Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #5040 Gepost op: 08 februari 2016, 13:14:56 »
Ik heb simpele chocola gemaakt, recept met santen, cacaopoeder en honing. Het is lekker, maar zanderig. Alsof je pindakaas op een droog beschuitje eet, zoiets. Dus in die zin is het recept niet goed. Hoe los ik dit op? Ik dacht aan kokosolie, zou dat wat zijn? Of andere tips? Minder cacaopoeder is misschien een optie, of meer honing, maar qua smaak is het zo dus prima.
de tuin: dat ben ik

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #5041 Gepost op: 08 februari 2016, 13:17:57 »
Cacaoboter?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5042 Gepost op: 08 februari 2016, 13:35:00 »
Ik heb simpele chocola gemaakt, recept met santen, cacaopoeder en honing. Het is lekker, maar zanderig. Alsof je pindakaas op een droog beschuitje eet, zoiets. Dus in die zin is het recept niet goed. Hoe los ik dit op? Ik dacht aan kokosolie, zou dat wat zijn? Of andere tips? Minder cacaopoeder is misschien een optie, of meer honing, maar qua smaak is het zo dus prima.

Ipv cacaopoeder een chocoladereep smelten?

En de honing was goed vloeibaar? Heb je het mengsel nog gestaafmixerd voor je het liet opstijven?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #5043 Gepost op: 08 februari 2016, 13:44:50 »
Ik dacht niet uit alle. Wat voor heb je of is dat niet duidelijk?

Nee, dat is het lastige. Een grote roze bloem en nu grote zaaddozen.
Sorry, dat ik dit zo laat lees, maar het stond niet bij "tuinvragen"  :-\ Je kunt het zaad gebruiken van de Slaapbol. Roze bloem, blauwig blad. Daar komt maanzaad vandaan.
Dit jaar in de herkansing: ik post een foto voordat ik het in mijn mond stop ok?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #5044 Gepost op: 08 februari 2016, 15:07:28 »

Ipv cacaopoeder een chocoladereep smelten?

En de honing was goed vloeibaar? Heb je het mengsel nog gestaafmixerd voor je het liet opstijven?
De honing was goed vloeibaar, die had ik daartoe op een radiator gezet. Maar niet gestaafmixerd. Je denkt dat dat uitmaakt? Kan ik proberen. Intussen heb ik het weer laten smelten en houdbare slagroom toegevoegd. Dat is al beter.
Cacaoboter...ik ken het alleen van lippen vet maken, maar ik ga op zoek n de supermarkt. Ik wil minder koekjes eten en van bittere chocola eet ik nooit veel en is een deels gezond alternatief. Kan er bovendien eindeloos mee experimenteren, zo dacht ik aan gedroogd fruit snipperen en erdoor doen en veel meer mogelijk. Ga ook een ijsblokjesvorm kopen. Ik zag dat bonbonvormen veel duurder waren en ik zie niet in waarom het niet in een siliconen ijsblokjesvorm zou kunnen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #5045 Gepost op: 09 februari 2016, 11:27:36 »
@Wombat: ik heb net een versie gemaakt met cacaoboter en JA, dank voor de gouden tip. De smaak is wel iets veranderd, maar prima wat mij betreft. Exit "zanderig". Een volgende keer iets minder cacaoboter dan ik nu heb gebruikt, dan denk ik dat ik het op basis van dit simpele recept ideaal heb. Dank! Ik verheug mij al op versies met gesnipperde cranbarries, geraspte lemoenschil, of gestampte hazelnoten. Maar eerst maar dit voorraadje wegwerken.....
Het fijne is dus, dat ik het lekker vindt bij de koffie, maar er nooit veel van neem. Dit i.t.t. koekies... Ik moet toch vechten tegen mijn genen, net als mijn oudste zus en wijlen mijn moeder. Toch altijd opletten. Mijn oudste broer heeft deze aanleg ook  en is enorm, inmiddels een hartinfarct gehad en heeft diabetes type 2 en een slechte conditie. Dat wil ik niet. En af en toe moet ik daartoe tijdelijk ingrijpen, ook al fiets en tuinier ik heel veel.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #5046 Gepost op: 09 februari 2016, 22:05:02 »
Klinkt lekker, Lovelocker! Waar heb je de cacaoboter gevonden?
En kun je het recept met ons delen? Ik heb nog nooit chocola gemaakt, maar het lijkt me best een geschikt plan. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #5047 Gepost op: 23 februari 2016, 16:08:59 »
Gisteren zag ik hoe Yvette van Boven heerlijke 'pulled paddestoel' maakte van koningsoesterzwammen/ duivoetjes/ koningsboleet/ eryngii's.

