Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 38 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4240 Gepost op: 13 maart 2012, 10:33:48 »
Horizon is een producent die te koop is bij de meeste geitenwollensokkenwinkels, maar ook online bij bijvoorbeeld G&W Gezondheidswinkels. Had het gisteravond toevallig ook nog over weer eens pannenkoeken maken ;D

De enige boter die ik op brood doe is kruidenboter of chocoladeboter. De meeste boter vind ik naturel niet zo lekker en margarine vind ik dusdanig naar dat ik het ontloop. Waarom dat spul zo populair is begrijp ik echt niet...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4241 Gepost op: 14 maart 2012, 00:56:21 »
Om de hagelslag te laten plakken, om ervoor te zorgen dat je beleg (kaas) niet tussen je broodsneetjes uitglijdt...

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4242 Gepost op: 14 maart 2012, 11:00:58 »
Met hartig beleg gebruik liever een lekker sausje of smeerseltje om te plakken. De rode pepersaus van D&L of ajvar bij kaas bijvoorbeeld.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4243 Gepost op: 14 maart 2012, 11:31:06 »
Of appelstroop!
This is between me and the vegetable!

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4244 Gepost op: 16 maart 2012, 09:33:16 »
Ik eet juist hagelslag op brood zodat het eruit kan vallen en je het later los kan opeten (een los handje hagelslag zou ook kunnen maar dan i de lol eraf).
Zo.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4245 Gepost op: 23 maart 2012, 00:02:04 »
Meer een opwarmvraag. Ik heb nog een hartige pannenkoek over, die ik morgen als lunch wil eten. Koud lijkt me niet zo geslaagd. Gewoon in een koekenpan zonder olie, of toch met olie, of misschien zelfs magnetron? Ik neig naar het eerste.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #4246 Gepost op: 23 maart 2012, 00:54:11 »
De pannekoek in de koekenpan zonder olie op het laagste vuur, en om te warmte vast te houden een deksel van een grote pan erop zetten? Is het met een minuut (of twee) al goed warm / heet, denk ik. Geen tijd om aan te bakken.

Een magnetron is natuurlijk stom, dus die zou ik niet doen...

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4247 Gepost op: 23 maart 2012, 07:04:59 »
Je kunt er altijd nog olie onder doen, mocht dat nodig zijn.
En een magnetron mag dan stom zijn (vind ik zelf eigenlijk ook wel), maar wel ontieglijk handig!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4248 Gepost op: 26 maart 2012, 13:56:31 »
Als je niet op aluminiumfolie tegen bent en er een tosti-ijzer of een grill is, kun je je pannekoek ook daar tussen opwarmen.
Sin chile, no tiene chiste!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4249 Gepost op: 28 maart 2012, 00:15:00 »
Ik heb de pannenkoek uiteindelijk in een pan met een paar drupjes olie, deksel er op, op laag vuur opgewarmd. Was prima.

De volgende kookvraag: Jamie O. gebruikt in elk, maar dan ook echt elk, gerecht, olijfolie. Gado gado is een salade, dus daar moet olijfolie over. Een curry is niet compleet zonder olijfolie. Chinese gerechten worden gewokt in olijfolie. Ik ben een grote fan van olijfolie, maar vooral in Aziatische gerechten heeft dat spul niets te zoeken, vind ik. Daarvoor heeft het een veel te uitgesproken mediterraan/Europese smaak. Aan de andere kant: Jamie is nu ook geen amateurkok. Kan iemand goede argumenten vinden om zijn olijfoliegebruik te verdedigen?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4250 Gepost op: 28 maart 2012, 00:30:37 »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4251 Gepost op: 28 maart 2012, 10:03:59 »
Ik heb de pannenkoek uiteindelijk in een pan met een paar drupjes olie, deksel er op, op laag vuur opgewarmd. Was prima.

De volgende kookvraag: Jamie O. gebruikt in elk, maar dan ook echt elk, gerecht, olijfolie. Gado gado is een salade, dus daar moet olijfolie over. Een curry is niet compleet zonder olijfolie. Chinese gerechten worden gewokt in olijfolie. Ik ben een grote fan van olijfolie, maar vooral in Aziatische gerechten heeft dat spul niets te zoeken, vind ik. Daarvoor heeft het een veel te uitgesproken mediterraan/Europese smaak. Aan de andere kant: Jamie is nu ook geen amateurkok. Kan iemand goede argumenten vinden om zijn olijfoliegebruik te verdedigen?

