Er staat rabarber-zomervruchten-crumble in de oven en daar ga ik zometeen mee ontbijten. Ik verheug me er nu al op!
recept ! (misschien maar even in een kookdraad)
Ja, ik hou dus wél heel erg van rabarber, maar die gore dingen (tot snot koken, dat doe je toch met bloemkool tegenwoordig ook niet meer
) die jullie er mee doen, die lijken me ook niet. Nee, ik snij rabarber in stukken, en bak het in boter & suiker (eventueel met wat sinaasappelsap of -schil erbij). Niet tot prut, maar af en toe even in prikken of proeven, maar ik vind het lekker als er nog wat stukjes inzitten. Eten met iets zuiveligs (kwark, hangop, ijs, zoiets), dan krijg je niet zo'n raar gevoel aan je tanden.
Crumbledeeg maak ik door 60 gram, bloem, 45 gram boter en 60 gram suiker (mag ook minder, of met nootjes erbij is ook lekker) in het hakmolentje van de staafmixer tot grove kruimels te pulsen (Engelsen zeggen altijd dat het de textuur van havermout moet hebben).
De rabarber bak ik dan ook altijd even aan, een minuut of vijf ofzo, en dan in een ovenschaal en crumbledeegkruimels erop en dan een klein half uurtje in de oven.
En met die zomervruchtencrumble had ik minder rabarber (een ons of vier) gebruikt en na het aanbakken een bakje bevroren zomerfruit (daar zitten aardbeien, frambozen, bramen, bessen en kersen in) van de appie door de rababer gegooid en daarna onder crumbledeeg in de oven. Het wordt wat nattig door al dat vocht uit dat fruit, maar dat zie ik dan als een sausje dan lijkt het ineens heel culi
Ook erg lekker met hangop!