Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4560 Gepost op: 26 februari 2013, 12:39:44 »
Ik ben een beetje een rare, maar sommige groenten lust ik gekookt niet, en rauw wel.
Worteltjes bijvoorbeeld, maar dus ook rode kool. Liefst heb ik die dus 0 minuten gekookt, in een salade, wel heel fijn gesneden dan.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #4561 Gepost op: 26 februari 2013, 12:48:58 »
Ik ben een beetje een rare, maar sommige groenten lust ik gekookt niet, en rauw wel.
Worteltjes bijvoorbeeld, maar dus ook rode kool. Liefst heb ik die dus 0 minuten gekookt, in een salade, wel heel fijn gesneden dan.

Heb ik ook! van die rode kool. Lust het alleen maar in de salade van bij de pitabar... (zeker die van de goede pita hier om de hoek, heerlijk, en die witte koolsla van daar... hmmm)

Warme rode kool is echt het enige dat ik écht niet graag lust. Rode biet ben ik ook niet gek van, maar als het goed is klaargemaakt, met iets als geitenkaas bij, dan is het nog te doen.
Vroeger had ik dat ook met spruitjes, trouwens, maar dat is nu verandert, gelukkig. Sinds ik ze zelf klaarmaak en merk dat de smaak wel leuk blijft als je ze niet platkookt.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4562 Gepost op: 26 februari 2013, 13:01:24 »

Ik vind rode kool zachtgekookt ook het lekkerst (te kort gekookte rode kool smaakt niet al dente of zo, maar is gewoon taai).
Juist!
Citaat
40 minuten is inderdaad het minimum; meestal kook ik de rode kool drie kwartier tot een uur.
Ik heb het nu in de pan af laten koelen, dus kom ook wel richting 1 uur
Citaat
Als ik appeltjes door de rode kool doe, gooi ik die pas zo'n tien minuten in de pan - dan herken je de appeltjes nog op je bord. De rode kool moet ook vochtig genoeg blijven; op het eind bind ik het overgebleven laagje vocht met wat aardappelzetmeel.
Ga ik vanavond ook doen. Ik had er trouwens een sloot witte wijn ingedaan, de smaak was wel OK, al een beetje zoetig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline grr0x

• *
  • 6
    • Snel Eten
« Reactie #4563 Gepost op: 27 februari 2013, 00:30:35 »
Rode kool heb ik nooit aan kunnen wennen, net als boerenkool

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4564 Gepost op: 27 februari 2013, 05:51:58 »
Ik maak mijn rode kool altijd in de hogedrukpan, en dan doe ik het net als confituur heet in glazen potten, die ik meteen ondersteboven zet om af te koelen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4565 Gepost op: 27 februari 2013, 10:33:04 »
Ik kook rode kool ook lang. In heel veel recepten staat 20 tot 30 minuten maar dat slaat nergens op. Ik kook meestal 1 rode kool in 1x en vries dan een deel in. Ik heb deze winter overigens nog geen rode kool in mn groentekrat gehad. Ik maak het zo dus 1 uur stoven zeker. Lekker met uitjes-jus.
Even in de magnetron en dan in de oven is ook erg lekker, zo: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8607-rode-kool-anders-met-dille (maar niet vegan).

Salade vind ik ook lekker, maar om een of andere reden kunnen ze rodekoolsalade in Duitsland nóg lekkerder maken. Lekker in de pita inderdaad.
,,,,فلافل

« Reactie #4566 Gepost op: 27 februari 2013, 10:40:07 »
Ik heb het nooit getimed, maar ik kook rode kool ook veel langer dan andere groentes. Zal zeker gauw langer zijn dan een half uur.
Met witte kool kan ik het niet vergelijken, dat kook ik nooit. Dat gebruik ik hooguit als roerbakingrediënt, vanwege oneetbaar op zichzelf.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

« Reactie #4567 Gepost op: 27 februari 2013, 14:55:55 »
Mijn rode kool gaat in 10, hooguit 15 (inclusief het opwarmen naar kookpunt) de soep in en is dan gewoon klaar. Dat geldt eigenlijk voor alle kolen en knollen.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4568 Gepost op: 27 februari 2013, 14:56:34 »
Ik kook rode kool nooit gelukkig, brrrrr.
Of wacht, dat is niet waar! Als ik het voor scheikundige proefjes nodig heb, dan kook ik het wel, maar dan gebruik ik alleen het sap en niet de kool zelf. En meestal is een minuut of 15 wel genoeg dan.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #4569 Gepost op: 27 februari 2013, 15:23:12 »

Ik kook rode kool nooit gelukkig, brrrrr.
Of wacht, dat is niet waar! Als ik het voor scheikundige proefjes nodig heb, dan kook ik het wel, maar dan gebruik ik alleen het sap en niet de kool zelf. En meestal is een minuut of 15 wel genoeg dan.

pH-indicator?