Ik vind het ook niet lekker. Heel soms doe ik het, als de smaak er per ongeluk wel bij past, maar verder gebruik in zonnebloemolie in de Aziatische keuken (ook in de Indiase, ik heb nooit ghee in huis, is er iemand anders die wel ghee gebruikt hier?). Dat gaat zelfs zover: een eitje bak ik normaal in boter, maar als er een gebakken eitje hoort op de nasi of mie goreng, dan bak ik die ook in zonnebloemolie, moet er niet aan denken die in boter te bakken dan.

In de Midden-Oosterse keuken natuurlijk weer wel olijfolie.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4252 Gepost op: 28 maart 2012, 10:05:57 »
Ik maak ook echt onderscheid hoor, voor mij alleen zonnebloem of arachideolie bij Aziatische gerechten.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4253 Gepost op: 28 maart 2012, 11:19:12 »
Ching doet niet zo moeilijk.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4254 Gepost op: 28 maart 2012, 12:49:37 »
Misschien gebruikt Jamie van die geraffineerde olijfolie die niet zo uitgesproken is? Of gaat het echt om extra vergine? Nu ken ik genoeg mensen die het verschil niet proeven, maar ik gebruik voor Aziatische gerechten ook geen olijfolie. Wel zonnebloem-, ricebran- of mosterdolie. Wokolie met een smaakje ook weleens en sesamolie voeg ik alleen op het einde toe. Ik vind het een beetje zonde om daar echt in te bakken enzo.
Arachideolie gebruik ik ook niet. Ghee heb ik niet standaard in huis, als het er is meestal in de winter. Roomboter wel altijd eigenlijk.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4255 Gepost op: 28 maart 2012, 13:06:39 »
Ik bak altijd in olijfolie, kokosolie of roomboter, ongeacht de herkomst vh gerecht, mede om teveel omega6-vetzuren te vermijden.

Alleen voor die ene keer in het decennium dat ik zelf frituur maak ik een uitzondering. Daarvoor is kokosolie te duur en gebruik ik gewoon zo'n makkelijke flacon frituurolie.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4256 Gepost op: 28 maart 2012, 13:49:22 »
Oh ja, kokosolie is nu ook standaard in huis. Maar ik gebruik geen ontgeurde en vind het zeker niet bij alles passen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4257 Gepost op: 28 maart 2012, 13:54:45 »
Oh ja, kokosolie is nu ook standaard in huis. Maar ik gebruik geen ontgeurde en vind het zeker niet bij alles passen.

Ik gebruik ook gewoon de onbewerkte, maar vind de geur niet heel overheersend (Omega&More/Witsenburg, dat oranje kuipje in de biowinkel). Of ik ben er aan gewend geraakt.
Waar het toch niet past, gebruik ik olijfolie of roomboter voor in de plaats (hoewel ik de deur van gebakken boter vaak wel overheersend vind). Ik eet trouwens momenteel weinig waar het niet bij kan.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4258 Gepost op: 28 maart 2012, 17:13:01 »
Ik gebruik van die hele neutrale olijfolie om in te bakken, en dan vind ik dat je dat er bij oosterse gerechten niet echt doorproeft, zelf de schotels met weinig kruidsels.
Maar een eitje bakken, doe ik altijd in bakmargarine, dat ben ik nu eenmaal zo gewoon. Volgende keer dat ik bij de Indische winkel langsga,ga ik wel een keertje ghee kopen, daar komt volgend mij die zeer lekkere specifieke smaak van bij de Indiër vandaan waar ik zo dol op ben.

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4259 Gepost op: 07 april 2012, 10:45:38 »
Niet zozeer een vraag als wel een kook-overdenking: Al lange tijd hoor ik alle Bekende Nederlander chefs / TV chefs vol lof spreken over Du Puy linzen. De Du Puy is de enige lins. Gisteren maakte ik ze en toen viel me op: de kleur van de linsjes, vooral als ze eenmaal een beetje stukgekookt zijn, is echt EXACT dezelfde kleur als (rund?)vlees in een stoofpotje. De smaak is ook lekker hoor, minder linzig dan andere linzen, maar ik vroeg me af: is het mogelijk dat al die chefs, áls ze dan met linzen koken, voorkeur hebben voor iets wat ze bekend voorkomt, namelijk de kleur van vlees?