Laat ik eerst zeggen dat ik zeker wel van rabarber houd. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het echt niet lusten. Het heeft een erg duidelijke smaak en die smaak is hoe dan ook wat zuur. Van draden in de rabarber houd ik ook niet; (was zelfs ooit een licht jeugdtrauma dat ik heb weten te overwinnen); die nare draden voorkom je vooral door niet te oude rabarber te eten, als ie wel wat ouder is, hem toch maar af te halen (= draden aan de buitenkant er af trekken, en soort dunschillen) en hem in hele korte stukjes te snijden. Suiker pas na het koken toevoegen (als de prut lauw is). Te pruttige prut voorkom je door er bijna geen water erbij te doen. (wel even erbij blijven, want aangebakken rabarber is ook niet lekker)
Rabarber combineert prima met aardbeien en vooral ook met roomse kervel. Dan moet je wel roomse kervel in je tuin of of op je balkon hebben staan, want ik zou het niet te koop weten. Misschien op de Noordermarkt in Amsterdam? Roomse kervel smaakt een beetje anijsachtig, het is echt iets anders dan gewone kervel. De combi is helemaal geweldig! In een taartje, gewoon of iets omgekekeerds Tatin-achtigs, of een crumble, verzin maar wat. Met of of zonder zuivel tegen het enge-tanden-gevoel. Overigens stopt rabarber geloof ik wel erg: laatst had ik na twee dagen rabarbertoetjes wat problemen ...