Vegatopia Forum

Zal alpro rekening houden met ons of niet?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de_veelvraat

Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Gepost op: 22 juni 2004, 21:10:13 »
Mailtjes naar alpro+antwoorden. sindsdien helaas niets meer van gehoord.

Beste, ik had graag de herkomst van de toegevoegde vitamine
D3 in uw margarine gekend. KLopt het dat dit uit visolie gehaald wordt?
Hartelijk dank
Lore D'hont

"BIZ Info_be.alpro" <info_be.alpro@vandemoortele.com> wrote:
Geachte mevrouw Dhont,

Bedankt voor het vertrouwen dat u in onze producten stelt. De vitamine D3 gebruikt in onze producten is afkomstig van schaapswolvet. Het is uiteraard dierlijk maar dit heeft te maken met de standaardformulatie bij de bereiding van margarines.
Als alternatief kan u kiezen voor Provamel smeren en bakken waar er enkel vitamine D2 (plantaardig) aan toegevoegd wordt.
Indien er nog vragen zijn dan mag u altijd contact opnemen met ons.
mvg,
Nathalie van Hal
Diëtiste

Beste mevrouw Van Hal
 
Ik begrijp dat de toevoeging van D3 een standaardprocedure is bij margarine. Maar soms kan het veel opleveren om iets anders te doen dan de anderen.
 
Er is in de reguliere supermarkt een margarine (die ook voor bakken en braden kan gebruikt worden) beschikbaar die D2 gebruikt. Ik kan u ervan verzekeren dat dat veel gekocht wordt door vegetariërs en veganisten. Niet iedereen ziet het zitten om naast een supermarkt nog een biowinkel te bezoeken voor een margarine, die dan nog veel duurder is dan een gewone margarine wegens bio.
 
Ik moet u helaas ook vertellen dat Alpro een weinig positief imago heeft gekregen bij vegetariërs en veganisten doordat bekend raakte dat de D3 van dierlijke afkomst bleek, ondanks de slogan '100% plantaardig'. Ik weet dat dit reglementair is gezien de minieme hoeveelheid dierlijke bestanddelen maar voor een strikte vegetariër of veganist is enkel puur 100% plantaardig aanvaardbaar. Gelieve dit niet als een kritiek te zien, ik vertel u enkel wat de reacties van uw ex-consumenten zijn.
 
met vriendelijke groeten
 Lore D'hont


Geachte mevrouw Dhont,
 
Uw mail werd doorgegeven aan de productmanager en er zal worden nagegaan of er eventueel iets kan aan gedaan worden.
De andere Alpro producten zijn wel volledig plantaardig dus ook volledig geschikt voor veganisten.
mvg,
Nathalie van Hal
Diëtiste  
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2004, 23:28:24 door S@n »

demiseXofXaXlove

Re:zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2004, 21:33:48 »
Alpro is ook geen merk dat specifiek vege/vega artikelen op de markt brengt. Het is slechts een merk dat soja-artikelen aan de man wil brengen.

Ik ben benieuwd of je ooit nog iets hoort!

Corrupted

Re:zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2004, 22:05:20 »
Maar ze zetten wel overal "100% plantaardig" op. Dat doen ze toch voor veganisten neem ik aan? En voor mensen die alergisch zijn misschien, maar voor hen staat er al "lactose vrij" op.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2004, 22:07:36 »
Maar ze zetten wel overal "100% plantaardig" op. Dat doen ze toch voor veganisten neem ik aan?
Nee hoor. Er zijn ook niet-veganisten die ook gewoon minder dierlijke troep willen eten en daarom veel plantaardig eten. Het klinkt ook gezonder.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2004, 22:10:04 »
100% plantaardig zegt niet alles, dat staat op wel meer margarines/halvarines e.d. er zijn bepaalde regels aan verbonden, ik weet niet precies hoe het zit. opletten dus.
Za Zemiata!

de_veelvraat

Re:zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2004, 22:20:14 »
Heb Nathalie van Alpro ondertussen nog een mailtje gestuurd, wie weet!
Idd Irna, tot een bepaald percentage dierlijke stoffen mag een product 100% plantaardig genoemd worden.

Beste mevrouw Van Hal,
 
Ik bracht een aantal vegetariërs/veganisten op de hoogte van uw mail en die waren allen erg enthousiast. Uiteindelijk is een margarine/boter een veelgebruikt product. Zodoende neem ik de vrijheid om te polsen of er ondertussen al iets uit de bus gekomen is bij de productmanager.
 
met vriendelijke groeten
Lore D'hont

Summerlinda

Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2004, 23:59:23 »
beetje off topic...

Toen ik bij Alpro navroeg of de soja snot [zie ergens in 'wat drinken we vandaag'] in de aardbei en banaan drank 'normaal' was werd ik zelfs de dag erna al opgebeld door een mevrouw die me het een en ander vroeg. Paar dagen later had ik een brief in de bus dat het een productiefoutje was geweest maar dat het absoluut geen kwaad kon [dat had ik ook niet gedacht] en dat ze er alles aan zouden doen om het in de toekomst te voorkomen.

De klanten service vind ik dus uitstekend  :)

Nou nog hopen dat ze de D3 vervangen...

de_veelvraat

Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2004, 18:40:49 »
toch nog een antwoordje van alpro:

Geachte mevrouw,
 
Wij zijn ons goed bewust van het probleem en het zal dan ook worden opgenomen  tijdens onze besprekingen met R&D. We kunnen dit echter niet onmiddellijk veranderen omdat dit consequenties heeft op het vlak van productie.  Maar we proberen er in de toekomst een oplossing voor te vinden.
mvg,
Nathalie van Hal
Diëtiste

demiseXofXaXlove

Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2004, 18:06:54 »
Klinkt alsof het of heel serieus wordt genomen of juist helemaal niet :).

