Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4100 Gepost op: 13 oktober 2011, 16:01:23 »
Van de week waren ze bij de Albert Heijn te koop. Maar dat was een of andere speciale actie.
Misschien ook alleen bij onze XL, dat weet ik dan weer niet.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4101 Gepost op: 13 oktober 2011, 16:55:54 »
Hier kan je ze volgens mij ook alleen maar bij de natuurwinkel en groenteturk halen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4102 Gepost op: 13 oktober 2011, 17:22:16 »
Volgens mij moet je wel opschieten.. ze zijn er al een tijdje
,,,,فلافل

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #4103 Gepost op: 13 oktober 2011, 18:18:49 »
Ze liggen op de grond. Gratis. Moet je wel snel zijn, want ik denk met een weekje dat ze op zullen zijn.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4104 Gepost op: 14 oktober 2011, 11:42:12 »
Ze liggen op de grond. Gratis. Moet je wel snel zijn, want ik denk met een weekje dat ze op zullen zijn.
Ik heb het idee dat bij mij in de buurt alleen wilde kastanjes te vinden zijn, maar misschien moet ik toch nog maar eens een fietsrondje maken om te kijken of er niet ook eetbare te vinden zijn.
Hoe herken je het verschil tussen een wilde kastanjeboom en een tamme? Of kan je het alleen aan de noot zien, niet aan de boom?

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #4105 Gepost op: 14 oktober 2011, 12:21:46 »
Ze liggen op de grond. Gratis. Moet je wel snel zijn, want ik denk met een weekje dat ze op zullen zijn.
Ik heb het idee dat bij mij in de buurt alleen wilde kastanjes te vinden zijn, maar misschien moet ik toch nog maar eens een fietsrondje maken om te kijken of er niet ook eetbare te vinden zijn.
Hoe herken je het verschil tussen een wilde kastanjeboom en een tamme? Of kan je het alleen aan de noot zien, niet aan de boom?

Da's niet moeilijk. Je kunt het aan de bladeren zien van de boom, maar het verschil is niet direct te zien voor een ongetraind oog.
Beter is het om naar de bolsters te kijken.

De bolster van de eetbare kastanje heeft zeer veel scherpe maar zachte stekels. De bolster blijft in principe altijd één deel als het uit de boom is gevallen. Die van de niet-eetbare kastanje heeft onopvallende harde stekels, en de bolster valt veelal in drie aparte delen uit elkaar.

De kastanjes zijn ook makkelijk uit elkaar te halen. De eetbare zijn vaak met meerdere in een bolster, en hebben daardoor vaak een platte zijde en een bolle zijde. En zijn vaak wat 'driehoekig' van vorm, met aan de onderzijde een lichte plek en aan de bovenzijde een plukje fluffig iets.

De niet-eetbare heeft de bolster helemaal voor zichzelf en is daardoor altijd volledig rond, en heeft een grote cirkelvormige wit iets, lichter dan de eetbare variant.

Zie ook: http://www.koppiekrauw.com/tips/voedingtips/fotopagina%20kastanjes.htm

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4106 Gepost op: 17 oktober 2011, 08:50:09 »
Dankje voor je uitleg Aiko.
Ik heb gister tijdens een wat langere fietstocht mijn ogen open goed open gehouden, maar nergens tamme kastanjes gezien.
Misschien hebben ze er in (mijn kant van) Utrecht gewoon geen of nauwelijks.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4107 Gepost op: 04 november 2011, 23:18:01 »
Heeft iemand nog tips om te pittig/heet uitgevallen eten iets milder te krijgen?
Melkproduct en invriezen staan mij bij. Het melkproduct (in dit geval slagroom) toevoegen aan de soep heeft niet afdoende geholpen, het invriezen is onderweg met een deel van de soep.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4108 Gepost op: 04 november 2011, 23:51:57 »
kokos, en idd crème fraïche, yoghurt...

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4109 Gepost op: 05 november 2011, 09:02:03 »
Santen!
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4110 Gepost op: 05 november 2011, 10:07:47 »
Invriezen helpt juist niet. Suiker-, melk en kokosproducten wel. Tot op zekere hoogte kunnen aardappels en tofu ook dingen opzuigen, zoals met zout. Zit de pittigheid in het vet of de olie, dan kun je die eraf scheppen. Bijvoorbeeld als het gekoeld uit de koelkast komt, omdat het dan vaak bovenop gestold is.
En anders deel je het op in kleine porties, zodat je het als smaakmaker in andere gerechten gebruikt.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4111 Gepost op: 05 november 2011, 12:32:11 »
Veel suiker.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4112 Gepost op: 05 november 2011, 12:47:19 »
Het gaat (ging) om ruim twee liter plat gestaafmixerde groente-crèmesoep. Er zit dus al 2 dl slagroom door. Er zitten al twee bakjes in de vriezer.
Ik koop nooit weer een bakje gemixte pepers, doe mij maar gewoon Spaanse, dan weet ik wat ik er aan heb  ::)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4113 Gepost op: 05 november 2011, 13:02:03 »
Gekookte rijst, pasta, bonen etc. toevoegen? Zetmeel maakt dat de pittigheid vermindert.

En 2 dl slagroom is toch niet zoveel op 2 l soep?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4114 Gepost op: 05 november 2011, 13:03:27 »
Is de soep zo pittig dat je hem écht niet meer eten kan? Verdunnen (als in nog eens eenzelfde hoeveelheid bouillon toevoegen) kan een optie zijn. En anders serveer je de soep met Turks brood en tzatziki (of een glas karnemelk), zodat je tussendoor je tong kunt afkoelen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4115 Gepost op: 05 november 2011, 13:13:29 »
Nou, je proeft alleen maar pittig, je neus gaat prikken. Ik krijg het weg, maar meer dan één kom hoeft van mij niet. Geval van best wel een beetje jammer. Verdunnen met bouillon, iets van Hiziki's opties en nog wat yoghurt o.i.d. lijkt me de slimste oplossing.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4116 Gepost op: 05 november 2011, 13:18:18 »
Ik koop nooit weer een bakje gemixte pepers, doe mij maar gewoon Spaanse, dan weet ik wat ik er aan heb  ::)

Spaanse pepers zijn behalve dat ze minder pittig zijn ook minder smaakvol...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4117 Gepost op: 05 november 2011, 13:20:01 »
... maar uiteindelijk heeft ze er meer aan, want nu komt er van proeven helemaal niets;).

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4118 Gepost op: 05 november 2011, 15:16:35 »
De soep in blokjes van 100 ml ofzo verdelen en zo'n blokje gebruiken om soep of saus mee 'aan te smaken'?
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4119 Gepost op: 05 november 2011, 16:16:47 »
Ja, als ijsblokjes invriezen!

Overigens zitten er tussen de gemiddelde Spaanse pepers ook nog best verrassingen hoor. Mijn huid is vrij gevoelig, dus ik voel meestal wel of het een echt pittige is. Check niet de uiteindjes, want het midden geeft pas echt de hitte weer.
Wel de smaak, maar niet de fik? Laat de pepers heel meestoven (wel goed opletten dat ze niet stuk koken en vooral ook niet staafmixeren ;)) of verwijder de zaadjes én de zaadlijsten. Daar zit namelijk de meeste fik in.

Sin chile, no tiene chiste!