Vegatopia Forum

Saai en gebrek aan zelfspot

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2004, 12:43:10 »
Absoluut niet persoonlijk bedoeld Dick maar ik vond de keren dat ik tussen veggies verkeerde (bijv. veganismedag/op het politieburo met demo etc.) niet bepaald gezellig. Schaam me dan bijna voor mijn eetpatroon ;)
Ik geloof echt geen seconde dat al dat zwart geklede krakersvolk op die feestjes waar jij heengaat massaal vleesch eet... :P
;D
Nou, die vallen toch wel redelijk onder de niet saaie mensen (want als je geregeld op zo'n feestje komt ben je bíjna bij voorbaat al niet meer saai ivm andere ruimdenkendheden) maar ik heb het er eigenlijk niet zo snel over wat iemand eet. Soms komt het onverwacht ter sprake. Een veganist heb ik er nog maar 1x ontdekt. Ik ben dan ook met stip de saaiste daar ;)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2004, 12:52:33 »
Hmmm... wat zijn ex-veganisten toch chagrijnig  ;D

En ex-roker, ex-vrijgezel, ex-student, ex-mensalid, ex-achterhoeker, ex-vleeseter, ehm, dat was het wel zo'n beetje. :)
“it's strange how life makes sense in time...”

remco

Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2004, 14:53:55 »
Je bent ex vriend/ vriendin vergeten...
Die zijn ook heel vaak chagrijnig ;)

Elsbeth

Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2004, 14:07:17 »
Ik heb hier al eens geschreven dat ik gestopt ben met veganisme omdat ik niet meer bij 'dat groepje' wilde horen, maar dat is nog deels gemeend ook. Het zijn best vaak een stelletje zwartgallige bekrompen en saaie zeikerds, maar gelukkig zijn er voldoende uitzonderingen. :)

Kan ik mij goed voorstellen! Als ik gewoon een gesprek aan het voeren ben, komt het feit dat ik vega eet wel eens langs. En dan krijg ik zoveel opmerkingen naar mijn hoofd in de trant van: 'Maar je rook wel!', 'Je drinkt toch ook?', 'Laat je schoenen eens zien?' etc. etc. Dat doen de vleeseters dus, die gaan zélf zo enorm para lopen doen, omdat ze misschien verwachten dat ik dat allemaal niet doe, omdat ik nu eenmaal vega eet? Nu is die verwachting niet heel raar, want veel mensen hier op vegatopia roken en drinken uit principe niet, zijn vóór biologisch voedsel bijvoorbeeld (ben ik niet per definitie), milieu vriendelijk, dierenliefhebbers etc. En dáár voel ik me eigenlijk al niet echt heel erg in passen (sterker nog: buiten de groep vallen), want bij mij is 't simpel: ik eet gewoon geen vlees. En dat houdt niet in dat ik meteen elke week demonstreer, alleen eko groenten eet, louter bio melk drink en met mijn varkentje dat ik gered heb ik één bed slaap, want 'wij zijn allen gelijk'.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2004, 14:10:15 door Elsbeth »

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #24 Gepost op: 04 november 2004, 14:46:58 »
Ik denk dat heel veel mensen mij (en mijn man) ook wel saai vinden.
Ik wil met mijn zanggroepje nooit mee ergens zingen als we er ook blijven eten ("terwijl dat juist zooooo gezellig is !") of weekendjes weg.
Of dat ik en mijn dochter niet mee met de carnavalsoptocht gingen (het thema was Spanje en dat vertaalde zich in stiervechten)
Of dat ik en m'n man nooit meegaan met het kerstdiner, aangeboden door z'n werk.
Of als we bij z'n ouders eten. Eerst al slaan we verschillende gangen over en dan hebben we er ook nog geen zin in om oeverloos dronken te raken van de pastis, wijn, champagne. En we vinden het ook niet leuk om vervolgens het slappe geouwehoer van zijn benevelde vader, oom en broer aan te moeten horen. Eigenlijk hebben we een bloedhekel aan die familieetentjes. (Gelukkig maar 1 keer per jaar)
En zo kan ik nog wel heel veel dingen opnoemen.
Nee, echte feestvarkens zijn wij niet in dit vegetariersgezin.


