Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4140 Gepost op: 19 november 2011, 17:47:56 »
Maar wat moet je daarmee, dat effect ben je bij smelten toch wel weer kwijt? Of blijft getempereerde chocola ook bij opnieuw smelten goed opstijven? Dat zou best cool zijn!
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4141 Gepost op: 19 november 2011, 18:12:34 »
Voordeel is dat je zo relatief weinig kaas voor je saus nodig hebt.

Dat is alleen een financieel voordeel, vind ik ;D

@Maartje, iets met de glans toch?
Ik mis mijn boekencollectie en mijn keuken, maar gelukkig kan ik binnenkort weer aan de slag!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4142 Gepost op: 20 november 2011, 13:01:28 »
Heeft iemand ervaring met het zelf bakken van peperkruidnoten m.b.v. bijv. rijstmeel?
Ieder jaar bak ik met de kinderen zelf pepernoten en dit jaar heb ik een kind met glutenallergie in de groep.
Tips zijn van harte welkom!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4143 Gepost op: 20 november 2011, 13:16:46 »
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar rijstmeel heeft geen gluten en zal dus niet lekker rijzen met bakpoeder. Je kan dit oplossen door er meer bakpoeder bij te doen, of gewoon platte kruidnoten eten. Theoretisch zullen ze ook minder luchtig worden. Bestuiven van handen, deegroller en werkvlak natuurlijk ook met rijstmeel, maar dat snapte je zelf vast ook al wel. Ik zou er wel voor kiezen om gereedschap van plastic of siliconen te gebruiken. Gewone houten gereedschappen (plank en roller) zijn poreus. Er kunnen toch gluten restjes hierin blijven hangen en bij stevige allergie kan dit klachten geven. Ik geloof dat er ook rollers van rvs zijn. Je zou ook kunnen vragen of je gereedschap van zn moeder mag lenen, die heeft vast spullen die nog nooit met tarwe of andere dingen in aanraking zijn geweest.
Er zijn vast ook coeliakie-fora waar je recepten kan vinden. Ik neem aan dat die mensen zelf ook wel eens wat bakken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4144 Gepost op: 20 november 2011, 14:01:55 »
Heeft iemand ervaring met het zelf bakken van peperkruidnoten m.b.v. bijv. rijstmeel?
Ieder jaar bak ik met de kinderen zelf pepernoten en dit jaar heb ik een kind met glutenallergie in de groep.
Tips zijn van harte welkom!

Lizet Kruyff van de pepernotenrevolutie maakt ze met glutenvrij meel http://landentuinbouw.spinazieacademie.nl/search/label/Pepernotenrevolutie. Je kunt haar ook wel mailen voor tips denk ik.
Ze blijven wat bleker, ik heb ze geproefd en ze waren erg lekker.
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4145 Gepost op: 21 november 2011, 10:36:42 »
Ik vind op internet dat het chocolade is die klaar is om in bereidingen te gebruiken, ofwel lopend, of fijngesnipperd, of... Maar oorspronkelijk dacht ik ook dat het ongelooflijk donkere chocolade was, die zo puur is dat hij puur niet lekker is. En dus handig om overal in te verwerken naar eigen zin. De dikke vegetariër deelt zo zijn chocolade in: wit-melk-puur-kookchocolade. Dat is niet te vervangen door minder pure chocoladevormen, maar je kan wel zo donker mogelijk gaan dan (met bv. een chocolade van 80%, vind je ook in de supermarkt)
Maar ik denk dat je dus naar de context moet kijken  ;)

Ik ben niet zo'n zoetebek en zeker geen chocoholic, maar ik ben wel blij met deze choolade die ik in een zak van 2.5 kilo in de colruyt kocht deze vrijdag, (en al dadelijk chocolate chip cookies mee maakte), wegens om mee te koken of niet, het is de lekkerste chocolade die je vind in deze omgeving.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4146 Gepost op: 21 november 2011, 10:55:56 »
Ik bedoelde niet dat het chocola is die zo puur is dat sommige mensen hem niet lekker vinden, ik bedoelde gewoon dat het vieze chocola is.
En die zakken zijn fijn, ik heb er ook twee in de kast liggen!
This is between me and the vegetable!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4147 Gepost op: 21 november 2011, 11:06:31 »
Ik bedoelde niet dat het chocola is die zo puur is dat sommige mensen hem niet lekker vinden, ik bedoelde gewoon dat het vieze chocola is.
En die zakken zijn fijn, ik heb er ook twee in de kast liggen!
Fijne zakken, inderdaad.
En jij bedoelde dat, en je hebt ook absoluut gelijk, (inferieure chocolade is echt vreselijk) mijn commentaar was om om op de oorspronkelijke vraag terug te komen
Wat is het verschil tussen gewone chocolade en baking chocolate? Wat moet ik erbij doe of juist weglaten uit het recept als ik gewone chocola gebruik?

Daar moet je de juiste context van vinden, of je komt met een veels te zoet of niet zoet genoeg eindresultaat.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4148 Gepost op: 21 november 2011, 13:24:46 »
Callebaut is wel lekker ja :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4149 Gepost op: 21 november 2011, 17:54:37 »
Ik heb uiteindelijk maar gewoon een pure chocola van 72% oid. genomen (volgens het recept paste 60% het beste).
Dat leek wel goed te gaan. Ik heb het recept nooit eerder gemaakt, dus ik weet natuurlijk niet hoe die zou zijn met echte baking chocolate, maar volgens mij ging dit zo ook prima.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4150 Gepost op: 23 november 2011, 17:07:57 »
Voordeel is dat je zo relatief weinig kaas voor je saus nodig hebt.

Dat is alleen een financieel voordeel, vind ik ;D


Nabrander: maar minder melkvet, en ook dat kan voordelig zijn voor de gezondheid.
.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4151 Gepost op: 29 november 2011, 17:21:15 »
Heeft iemand ervaring met het zelf bakken van peperkruidnoten m.b.v. bijv. rijstmeel?
Ieder jaar bak ik met de kinderen zelf pepernoten en dit jaar heb ik een kind met glutenallergie in de groep.
Tips zijn van harte welkom!
Nou, het is gelukt!
Gemaakt van boekweit en pannenkoekmix (heel logisch  ::) ) op basis van rijstmeel.
's Ochtends voor de ene groep "gewone" pepernoten en 's middags de glutenvrije, dus de grote mensen konden vergelijkend warenonderzoek doen. Ze waren prima te eten, zeker als je als kind niet beter weet dan dat het zo smaakt, maar uiteraard wel anders van structuur. Volgens het recept had er een losgeklopt ei door gemoeten. Dat had ik niet gedaan, maar heb ik de moeder in kwestie wel aangeraden, dat maakt de boel net wat smeuïger, denk ik.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4152 Gepost op: 03 december 2011, 11:13:18 »
Moet een butternut pompoen eerst geschild worden voorat je er soep van maakt?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4153 Gepost op: 03 december 2011, 11:16:36 »
Moet een butternut pompoen eerst geschild worden voorat je er soep van maakt?

Een butternut is een flespompoen he? Ja die zou ik wel (voor zover gaat) schillen ja, met dunschiller en mesje gaat dat best oke.
,,,,فلافل

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4154 Gepost op: 03 december 2011, 12:47:55 »
Ja, volgens mij is dat een flespompoen. Dan gaat ie geschild worden, ik zet Mike aan het werk, ik vind pompoenen eng, dus hij moet 'm snijden en als ie dan toch bezig is....

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4155 Gepost op: 03 december 2011, 12:53:38 »
Ja, volgens mij is dat een flespompoen. Dan gaat ie geschild worden, ik zet Mike aan het werk, ik vind pompoenen eng, dus hij moet 'm snijden en als ie dan toch bezig is....

Nee joh, gewoon stomen, koken of bakken en daarna pas de schil verwijderen! Stukken veiliger.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #4156 Gepost op: 03 december 2011, 12:54:09 »
Ja fukkie, ik heb dus ook twee pompoenen hier en het zijn hele, dus hoe ik die nu ooit ga aanbreken...
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #4157 Gepost op: 03 december 2011, 12:56:01 »
Ja, volgens mij is dat een flespompoen. Dan gaat ie geschild worden, ik zet Mike aan het werk, ik vind pompoenen eng, dus hij moet 'm snijden en als ie dan toch bezig is....

Nee joh, gewoon stomen, koken of bakken en daarna pas de schil verwijderen! Stukken veiliger.

Geldt dat ook voor hokkaido's?
Pleur je die dan gewoon in z'n geheel in de oven?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4158 Gepost op: 03 december 2011, 12:57:40 »
Ja, volgens mij is dat een flespompoen. Dan gaat ie geschild worden, ik zet Mike aan het werk, ik vind pompoenen eng, dus hij moet 'm snijden en als ie dan toch bezig is....

Nee joh, gewoon stomen, koken of bakken en daarna pas de schil verwijderen! Stukken veiliger.

Geldt dat ook voor hokkaido's?
Pleur je die dan gewoon in z'n geheel in de oven?

Hokkaido's kun je iig wel met schil en al verwerken, maar ik zou vanwege mogelijk explosiegevaar het ding niet in zijn geheel in de oven leggen, maar in 2 of 4 of meer stukken.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #4159 Gepost op: 03 december 2011, 13:17:55 »
Ja, volgens mij is dat een flespompoen. Dan gaat ie geschild worden, ik zet Mike aan het werk, ik vind pompoenen eng, dus hij moet 'm snijden en als ie dan toch bezig is....

Nee joh, gewoon stomen, koken of bakken en daarna pas de schil verwijderen! Stukken veiliger.

Geldt dat ook voor hokkaido's?
Pleur je die dan gewoon in z'n geheel in de oven?

Hokkaido's kun je iig wel met schil en al verwerken, maar ik zou vanwege mogelijk explosiegevaar het ding niet in zijn geheel in de oven leggen, maar in 2 of 4 of meer stukken.
Ai, en die eerste sneden zijn nu juist de moeilijkste! Het schillen maakt me niet zoveel uit (alhoewel ik wat schillen betreft liever lui dan moe ben, dat wel), maar het aansnijden vind ik echt wel tricky!
Ik wil vega bananenschuimpjes.