Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Selly

• 30.783
Re: Kookvragen
« Reactie #4660 Gepost op: 16 juli 2013, 17:16:35 »
Ik drink het meestal op (ja ook als het veel is, maar niet in een keer). Scheelt weer een fles drinkazijn kopen  ;) (eh ja, dat bestaat echt).
Veel smaak dringt ook in de azijn juist.

,,,,فلافل

« Reactie #4661 Gepost op: 16 juli 2013, 17:47:31 »
Ik gooi ook wel eens wat van de aziijn uit de augurkenpot door de sla. Maar de augurken winnen het toch altijd ruim van de azijn qua consumptieve snelheid. Toch maar braaf weggooien dus, ik geloof niet dat ik daar iets of iemand onrecht mee aandoe.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4662 Gepost op: 16 juli 2013, 17:57:59 »
Sladressing, check, daar gebruik ik nu wel eens zilveruitjessap voor. Gisteren nog staan stampvoeten omdat ik alles uit het laatste potje door de gootsteen had gespoeld terwijl ik nog wat door de dressing wilde doen. Maar goed, niet hergebruiken voor een nieuwe dosis komkommer dus.

Opdrinken ga ik ook even voorzichtig proberen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4663 Gepost op: 16 juli 2013, 19:16:05 »
Oh ik drink het trouwens alleen op bij zelf ingemaakte zuren.
Bij een pot augurken uit de winkel, mik ik het vocht ook weg, tenzij het iets enorm bijzonders was.
,,,,فلافل

Offline Joske

• 2.829
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4664 Gepost op: 17 juli 2013, 09:00:46 »
Opdrinken? Drinkazijn? Heeft dit een bepaald nut of is dit gewoon kwestie van smaak?  :-X

« Reactie #4665 Gepost op: 17 juli 2013, 09:06:34 »
Of van geen smaak? :cop:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4666 Gepost op: 17 juli 2013, 09:07:15 »
Opdrinken? Drinkazijn? Heeft dit een bepaald nut of is dit gewoon kwestie van smaak?  :-X

Is heel lekker.
Hier lees je ook wat over drinkazijn http://tokowijzer.nl/?s=drinkazijn  :)
Er zijn hele volkstammen die stiekem de restjes dressing uit de slabak opdrinken  :heehee:
,,,,فلافل

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4667 Gepost op: 18 juli 2013, 20:46:05 »
Jep, die mensen bestaan 8)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4668 Gepost op: 19 juli 2013, 17:53:03 »
Het leek me eerst ook niets, maar een shot appelazijn 's ochtends werkt bij mij beter dan koffie.
Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #4669 Gepost op: 06 augustus 2013, 17:50:25 »
We krijgen sinds kort eieren van (niet zo heel erg) bekenden die kippen houden. Heel fijn, en gegarandeerd scharrel enzo. Maar soms, om niet te zeggen best wel vaak, is de eidooier lichtelijk tot uitgesproken groen gekleurd. moeten we ons daar iets van aantrekken of is dat normaal? Waar komt het door? Ik heb daar zo gauw nog geen antwoord op kunnen vinden. Ik kom altijd bij gekookte eieren uit, maar ik heb het natuurlijk over de rauwe.
William Shatner

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #4670 Gepost op: 06 augustus 2013, 20:00:43 »
Het antwoord weet ik niet en ik vind het een interessante vraag, dus ik heb zitten Google-en.

De schrijvers van het artikel op Wikipedia en Food-info.net schrijven dat de kleur van de dooier afhangt van het dieet van de kip. Op een forum geeft iemand als voorbeeld dat als een kip eikels eet, dat de eidooier dan bruinig is. Hier staat dat een groene dooier ontstaat door de kippen een papje te geven van gekookte eikels. Verderop in deze discussie verwijst iemand naar erfelijke factoren en denkt dat de kleur ook wordt bepaald door de hoeveelheid xantophyl in de dooier.