Nu wil ik het ook maken!

Heeft iemand een idee waar je ze kunt kopen? Ik heb ze volgens mij nog nooit in de supermarkt gezien.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5048 Gepost op: 24 februari 2016, 14:36:11 »
Paddenstoelenkramen op boerenmarkt en hebben ze vaak en soms grote tokos. En Marqt en biowinkels soms. Ik eet ze vaak, ook lekker gegrild.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #5049 Gepost op: 27 februari 2016, 19:41:07 »
Even bij de groenteman checken of die ze misschien wel op bestelling mee kan nemen kan ook nog weleens succesvol blijken.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #5050 Gepost op: 28 februari 2016, 15:27:56 »
Dit recept voor kaneelbroodjes kwam onlangs langs, op facebook, geloof ik.
Er wordt tarwebloem en tarwemeel in gebruikt.
Dit heb ik wel in huis, maar voor zover ik weet zitten ze samen in één zak.
Wie kan me verlichten?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5051 Gepost op: 28 februari 2016, 16:11:58 »
Dit recept voor kaneelbroodjes kwam onlangs langs, op facebook, geloof ik.
Er wordt tarwebloem en tarwemeel in gebruikt.
Dit heb ik wel in huis, maar voor zover ik weet zitten ze samen in één zak.
Wie kan me verlichten?
http://uitpaulineskeuken.nl/2011/07/verschil-meel-en-bloem.html

Citaat
Bloem is hetgeen dat overblijft na het zeven van het meel.  Bloem is veel fijner dan meel omdat de zemelen (buitenste schilletjes van de graankorrel) zijn achtergebleven na het zeven. Maar ook hierin heb je diverse soorten.

Het meeste bekende is tarwebloem, dit is gemalen en gezeefd tarwemeel.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #5052 Gepost op: 28 februari 2016, 19:18:12 »
Ik zag ze ook voorbijkomen en ga ze denk ik volgende week maken. Wel gewoon met wat ik in huis heb, en dat is waarschijnlijk patentbloem oid (geen idee, het is in een plastic bak gedaan, want R. vindt dat praktisch).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #5053 Gepost op: 28 februari 2016, 21:00:05 »
Ziet er lekker uit. Zelfs na het andere linkje weet ik niet zeker, wat voor meelsoorten ik nu heb, maar ik geloof dat ik allebei wel heb.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5054 Gepost op: 28 februari 2016, 21:36:15 »
Tarwebloem is echt wit terwijl door tarwemeel bruine dingen zitten.
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #5055 Gepost op: 28 februari 2016, 21:53:05 »
Tarwebloem is echt wit terwijl door tarwemeel bruine dingen zitten.
Ja, zo had ik het in mijn hoofd ook bedacht.

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #5056 Gepost op: 29 februari 2016, 00:39:33 »
Ik dacht altijd dat dat het verschil was tussen volkoren- en niet-volkorenmeel.
En in dat geval is de combinatie in principe optioneel en krijg je ook prima broodjes als je alleen wit meel zou gebruiken,  lijkt me, en zijn die misschien voor de liefhebber met een tikje minder lekker,  maar voor mijn voorraadkast wel wat minder belastend.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #5057 Gepost op: 29 februari 2016, 07:00:57 »
Maar wit meel is wel een contradictio in terminis.   :nerd:

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #5058 Gepost op: 29 februari 2016, 08:27:27 »
Cut me some slack, Wombat, geef me even de tijd om mijn op z'n kop gezette wereld tot me door te laten dringen, oké?

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #5059 Gepost op: 29 februari 2016, 12:45:14 »
Wat ik van een bakker te horen heb gekregen, is dat ze over het algemeen het hebben over meel als ze volkoren of bruin bedoelen, en bloem als het wit is. Maar in de praktijk wordt het door elkaar gebruikt. Meel of bloem kan van tarwe, maar ook rogge, haver tec gemaakt worden.

Bloem is echter altijd wit, bruin wordt ook wel eens gebuild meel genoemd. Dat wordt minder fijn gezeefd, of het is bloem waar wat zemelen aan worden gevoegd.
Het ligt aan de uitmalingsgraad (de hoeveelheid zemelen die uit het meel worden gezeefd). Patentbloem is van zachte tarwe gemaakt, en minder geschikt voor broodbakken, maar voor cake en koekjes.