Vegatopia Forum

Zuivel en verkoudheid

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ben

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #80 Gepost op: 25 oktober 2005, 22:35:11 »
Na enkele weken zag ik nog geen enkel effect, de snotneus bleef.

Enkele weken geen zuivel of enkele weken geen melk? Om effect te hebben moet je wel zuivel volledig bannen en dat is moeilijk omdat ze het bijna overal instoppen. Onlangs kocht ik nog pure chocolade (Colruyt) en dit bevatte weipoeder! Bah!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #81 Gepost op: 26 oktober 2005, 11:38:54 »
Een snotneus kan zoveel oorzaken hebben.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #82 Gepost op: 26 oktober 2005, 13:33:48 »
Ik denk dat een beetje weipoeder in een chocoreep toch geen snotneus oplevert.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #83 Gepost op: 27 oktober 2005, 10:01:46 »
Ik las ergens, via een link van Sander geloof ik, dat juist melk de oorzaak kon zijn van een hoop ellende maar dat andere zuivelproducten dit probleem niet zouden geven. En ik meen me te herinneren dat iemand hier ook gemeld had dat hij/zij na enkele dagen geen melk drinken al een positief effect zag. Op die manier bedacht ik dat de snotneus van mijn zoontje dan een goed testgeval was!
Maar aangezien ik geen effect zag, heb ik ook al de conclusie getrokken dat zijn snotneus dan wel een andere oorzaak moest hebben.

Ik vond het ook te ver gaan om een kind, dat voor de rest 100% gezond en blij is, maar wel continu met een snotneus loopt waar hij verder geen last van heeft, ineens vanalles te moeten gaan verbieden omdat er lactose, weipoeder of wat dan ook in zit. Dat lijkt me pas nuttig als het kind echt ziek is en je weet niet waar het aan ligt.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2005, 10:05:02 door Kim »

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #84 Gepost op: 27 oktober 2005, 10:38:41 »
verkoudheid kan ook komen door mondademen (de lucht die in de longen komt is minder gereinigd en kouder), maar dat wordt door verkoudheid juist in stand gehouden.
Zo.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #85 Gepost op: 27 oktober 2005, 11:06:32 »
als hij alleen een snotneus heeft, en verder niets zou hij ook een huisstofmijt/pollen/nog iets anders allergie kunnen hebben

daar zijn wel medicijnen voor, maar als hij er verder geen last van heeft, is er geen reden om daar mee te beginnen.


Ik denk dat er nog wel een hele hoop dingen te bedenken zijn waardoor hij een snotneus zou kunnen hebben. Misschien moet je er gewoon even naar vragen als je een keer toch al bij de huisarts zit.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Ben

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #86 Gepost op: 27 oktober 2005, 22:31:48 »
Koemelk zit vol anti-stoffen (immunoglobulines) bestemd om het kalf te beschermen tegen ziektes. In tegenstelling tot de mens heeft een kalf bij de geboorte nog geen anti-stoffen in het bloed en worden ze allemaal opgenomen in de maag en darm via de melk. Indien de mens koemelk drinkt worden deze anti-stoffen wel voor het grootste gedeelte afgebroken tijdens de spijsvertering, maar sommige worden toch opgenomen in het bloed. Daar verstoren deze anti-stoffen (die ons zouden moeten beschermen tegen typische koe-ziektes) ons eigen immuunsysteem. Ook een kleine hoeveelheid zuivel kan een negatief effect hebben.

Er wordt dikwijls gezegd dat zuivel slijm vormt in de mond maar dit is tijdelijk en onschadelijk (net zoals wijn een droog gevoel geeft en een frisdrank een prikkelend gevoel). Het probleem is de ondermijning van ons immuunsysteem, waardoor we vlugger verkouden worden en slijmen produceren.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #87 Gepost op: 27 oktober 2005, 22:33:32 »
In tegenstelling tot de mens heeft een kalf bij de geboorte nog geen anti-stoffen in het bloed en worden ze allemaal opgenomen in de maag en darm via de melk.
Nou, bij de mens krijgt de baby ook via de moedermelk antistoffen van de moeder, als ik het me goed weet te herinneren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #88 Gepost op: 27 oktober 2005, 22:43:03 »
Citaat
De eerste productie heeft de vorm van een dikke, geelachtige vloeistof die colostrum wordt genoemd. Dit is de eerste melk die de baby te drinken krijgt. Colostrum is zeer rijk aan antistoffen, die de baby gedurende de eerste zes maanden van zijn leven nog niet zelf kan produceren.
(van wikipedia geplukt, en dus waar)
die antistoffen zullen wat meer op de mens aangepast zijn dan koemelk, dat wel.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2005, 22:45:44 door dorinka »
Zo.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #89 Gepost op: 27 oktober 2005, 22:46:50 »
(van wikipedia geplukt, en dus waar)

Laat Christiaan het maar niet lezen!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #90 Gepost op: 27 oktober 2005, 22:48:44 »
(van wikipedia geplukt, en dus waar)
Laat Christiaan het maar niet lezen!
Wasdani Sander?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Ben

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #91 Gepost op: 28 oktober 2005, 08:38:00 »
Nou, bij de mens krijgt de baby ook via de moedermelk antistoffen van de moeder, als ik het me goed weet te herinneren.
Dat klopt maar er is toch een groot verschil:
Het kalf krijgt ALLE anti-stoffen via de melk.
De baby (kleintje van de mens) krijgt ALLE anti-stoffen via de moeder (door placenta). Als de moeder ziek wordt en anti-stoffen aanmaakt worden deze tijdens het zogen ook nog doorgegeven aan de baby. Borstvoeding geeft dus wel extra bescherming en zou zeker   moeten tot de baby 1 jaar is.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #92 Gepost op: 28 oktober 2005, 08:43:59 »
Dat klopt maar er is toch een groot verschil:
Het kalf krijgt ALLE anti-stoffen via de melk.
De baby (kleintje van de mens) krijgt ALLE anti-stoffen via de moeder (door placenta). Als de moeder ziek wordt en anti-stoffen aanmaakt worden deze tijdens het zogen ook nog doorgegeven aan de baby.
ALLE? Het lijkt me niet dat er zo'n verschil is tussen twee zoogdieren als het rund en de mens dat de een alle antigenen alléén overdraagt via de moedermelk en de andere alléén door de placenta.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Ben

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #93 Gepost op: 28 oktober 2005, 09:56:07 »
Citaat
Horse, pig and ruminants acquire no immunoglobulins from the mother before birth. In the dog, 5% of passively acquired immunoglobulins are passed before birth in dog, and 95% after birth. In man, all circulating immunoglobulin passage takes place before birth, though even in man, the passage of IgA antibodies in breast milk is important.

http://www.chu.cam.ac.uk/~ALRF/gidevel.htm
(Cambridge University)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #94 Gepost op: 29 oktober 2005, 11:19:31 »
Als baby heeft je lichaam nog geen eigen anti-stoffen aangemaakt en is het dus heel handig (en eigenlijk gewoon noodzakelijk) dat je die van je moeder krijgt, maar als je volwassen bent heb je er natuurlijk niks aan, zeker niet als ze voor een kalf bedoelt zijn.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #95 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:18:36 »
@Sam: ik hoef niet mijn gelijk te halen. Het is mooi dat het bij jou zo is en dat je daar achter bent gekomen. In de praktijk op mijn werk, zie ik anders.
Dat snap ik, maar ik wilde alleen even melden dat dit geen wet van Meden en Perzen is  :-*
Ik ken iemand die de uitdrukking als volgt uitspreekt: het is geen wet van meten en persen.  ;)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #96 Gepost op: 01 november 2005, 16:56:53 »
Volgens mij gaan al die antistoffen in de koemelk hartstikke kapot bij het pasteuriseren; dus zou je die alleen binnenkrijgen als je verse rauwe melk drinkt; en dus zou wat dat betreft zuivel geen kwaad kunnen.

Deze wijsheid is dan weer alleen gebaseerd op het feit dat je de mensenmoedermelk niet in de magnetron zou mogen opwarmen vanwege die antistoffen, wat weer iets heel anders is dan pasteuriseren zoals dat in de melkfabriek gebeurt. Maar het lijkt mij logisch dat verhitten niet goed is voor de antistoffen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #97 Gepost op: 11 november 2005, 11:29:06 »
De afgelopen twee weken van huis geweest en dus veel buitenshuis gegeten, en dus ook vaak gerechten met kaas erin. Mijn hoofd zit dicht, neus zit verstopt, alles voelt vreselijk slijmerig aan. Ik ga nu weer braaf grotendeels veganistisch eten, kijken of het dan weer overgaat...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #98 Gepost op: 13 november 2005, 14:48:14 »
De afgelopen twee weken van huis geweest en dus veel buitenshuis gegeten, en dus ook vaak gerechten met kaas erin. Mijn hoofd zit dicht, neus zit verstopt, alles voelt vreselijk slijmerig aan. Ik ga nu weer braaf grotendeels veganistisch eten, kijken of het dan weer overgaat...
Ik denk wel dat het weer overgaat, maar dat gaat ook vanzelf. Binnen ongeveer een week moet het weer voorbij zijn. Als je ergens anders bivakkeert dan heb je ook meer besmettingsbronnen, handen geven en zo. Als het dan weer over is denk je dat het door het veganistisch eten komt, maar dan ben je gewoon over je verkoudheid heen. Misschien heb je een allergie voor melkproducten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #99 Gepost op: 13 november 2005, 17:01:21 »
Heb je banden met de zuivelindustrie ofzo?

“it's strange how life makes sense in time...”