Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4060 Gepost op: 25 september 2011, 17:09:30 »
Wat Temari zegt, oregano! Ook extra smaak: Je kan de tomatenpuree eerst bakken (mits het die geconcentreerde is).
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4061 Gepost op: 25 september 2011, 17:31:08 »
Ja, de puree bakken, da's ook een goede.
En misschien heb je wel gewoon iets heel anders nodig, een echt geheim ingredient... *Denkt na...* ehm... Een scheut rode wijn of zo? hihihi Verder dan dat kom ik even niet.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4062 Gepost op: 25 september 2011, 19:12:08 »
Ik ben soms best lui achter de pannen en gebruik dan shoarmakruiden ipv zelf een specerijenmengsel samenstellen. Dat werkt ook, zeker als je goede shoarmakruiden hebt (groenteturk) of deze al eerder zelf hebt samengesteld.
Ik gooi er ook altijd knoflook in en ook een grote hand gehakte peterselie (ik vind korianderblad zepig).
En ik gebruik bonenkruid. Soms vers (ik heb nog een minibeetje van dat Mexicaanse verse bonenkruid) en anders gedroogd. Dit wel mild doseren, want de smaak is snel overheersend en raar als je het niet gewend bent (smaakt naar tijm).
Natuurlijk wel pepers. Afhankelijk van wat ik in huis heb, meestal een cayenne en soms zo'n obscure (chipotle of iets anders).
Ik gebruik geen kaneel in de chili. Komijn hou ik niet zo van, dus maar een beetje in het specerijenmengsel en wel gemalen. Kruidnagels ook niet. Die gebruik ik alleen in de stoof, rode kool en koekkruidenmengsel. En in een sinaasappel gedrukt als home made Brise-geval voor in de keuken en soms in de wc.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4063 Gepost op: 25 september 2011, 20:14:15 »
Je bedoelt misschien gedroogde dadels? Ik heb heerlijk knapperige verse, die zijn nog niet zo plakkerig :)
Ik heb geen idee of die van mij vers of gedroogd zijn, ik wist niet eens dat die twee versies bestonden. Die van mij zijn altijd erg plakkerig, dus dan zullen dat wel gedroogde zijn.

Hoe brengen jullie je chili(achtige bonenprut) ultiem op smaak?
Veel verse knoflook en gember, veel kerriepoeder, vrij veel komijn, peper, ketoembar, en voor de frisheid verse tomaat en komkommer (beide gepureerd).

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #4064 Gepost op: 25 september 2011, 20:31:04 »
In de chili gooi ik komijn, oregano, snufje kaneel, cayenne, zout, zoete chilisaus.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4065 Gepost op: 25 september 2011, 22:46:38 »
Ik heb wel kaneelstokjes, maar dat vond ik een beetje zonde.
De kruidkoek met appel en noten smaakte overigens heerlijk, dus geen punt dat ik de kaneel daar aan opgeofferd heb  ;D

Meer oregano dus en chilisaus. Bonenkruid ga ik kopen. Ketoembar is toch koriander? Ben ik geen groot fan van, maar misschien toch maar eens proberen. In een mengsel zijn smaken toch vaak anders. De tomatenpuree bak ik in het begin al mee met knoflook. Bestaat er ook ongeconcentreerde? Ik heb van de Aldi.
Wordt vervolgd...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #4066 Gepost op: 26 september 2011, 00:12:19 »
Ketoembar is koriander ja, maar dan wel gemalen korianderzaad, en dus niet de blaadjes.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4067 Gepost op: 26 september 2011, 00:24:03 »
Bestaat er ook ongeconcentreerde? Ik heb van de Aldi.

Dat is de beste, die is dubbel geconcentreerd. De gewone van bv de AH is minder geconcentreerd en dus wateriger. Dan krijg je dus minder waar voor je geld.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4068 Gepost op: 26 september 2011, 00:25:10 »
:heehee: waterige tomatenpuree.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4069 Gepost op: 26 september 2011, 00:28:29 »
Het is echt zo. Koop een blikje in de AH en draai het open. Vergelijk met een blikje van de Aldi. Die van de AH is dunner en meer saus dan echt puree.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4070 Gepost op: 26 september 2011, 01:17:49 »
De geconcentreerde tomatenpuree van de Aldi heeft in ieder geval voldoende smaak. Niet te vergelijken natuurlijk met een tomatensaus van verse tomaten (ik heb vanavond mijn sausje voor op de pizza een uur lang gestoofd op laag vuur en daarna vijf minuten op hoogste stand het restant water verwijderd). Wat betreft kruiden voor de chili: kruidnagel, koriander- en komijnzaad, en eventueel ook oregano zou voldoende (Mexicaanse smaak) moeten hebben. Kaneel is onontbeerlijk, en een kaneelstokje kost zo goed als niets. Gebruik je de hele zaden of poeder? Ik geef de voorkeur aan de hele zaden, die ik rooster en dan vijzel. Geperste knoflook en vers, ingelegd, of gedroogd pepertje mag ook niet ontbreken. Als er dan nog wat mist, is het wellicht een schep (basterd-)suiker.

En je weekt/ kookt je bonen wel in voldoende zout? (of natuurlijk uit blik, maar dan wordt er meestal niet bespaard op het zout)
Ik heb begrepen dat je gedroogde bonen zonder zout moet weken en koken, omdat ze anders niet voldoende kunnen wellen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4071 Gepost op: 26 september 2011, 08:33:08 »
Mijn geheime ingrediënt als een schotel nog dat iéts nodig heeft is een beetje mosterd. Werkt heel lekker bij bonen. Ook vind ik bonenschotels lekker als je er een pintje inkapt, en dat dan laat opkoken.
Als dat dan niet genoeg bind op het einde, moet je een paar bonen nemen en die dan pletten, veel beter dan allerlei bloemachtige dingen.

En ik heb dit vorige week gekocht, voor heerlijke gerookte smaak  :) Maar gewone tabasco is ook heel lekker erdoor, vind ik.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4072 Gepost op: 27 september 2011, 23:57:36 »
Ik heb een potje cocktailaugurkjes bij de AH gehaald en ik vind ze eigenlijk niet zo geweldig lekker. Niet vies, maar ze zijn net te zoet en niet kruidig genoeg. Volgens het etiket zit er behalve suiker ook sacharine en als kruiderijen alleen zout en mosterdzaad (en aroma). Zelf inmaken is dan een betere optie. Waar haal ik alleen van die minikomkommertjes? De kleine komkommertjes van de groenteturk, zijn nog steeds formaat grote zure bom.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4073 Gepost op: 28 september 2011, 09:21:34 »
Ik heb een potje cocktailaugurkjes bij de AH gehaald en ik vind ze eigenlijk niet zo geweldig lekker. Niet vies, maar ze zijn net te zoet en niet kruidig genoeg. Volgens het etiket zit er behalve suiker ook sacharine en als kruiderijen alleen zout en mosterdzaad (en aroma). Zelf inmaken is dan een betere optie. Waar haal ik alleen van die minikomkommertjes? De kleine komkommertjes van de groenteturk, zijn nog steeds formaat grote zure bom.

Ze zijn bijna niet te vinden, en het seizoen is nu ook zowat over. Laatst had ik er 4 (van die mini) op de Noordermarkt met de ramsjkraam. Ik heb die maar in de piccalilly verwerkt, want vier van die mini's inmaken is natuurlijk niks.
Ik mijd sowieso de augurken met sacharine, er zijn er ook wel zonder. Cournichons zijn er sowieso ook wel in het zuur, maar zoetzuur is lastiger te vinden, weer niet of je de zure te zuur vindt?
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4074 Gepost op: 28 september 2011, 11:57:19 »
Ik heb die zure denk ik nog nooit gegeten. Ik heb meestal Euroshopper augurken, en dit zijn Euroshopper gornicons. Aan de andere kant zou ik zure mogelijk zelf iets bij kunnen zoeten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4075 Gepost op: 28 september 2011, 15:45:34 »
Ik heb die mini's wel een keer gezien, bij een Turkse supermarkt, maar dat was niet dit jaar en ik weet ook niet meer in welke super het was dus veel heb je er niet aan. Ik zal het zo eens aan mijn moeder vragen, die heeft wel eens augurkjes ingemaakt.

Ik koop eigenlijk altijd zuur, ik vind die zoet-zure echt niet lekker dus misschien is het inderdaad wel een oplossing om voortaan zure te kopen (en evt. bij te zoeten).

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4076 Gepost op: 28 september 2011, 17:20:07 »
Mijn collega zweert bij de reuzepot augurken van de AH.

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #4077 Gepost op: 28 september 2011, 19:16:54 »
Mijn collega zweert bij de reuzepot augurken van de AH.

Daar heb ik er een paar jaar geleden enorm veel van weggewerkt. Het leverde zulke mooie voorraadpotten op, waar ik nog steeds veel plezier van heb.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4078 Gepost op: 28 september 2011, 20:57:45 »
Kook/chilideceptie:
Na de sportschool langs de winkel gaan, is niet handig, want dan vergeet je dus de kaneel. Dan toch maar een kaneelstokje gebruiken, maar dat ben ik dus ook vergeten toe te voegen, net als de oregano  :-[
En ik had een pepertje uit de vriezer gevist, geen idee wat het was, maar het leverde chili op die vooral naar pepertje smaakte. Druk aan het "blussen" geweest met suiker, veel room en tomatenblokjes.
De avocado lag al een week op de fruitschaal, voelde zacht, de pit zat los, maar toch was ie nog net niet rijp. Dat levert niet de fijnste guacamole op.
De maiskolf was gelukkig wel heel lekker.
Binnenkort maar eens op herhaling, maar morgen eerst de pan leeg eten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #4079 Gepost op: 29 september 2011, 10:30:01 »
En je weekt/ kookt je bonen wel in voldoende zout? (of natuurlijk uit blik, maar dan wordt er meestal niet bespaard op het zout)
Bonen nooit koken met zout. Altijd op het laatst!

Een worteltje in de chili zorgt voor de zoete noot. Lijkt me beter dan dat je er chilisaus in kapt. Waar is de kookpolitie als je ze nodig hebt?

Bij mij ging er ook altijd een blik tomaten in. En je moet de uien en de peper dus bakken tot het niet meer te harden is in de keuken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.