Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4380 Gepost op: 06 november 2012, 08:07:32 »
Dus eerst koken, dan marineren, en dan nog bakken... Ik ga ze eens halen en wat uitproberen. Met wat voor smaken combineer je ze, beetje oosters/pittig?

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4381 Gepost op: 06 november 2012, 14:31:24 »
En daar ben ik alweer....

Ik heb bij mijn expeditie naar de toko een zak vega-dumplings gekocht, diepvries.
Nu vraag ik me ineens af of ik die eerst moet ontdooien voor ik ze stoom of bak, of is ontdooien niet nodig?
Staat natuurlijk bijna alleen maar chinees op die verpakking, dus daar kan ik geen wijs uit  ???

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4382 Gepost op: 06 november 2012, 14:45:38 »
En daar ben ik alweer....

Ik heb bij mijn expeditie naar de toko een zak vega-dumplings gekocht, diepvries.
Nu vraag ik me ineens af of ik die eerst moet ontdooien voor ik ze stoom of bak, of is ontdooien niet nodig?
Staat natuurlijk bijna alleen maar chinees op die verpakking, dus daar kan ik geen wijs uit  ???

Ze kunnen bevroren worden gestoomd.
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4383 Gepost op: 06 november 2012, 14:47:37 »
Ah, das mooi, want ik wil ze vanavond misschien bij het eten, en heb ze dus niet uit de vriezer gehaald  :D

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4384 Gepost op: 06 november 2012, 14:56:03 »
Als je er een bakpapiertje of een blaadje sla (of andijvie ofzo) onder legt plakken ze niet zo aan je stoommandje.
Ook lekker: een laagje olie verhitten, dumplings erin (gaat heel hard sissen) en als ze een beetje bruin gebakken zijn (aan één kant, niet keren) gooi je er een laagje kokend water bij en doe je de deksel op de pan. Tot ze heet zijn.
This is between me and the vegetable!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4385 Gepost op: 06 november 2012, 15:00:54 »
Goede fijne tips, denk dat ik voor optie twee ga.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4386 Gepost op: 15 november 2012, 15:38:46 »
Dit weekend gaan we op familieweekend (met leuke familie dus iets om naar uit te kijken ;-) ). Op vrijdag eten we stamppotten (de aangepaste hutspot van Annemieke en eentje met spruitjes-geitenkaas-appel-walnoot), gevolgd door een wijnproeverij  :D

Op zaterdag worden er traditiegetrouw mosselen gekookt, voor de liefhebbers. Voor de niet-liefhebbers en vega's komt er altijd iets vegetarisch. Vanwege de hoeveelheid mensen komen de mosselen in porties en zitten we dus best lang aan tafel. Ieder jaar is weer de vraag: wat eten we deze keer zodat de vega's ook lang mee kunnen tafelen? Hebben jullie misschien tips?

Het gaat om ca 7-10 personen en de meeste van hen helpen graag met snijden en koken. Kaasfondue en pannenkoeken hebben we al enkele keren gehad en willen graag eens wat anders.  Ivm hoeveelheden bagage het liefst iets zonder gourmetstel/steengril/etc.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4387 Gepost op: 15 november 2012, 15:43:37 »
Dit weekend gaan we op familieweekend (met leuke familie dus iets om naar uit te kijken ;-) ). Op vrijdag eten we stamppotten (de aangepaste hutspot van Annemieke en eentje met spruitjes-geitenkaas-appel-walnoot), gevolgd door een wijnproeverij  :D.  

Op zaterdag worden er traditiegetrouw mosselen gekookt, voor de liefhebbers. Voor de niet-liefhebbers en vega's komt er altijd iets vegetarisch. Vanwege de hoeveelheid mensen komen de mosselen in porties en zitten we dus best lang aan tafel. Ieder jaar is weer de vraag: wat eten we deze keer zodat de vega's ook lang mee kunnen tafelen? Hebben jullie misschien tips?

Het gaat om ca 7-10 personen en de meeste van hen helpen graag met snijden en koken. Kaasfondue en pannenkoeken hebben we al enkele keren gehad en willen graag eens wat anders.  Ivm hoeveelheden bagage het liefst iets zonder gourmetstel/steengril/etc.

Een Chinese groentefondue?
Zachte, kleine  mini taco's om aan tafel te vullen met allerlei vullingen?
Of pita's met falafel en allerlei salades?
Kumpir http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/aan-tafel-koken/10520-kumpir-2008
Spaanse tapas
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4388 Gepost op: 15 november 2012, 19:46:16 »
Klinkt leuk, zo'n familieweekend!
Zijn er eigenlijk 7-10 mensen in totaal of 7-10 mensen die vega eten?  Ik kan zelf niet dadelijk op meer dingen komen dan Selly al gezegd heeft, maar allemaal hapjes (tapa, mezze, enzo...) is wel heel erg leuk, kunnen de mosseleters ook wat happen, en kan je iedereen verantwoordelijk stellen voor 1 hapje ofzo.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4389 Gepost op: 15 november 2012, 19:48:18 »
Oh ja, Libenese mezze is ook wel erg leuk.
,,,,فلافل

