Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4300 Gepost op: 17 juni 2012, 11:57:21 »
Bloem + bakpoeder = zelfrijzend bakmeel.
Je eet wel eieren? Dan kan het prima zonder melk.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.593
Re: Kookvragen
« Reactie #4301 Gepost op: 18 juni 2012, 00:17:20 »
Beetje laat antwoord (hopelijk zijn ze lekker geworden!), maar toch nog even:
Als je de klassieke (engelse) verhoudingen aanhoudt, dan is het:

200 gram bloem /zelfrijzend bakmeel
200 gram boter
3 a 4 eieren (je raadt het al, totaal zo rond de 200 gram)
200 gram suiker.
Evt wat vanille(-suiker) en of wat geraspte citroenschil

Alles moet op kamertemperatuur zijn, vooral de boter!

Dit is de hoeveelheid voor een gewone cakevorm, als je een muffinbakvorm gebruikt ongeveer 15 cakejes (dus een paar extra als je een vorm voor 12 gebruikt).  Ik geloof dat ik meestal 150 van alles doe, en dan ongeveer een vorm van 12 vol heb.

Volgens mij gaat het iets beter met zelfrijzend bakmeel, maar met bloem gaat het ook goed.

De truc is vooral eerst de boter met de suiker romig roeren/mixen, en dan een voor ei de eieren erdoor roeren. Daarna eerst de helft van de bloem erdoor, mixen en daarna de rest. Niet te lang mixen, met een pollepel de bloem erdoor roeren gaat ook prima.
Een beetje vocht (vruchtensap, melk of gewoon water) erdoor maakt het geheel wat vochtiger (een of twee eetlepels), een beetje maiszetmeel erdoor maakt het wat lichter van structuur (ook gewoon een eetlepel ofzo).

Ik doe ze ongeveer 20 minuten op 180 graden, geloof ik, maar soms zijn ze al eerder klaar (even testen met een satéprikker of een breinaald). Hangt een beetje af van je oven en of ze hard rijzen.

En de truc is lekker veel oefenen en smaakjes uitproberen  ;)
Succes (de volgende keer dan waarschijnlijk)...


Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4302 Gepost op: 18 juni 2012, 09:22:51 »
Ik had voor het gemak maar koekjes gekocht, maar ik zal binnenkort eens oefenen. Dank je!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4303 Gepost op: 18 juni 2012, 13:04:05 »
Met gewone bloem ipv zelfrijzend bakmeel kan ook, dan moet je het eiwit van het eigeel scheiden en het eiwit heel luchtig kloppen en dit voorzichtig door het beslag roeren.

Re: Kookvragen
« Reactie #4304 Gepost op: 18 juni 2012, 15:25:38 »
Grrr. Vandaag is er een flinke zak tarwegluten geleverd en heb ik een poging tot seitan maken gedaan. Het ziet er wederom vrij sponzig uit, heb het ook gekookt. Misschien toch een keer eerst bakken ofzo. Heeft iemand hier de gouden tip om lekkere, stevige seitan te maken?

Heb je het echt laten koken, met borrelend water etc? Daar kan seitan inderdaad nogal sponzig van worden. Eigenlijk moet je het heel zachtjes laten sudderen in water eigenlijk nauwelijks beweegt, en al helemaal niet borrelt. Het kan ook helpen als je het seitandeeg na het kneden eerst een uurtje of twee laat rusten voor je het laat sudderen, daar wordt het lekker mals van.

Van sponzige seitan kun je alsnog meestal wel lekker vegagehakt maken, dus weggooien is niet nodig

Als sudderen/koken echt niet lukt, kun je de seitan inderdaad ook bakken in de oven (wel inpakken in folie en/of wat bouillion in de ovenschaal doen) of stomen in een stoompan.

Op mijn blog (link hieronder) staan verschillende recepten met tarwegluten, en ik ga binnenkort weer wat nieuwe toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2012, 15:27:55 door Cornelie »
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4305 Gepost op: 19 juni 2012, 13:54:53 »
Hoe maak ik den vegane Appfelflappen(vulling) ? TK-Bladerdeeg heb ik al, het ontbreekt maar nog de vulling. En wat doe ik nog met de flap, voor ik het in de oven doe (Suiker on top etc. ?) ? Bedankt!

Re: Kookvragen
« Reactie #4306 Gepost op: 19 juni 2012, 14:22:50 »
Vulling: stukjes appel, gemengd met suiker, kaneel en eventueel rozijntjes.
De bovenkant: bestrijken met een beetje sojamelk of water en dan inderdaad wat suiker erover strooien.

Eet smakelijk!
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4307 Gepost op: 20 juni 2012, 00:22:38 »
Zeker rozijnen en/of krenten aan de appelstukjes toevoegen! En fijn gehakte nootjes erbij  :kwijl:
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2012, 00:24:41 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4308 Gepost op: 20 juni 2012, 13:42:18 »
En wat rum!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4309 Gepost op: 23 juni 2012, 15:05:31 »
Als ik champignon-ui-erwtenrisotto maak met tomaat uit de oven en ik wil daar als eiwitbron tofu bij eten, hoe kan ik die dan erbij passend op smaak brengen?

En vraag twee: als ik salade maak en die in een afgesloten bakje koel bewaar zonder dressing, hoe lang blijft het dan lekker "vers"?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4310 Gepost op: 23 juni 2012, 17:01:58 »
Als ik champignon-ui-erwtenrisotto maak met tomaat uit de oven en ik wil daar als eiwitbron tofu bij eten, hoe kan ik die dan erbij passend op smaak brengen?

