Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5200 Gepost op: 30 juni 2021, 00:31:24 »
Interessante binnenkomer. Je weet dat het overgrote gedeelte van de niet-ecologische soja voor veevoer wordt gebruikt? Zie https://www.milieucentraal.nl/eten-en-drinken/tropische-producten/soja/ en https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/eten-kopen-en-keurmerken/is-soja-duurzaam-.aspx.

Waarvoor gebruik je tofu doorgaans? Ik persoonlijk eet regelmatig tempeh en af en toe ook tofu, maar dat zijn nog steeds zulke kleine hoeveelheden dat ik me absoluut geen zorgen over bijvoorbeeld de milieuimpact maak.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Kookvragen
« Reactie #5201 Gepost op: 30 juni 2021, 20:34:28 »
Tja, waarin gebruik je tofu? Seitan is misschien een leuke vervanger.

Moet het plantaardig zijn?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5202 Gepost op: 10 augustus 2021, 20:02:02 »
Mijn leesclub eet altijd met veel smaak taart en cake, maar zeiden ook minder suiker te willen eten.
“Komt goed”, zei ik. Nu vrezen ze dat er volkorenkoekjes komen. 😎

Maar goed, ik zoek dus iets lekkers met minder suiker. Ik dacht aan een flan met Reine Claudes, of zoetere pruimen uit de oven met (nauwelijks) gezoete slagroom.

Heeft iemand anders nog een goed idee?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re: Kookvragen
« Reactie #5203 Gepost op: 10 augustus 2021, 20:23:00 »
Mijn leesclub eet altijd met veel smaak taart en cake, maar zeiden ook minder suiker te willen eten.
“Komt goed”, zei ik. Nu vrezen ze dat er volkorenkoekjes komen. 😎

Maar goed, ik zoek dus iets lekkers met minder suiker. Ik dacht aan een flan met Reine Claudes, of zoetere pruimen uit de oven met (nauwelijks) gezoete slagroom.

Heeft iemand anders nog een goed idee?

Dit heeft relatief weinig suiker (naast de suiker in het fruit) en is erg lekker https://www.davidlebovitz.com/plum-flaugnarde-clafoutis-custard-french-prune/
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5204 Gepost op: 10 augustus 2021, 20:57:01 »
Dank je, het ziet er doenlijk uit. De heren dachten dat suiker in vruchten geen suiker was, dus dat telt niet dan ....

Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5205 Gepost op: 11 augustus 2021, 07:50:27 »
Hier is nu de vraag: bakken we in glas of aardewerk?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5206 Gepost op: 11 augustus 2021, 10:09:51 »
Ik heb sinds kort Bakken met Beukers ontdekt (nouja ik heb zelf haar boek Bikken met Beukers). Helemaal top! Allemaal low calorie bakrecepten, met veel eiwitten.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re: Kookvragen
« Reactie #5207 Gepost op: 11 augustus 2021, 13:14:46 »
Hier is nu de vraag: bakken we in glas of aardewerk?

Generiek? Of die pruimenschotel? Ik bakte die in aardewerk of porselein. Glas vind ik vaak zo moeilijk schoon worden met ovengerechten.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5208 Gepost op: 11 augustus 2021, 18:26:24 »
Ja, ik zie de randjes om te poetsen al voor me. Ik heb nu wel een mooie glazen klaar staan. Het recept had foto’s met emaille maar dat heb ik niet. Dat bakt echter wel anders dan glas.

Ik heb 3 soorten pruimen en ga vandaag vast proef-bakken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5209 Gepost op: 11 augustus 2021, 21:53:45 »
Hij was lekker maar aanvankelijk te nat. En lastig om mooi op te scheppen: meer een pudding dan taart.

Het kan in eigen bakjes, maar ik weet niet of er 2 of 3 gasten komen.

Wel een lekker recept, vooral met de rode en de gele pruimen, de Reine Claudes waren wat erg hard zuur.