Maar ik van van nature niet snel wantrouwend, dus ik ga uit van het eerste! :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2004, 19:39:06 »
Idd Irna, tot een bepaald percentage dierlijke stoffen mag een product 100% plantaardig genoemd worden.


waar staat dat dan?
,,,,فلافل

de_veelvraat

Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2004, 20:30:59 »
Dit staat niet in voorgaande mails, een vriendin kreeg dat als antwoord van alpro. tegen mij zeiden ze:

Geachte mevrouw,
 
Aan de alpro minarine en alpro bakken en braden wordt wel vitamine D3 toegevoegd (dit heeft te maken met de standaardformulatie bij de bereiding van margarines)  Toevoeging van vitamine D2 gebeurt enkel in onze biologische margarines van Provamel Smeren en Bakken.  
 
Er worden ook al plantaardige smeerstoffen verkocht in de supermarkten.  Alpro minarine en bak- en braadvet is eigenlijk ook plantaardig want de hoeveelheid vitamine D3 die erin aanwezig is is zeer gering.  Ook andere merken zijn 100% plantaardig.  

blabla

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2004, 21:41:28 »
Heb niet de illusie dat men letterlijk 100 % plantaardige sojaprodukten kan garanderen. Denk je dat al die miljarden sojabonen op beestjes worden gecontroleerd. Ooit gelezen wat er allemaal met de tomaten in de puree terecht komt. Cijfers achter de komma, maar niet 100 % plantaardig dus.
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2004, 21:44:44 »
Nou het gaat denk voornamelijk dat ze of 100% proberen te krijgen of dat ze 100% neerzetten  terwijl ze gewoon bewust bezig zijn met ingredienten van dierlijke afkomst er in te gooien.

Als het gaat om beestjes die tussen groente zat oid, dat is toch heel wat anders dan als ze gewoon beestjes in de fabriek erbij gooien.

En hier gaat het dus om D3 en dan kan het naar mijn idee toch niet 100% plantaardig zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2004, 23:13:24 »
ik snap dat je niet kan garanderen dat iets altijd 100% plantaardig is maar het het gaat lijkt me toch over het verschil tussen het wel bewust toevoegen van dierlijke ingredienten (dus iets is niet 100% plantaardig) en over de eventuele kans dat er een dierlijk deel per ongeluk wordt ingevonden (waarbij je neem ik aan als je aan andere vereisten voldoet wel 100% plantaardig mag neer zetten op de verpakking).

Ik kan me ook nog voorstellen dat je niet de hele herkomst van je grondstoffen hoeft uit te pluizen als dat hele kleine onderdelen zijn ofzo, maar ik vind het vreemd dat als er wolvet in zit bewust dat het dan 100% plantaardig is.

Ik zou wel willen weten hoe dat geregeld is, misschien eens een keer als ik tijd heb het voedingscentrum bellen.
,,,,فلافل

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2004, 10:31:07 »
Misschien gaat het bij dat wolvet ook om cijfers achter de komma, net als de ongelukkige beestjes die inwonen of aanleunen bij sojabonen.
En omdat men dan geen onderscheid daartussen maakt? Maar het is inderdaad wel interessant omdat eens duidelijk te hebben.
Een schaap hoeft waarschijnlijk ook niet gedood te worden voor wolvet, neem ik aan? Dat zal bij Alpro meespelen, vermoed ik. Denk niet dat daar veel veganisten werken.
Zie wel eens op een produkt iets staan van "sporen van dit of dat zijn mogelijk"
de tuin: dat ben ik

Kiwi

Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2004, 10:37:39 »
Ja maar dat is volgens mij alleen voor ingrediënten die allergische reacties kunnen veroorzaken. Er zijn mensen die daar doodziek van kunnen worden, en dat willen ze uiteraard niet op hun geweten hebben.
Dus als een product in dezelfde fabriek wordt gemaakt als een ander product waar bijvoorbeeld pinda's in verwerkt zitten, staat op het eerste product 'kan sporen van pinda's bevatten'.

Summerlinda

Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2004, 13:28:38 »
beetje off topic...

Toen ik bij Alpro navroeg of de soja snot [zie ergens in 'wat drinken we vandaag'] in de aardbei en banaan drank 'normaal' was werd ik zelfs de dag erna al opgebeld door een mevrouw die me het een en ander vroeg. Paar dagen later had ik een brief in de bus dat het een productiefoutje was geweest maar dat het absoluut geen kwaad kon [dat had ik ook niet gedacht] en dat ze er alles aan zouden doen om het in de toekomst te voorkomen.

De klanten service vind ik dus uitstekend  :)

Nou nog hopen dat ze de D3 vervangen...

Ik kreeg vandaag per post nog een verklaring en 6 pakjes aardbei drink voor de moeite  :)

remco

Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 19 oktober 2004, 13:50:14 »
Hoe is het ooit afgelopen met het D3 verhaal in de alpro producten?
Weet iemand hier wat van?

Migrator

Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 09 februari 2006, 19:34:12 »
Citaat
Hoe is het ooit afgelopen met het D3 verhaal in de alpro producten
Weet iemand hier wat van?

kennelijk niet, ik heb wel gehoord dat wajang 100% plantaardig is (zonder die schapenwol vettigheid dus) weet iemand daar wat van?

andere oplossing die ik zelf wel lekker vind eigelijk, pindakaas op je brood (dienstdoent als boter) en dan je hageltjes er over. lekker hoor.

 :)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zal alpro rekening houden met ons of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2006, 19:58:27 »
alpro is niet goed...
wajang is wel goed...
Stem op de Partij voor de Dieren