« Reactie #4570 Gepost op: 27 februari 2013, 16:19:33 »
Ik eet rode kool ook het liefste als salade. Goed dun snijden, dressing van olijfolie en citroensap erover, en dan even laten marineren zodat de olie en het citroensap in de kool trekken en hem malser en zachter maken. Dat vind ik sowieso echt de beste tip om harde kolen te verwerken tot salades, lekker marineren in een flinke scheut olie en zuur. Zulke salades zijn vaak de volgende dag nog lekkerder, dus ook heel geschikt als meeneemlunch of voor een picknick etc.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #4571 Gepost op: 27 februari 2013, 18:36:35 »
Ik eet rode kool ook het liefste als salade. Goed dun snijden, dressing van olijfolie en citroensap erover, en dan even laten marineren zodat de olie en het citroensap in de kool trekken en hem malser en zachter maken. Dat vind ik sowieso echt de beste tip om harde kolen te verwerken tot salades, lekker marineren in een flinke scheut olie en zuur. Zulke salades zijn vaak de volgende dag nog lekkerder, dus ook heel geschikt als meeneemlunch of voor een picknick etc.
Leuk idee! (ik mag geen sla, dus dat is wel fijn om af en toe een andere creatieve optie tegen te komen.)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4572 Gepost op: 27 februari 2013, 21:22:35 »
Leuk idee! (ik mag geen sla, dus dat is wel fijn om af en toe een andere creatieve optie tegen te komen.)

Dat is ook lekker met spitskool.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4573 Gepost op: 28 februari 2013, 12:40:55 »
Inderdaad, spitskool erin is heel lekker! Een van mijn favoriete rauwkostsalades is rode kool, spitskool, en knolselderij. De kolen snij ik in heel dunne reepjes met de keukenmachine, voor de knolselderij gebruik ik de rasp van de keukenmachine zodat dat ook sliertjes worden. Veel verse groene kruiden, klein beetje versgeperste knoflook, versgemalen peper, zure room en een heel klein lepeltje mayonaise.

De rode kool was wel aardig geworden na dus bijna een uur gekookt te hebben. De helft opgegeten, de helft in de diepvriezer. Ik kan er eventueel ook soep van maken, vond ik op Internet  :o
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Indira

• 520
« Reactie #4574 Gepost op: 08 maart 2013, 23:07:10 »
niet direct een kookvraag.. maar ik heb een pot met een laag appelstroop (glazen pot, bio stroop) die nogal hard geworden is, ik krijg het er niet goed meer uit en nauwelijks smeerbaar, smeer het brood kapot. Is er nog iets mee te doen??
Za Zemiata!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.674
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #4575 Gepost op: 09 maart 2013, 00:42:22 »
niet direct een kookvraag.. maar ik heb een pot met een laag appelstroop (glazen pot, bio stroop) die nogal hard geworden is, ik krijg het er niet goed meer uit en nauwelijks smeerbaar, smeer het brood kapot. Is er nog iets mee te doen??
Ik ben geen chemicus en heb het zelf ook niet geprobeerd, maar ik zou zeggen: gooi de glazen pot eens in een laagje warm water. Bij honing werkt dat trucje in ieder geval wel.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4576 Gepost op: 09 maart 2013, 14:40:49 »
Ik ben geen chemicus en heb het zelf ook niet geprobeerd, maar ik zou zeggen: gooi de glazen pot eens in een laagje warm water. Bij honing werkt dat trucje in ieder geval wel.

Ja of even au bain marie verwarmen (weet het alleen van de honing ook dat dit werkt).
,,,,فلافل

Offline jol

• 2.653
« Reactie #4577 Gepost op: 09 maart 2013, 15:36:35 »
Geen idee of het met appelstroop  ook kan maar waarom niet, met honing lukt het in elk geval prima: heel even op vol vermogen in de magnetron.

Offline Indira

• 520
« Reactie #4578 Gepost op: 10 maart 2013, 13:37:32 »
werkte perfect au bain marie, dank!
Za Zemiata!

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4579 Gepost op: 17 maart 2013, 11:02:16 »
Gisteren maakten we Indische knikkers, heel lekker, maar de balletjes vielen uit elkaar tijdens het bakken. Na de eerste lading hebben we ze even gefrituurd en daarna in de oven verder gebakken. Iemand tips hoe ik dit kan voorkomen?