Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5160 Gepost op: 07 februari 2019, 11:10:06 »
Ik heb het een keer gedaan en het was wel veel werk maar vond het erg lekker. Ik bakte ze in mijn grillpan, daardoor duurde het ook wel lang omdat ik er maar 1 tegelijk kon bakken.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5161 Gepost op: 07 februari 2019, 21:18:01 »
Ik heb ze tijden geleden ook eens gemaakt (met yoghurt volgens mij). Ze waren erg lekker maar het recept was voor een heel weeshuis. Ik bakte ze in de grillpan (sorry, heb het recept niet meer).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5162 Gepost op: 13 september 2019, 16:53:51 »
Eerder een productvraag: bij de groenteboer heb ik een bosje 'knoflookwortel' (volgens het bordje) gekocht. Het lijkt op bosui, dunne groene stengels, maar dan zonder de witte bol aan het einde. Ook ietsje steviger dan bosuistengels. Volgens de groenteboer gebruik je het als bosui en smaakt het intensief naar knoflook. Dat ga ik vanavond in de spanakopita meteen uitproberen!

Maar... op internet vind ik dus niets over 'knoflookwortel'. Heet dat spul echt zo, is het iets nieuws, of heeft het een andere, officiële naam?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5163 Gepost op: 13 september 2019, 19:45:24 »
Misschien is het suen sum?
https://www.aziatische-ingredienten.nl/tag/suen-sum/

Ik koop dat vaak bij de Aziatische supermarkt. Ruikt sterker dan het smaakt. Erg lekker in wokgerechten vind ik.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Kookvragen
« Reactie #5164 Gepost op: 13 september 2019, 20:29:15 »
Oh dat is heel lekker, kocht ik in China vaak. Lekker rauw door salade, een soort turbo-bieslook. Bij koken blijft er niet zo veel smaak over vind ik.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5165 Gepost op: 13 september 2019, 20:38:47 »
Misschien is het suen sum?
https://www.aziatische-ingredienten.nl/tag/suen-sum/

Ik koop dat vaak bij de Aziatische supermarkt. Ruikt sterker dan het smaakt. Erg lekker in wokgerechten vind ik.
Ja, dat is het inderdaad. Dank!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5166 Gepost op: 26 januari 2020, 21:39:12 »
Tijdens het eten van de nasi goreng voelde mijn tong steeds tintelender, verdoofder aan. Ik kon het niet verklaren; het enige wat ik kon bedenken was dat de szechuanpeper uit een net geopend zakje kwamen en heb toen maar gegoogeld naar 'szechuan pepper tongue numb'. Dat blijkt een bekend fenomeen te zijn, ook wel paresthesia genoemd.

En daarmee heb ik dus mijn eigen vraag beantwoord  :).
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 21:42:21 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Kookvragen
« Reactie #5167 Gepost op: 04 februari 2020, 15:12:08 »
Vraagje over zout. Ik maak regelmatig zelf deeg, voor broodjes, of worstenbroodjes, of pizza. Ik vind de hoeveelheid zout die in het deeg moet altijd een lastige, ik ben voorzichtig met zout maar eindig vaak een deeg waarvan ik later denk: daar had wel wat meer zout in gemogen. Het staat in recepten vaak aangegeven in theelepels, maar die verschillen natuurlijk van grootte. Wat houden andere brood/pizzabakkers aan voor hoeveel gram zout per 500 gram bloem? En hoe meten jullie het af?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5168 Gepost op: 04 februari 2020, 15:32:38 »
Vraagje over zout. Ik maak regelmatig zelf deeg, voor broodjes, of worstenbroodjes, of pizza. Ik vind de hoeveelheid zout die in het deeg moet altijd een lastige, ik ben voorzichtig met zout maar eindig vaak een deeg waarvan ik later denk: daar had wel wat meer zout in gemogen. Het staat in recepten vaak aangegeven in theelepels, maar die verschillen natuurlijk van grootte. Wat houden andere brood/pizzabakkers aan voor hoeveel gram zout per 500 gram bloem? En hoe meten jullie het af?
Kristof heeft zijn (op een Duits recept gebaseerde) broodrecept met 200 gram zaden, 250 gram roggemeel en 350 gram bloem (800 gram in totaal dus) opgeschreven (komt binnenkort ook op de voorkant). Hij gaat uit van 20 gram zout op 800 gram. Voor 500 gram meel zou dat dan ca. 10-15 gram zijn, waarbij ik voor een licht brood (vnl bloem) minder zout zou gebruiken dan voor een zwaar (vnl rogge) brood. Ik meet het af met een analoge keukenweegschaal met streepjes per 10 gram.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Kookvragen
« Reactie #5169 Gepost op: 04 februari 2020, 20:46:29 »
Als je setje maatlepels koopt, dan heb je altijd de juiste hoeveelheid.