Ik vind tofu daar toch erg niet bij passen. Is een bakje yoghurt na of een kidneybonensalade erbij, of een dagje weinig eiwit eten geen optie? Als het echt moet met tofu dan maar een beetje de tofu kruimelen en een kwartiertje marineren met rozemarijn, oregano, paprikapoeder, cayennepeper, liefst ook wat gerookte paprikapoeder, scheutje azijn/citroensap (evt wat citroenrasp er ook door), scheutje olijfolie, wat zout, drupje (niet te veel) sojasaus en dan hard bakken in wat olie en daarna door de risotto mikken.

Citaat
En vraag twee: als ik salade maak en die in een afgesloten bakje koel bewaar zonder dressing, hoe lang blijft het dan lekker "vers"?

Hang wel van de sla af. Slabladeren niet meer dan een dag of 2 zou ik zeggen.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4311 Gepost op: 23 juni 2012, 17:06:20 »
Als ik champignon-ui-erwtenrisotto maak met tomaat uit de oven en ik wil daar als eiwitbron tofu bij eten, hoe kan ik die dan erbij passend op smaak brengen?

Ik vind tofu daar toch erg niet bij passen. Is een bakje yoghurt na of een kidneybonensalade erbij, of een dagje weinig eiwit eten geen optie? Als het echt moet met tofu dan maar een beetje de tofu kruimelen en een kwartiertje marineren met rozemarijn, oregano, paprikapoeder, cayennepeper, liefst ook wat gerookte paprikapoeder, scheutje azijn/citroensap (evt wat citroenrasp er ook door), scheutje olijfolie, wat zout, drupje (niet te veel) sojasaus en dan hard bakken in wat olie en daarna door de risotto mikken.
Daarom vroeg ik het ook  ;D
Hüttenkäse is ook nog een optie, maar ik heb alweer een tijdje geen tofu gehad.

Citaat
En vraag twee: als ik salade maak en die in een afgesloten bakje koel bewaar zonder dressing, hoe lang blijft het dan lekker "vers"?

Hang wel van de sla af. Slabladeren niet meer dan een dag of 2 zou ik zeggen.
IJsbergsla, komkommer, bosui, radijs, puntpaprika, wortel, bleekselderij. De tomaat en augurk kunnen evt. later.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4312 Gepost op: 23 juni 2012, 17:35:41 »
IJsbergsla, komkommer, bosui, radijs, puntpaprika, wortel, bleekselderij. De tomaat en augurk kunnen evt. later.

Max 2 dagen denk ik. Ik zou de ui apart houden.
,,,,فلافل

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4313 Gepost op: 24 juni 2012, 21:32:47 »
Bedankt voor de Appelflappentips, ga ik proberen. Eerst iets anders gedaan, had nog Soyatoo-'slagroom'over, dat op n plakje bladerdeg gedaan, stukjes wilde perziken on top, beetje suiker en dan in de oven. Was ok .. :)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4314 Gepost op: 24 juni 2012, 23:41:33 »
IJsbergsla, komkommer, bosui, radijs, puntpaprika, wortel, bleekselderij. De tomaat en augurk kunnen evt. later.
Max 2 dagen denk ik. Ik zou de ui apart houden.
He, ik lees het nu pas. Er staan sinds een uurtje twee bakjes in de koelkast met nog hele tomaat erin, de eitjes zitten gekookt en wel ook nog in hun dop. Voor bij de lunch morgen en overmorgen als 't dat haalt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re: Kookvragen
« Reactie #4315 Gepost op: 27 juni 2012, 13:44:25 »
Ik wil al heel lang eens snijbiet eten, maar elke keer als ik die bossen zie liggen bij de natuurwinkel zijn ze al verlept :(

Misschien heb je een boerenmarkt in de buurt? Daar is het soms wat verser (en krijg je soms nog bieten erbij ook  ;)).

Vanochtend geslaagd op het bio-marktje op Haarlemmerplein! Ik zit nu risotto ermee te eten (met rode wijn, paar champs en een klein beetje gormas), lekker spul is het. Hoop dat ik ze vaker tegenkom! En er zaten natuurlijk mooie dikke verse bieten aan, leuke groente is dit  ;D

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4316 Gepost op: 27 juni 2012, 14:29:48 »
Op de boerenmarkt op zaterdag zijn er ook vaak prachtig gekleurde bossen snijbiet.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4317 Gepost op: 27 juni 2012, 15:35:32 »
IJsbergsla, komkommer, bosui, radijs, puntpaprika, wortel, bleekselderij. De tomaat en augurk kunnen evt. later.
Max 2 dagen denk ik. Ik zou de ui apart houden.
He, ik lees het nu pas. Er staan sinds een uurtje twee bakjes in de koelkast met nog hele tomaat erin, de eitjes zitten gekookt en wel ook nog in hun dop. Voor bij de lunch morgen en overmorgen als 't dat haalt.
Twee dagen ging prima.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4318 Gepost op: 27 juli 2012, 00:12:04 »
Waar leuken jullie je pastasalade zoal mee op?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4319 Gepost op: 27 juli 2012, 10:07:20 »
(Pasta)salade eet ik als maaltijdsalade, dus met niks erbij maar voldoende erin.