Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4160 Gepost op: 03 december 2011, 13:44:28 »
Hier hetzelfde, (onhandig) aansnijden heeft al een keer een doktersbezoek opgeleverd, ik durf niet meer.
Maar het eerst garen en dan pas schillen zal ik doorgeven, hij kijkt maar even wat ie doet.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4161 Gepost op: 03 december 2011, 13:49:43 »
Moet een butternut pompoen eerst geschild worden voorat je er soep van maakt?
Ik schil ze nooit, en dat gaat prima.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4162 Gepost op: 03 december 2011, 13:57:21 »
Oh, dus toch gewoon koken en staafmixeren?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4163 Gepost op: 03 december 2011, 14:04:15 »
Biologische pompoenen hoef je helemaal niet te schillen nee. Gewoon stukjes hakken en koken en dan eventueel staafmixeren. Gebruik een groot en scherp koks- of hakmes om de pompoen te slachten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4164 Gepost op: 03 december 2011, 14:08:48 »
't Is inderdaad een biologische. Normaal gesproken heb ik altijd van die 'gewone' oranje en die gaan ongeschild, ik ben ook liever lui dan moe. Maar ik vroeg me af of het met een butternut anders moest, blijkbaar dus niet. Mooi, scheelt weer werk.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4165 Gepost op: 03 december 2011, 14:48:17 »
Hier hetzelfde, (onhandig) aansnijden heeft al een keer een doktersbezoek opgeleverd, ik durf niet meer.
Maar het eerst garen en dan pas schillen zal ik doorgeven, hij kijkt maar even wat ie doet.

Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?! ;)

Ik heb een Ikea-'koks'mes die ik met een ferme klap in het vruchtvlees zet en vervolgens heen en weer wrik, en dan ben ik er door.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4166 Gepost op: 03 december 2011, 15:05:55 »
Pompoen slachten is ook niet mijn hobby, al is het nog nooit ernstig mis gegaan.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4167 Gepost op: 03 december 2011, 16:24:43 »
Hier hetzelfde, (onhandig) aansnijden heeft al een keer een doktersbezoek opgeleverd, ik durf niet meer.
Maar het eerst garen en dan pas schillen zal ik doorgeven, hij kijkt maar even wat ie doet.

Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?! ;)

Ik heb een Ikea-'koks'mes die ik met een ferme klap in het vruchtvlees zet en vervolgens heen en weer wrik, en dan ben ik er door.

Ja jeetje, weet ik veel. Het ene moment zat dat mes in die pompoen en het moment daarop zat ie in m'n duim. Ik ben gewoon niet zo handig denk ik.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4168 Gepost op: 03 december 2011, 17:06:10 »
Het makkelijkst vind ik toch een pompoen laten vallen op een stuk beton of stenen, met veel kracht. Is leuk, en het levert mij meestal een stuk of 3/4 stukken op.

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re: Kookvragen
« Reactie #4169 Gepost op: 03 december 2011, 17:08:57 »
een butternut schil ik altijd even met een dunschiller...eitje
een hokkaido etc die schil ik liever niet, kans op uitschieten is mij te groot, maar een butternut heeft meestal een heel makkelijk schilletje voor de dunschiller , ook kwa vorm gaat dat prima over het algemeen

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4170 Gepost op: 03 december 2011, 17:09:40 »
Het makkelijkst vind ik toch een pompoen laten vallen op een stuk beton of stenen, met veel kracht. Is leuk, en het levert mij meestal een stuk of 3/4 stukken op.
Greet, ik ben licht in shock.
Dat had ik nou nooit achter jou gezocht  :devil:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4171 Gepost op: 03 december 2011, 17:12:52 »
Het makkelijkst vind ik toch een pompoen laten vallen op een stuk beton of stenen, met veel kracht. Is leuk, en het levert mij meestal een stuk of 3/4 stukken op.
Greet, ik ben licht in shock.
Dat had ik nou nooit achter jou gezocht  :devil:
Ja, dan liever langzaam slachten, en het ding laten afzien terwijl het langzaam doorboort wordt? Neenee, liever de korte pijn, boem knots, dood.  ;D
Maar het wérkt dus wel, hé...

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4172 Gepost op: 03 december 2011, 17:16:20 »
En dan ligt de vloer vol spetters?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4173 Gepost op: 03 december 2011, 17:24:48 »
Je hoort het wel búíten te doen ::)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4174 Gepost op: 03 december 2011, 17:25:27 »
En dan je gebroken pompoen weer wassen zeker.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4175 Gepost op: 04 december 2011, 21:52:31 »
ik had op nrc.nl een recept voor pompoenravioli gevonden, er stond bij dat je als alternatief voor de verse pasta ook lasagnevellen kunt gebruiken, maar het lijkt me dat als je die kookt, je ze daarna gevuld niet meer kunt koken. Heeft iemand een idee, ik wil namelijk vegandeeg hebben?
Za Zemiata!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4176 Gepost op: 04 december 2011, 23:23:17 »
En dan je gebroken pompoen weer wassen zeker.
Waarom zou je hem een eerste keer wassen?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4177 Gepost op: 05 december 2011, 07:45:51 »
En dan je gebroken pompoen weer wassen zeker.
Waarom zou je hem een eerste keer wassen?
:P
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4178 Gepost op: 05 december 2011, 09:07:37 »
ik had op nrc.nl een recept voor pompoenravioli gevonden, er stond bij dat je als alternatief voor de verse pasta ook lasagnevellen kunt gebruiken, maar het lijkt me dat als je die kookt, je ze daarna gevuld niet meer kunt koken. Heeft iemand een idee, ik wil namelijk vegandeeg hebben?
Ik denk dat ze van die 'verse' vellen uit het koelschap bedoelen, die zijn soepel en kun je dan denk ik vóór het koken nog vullen.
This is between me and the vegetable!

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4179 Gepost op: 05 december 2011, 23:34:50 »
iemand een suggestie voor een vegan alternatief?
Za Zemiata!