Ik zelf gebruik redelijk weinig zout, voor twee pizza's een kwart theelepel in totaal.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5170 Gepost op: 05 februari 2020, 10:38:05 »
Vraagje over zout. Ik maak regelmatig zelf deeg, voor broodjes, of worstenbroodjes, of pizza. Ik vind de hoeveelheid zout die in het deeg moet altijd een lastige, ik ben voorzichtig met zout maar eindig vaak een deeg waarvan ik later denk: daar had wel wat meer zout in gemogen. Het staat in recepten vaak aangegeven in theelepels, maar die verschillen natuurlijk van grootte. Wat houden andere brood/pizzabakkers aan voor hoeveel gram zout per 500 gram bloem? En hoe meten jullie het af?

ik ben altijd bang dat het zout het gist doodt, dus ik wil het op een later moment toevoegen en vergeet het dan alsnog :(
Dus ik lees even mee.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5171 Gepost op: 05 februari 2020, 11:16:43 »
ik ben altijd bang dat het zout het gist doodt, dus ik wil het op een later moment toevoegen en vergeet het dan alsnog :(
Haha, dat is Kristof ook twee keer overkomen. Brood volledig zonder zout is niet lekker.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #5172 Gepost op: 30 maart 2020, 17:00:38 »
Ik ben een aardig grote fan van spruitjes. Eet ze altijd vers. Maar aangezien het spruitjesseizoen er eigenlijk wel op zit dacht ik slim te zijn een paar weken geleden; toen ze nog volop beschikbaar waren alvast een flinke zak van in te vriezen zodat ik daar nog een eind het voorjaar mee door kom. Het idee was goed, de uitkomst echter...

Spruitjes die ingevroren zijn geweest zijn eigenlijk erg vies...!

Hopelijk is het snel weer oktober en liggen er weer verse in de winkel!

Re: Kookvragen
« Reactie #5173 Gepost op: 30 maart 2020, 17:12:44 »
Ik denk dat jij eens een zomerslaap moest gaan houden (ipv een winterslaap) ;D
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5174 Gepost op: 30 maart 2020, 17:18:13 »
Ik denk dat jij eens een zomerslaap moest gaan houden (ipv een winterslaap) ;D
Pas als de R weer uit de maand is, zou ik zeggen.

Heb je de spruitjes geblancheerd voordat je ze hebt ingevroren? En in hoeverre zijn ze "erg vies"? Qua textuur ("waterbollejtes")?

(Ik verplaats deze posts even naar 'Kookvragen').
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #5175 Gepost op: 30 maart 2020, 20:03:10 »
Nee niet geblancheerd. Wist niet dat dat moest / kon. Maar dan zijn ze natuurlijk nog niet gaar. Daarna weer koken, ofzo?

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Kookvragen
« Reactie #5176 Gepost op: 30 maart 2020, 20:52:43 »
Alle verse groente die je invriest moet je even blancheren om de goede kwaliteit te behouden. En daarna bereiden zoals je gewoon zou doen, beetje korter hooguit.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5177 Gepost op: 31 maart 2020, 08:50:26 »
Ik heb mijn frituurpan vorig jaar weggegeven. Je raad het al, ik ben de laatste tijd weer into frituren (friet snijden/ risottoballetjes etc). Ik frituur nu in mijn emaille pan en dat gaat op zich prima, echter heb ik geen goede thermometer om de temperatuur van de olie te meten. Het ding is traag, moet precies goed houden etc. We aten dus net-niet krokante friet afgelopen weekend.

Wat is een fijne (digitale), betaalbare thermometer die tot ca 200 graden kan meten (de meeste keukenthermometers gaat tot een graad of 120)?

Ik overweeg nu maar weer een frituurpan van 40,- te kopen omdat die goedkoper zijn (en voldoende) dan een fatsoenlijke digitale frituurthermometer :-( Of heeft iemand een andere goede tip?


Offline karl

  • *****
  • 6.354
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #5178 Gepost op: 31 maart 2020, 17:21:57 »
Ik heb zelf geen frituurketel (tot nu aten we frieten en andere gefrituurde dingen op restaurant en sinds een tijdje maken we tot onze voldoening uitzonderlijk kroketten en frieten uit de oven - natuurlijk wel de daarvoor geschikte frieten en kroketten kopen.) Maar ik lees ook veel reclame voor een dry-fryer: oventje dat zonder extra vet gefrituurde dingen bereidt, lijkt me ook wel een alternatief?
Natuurlijk, dit gaat uit van reeds op voorhand gefrituurde aardappelbereidingen en niet van zelf alles doen. Maar er zijn toch erg goede producten van reeds op voorhand bereide aardappelen op de markt, minder gedoe toch  ;).
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 17:34:34 door karl »

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Kookvragen
« Reactie #5179 Gepost op: 01 april 2020, 10:04:10 »
Voor een thermometer, zoek op suiker thermometer, bij BOL kosten ze tussen de 20 en 30 euro. Die gaan tot 230 graden.

Ik vind een frituurpan wel zo makkelijk en ook veiliger, heb jaren een gewone pan gebruikt maar dat vond ik wel riskant. Het scheelde ook wel dat ik een keramische kookplaat heb die ik net niet op de goede temperatuur in kan stellen.

Ik was nooit een fan van friteuses omdat ik het vieze dingen vond, maar ik heb nu een friteuse met een kraantje waarmee je na afloop het vloeibare frituurvet weer in de verpakking kan laten lopen, en het is dan automatisch ook gezeefd. De hele set kan in de vaatwasser (muv het verwarmingselement) en dat is ook heel fijn. Ik heb dus altijd een lege frisgewassen friteuse in de kast, in plaats van een volle die (wat je ook doet) steeds plakkeriger wordt.

Voordeel van friteuse/frietpan boven een airfryer: je kunt er oliebollen, appelflappen en tempura in maken!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light