Zowaar een paar nuances
.
Van de 24 mensen op mijn afdeling hebben er maar 3 gerookt, zover ik weet, de vergelijking is wat ongelukkig zoals je zelf al aangeeft. Het zullen er misschien 5 zijn. Veel dames he en dat was voor jongedames destijds niet chique: gaan roken. Dat zal negatief gaan veranderen.
1 van die 3 heeft longemfyseem en hartklachten.
Ik denk dat matig zuivel voor mensen meer positief dan negatief kan zijn. Het helpt in ieder geval (bewezen) iets bij slaapproblemen. Er zit vitamine B12 in(de andere B's ook, geloof ik?). 24 van de 24 bewoners; maar ik heb bijv. ook al mijn 9 tantes(66 tot 83 jaar) nog, zuivelgebruikers. Ik weet niet in welk kringetje jij beweegt...maar in de mijne is zuivel gebruiken regel. De 2 zussen van mijn vader hebben osteoporose, maar de anderen niet. Het lijkt me meer een genetische kwestie daarom. Aan mijn moeders kant, lijkt iedereen sterke botten te hebben(ik heb ze ook).
Qua drinken kun je ook je twijfels hebben bij koffie en thee. en frisdranken (o.a. met sorbitol). En vruchtensap(gebit). Om alcohol maar niet te noemen. Dan wordt het water. Het is een beetje belachelijk inconsequent als iemand flink alcohol in zou nemen en dan melk als iets ongezonds mijdt.
Het was inderdaad behoorlijk destijds: iedereen op mijn school kreeg schoolmelk in van die pyramidevormige verpakkinkjes. Joris Driepinter van 1970 heeft waarschijnlijk ongelijk: 3 glazen melk per dag lijkt me te veel. Gevoelsmatig: ik heb er geen studie van gemaakt. En ook moesten kinderen tegen wil en dank melk drinken. Een enkele keer kom ik in mijn beroep een getraumatiseerde bejaarde tegen. Mijn moeder heeft het ook nooit gelust, maar die mocht uitwijken naar karnemelk, wat ze wel lekker vond/vindt.
Gisteren weer een ander merk koffie-iets gebruikt voor in de koffie: Formelta. Ik doe echt mijn best...ik wil minderen. Maar ook deze smaakt me niet. Ik denk niet dat ik eraf kom. Als iemand nog een tip heeft, graag. (zoals ik al eerder meldde soja-iets is voor mij geen optie. Je blijft soja proeven in je koffie, bah wat mij betreft). En daar heb je precies ook het probleem van pap zonder melk. Je denkt: ze hebben allemaal de oorlog meegemaakt...maar de meesten moeten het echt niet als het niet smaakt naar hun zin. En voor zeker een derde is eten toch al een moeizame kwestie. Dat zijn vaak juist de mensen die pap krijgen.
De dietiste zou ik nog wel mee kunnen krijgen, maar de afdeling inkoop zal een veto uitspreken.