Vegatopia Forum

Rabarber

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Rabarber
« Reactie #60 Gepost op: 20 juni 2007, 23:40:46 »
Mijn dochter Nikki vindt rabarber heerlijk, maar dat heeft ze niet van mij geerfd. :) Ik kan er niet wennen, terwijl ik vrijwel alles wel eet.
Wij maken het aan met rode bessensap.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Lona

• 812
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #61 Gepost op: 21 juni 2007, 09:44:19 »
vandaag de laatste keer voor dit jaar oogsten
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #62 Gepost op: 21 juni 2007, 13:01:18 »
Wanneer oogst je het nu eigenlijk? Hoe dik moet een stengel zijn? Mijn opa en oma lieten het vroeger heel dik worden, maar dan werd het ook veel stugger volgens mij. Ik ben er nooit echt fan van geweest, veel te veel draden en bonken. Kan dat eraan liggen dat ze het gewoon te ver door lieten schieten? Ze lieten komkommers ook 10 cm dik worden, dan had je lekker veel komkommer  :confused:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #63 Gepost op: 21 juni 2007, 13:13:34 »
Ik denk dat de stengel zo'n 1 tot 1,5 cm dik moet zijn? Ong. net zo dik alsdat ze in de winkel zijn.
Komkommers/courgettes etc smaken het beste wanneer je ze oogst als ze zo'n 15-20 cm lang zijn, of nog korter.

mjets

« Reactie #64 Gepost op: 21 juni 2007, 13:16:29 »
Wellicht net als bij de komkommer, hoe dikker, hoe meer water, hoe wateriger de smaak? Ja... die minicourgettes in plakjes frituren met een bloem-kruiden jasje... oe, lekker!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #65 Gepost op: 23 juni 2007, 17:38:16 »
1 tot 1,5 cm?  :o Volgens mij was de rabarber van mijn opa en oma wel 3 tot 4 cm dik, en ook heel lang... geen wonder dat het dan zo stug en dradig was...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #66 Gepost op: 13 juli 2007, 11:57:23 »
Als je rabarber wilt zoeten, dan is het slim om dat pas te doen als het afgekoeld is. Anders moet je er inderdaad schéppen in doen, en zoeter wordt het niet. Ik zoet het zelf meestal met rode vruchten diksap.

yoeska

« Reactie #67 Gepost op: 24 juli 2007, 00:15:43 »
Laat ik eerst zeggen dat ik zeker wel van rabarber houd. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het echt niet lusten. Het heeft een erg duidelijke smaak en die smaak is hoe dan ook wat zuur. Van draden in de rabarber houd ik ook niet; (was zelfs ooit een licht jeugdtrauma dat ik heb weten te overwinnen); die nare draden voorkom je vooral door niet te oude rabarber te eten, als ie wel wat ouder is, hem toch maar af te halen (= draden aan de buitenkant er af trekken, en soort dunschillen) en hem in hele korte stukjes te snijden. Suiker pas na het koken toevoegen (als de prut lauw is). Te pruttige prut voorkom je door er bijna geen water erbij te doen. (wel even erbij blijven, want aangebakken rabarber is ook niet lekker)
Rabarber combineert prima met aardbeien en vooral ook met roomse kervel. Dan moet je wel roomse kervel in je tuin of of op je balkon hebben staan, want ik zou het niet te koop weten. Misschien op de Noordermarkt in Amsterdam? Roomse kervel smaakt een beetje anijsachtig, het is echt iets anders dan gewone kervel. De combi is helemaal geweldig! In een taartje, gewoon of iets omgekekeerds Tatin-achtigs, of een crumble, verzin maar wat. Met of of zonder zuivel tegen het enge-tanden-gevoel. Overigens stopt rabarber geloof ik wel erg: laatst had ik na twee dagen rabarbertoetjes wat problemen ...

jookes

« Reactie #68 Gepost op: 23 september 2007, 00:34:36 »
Ik heb voor de 2e keer rabarberprut gemaakt en het is weer een partij ranzig zeg!