Antoinette

Re: Kookvragen
« Reactie #4390 Gepost op: 15 november 2012, 19:50:53 »
Op zaterdag worden er traditiegetrouw mosselen gekookt, voor de liefhebbers. Voor de niet-liefhebbers en vega's komt er altijd iets vegetarisch. Vanwege de hoeveelheid mensen komen de mosselen in porties en zitten we dus best lang aan tafel. Ieder jaar is weer de vraag: wat eten we deze keer zodat de vega's ook lang mee kunnen tafelen? Hebben jullie misschien tips?

je zou net als bij een preuvenement (het zuiden) of de zwolse proefdagen kleine gerechtjes kunnen maken. Dus bijvoorbeeld 3 hoofdgerechtjes ipv 1. Op een schoteltje ipv een bord. Dus als je 3x mosselen hebt zou je een keer 1/3 portie spaghetti kunnen doen, of nasi, of tapas of mini-ovenpizza. Ik ben beniewd wat het gaat worden en hoop dat je dat dan laat weten als je tijd en zin hebt na die tijd. fijn weekend alvast!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4391 Gepost op: 15 november 2012, 19:55:48 »
Oh ja, Libenese mezze is ook wel erg leuk.

Alle mezze zijn leuk  :P

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4392 Gepost op: 15 november 2012, 19:57:30 »
Bij een walking diner kregen de vleeseters ooit chili con carne, voor de vega's was er toen dadar telor (of zoiets). Een wokgerecht met gesnipperde Chinese kool, curry, geklutst ei. Heel lekker in van die kleine tortilla's.

edit: vreemd, als ik dit nu opzoek, krijg ik meer iets als een omelet. Zal straks thuis eens kijken in mijn kookschriftje.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2012, 20:00:10 door Joske »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4393 Gepost op: 15 november 2012, 19:59:23 »
Oh ja, Libenese mezze is ook wel erg leuk.

Alle mezze zijn leuk  :P

Nou ik vind Libanese wel nóg leuker dan Griekse hoor   :)
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4394 Gepost op: 15 november 2012, 20:05:09 »
Je hebt gelijk. Maar Griekse zijn ook leuk. Libanese moet ik namelijk zelf maken, en Griekse worden voor mij gemaakt  ;)

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4395 Gepost op: 15 november 2012, 22:22:34 »
In Den Haag heb ik op de markt meiknolletjes gevonden. Aangezien die laatst in een restaurant zo goed bevielen (toen in kleine blokjes en in een warme mini-dressing), wil ik ze maandag gaan maken. Maar hoe pak ik dit het beste aan? Iemand tips voor manieren/kruiden/bakken? Alvast bedankt weer. :)
Groetjes, Antje

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4396 Gepost op: 16 november 2012, 08:28:28 »
Bedankt voor de leuke ideeën!
Zowel het idee van wraps en mezzes spreekt me erg aan. Bedacht zelf nog dat Indisch of Indiaas ook wel leuk is, met inderdaad veel kleine gerechtjes. Eens kijken waar ik de rest mee kan overtuigen!

(Misschien vanuit R'dam maar vast wat 'buitenlandse' zaken meenemen, die hebben ze meestal niet zoveel in de dorpssupermarkt. En dürums zijn een stuk lekkerder dan wraps :-).)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4397 Gepost op: 16 november 2012, 09:06:58 »
In Den Haag heb ik op de markt meiknolletjes gevonden. Aangezien die laatst in een restaurant zo goed bevielen (toen in kleine blokjes en in een warme mini-dressing), wil ik ze maandag gaan maken. Maar hoe pak ik dit het beste aan? Iemand tips voor manieren/kruiden/bakken? Alvast bedankt weer. :)

Ha lekker, laatst vroeg iemand het ook (over boterraapjes, maar die zijn zowat het zelfde) zie hier http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,7048.msg636972.html#msg636972  :)
,,,,فلافل

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4398 Gepost op: 19 november 2012, 10:21:07 »
Het zijn uiteindelijk mini-pizza's geworden, want de kinderen waren wat kieskeurig. Pita broodjes door midden gesneden. Tomatensaus, allerlei kazen, groentes, olijven, etc, op tafel. Iedereen bouwt zijn eigen pizzatje, dan 5 min in de oven. Na circa 4-6 rondes was iedereen voldaan :-).
(nu niet gedaan maar een vorige keer wel: aan het eind pizzatje maken met chocopasta, banaan en nootjes, jammie!)

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4399 Gepost op: 19 november 2012, 13:27:17 »
Ik ben bezig met een soort culinaire ontdekkingstocht  ;D
Na mijn bezoek aan de grote toko onlangs, is het nu de beurt aan de Turkse super.
Voor mij allemaal nog nieuw. Wat mag ik echt niet laten liggen daar?