Vrijwel overal staat dat de kleur niets zegt over de smaak, voedingswaarde of de versheid van het ei.
Groetjes, Antje

Aiko

« Reactie #4671 Gepost op: 06 augustus 2013, 20:49:49 »
Ik denk dat als het ei echt meer dan vers is, dat je dat wel gaat ruiken. Gekookt of rauw.
Maar volgens mij is een beetje ei wel makkelijk ongekoeld weken te bewaren.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4672 Gepost op: 06 augustus 2013, 22:00:40 »
Ik dacht dat een ei zeker vier weken te bewaren was. Ik dacht dat de dooierkleur van het ras afhing.
Ik kan het eens vragen op twitter of iemand het weet, of wil je dat niet?
,,,,فلافل

« Reactie #4673 Gepost op: 06 augustus 2013, 22:17:03 »
Ik kan het eens vragen op twitter of iemand het weet, of wil je dat niet?
Sja ik ben zelf dus geen tweeter, maar als je dat wil doen, vind ik het uiteraard prima.
Het zal inderdaad niks met bederf te maken hebben, ze ruiken gewoon normaal. Nou ja ik ruik niet aan eieren want dat is sowieso geen prettig luchtje, maar er kwam geen ongewone geur af of zo.
En dat van die eikeltjesprut was dan inderdaad het enige wat ik er al over gevonden had, maar die mogelijkheid durf ik ook rustig uit te sluiten. Het is meer dat ik dit verschijnsel bij een supermarktei nooit ben tegengekomen, en als ik zo'n groene dooier tegenkom als ik een eitje breek moet ik me bedwingen om dat niet door de gootsteen te spoelen. Sterker nog, dat hebik al een paar keer gedaan... :bloos:, onbekend en onbemind, maar toch zonde natuurlijk.
William Shatner

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4674 Gepost op: 06 augustus 2013, 23:38:30 »
Echt groen heb ik nog nooit gezien, maar de kleur kan van het dieet van de kip afhangen. Hele oranje dooiers komt van veel mais, graan geeft gewoon geel, kippen die veel buiten lopen hebben bleekgele, tikje groenige eieren. Mischien eten ze wel iets raars, of zijn er toch eikenbomen in de buurt  ;)
Ik zou het even vragen aan de mensen waarvan je ze krijgt, die hebben misschien wel het antwoord paraat?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4675 Gepost op: 07 augustus 2013, 08:43:55 »
Op Twitter denken mensen, waaronder een landbouwmeneer, unaniem aan eikels ja.

Eén iemand vraagt of het juist nu zo is, of jaarrond, weet je dat of krijg je nog niet zo lang eieren van die mensen?
,,,,فلافل

« Reactie #4676 Gepost op: 07 augustus 2013, 08:56:42 »
Nog niet zo lang, een maand of twee, drie. Ik zal het in de gaten blijven houden (al heb ik geen idee hoe lang deze bevoorrading zal voortduren).
William Shatner

« Reactie #4677 Gepost op: 07 augustus 2013, 08:59:41 »
En kunnen kippen dan hele eikels behappen? Want zelfs als ze al eikels kunnen eten, zal dat toch echt niet in gepureerde vorm zijn.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4678 Gepost op: 07 augustus 2013, 15:32:42 »
Misschien dat ze ook granen krijgen, met daarin stukjes eikel?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4679 Gepost op: 07 augustus 2013, 17:19:47 »
Ik at gisteren in een restaurant superlekkere rauwe Vietnamese loempiaatjes. Er zaten rijstnoedels in, wortel, komkommer, munt en iets dat knapperig gefrituurd leek, heel dunne sliertjes. Heeft iemand enig idee wat dat was? Ik dacht aan gefrituurde noedels (maar dan wel héél dunne), of misschien uisliertjes?

Kan het dit zijn, ik hoorde gisteren dat waterspinazie veel wordt gebruikt in Vietnamese loempiaatjes op de volgende wijze: http://wanderingchopsticks.blogspot.com/2010/08/dao-che-rau-muong-vietnamese-water.html
,,,,فلافل