Ik weet niet wat ik fout doe.

Stap voor stap:
1. Ik trek de taaie slierten eraf.
2. Ik snijd het in stukken
3. Ik zet het met wat water op en laat het ff koken tot het zacht is.
4. Ik giet het af. Prak het en laat het indikken.
4. Ik doe er wat suiker bij

Het resulaat: enorme snotterige smurrie met visgraatachtige sliertjes en het smaakt naar smerige planten.

Wat doe ik fout? Van rabarber verwijder ik de bladeren en onderste witte stukken. In stukjes van ongeveer 1 cm.snijden en in  zeer weinig water met ong. 6 zoetstoftabletjes( om suikergebruik wat te beperken) opzetten. Aan de kook brengen en laten pruttelen (zonder deksel) zodat het water langzaam verdampt. Af en toe controleren en naar wens suiker toevoegen.  Proeven  of je het zoet genoeg vind. Als het  mooi dik is door elkaar roeren en eventueel nog even laten inkoken. (Mocht het te dun blijven, haal dan een beetje sap uit de pan en roer hier wat allesbinder (Honig) bij en voeg dit toe. Afkoelen in koelkast.  De rabarber is ongveer een week afgedekt  in de koelkast  te bewaren. Koud  is het lekker als  (groente)bijgerecht, ook is het lekker als-  of bij een toetje.

Chris H

« Reactie #69 Gepost op: 23 september 2007, 13:11:44 »
Rabarber zelf verbouwen
Om te beginnen heb je goede rabarber nodig om mee te starten. Als je het zelf verbouwt: laat je inlichten over de variëteiten. Rabarber is een blijvende plant die houdt van niet al te droge plekken, met zon maar niet per se in de volle zon. Na drie tot vijf jaar zijn die wortels helemaal verkluwd van het doorgroeien en moet je de hele wortel er in de herfst of voorjaar uithalen, splitsen en als meerdere planten weer in de grond stoppen. Dat jaar zul je een mega-oogst krijgen!

Oogsten
Oogst de buitenste stengels zodra er genoeg jonge stengels in het midden zijn om die over te houden. Oogst ze compleet met het wittige spul aan de onderkant van de stengel.

Stop rond 21 juni met oogsten. Daarna wordt de plant duidelijk minder lekker.

Bereiden
Snij het nu in stukken van 2 cm, zonder blad en bruine viezigheid, maar MET het witte flubbeltje onderaan de stengel. Die helpt de smaak zacht te houden.

Kook niet in overmatig vocht maar begin met een halve centimeter onderin het pannetje. Alleen aanvullen tegen droogkoken. Het vocht komt snel genoeg als je het op een matig hoge vlam kookt, met deksel natuurlijk (voor de smaak en het milieu). Eventueel de blokjes helpen oplossen met een stamper. Is het opgelost, dan is he teigenlijk wel klaar. Niet onnodig doorkoken,

Kook zure groenten trouwens nooit in aluminium pannen. Aluminium lost dan op en dat is slecht voor de pan en naar horen zeggen ook voor je hersentjes.

Hoeveel kalk?
Gebruik ook niet teveel kalk, daar wordt het (zeep)soppig van en het verliest smaak. En het krijgt een raar roze kleur. Een gezinspannetje krijgt een zuinig afgestreken THEElepel.

Zoeten
Suiker is voor watjes. Echt, na de eerste hap ben je er overheen!

« Laatst bewerkt op: 23 september 2007, 13:18:16 door Chris H »

Chris H

« Reactie #70 Gepost op: 23 september 2007, 13:13:58 »
Die visgraatachtige sliertjes betekenen duidelijk dat de stengel al aan het verhouten was. Te laat geoogst!
Tip: Je merkt het al bij het snijden dat het niet wil. Weg ermee!
« Laatst bewerkt op: 23 september 2007, 13:17:43 door Chris H »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #71 Gepost op: 23 september 2007, 13:42:33 »
Dat. Plus dat rabarber vaak te lang in een winkel ligt. Het is echt een groente om van een goede groenteboer of een moestuinier te betrekken. Of een supermarkt met een hoge omzetsnelheid.
Maar uit je verhaal, maak ik op dat je rabarber misschien gewoon niet lekker vindt(?)
Dat heb ik met postelein. Ik eet het wel als ik het krijg voorgeschoteld. Gotdank, al tijden niet gebeurd. Trouwens de enige groente die ik niet lekker vind, voor zover ik kan weten.
Ik moet trouwens nog ergens een recept hebben zwerven van een rabarber-aardbeientaart. Die verrrrrrrrrrrrrrrrukkelijk is. Van ex, waar een 5 sterren-vegakok aan verloren is gegaan, volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2007, 13:44:16 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #72 Gepost op: 01 mei 2011, 13:30:37 »
*schop*
Hmmmm, zo lekker en gisteren kwam ik het zomaar tegen bij de Lidl. Dus vanavond eten we rabarber! Als kind was het echt mijn favoriete groente. We aten het warm bij gebakken aardappels. Het kookvocht dronken we afgekoeld als sap of we maakten er ijsjes van :yummie:
Ik was gefascineerd door de kleur, dat groente zo diep roze kon zijn.

Vraag voor vandaag: zou ik het kookvocht ook kunnen binden met custard bij gebrek aan ander maïs- dan wel aardappelzetmeel?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #73 Gepost op: 01 mei 2011, 15:31:45 »
Leuk dat je het vraagt, want ik heb het laatst gedaan. Of eigenlijk maakte ik Tertia's ovenrabarber met in plaats van vanillepeul een flinke schep custard door het sap. Dat was geen geweldig succes, omdat het niet goed mengde: op de bodem van de ovenschaal had ik pudding, bovenop rabarbersap. Met een beetje roeren was dat wel over, maar toen was de rabarber niet helemaal heel meer.

Maar, ja, als je de rabarber kookt kan dat dus denk ik zeker.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #74 Gepost op: 01 mei 2011, 19:50:16 »
Bedankt, Maartje! voor je ervaring. Het zag er vast wel mooi uit in de ovenschaal: geel laagje custard, rozige stelen er bovenop en wat sap er omheen :heehee: De rabarber ligt nog geduldig te wachten. We waren allebei moe van het fietsen en hebben daarom een pizza gehaald. (Na de oranjekoek alweer gezondigd dus -> de mozzarella was vast niet vega.)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #75 Gepost op: 01 mei 2011, 20:51:34 »
Wij hebben ook net weer wat stengels gekregen: dat wordt rabarber-kruimeltoetje. Al vind ik dat zelf eigenlijk net te zuur.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #76 Gepost op: 02 mei 2011, 12:42:01 »
De keuken ruikt naar rabarber! Het staat nu wat af te koelen, straks nog wat suiker en een snuifje kaneel erbij. Licht gebonden met custard.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #77 Gepost op: 02 mei 2011, 13:43:16 »
ohwwww rabarber!! Jummie!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #78 Gepost op: 25 augustus 2011, 20:03:28 »
In Duitsland heb ik rabarbersap gedronken. Is dat in Nederland ook te krijgen?
(Ja en ik heb er ook een rabarberbonbon gehad, woehoe!)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #79 Gepost op: 25 augustus 2011, 20:24:58 »
In Duitsland heb ik rabarbersap gedronken. Is dat in Nederland ook te krijgen?
(Ja en ik heb er ook een rabarberbonbon gehad, woehoe!)

De Jumbo verkoopt het: http://www.supermarktaanbiedingen.com/product/wijland-rabarbersap-fles-70-cl/