Nu bedenken wat ik voor vrijdag wil maken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5210 Gepost op: 12 augustus 2021, 20:42:30 »
Nabrander: in tegenstelling tot wat het recept zegt, vonden wij hem juist vandaag op kamertemperatuur lekkerder.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re: Kookvragen
« Reactie #5211 Gepost op: 13 augustus 2021, 08:52:45 »
Fijn dat ie lekker was (en de dag erna nog lekkerder!). Het is inderdaad meer een pudding dan taart ja, maar vind het fijn dat het erg makkelijk te maken is.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5212 Gepost op: 10 april 2022, 12:56:33 »
Ik heb nog een pompoen die op moet en ik heb zin om daar een pompoenpizza van te maken. Mijn intuïtie is dat ik er (zeer) dunne plakjes van snij, die dan op de pizza, besprenkeld met wat olie, in een kwartiertje goed geroosterd zouden moeten zijn.

In veel recepten wordt de pompoen echter van tevoren apart geroosterd, meestal ook een kwartiertje, dat lijkt mij dus eigenlijk overbodig? Of mis ik iets?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Kookvragen
« Reactie #5213 Gepost op: 10 april 2022, 20:34:52 »
Dunne mie met vega rulgehakt (Plus), aubergine, spitskool en prei. Met ketjap en "een greep uit de potjes met gele kruiden" volgens mijn vriend.
Dat gehakt was trouwens best lekker !

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Kookvragen
« Reactie #5214 Gepost op: 11 april 2022, 09:42:31 »
In veel recepten wordt de pompoen echter van tevoren apart geroosterd, meestal ook een kwartiertje, dat lijkt mij dus eigenlijk overbodig? Of mis ik iets?
Mijn pizza’s gaan maar 6 minuten in de oven, dat is te kort voor de meeste groenten om goed gaar te worden dus ik gaar vaak wel een beetje voor. Met 15 minuten zou het net wel moeten lukken maar een paar minuutjes voor-roosteren lijkt me wel een goed plan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5215 Gepost op: 11 april 2022, 11:25:52 »
In veel recepten wordt de pompoen echter van tevoren apart geroosterd, meestal ook een kwartiertje, dat lijkt mij dus eigenlijk overbodig? Of mis ik iets?
Mijn pizza’s gaan maar 6 minuten in de oven, dat is te kort voor de meeste groenten om goed gaar te worden dus ik gaar vaak wel een beetje voor. Met 15 minuten zou het net wel moeten lukken maar een paar minuutjes voor-roosteren lijkt me wel een goed plan.
In mijn oven hebben de pizza's op 230 graden doorgaans toch echt 15 minuten nodig. Maar het is dus meer dan goedgekomen  :D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Kookvragen
« Reactie #5216 Gepost op: 11 april 2022, 11:50:45 »
Mijn oven gaat tot 280 graden, inclusief 3 cm dikke pizzasteen is dat in 6 minuten gepiept.

Fijn dat het gelukt is!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5217 Gepost op: 08 maart 2023, 18:41:27 »
In vegan koekjes moet een heel klein beetje havermelk.
Kan ik dat weglaten of vervangen door iets heel simpels?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #5218 Gepost op: 09 maart 2023, 06:40:33 »
Water.

Edit: ik neem tenminste aan dat het om een paar eetlepels gaat, met name om het deeg iets makkelijker uitrolbaar te maken. Ik doe dan vanalles, water, sojamelk, sojamelk met een smaakje, sinaasappelsap. Gaat eigenlijk altijd goed. Soms moet je nog wat vet toevoegen, maar meestal niet eens.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2023, 06:43:36 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5219 Gepost op: 09 maart 2023, 13:22:28 »
Dank je, gisteren was de havermelk nog goed, misschien wordt het zondag een beetje water.

De koekjes waren gisteren wel lekker, maar vandaag vond ik ze al een beetje zacht. Dilemma dus, of ik dit plan goed genoeg vind.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken