kon.

suussie

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #93 Gepost op: 10 juli 2004, 01:15:41 »
Nou Aiko, ik vond het wel vaderlijk klinken hoor.  ;)

suussie

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #94 Gepost op: 10 juli 2004, 01:16:25 »
Dat is net zoals mensen die voor een wieg staan (met een baby erin) en dan zeggen...

Ah goezie woezie woezie, aaaah gooozie wooozie wooozie...

dan rijzen mij de haren ten berge. :)

Haha, dat is idd vreselijk, als mensen zo'n kinderachtig stemmetje opzetten!  :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #95 Gepost op: 10 juli 2004, 01:21:33 »
[Betweter-modus]
Ouders en kinderen zijn biologisch afgestemd op elkaar. Kinderen preferen hoge en afwisselende klanken, ouders slaan ze uit. Je leert juist beter de taal, dankzij dit gebrabbel.
[/Betweter-modus]

Kiwi

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #96 Gepost op: 10 juli 2004, 12:39:41 »
[Betweter-modus]
Ouders en kinderen zijn biologisch afgestemd op elkaar. Kinderen preferen hoge en afwisselende klanken, ouders slaan ze uit. Je leert juist beter de taal, dankzij dit gebrabbel.
[/Betweter-modus]
Ja, oké, de toonhoogte zeg ik neits over. Maar waarom kun je dan niet iets zinnigs vertellen tegen zo'n kind? Dan slaak je ook afwisseldende klanken, en het is nog nuttig ook betekent tenminste iets.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #97 Gepost op: 10 juli 2004, 15:16:36 »
Omdat het ook om losse klanken gaat. Het hoeft niets te betekenen, dat snappen ze toch nog niet. De eerste woordjes die ze spreken zijn immers ook simpele woorden.

Gewone taal vangen ze ook nog op als hun ouders gesprekken hebben met volwassenen.



Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #98 Gepost op: 10 juli 2004, 19:32:55 »
Ok, dit wordt spannend.  :D

Dragonfly schreef:
Citaat
Ok dat weet ik dan niet he...maar wat ik nu zeg is dat ik dit leven (of eigenlijk het andere mensenleven op deze planeet :)) al zat ben... moet ik dan nog langer dan 80-100 jaar met hun samenleven?


Er wordt heel wat afgepraat over 'het om recht om te doden', zeker door vega's. Maar wat nu met 'het recht om een ander leven te verwekken'?

Iedereen wordt op de wereld gezet zonder zeggenschap over zijn verwekking. Ikzelf was liever nooit geboren, maar ik moet wel de rit uitzitten. Die keuze is voor mij gemaakt toen ik er nog niet was. Dat is nogal wat eigenlijk! Je mag niet zomaar het leven van iemand ontnemen, als die dat niet wil (en zelfs al wil die dat wel, dan nog mag het niet). Maar dat we het leven geven aan iemand die niet wil leven kan wel?

Je hoort altijd dingen van 'je moet dankbaar zijn dat je leeft' en 'het leven is een gift'. Niet voor iedereen dus. Om niet te spreken van kinderen die geboren worden en sterven in hongersnood.

Nou verwacht ik van hongerende mensen in ontwikkelingslanden niet dat ze zich druk (kunnen) maken om ethische zaken, dus echt kwalijk nemen kun je ze dat denk ik niet.
Desondanks vraag ik me echt af of een moreel mens het recht heeft om een ander leven te verwekken.

Als dat niet zo zou zijn zou de mensheid gedwongen zijn om vanwege ethische redenen zich niet meer voort te planten. (Wat een geweldig idee  :P ...of ze zullen terug moeten gaan de tijd van holbewoner, en het ethische besef uitroeien)


Iedereen denkt nu natuurlijk dat ik gek ben :D



Het komt niet vaak voor dat ik moeite heb ergens een mening over te geven nu wel. Diegene is dan nog niet geboren, dus je weet dan niet of diegene wel of niet wil leven. En wat het leven betreft er zijn leuke en minder leuke dingen, de één komt weinig obstakels tijdens zijn leven tegen en de ander heel veel.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #99 Gepost op: 10 juli 2004, 21:52:08 »
Omdat het ook om losse klanken gaat. Het hoeft niets te betekenen, dat snappen ze toch nog niet. De eerste woordjes die ze spreken zijn immers ook simpele woorden.

Als het dan toch niet veel uitmaakt voor het kind, kun je even goed iets zinnigs zeggen :P. Dat maakt het trouwens ook aangenamer voor andere volwassenen die zich toevallig in de buurt bevinden, en het voorkomt dat je dat blijft doen als het kind in kwestie al wel verbaal is. Er zijn namelijk veel mensen die ook zo praten tegen kinderen van bv. 4 jaar oud, en dat is gewoon irritant (ook voor het kind; ik weet nog goed dat ik er een hekel aan had). En sommige mensen kunnen best eens van de gelegenheid gebruik maken om hun Nederlands te oefenen terwijl ze toch met hun baby alleen zijn ;D.