Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Selly

• 30.783
Re: Kookvragen
« Reactie #4900 Gepost op: 06 oktober 2014, 20:04:46 »
Ik was van het weekend eens begonnen recept-kaarten van mijn vader te scannen, en toen kwam ik ook het (familie?)recept voor spekkoek weer eens tegen.
Benevens (let je op, Aiko? Mooi woord!) een ontzagwekkende 2 pond boter (naast maar 200 g bloem als ik me wel herinner), vraagt het recept om 40 eieren. Met de opmerking ernaast geschreven, dat 'de eieren in Indië klein waren'. Maar hoe klein zou klein zijn, hoe moet ik dat omrekenen naar modern-Europese eieren?

Ik heb gevraagd of Niewied het weet.

In Nederland vind je in de winkel nu veel eieren die formaat M zijn, volgens mij zijn er bv in Engeland ook makkelijker ook L eieren te krijgen.
Het gewicht van eieren tegenwoordig is:
S lichter dan 53 gram
M tussen de 53 en 63 gram
L tussen de 63 en 73.
XL-eieren meer dan 73 gram.

Ik heb trouwens wel eens spekkoek gemaakt ik zit te denken welk recept dat was, ik denk iets van Bep Vuijk.
,,,,فلافل

Offline MyJade

• **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4901 Gepost op: 06 oktober 2014, 20:38:28 »
Google een paar meer recepten er van en kijk naar hoeveel eieren zij gebruiken. Neem daar het gemiddelde van en probeer het uit. Die tip gaf mn moeder.

« Reactie #4902 Gepost op: 06 oktober 2014, 20:44:58 »
XL-eieren meer dan 73 gram.

Die noemen ze hier in de winkel Jumbo-eieren. Als ik eieren koop, is dat meestal L.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #4903 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:12:37 »

Er staan trouwens wel meer onduidelijkheden in het (handgeschreven) recept:

- gar de mon, met de voetnoot: is waarschijnlijk amandelpoeder
- palla (met evt nog een letter erachter) of pallon: nootmuskaat
- tjingkee (ik zou haast zeggen: dat is een fonetische spelling): kruidnagel.
- een païtglaasje brandy. Wat of hoeveel is in vredesnaam een païtglaasje? Google levert me niet direct een bruikbaar antwoord op. Ik ben redelijk zeker van de spelling.

Aan mijn vader zelf kan ik het helaas al 10 jaar niet meer vragen.
Ach wat, ik plaats gewoon een deel van het manuscript hier, misschien dat iemand het leuk vindt om te helpen ontcijferen:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #4904 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:16:23 »
Google een paar meer recepten er van en kijk naar hoeveel eieren zij gebruiken. Neem daar het gemiddelde van en probeer het uit. Die tip gaf mn moeder.

Ja, dat is natuurlijk een mogelijkheid. Maar ik was eigenlijk nog niet direct van plan te recept uit te proberen, komt er zeker nog wel eens van, maar dit gaat even een lange lange baan op vrees ik.
Daarnaast is het vooral een soort van nieuwsgierigheid: bestaat er een manier om dat om te rekenen. Want dit verschijnsel zal zich toch wel vaker hebben voorgedaan lijkt me.
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4905 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:20:09 »

Heb je die voetnoot ook? Niet kardemom? Want dat hoort wel in spekkoek.

Pala is idd nootmuskaat en tjenkeh is kruidnagel.
Van een païtglaasje heb ik ook nog nooit gehoord.

Leuke zoektocht  :)
,,,,فلافل

« Reactie #4906 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:26:56 »

Heb je die voetnoot ook? Niet kardemom? Want dat hoort wel in spekkoek.

Hmm ik zie nou dat daar ook niet echt amandelpoeder staat, maar amdelpoeder?

Citaat
Van een païtglaasje heb ik ook nog nooit gehoord.

Nou ook daar maar een scan van dan, misschien dat iemand daar een andere interpretatie van vindt:

Enne, o ja. Doktershandschrift he? Al scheen mijn vader een opvallend goed leesbaar handschrift te hebben, voor een arts.

« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2014, 21:32:18 door M@ñgalya@ñ »
William Shatner

« Reactie #4907 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:38:26 »
Pala is idd nootmuskaat en tjenkeh is kruidnagel.

Hmm, beide anders gespeld. Spelfouten maken is ook niet echt iets voor mijn vader, maar misschien heeft hij het opgeschreven zoals zijn tantes het hem opgedragen hadden - hij kreeg min of meer Indische kookles van zijn tantes aan huis. Tot frustratie van mijn moeder soms, als ze toevallig even alleen in de keuken stond. Dan kwam tante Pop om te zeggen: 'daar moet trasi door'. En even later tante Poeng: 'Pop zal zeggen dat daar trasi door moet, maar dat moet je vooral niet doen hoor!'
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4908 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:42:20 »
Van kardemom is het logischer poeder te nemen (omdat je het zelf nooit echt goed fijn krijgt en je die zaadjes blijft proeven, was ook zo toen ik het zelf maakte en toen was ie toch met de maanzaadmolen fijngemalen), maar ik zie daar ook iets als amdel staan en poeder. En waarom staat er gar de mon?

Bij het glaasje lees ik ook pait ja. Of zou er petit hebben gestaan nee he?

Edit: er zijn volgens mij veel verschillende spellingswijzen, en veel werd ook wel fonetisch opgeschreven enzo, zoals met de kruidnagel denk ik.
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4909 Gepost op: 06 oktober 2014, 23:56:39 »
Ik moest ook meteen aan kardemom denken eigenlijk.  Leuk projectje wel!

« Reactie #4910 Gepost op: 07 oktober 2014, 00:20:38 »
Ik moest ook meteen aan kardemom denken eigenlijk.

Ik zelf eigenlijk ook, ligt voor de hand. En dan vraag ik me dus af waarom mijn vader dat woord dan niet gebruikte. Misschien dat hij, toen hij het opschreef, gewoon nog weinig notie had van ingrediënten en de juiste benaming ervan? In Indië was hij tenslotte met een baboe en een kokkie grootgebracht, daarna naar de kostschool in Nederland gestuurd, en mogelijk is hij pas veel later met het koken in aanraking gekomen. In die tijd kwam je natuurlijk ook niet zoveel bij de supermarkt kruidenier tegen - en daar kwam je mijn vader ook niet tegen trouwens. Het nodige haalde hij wel hoogstpersoonlijk bij de toko weg, dat dan weer wel. O en als ik aan die toko denk, dan word ik onvermijdelijk herinnerd aan die goddelijk geurende lemper (of lmpr in de notatie van mijn vader). Weet iemand daar interessante vegetarische recepten voor?
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2014, 00:26:32 door M@ñgalya@ñ »
William Shatner

« Reactie #4911 Gepost op: 07 oktober 2014, 18:52:09 »

Toch eens geprobeerd, en dan zou ik uitkomen op een kleine 30 eieren ipv 40. Dat verschil valt me eigenlijk wel mee. Of tegen, want 30 zijn er nog steeds een heleboel. En die kilo boter, als ik ooit aan uitproberen toekom, begin ik met halve hoeveelheden, maximaal. Jemig wat een cholesterolbom is zo'n ding eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2014, 19:12:22 door M@ñgalya@ñ »
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4912 Gepost op: 07 oktober 2014, 18:55:30 »

Die weet het niet.
,,,,فلافل

« Reactie #4913 Gepost op: 07 oktober 2014, 19:20:31 »

Die weet het niet.

Dan noteer ik maar dat ik moet omrekenen naar zo'n 70%-75% van de hoeveelheid, gewichtsklasse M.

Bedankt voor het meedenkwerk!

Nu dat païtglaasje nog, dat begin ik steeds curieuzer te vinden. Kan paït ook niet een verbasterd woord van Indische komaf zijn?
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4914 Gepost op: 07 oktober 2014, 21:53:49 »
Nu dat païtglaasje nog, dat begin ik steeds curieuzer te vinden. Kan paït ook niet een verbasterd woord van Indische komaf zijn?

Ja ik ben er nog naar op zoek.
Mag ik op Vegatopiatwitter linken naar dit plaatje https://dl.dropboxusercontent.com/u/10022937/spekpait.jpg of liever niet, wellicht weet iemand het daar.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4915 Gepost op: 08 oktober 2014, 00:14:57 »
Paït is jenever of een borrel, dus het zal een borrelglaasje zijn:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/pait

Volgens Wikipedia hebben die vaak een inhoud van 40 ml.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4916 Gepost op: 08 oktober 2014, 09:32:35 »

Volgens Wikipedia hebben die vaak een inhoud van 40 ml.

:D
,,,,فلافل

« Reactie #4917 Gepost op: 08 oktober 2014, 11:38:04 »

O geweldig! Dat is het betere zoekwerk. Of kende je het woord?
Mijn dank, ik noteer: paitglaasje=40 ml (minimaal, in dit geval :drink:)
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4918 Gepost op: 08 oktober 2014, 17:23:39 »
Ik had er wel eens van gehoord, maar het was gewoon een van de eerste dingen die ik tegenkwam toen ik googlede. Waar hebben jullie op zitten zoeken dan?

« Reactie #4919 Gepost op: 08 oktober 2014, 17:54:11 »
Ik had er wel eens van gehoord, maar het was gewoon een van de eerste dingen die ik tegenkwam toen ik googlede. Waar hebben jullie op zitten zoeken dan?

Op pait...  :bonk:

Maar ik snap al waar het aan ligt, als ik instel dat ik alleen Nederlandstalige zoekresultaten wil, dan kom ik er inderdaad wel uit. Had ik me natuurlijk eerder kunnen bedenken.... :zakoverhoofd:
William Shatner