Elsbeth

Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #25 Gepost op: 04 november 2004, 15:03:49 »
En zo kan ik nog wel heel veel dingen opnoemen.
Wat vinden jullie dan wel leuk om te doen? Noem eens alternatieven, die hoeven niet slecht te zijn. Wat vinden jullie wel gezellig en leuk? (Edit: geen aanval hoor!)
« Laatst bewerkt op: 04 november 2004, 15:04:41 door Elsbeth »

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #26 Gepost op: 04 november 2004, 15:43:53 »
Nou, eerlijk gezegd zijn wij allebei nogal gesteld op onze rust.
Wat we in het weekend en in de vakanties het liefste doen is lekker een stuk wandelen, het liefst met wild kamperen, zonder andere stinkende, boerende, herriemakende mensen om ons heen. Dan voelen we ons allebei op ons best.
Ik heb een vriendin die het heerlijk vind om al haar vrienden en kennissen tegelijk uit te nodigen of avondjes uit met iedereen tegelijk te organiseren. Terwijl ik een avondje veel gezelliger vind met maar 1 vriend of vriendin of één stel tegelijk.
Eigenlijk ben ik best een eenling. Ik heb wel vrienden en kennissen nodig om me gelukkig te voelen, maar als ik een tijdje even niemand om me heen heb vind ik het ook prima.
Heel saai. Maar het kan me niet zoveel schelen. Vroeger dacht ik altijd nog te moeten voldoen aan allerlei normen, bijvoorbeeld feestjes en verjaardagen leuk vinden en goed deelnemen aan vlotte gesprekken enzo. Of jezelf waarmaken tegenover andere mensen op allerlei gebieden. Maar meer en meer kan het me niet schelen. Ik leef maar 1 keer en ikzelf ben de enige die verantwoordelijk is voor mijn geluk. Als ik gelukkig ben met saaie dingen is dat prima.

Misschien dat een flinke groep vegetariers in het algemeen wat meer denkerig of filosofisch is  ingesteld en daardoor ook juist vegetarisch/veganistisch is geworden ?

Elsbeth

Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #27 Gepost op: 04 november 2004, 16:48:48 »
Misschien dat een flinke groep vegetariers in het algemeen wat meer denkerig of filosofisch is  ingesteld en daardoor ook juist vegetarisch/veganistisch is geworden ?
Wellicht, maar juist dat denken en filosoferen kan ook weer verhitte discussies in een kroeg opleveren, met de nodige biertjes..
Als jij vertelt over jezelf, beschrijf je jezelf als 'saai'. Maar waarom? Jij verveelt je toch niet als je de dingen doet waar je je goed bij voelt? Misschien zijn juist de mensen die wél van familiedinertjes en verjaardagen (ik noem maar wat) houden wel saai, kan ook.
Echter, het beeld waarmee je jezelf beschrijft, is in mijn ogen wel het beeld dat veel vleeseters van vegetariers hebben. Rustig, ingetogen etc. En dat vind ik soms wel jammer, omdat ik zelf helemaal niet zo ben, maar mensen dat wel weer van je 'verwachten', omdat je vegetarisch eet.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2004, 16:50:08 door Elsbeth »

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #28 Gepost op: 04 november 2004, 16:54:26 »
Rustig, ingetogen etc. En dat vind ik soms wel jammer, omdat ik zelf helemaal niet zo ben, maar mensen dat wel weer van je 'verwachten', omdat je vegetarisch eet.

Mensen verwachten dat je saai bent? Of ingetogen en rustig? Omdat je vegetariër bent?
Dit heb ik nooit eerder gehoord. Ik weet wel dat vleeseters vegetariërs over het algemeen als kritisch beschouwen. Maar kritisch zijn staat niet in direct verband met saai zijn. Integendeel zou ik haast zeggen.
Eet gezond & eet taartjes

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #29 Gepost op: 04 november 2004, 17:00:41 »
Saai zijn mag tegenwoordig, trouwens. De Feestpolitie heeft vandaag de dag alleen nog iets te zeggen over mensen onder de twintig.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2004, 17:06:58 door J@n »

Elsbeth

Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #30 Gepost op: 04 november 2004, 17:14:49 »
Rustig, ingetogen etc. En dat vind ik soms wel jammer, omdat ik zelf helemaal niet zo ben, maar mensen dat wel weer van je 'verwachten', omdat je vegetarisch eet.
Mensen verwachten dat je saai bent? Of ingetogen en rustig? Omdat je vegetariër bent?
Dit heb ik nooit eerder gehoord. Ik weet wel dat vleeseters vegetariërs over het algemeen als kritisch beschouwen. Maar kritisch zijn staat niet in direct verband met saai zijn. Integendeel zou ik haast zeggen.
Ik bedoel meer dat als je vegetarier bent, dat mensen dan ook verwachten dat je natuurliefhebber bent, eko-groenten eet en niet rookt bijv. Niet per definitie 'saai' hoor (wat dat dan ook mag betekenen, ik vind 't een stom woord!), maar wel een beetje dat je veel nadenkt over allerlei zaken (immers, je denkt ook zó over voedsel, dat je een eet patroon dat al eeuwen bestaat gaat doorbreken door geen vlees meer te eten) etc. Hoop dat ik mezelf een beetje duidelijk maak  :-[

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #31 Gepost op: 04 november 2004, 18:13:03 »
Ik denk ook niet dat de meeste mensen denken dat vega-zijn en saaiheid per definitie samengaan.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #32 Gepost op: 04 november 2004, 21:21:05 »
Ik had het dan ook over veganisten.

edit: voornamelijk  ;D
« Laatst bewerkt op: 04 november 2004, 21:21:36 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #33 Gepost op: 04 november 2004, 23:17:51 »
Ik ben -toen ik pas in Toulouse woonde- weleens naar een vegadag geweest en daar was het in elk geval saaiheid troef.
In een tochtig en verveloos zaaltje, niks te eten, niks te drinken.
Ik heb ook nog weleens een etentje georganiseerd met wat veganisten (destijds was ik nog veganist) maar daar heb ik ook geen spetterende herinneringen aan. Zoals ik al eerder schreef ben ik geen feestbeest maar jeehee, in dat groepje moest ik echt de woorden er haast uittrekken.
Uit promotieoogpunt lijkt het me in elk geval wel belangrijk het vegisme flink wat meer kleur te geven.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2004, 20:28:05 »
Ja, laten we een imago-campagne compleet met foute reclamespotjes opzetten!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #35 Gepost op: 05 november 2004, 21:12:08 »
Al mijn hobbies en interesses vallen voor veel mensen onder het kopje "saai" en ik ben ook geen feestbeest. Ik heb wat sociale angsten...zodra er een flink aantal mensen is, voel ik me heel onprettig. Familie en collega's vinden mij regelmatig een spelbreker. Ik vind het heel gezellig om 1 of een paar mensen op bezoek te hebben, maar groepjes...het hoeft voor mij eigenlijk niet. Dronken mensen vind ik oervervelend en rook vind ik ik niet prettig, komt er ook nog bij. Maar ja: wat is saai....? Kun je het ook nog over hebben.
De Telegraaf vind ik saai, in een kroeg hangen vind ik saai(tenzij ik een leuke gesprekspartner heb) en plantjes vind ik natuurlijk waanzinnig boeiend...
de tuin: dat ben ik

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Saai en gebrek aan zelfspot
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2004, 13:06:15 »
Als mensen me vragen hoe het nou komt, een vegetarier in uitgaanskleding in een rokerige kroeg, zeg ik dat ik door dat vegetarier zijn zo veel zondes misloop dat ik extra mijn best moet doen om een beetje gemiddeld mens te zijn, en dat ik dus ook behoefte heb aan 2 keer zoveel biertjes. Kan je nagaan hoeveel ik moet gaan drinken als ik ooit echt veganist wordt ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light