Ok, dit wordt spannend.
gezellig
Er wordt heel wat afgepraat over 'het om recht om te doden', zeker door vega's. Maar wat nu met 'het recht om een ander leven te verwekken'?
Ehm zo hoort het gewoon. Voortplanten totdat je er dood bij neervalt zeg maar...nou zo ongeveer dan...sommige dieren vallen er wel dood bij neer of word de kop afgebeten enzo...ehm...
Iedereen wordt op de wereld gezet zonder zeggenschap over zijn verwekking. Ikzelf was liever nooit geboren, maar ik moet wel de rit uitzitten.
Nou ik zou liever nu ook niet leven. Maar als ik weer honderd jaar later was geboren had ik waarschijnlijk evenveel te zeiken. Dus dat maakt niet zoveel uit.
Nou of je deze rit uit zit dat bepaal je altijd zelf nog. Je kan ook zelfmoord plegen (ga bijvoorbeeld roken ofzo dan gaat het wat sneller
oid...). Maar dat is natuurlijk ook best eng om te doen...en wellicht word het nog wat...en aangezien je vast nog nieuwsgierig bent wat er allemaal voorbij komt dan doe je dat waarschijnlijk niet.
Die keuze is voor mij gemaakt toen ik er nog niet was. Dat is nogal wat eigenlijk! Je mag niet zomaar het leven van iemand ontnemen, als die dat niet wil (en zelfs al wil die dat wel, dan nog mag het niet). Maar dat we het leven geven aan iemand die niet wil leven kan wel?
Wie zegt dat je geen leven mag ontnemen? Dat is vooral de maatschappij die dat bepaalt. Tegen doden is op zich niet zo een probleem. Behalve muggen doodslaan natuurlijk. Nee maar als er verders een goede balans bestaat in natuurlijke vormen, dan zie ik geen probleem. Alleen met die mensen zit alles een beetje anders. En daar mag je geen leven ontnemen zomaar (terwijl we dat genoeg doen (zelfs als je niet kijkt naar de bioindustrie)).
Maar je bent nog geen leven als je verwekt word dus heb je nog weinig te bepalen. Zodra je wat ouder bent en besef hebt dan kan je zelf bepalen wat je doet.
Je hoort altijd dingen van 'je moet dankbaar zijn dat je leeft' en 'het leven is een gift'. Niet voor iedereen dus. Om niet te spreken van kinderen die geboren worden en sterven in hongersnood.
Die zinnen slaan denk vooral op de situaties in de maatschappij, en niet zo zeer op de biologische functie van je bestaan.
Desondanks vraag ik me echt af of een moreel mens het recht heeft om een ander leven te verwekken.
Het heeft met onze wil ter overleving te maken. Je word geboren om te zorgen dat de soort blijft bestaan. Dus je moet gewoon je functie vervullen en ook weer helpen ter overleving. Sommige denken er nu anders over (degene die geen kinderen willen enzo.), maar dat is wellicht een beetje om de populatie in stand proberen te houden aangezien populaties wel in een balans moet blijven.
Iedereen denkt nu natuurlijk dat ik gek ben
nu? Nee dat dachten we eerder al hoor