Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Selly

• 30.783
Re: Kookvragen
« Reactie #4960 Gepost op: 28 december 2014, 21:39:45 »
Om mee te koken kun je gewoon Gekkekan nemen, of de handige One cup (klein formaat). Beide zijn eigenlijk ook prima drinkbaar, warm of koud (koud is wel iets om aan te wennen).
Duurdere sakes zijn wat zonde om mee te koken, maar wel erg lekker om te drinken. Maar dan hangt het er een beetje van af of je zoete, droge etc wil.
Ook lekker is sake met yuzu die je soms tegen komt.
De Hana Awaka sparkling sake vind ik bijzonder vies.
Bij Meidiya op de Beethovenstraat hebben ze wel een aardige selectie.

Die zoete miso die jij nu hebt, die kun je overigens ook met een heel klein beetje water aanlengen en dan op de aubergine doen (en dan in de oven, maar op al gegrilde aubergine en dan zonder oven gaat het ook), dus zonder al dat geweld van die smaakmakers die vaak in 'aubergine met misorecepten' staan  :)
,,,,فلافل

Offline Joske

• 2.829
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4961 Gepost op: 29 december 2014, 15:16:39 »
Moet ik eens rustig naar kijken of ik het wel aandurf. Ondertussen vraag ik me telkens weer af wat me ooit bezield heeft zo'n frituurding aan te schaffen, een pan gaat prima en past gewoon op het fornuis.
Omdat het veiliger is door de thermostaat enzo...??

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4962 Gepost op: 30 december 2014, 15:57:43 »
Om mee te koken kun je gewoon Gekkekan nemen, of de handige One cup (klein formaat). Beide zijn eigenlijk ook prima drinkbaar, warm of koud (koud is wel iets om aan te wennen).

Tot wat voor temp verwarm je het als je het warm wil drinken eigenlijk?
Beethovenstraat is te ver om voorlopig, dus ik hoop rondom de Zeedijk wat te vinden. Ben benieuwd naar het verschil tussen met of zonder sake.

In ieder geval reuze bedankt weer :-*
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4963 Gepost op: 30 december 2014, 21:47:03 »

Tot wat voor temp verwarm je het als je het warm wil drinken eigenlijk?
Beethovenstraat is te ver om voorlopig, dus ik hoop rondom de Zeedijk wat te vinden. Ben benieuwd naar het verschil tussen met of zonder sake.

In ieder geval reuze bedankt weer :-*

Ja je verwarmt het tot een beetje net warmer dan lauw  het moet beslist niet koken nog.
Het komt niet heel nauw.
Dun Yong heeft Gekkekan en One Cup wel.  :)
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4964 Gepost op: 31 december 2014, 13:21:38 »
Goed om te weten, merci  :-*
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4965 Gepost op: 05 januari 2015, 17:08:35 »
Ik wil voor het eerst hutspot maken morgen maar ik heb geen idee wat de verhouding aardappel-wortel-ui moet zijn. Ik kom op internet echt van alles tegen, wat zijn jullie succesrecepten?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #4966 Gepost op: 05 januari 2015, 18:15:41 »
Ik wil voor het eerst hutspot maken morgen maar ik heb geen idee wat de verhouding aardappel-wortel-ui moet zijn. Ik kom op internet echt van alles tegen, wat zijn jullie succesrecepten?
Niet heel traditioneel, maar wel lekker: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11129-3-oktober-tijd-voor-hutspot
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4967 Gepost op: 05 januari 2015, 20:22:03 »
Ja die had ik gezien, lijkt me wel lekker inderdaad maar ik vind dat ik het de eerste keer toch wat traditioneler moet maken :)

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4968 Gepost op: 05 januari 2015, 21:42:29 »
Ik doe ongeveer net zoveel aardappels als groenten, en de verhouding wortel-ui half-half. Dus aardappel:wortel:ui, 2:1:1.
En dan bewaar ik wat van het kookvocht van de groenten om de stampot wat smeuiger mee te maken.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4969 Gepost op: 05 januari 2015, 21:56:42 »
Ik doe
700 g aardappels, (maar 650 kan eigenlijk ook)
350/400 g winterwortels
En dan denk ik een grote ui, of anderhalve ui.
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4970 Gepost op: 06 januari 2015, 11:04:02 »
Ah dus jij hebt ook ongeveer dezelfde verhouding, in ieder geval wat aardappel-wortel betreft. Dan ga ik dat ook aanhouden. Ben erg benieuwd, wij aten het bijna nooit vroeger dus ik maak het zelf daarom ook nooit.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4971 Gepost op: 06 januari 2015, 12:58:08 »
Ik doe ook 2:1:1, net als Meisbaer. Meestal maak ik een kilo, dus dat is een pond aardappelen, half pond ui en half pond wortel. Ik vind het lekker om de ui even aan te bakken in roomboter voor het koken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4972 Gepost op: 06 januari 2015, 13:01:11 »
Dat leek me ook al lekkerder, als de ui een beetje gebakken is.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4973 Gepost op: 12 januari 2015, 20:40:24 »
Nu ben ik dus een beetje aan het rondkijken naar miso, en dan het liefst de witte, om eens mee te beginnen. Maar ik heb geen idee welke merken lekker zijn? Bij de Ekoplaza hebben de alleen rode, en bij de estafette ook, dacht ik. Het was in ieder geval met gerst, terwijl de witte toch van o.a. rijst is? Ik moet nog wel eens langs de Oriental fietsen, daar zullen ze het wel hebben, denk ik zo?

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4974 Gepost op: 13 januari 2015, 07:56:43 »
Ik heb ook meestal de witte, en die haal ik inderdaad bij Oriëntal (in Delft). Dus daar vind je het vast.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4975 Gepost op: 13 januari 2015, 13:17:19 »
Welk merk gebruik jij? Dat maakt het zoeken weer wat makkelijker  :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4976 Gepost op: 13 januari 2015, 13:25:20 »
Ik vond de room die bovenop die goedkope roomtoetjes zit altijd zo lekker. Het lijkt een soort van zeer luchtige slagroom. Iets soortgelijks kwam ik van de week tegen toen ik een bakje ongeklopte slagroom opende. Bovenaan bij het folietje zat ook een beetje.

Zou je dit kunnen namaken en hoe? Misschien met dat Klop-Klop-spul (als dat vega is). Of heeft die luchtige room een speciale naam?

http://www.ah.nl/producten/product/wi196146/de-zaanse-hoeve-roomtoetje-chocolade

« Reactie #4977 Gepost op: 13 januari 2015, 13:41:21 »
Klopperdeklopperdeklopklopklop

Kan meteen door naar de liedjes in je hoofd.
Tsjonge, dat moet na WC-eend wel de best beklijvende reclame aller tijden zijn. Zelfs het gezicht van die man (Cocktail trio) springt me meteen helder voor de geest.

Ik vond het best lekker spul eigenlijk ook nog. Bestaat het nog?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4978 Gepost op: 13 januari 2015, 14:07:38 »

« Reactie #4979 Gepost op: 13 januari 2015, 14:32:00 »
Huh? Is het in Nederland niet van Oetker en in België wel of zo?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner