Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4440 Gepost op: 10 december 2012, 15:40:09 »
Leuke ideeën zeg!
Misschien dat ik de stoofperen bij de salade kan doen ipv appels.... Hoewel warme stoofperen natuurlijk wel weer lekkerder zijn dan koude!
Die bloemkoolpickles lijkt me ook wel wat, met en de uienchutney en appel en/of stoofpeer is er al zo veel zoet.
Broccoli doet het idd altijd goed bij kaas. En ik ga eens kijken of ik raapjes kan vinden!

Moeilijk kiezen hoor, bedankt voor de tips :-)!



Ik heb helaas geen weckpotten. Zou je de pickels ook in bakjes kunnen maken die je afsluit met wat plasticfolie? Of tupperware bakjes ofzo?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4441 Gepost op: 10 december 2012, 15:54:24 »
In een lege jampot kan het zeker.
This is between me and the vegetable!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4442 Gepost op: 11 december 2012, 08:58:39 »
De pindakaaspot is leeg, dus dat zal 'm wel worden ;-). (ben benieuwd wat de plastic deksel doet...)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4443 Gepost op: 11 december 2012, 09:06:04 »
Ik denk dat dat prima gaat, er komt geen druk op ofzo...
This is between me and the vegetable!

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4444 Gepost op: 11 december 2012, 12:22:21 »
Ik denk dat dat prima gaat, er komt geen druk op ofzo...

Meestal hebben pindakaaspotten wel een plastic deksel. Dit kan smelten of krom trekken wanneer je er een hete massa in de pot en hem meteen afsluit. Neem liever een pot met een metalen deksel.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4445 Gepost op: 11 december 2012, 13:48:52 »
Zoals ik het recept lees, gaat de azijn er koud overheen: http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/uitgebreid/11224-kerstmenu-voor-20-personen-2009#pickles . Ik dacht dat het daarom wel zou kunnen. (hoewel ik zelf wel dacht om de azijn iets op te warmen zodat suiker& zout goed oplossen).

Het alternatief is dat ik een pot jam koop, de jam weggooi en de pot dan gebruik. So much voor m'n lokale en dus enigzins duurzame etentje ;-)....

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4446 Gepost op: 11 december 2012, 14:19:17 »
Vraag eens rond in je buurt, ik heb altijd lege jampotten in de kelder om confituur of chutney in te maken. Zo zullen er toch nog wel mensen zijn? Ik denk dat ik een beetje uit de buurt woon, anders kreeg je er een.

Re: Kookvragen
« Reactie #4447 Gepost op: 11 december 2012, 14:57:40 »
Het alternatief is dat ik een pot jam koop, de jam weggooi en de pot dan gebruik. So much voor m'n lokale en dus enigzins duurzame etentje ;-)....

Giet de jam dan in je lege pindakaaspot. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4448 Gepost op: 11 december 2012, 18:52:07 »
Het zijn snelle koeklastpickles, weckpot hoeft niet, dus een pindakaaspot of plastic bakje kan ook, gewoon niet omkeren (en dat staat ook niet in het recept).  :)
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4449 Gepost op: 12 december 2012, 23:10:49 »
Op eerste kerstdag eten we met moeders kant van de familie en ieder gezin neemt 1 gang mee.

Ik wilde graag de soep doen, want dat is niet te eng als het vega(n) is, het is goed voor te bereiden en redelijk makkelijk mee te doen, maar blijkbaar was 1 vleesloze gang al te veel gevraagd, want wij hebben het toetje gekregen.

Maargoed, ik eet veganistisch, en ben allergisch voor cacao en appel. We zitten ruim 2 uur in de auto, dus het moet of heel snel ter plekke klaar te maken zijn voor 15-20 man, of thuis voor te bereiden en daar eventueel af te maken. Mijn ouders, broer en ik houden niet van zoet, dus eten we meestal geen toetjes.

Normaal gesproken eten ze daar zo'n ijsboomstammetje ofzo, dat is het referentiekader, maar ik zou het tof vinden als er tenminste 1 gang is waarbij ik kan meeëten met de anderen.

(De sukkels ook, broer en ik kunnen echt veel en veel beter koken dan de rest van de familie, dus die soep zou voor iedereen goed zijn geweest, tenminste 1 echt lekker ding. Maargoed, ik mag niet klagen, ik neem alles mee voor mezelf, dus ik eet wel goed.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4451 Gepost op: 13 december 2012, 00:32:19 »
Ooh ja! Die wilde ik nog eens maken! Klinkt goed, ik ga het voorstellen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4452 Gepost op: 13 december 2012, 09:45:34 »
Klinkt niet alleen goed voor Fem... ;)
Wil zelf ook eens experimenteren met kokosslagroom, heb hier een medebewoner van dit gekkenhuis die nogal dol is op alles met kokos. Zou je zo ook chocomousse kunnen maken?

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4453 Gepost op: 13 december 2012, 09:53:10 »
Ik heb van de week tofu gegeten, maar niet het hele blok. De rest heb ik in diepvrieszakjes ingevroren, maar nu zag ik gisteren dat het in de vriezer een beetje gelig van kleur wordt. Is dat normaal?

Verder heb ik voor het eerst seitan gekocht. Iemand een leuk receptje hiermee voor seitan-beginners??

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4454 Gepost op: 13 december 2012, 12:49:09 »
Het arbeidersstoofpotje met bier! Ik zit nu in de auto, als je het vanavond nog niet gevonden hebt, post ik het linkje even.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4455 Gepost op: 13 december 2012, 13:25:35 »
Het arbeidersstoofpotje met bier! Ik zit nu in de auto, als je het vanavond nog niet gevonden hebt, post ik het linkje even.

Graag!  :)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4456 Gepost op: 13 december 2012, 13:38:47 »
Ik moet toch nog even een lunch klaarmaken voordat ik ga slapen, dus hier is ie: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/9060-1-mei-feest-maar-wat-eet-de-vegetarische-arbeider

Er staat 1 mei, maar ik vind hem het hele jaar door lekker.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4457 Gepost op: 13 december 2012, 13:48:53 »
Klinkt niet alleen goed voor Fem... ;)
Wil zelf ook eens experimenteren met kokosslagroom, heb hier een medebewoner van dit gekkenhuis die nogal dol is op alles met kokos. Zou je zo ook chocomousse kunnen maken?

Lijkt me heel goed kunnen!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4458 Gepost op: 13 december 2012, 15:37:57 »
Ik moet toch nog even een lunch klaarmaken voordat ik ga slapen, dus hier is ie: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/9060-1-mei-feest-maar-wat-eet-de-vegetarische-arbeider

Er staat 1 mei, maar ik vind hem het hele jaar door lekker.

 :kwijl: :yummie:
Die ga ik proberen, jum!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4459 Gepost op: 13 december 2012, 16:27:57 »
Het alternatief is dat ik een pot jam koop, de jam weggooi en de pot dan gebruik. So much voor m'n lokale en dus enigzins duurzame etentje ;-)....

Giet de jam dan in je lege pindakaaspot. :P

Smart  :D!  (dat ik er zelf niet aan gedacht heb  :-[ )..... Maar staat nu al 2 nachtjes te verzuren/weken/... in pindakaaspotje en schaaltje met folie... Eens kijken of er verschil optreedt!