Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3980 Gepost op: 24 augustus 2011, 17:08:16 »
Bedoel je met die giftige stof fytinezuur? Die is niet giftig, maar kan, als je er teveel van binnenkrijgt, de opname van bepaalde mineralen remmen.
Fytinezuur verwijder je door te weken en hoe langer je weekt (wel met mate natuurlijk;), hoe meer er van verdwijnt. Je moet dan wel het weekwater meerdere keren verversen.

Je hoeft niet bang te zijn dat de goede stofjes verwijderen door het weken; het is juist het tegenovergestelde: door het weken gaan de bonen kiemen, waardoor er meer goede stoffen vrij komen.


De echt giftige stof die in ongekookte bonen voorkomt, gaat weg als je de bonen kookt (en niet door weken). Ik vermoed zelf dat het al na enkele minuten koken onschadelijk is, maar zeker als de bonen gaar zijn.
Edit: Wikipedia meldt het volgende: Lectinen in peulvructen worden na 15 minuten koken onschadelijk gemaakt.

Enne... welkom op het forum! Als je wilt, kun je hier wat meer over jezelf vertellen: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,10165.2400.html
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2011, 17:11:01 door Hizikigrrrl »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3981 Gepost op: 29 augustus 2011, 20:06:05 »
Nu we het er toch over hebben: de winkel verkoopt iets dat 'koek- en speculaaskruiden' heet, maar dat is onzin, want koek en speculaas smaken niet hetzelfde. Speculaaskruiden heb ik redelijk op orde, maar hoe maak ik daar koekkruiden van?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3982 Gepost op: 29 augustus 2011, 20:11:39 »
Bij koekkruiden moet ik denken aan bastognekoeken. Brr.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3983 Gepost op: 29 augustus 2011, 21:10:18 »
want koek en speculaas smaken niet hetzelfde.
Heb je het toevallig niet over kruidkoek?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3984 Gepost op: 29 augustus 2011, 21:26:26 »
Bij koekkruiden moet ik denken aan bastognekoeken. Brr.
Oh,  :kwijl: Bastognekoeken *niet kopen, niet kopen* zo'n pak vraagt er gewoon om om in één keer leeggegeten te worden.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3985 Gepost op: 29 augustus 2011, 21:35:37 »
want koek en speculaas smaken niet hetzelfde.
Heb je het toevallig niet over kruidkoek?
Wel. Niet over bastognekoeken (wat zijn immers bastognekoekkruiden?), hoewel die ook lekker zijn.
(Hee, Haantje, weet je wat ook lekker is? Chocoladetruffeltaart met bastognekoekenbodem :yummie:)
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3986 Gepost op: 29 augustus 2011, 21:56:18 »
want koek en speculaas smaken niet hetzelfde.
Heb je het toevallig niet over kruidkoek?
Wel. Niet over bastognekoeken (wat zijn immers bastognekoekkruiden?), hoewel die ook lekker zijn.
(Hee, Haantje, weet je wat ook lekker is? Chocoladetruffeltaart met bastognekoekenbodem :yummie:)
*kwijl-in-het-kwadraat* vertel es....
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3987 Gepost op: 29 augustus 2011, 22:01:12 »
Bastognekoeken hakselen of fijnslaan, mengen met gesmolten boter tot het een beetje bindt, in een springvorm-met-bakpapier-erin duwen en in de koelkast op laten stijven.
Slagroom stijfslaan met een beetje suiker en per 100 ml slagroom 100 gram chocola smelten; door elkaar spatelen, op je taartbodem gooien en een nachtje in de koelkast.

Heb ik dat niet al eens geschreven? Ja, dat heb ik.
This is between me and the vegetable!

Re: Kookvragen
« Reactie #3988 Gepost op: 29 augustus 2011, 22:32:01 »
Bastognekoeken hakselen of fijnslaan

In de koffiemolen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3989 Gepost op: 30 augustus 2011, 09:09:32 »
Nee, daar past nauwelijks één bastognekoek in.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3990 Gepost op: 01 september 2011, 15:12:45 »
De tuinkruiden staan er fleurig bij: peterselie, bieslook, citroenmelisse, saalbei (hoe heet dat ook al weer in het Nederlands?), oregano, nog iets waar ik de naam even van kwijt ben iets met een s... De basilicum is tanende, want in bloei.
Welke hiervan lenen zich goed om in te vriezen, zodat ik er in de herfst/winter ook nog lol van heb?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3991 Gepost op: 01 september 2011, 15:40:43 »
saalbei (hoe heet dat ook al weer in het Nederlands?)
Salie ?
Zo.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3992 Gepost op: 01 september 2011, 16:02:29 »
 ;D Dat is volgens mij die andere waar ik niet op kon komen.

Edit: Volgens wiki heb je gelijk. Bestaan er dan soms diverse soorten salie en heb ik er per ongeluk twee uitvoeringen van in mijn kruidenplantenbak?
« Laatst bewerkt op: 01 september 2011, 16:08:53 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re: Kookvragen
« Reactie #3993 Gepost op: 01 september 2011, 18:13:59 »
Ik heb begrepen dat je kruiden beter kunt gebruiken in potten of flessen met olie dan in te vriezen. De kruiden geven in 3-4 weken hun smaak af aan de olie. En van die olie kan je nog lang plezier hebben.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3994 Gepost op: 01 september 2011, 21:31:09 »
Ik heb begrepen dat je kruiden beter kunt gebruiken in potten of flessen met olie dan in te vriezen. De kruiden geven in 3-4 weken hun smaak af aan de olie. En van die olie kan je nog lang plezier hebben.

Hey! jij bent lang geweest!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3995 Gepost op: 02 september 2011, 14:42:13 »
Bastognekoeken hakselen of fijnslaan, mengen met gesmolten boter tot het een beetje bindt, in een springvorm-met-bakpapier-erin duwen en in de koelkast op laten stijven.
Slagroom stijfslaan met een beetje suiker en per 100 ml slagroom 100 gram chocola smelten; door elkaar spatelen, op je taartbodem gooien en een nachtje in de koelkast.

Heb ik dat niet al eens geschreven? Ja, dat heb ik.
Maar als je de gesmolten chocolade warm onder de slagroom mengt, slaat de slagroom weer neer, en als je de gesmolten chocolade laat afkoelen, wordt die terug hard? Hoe doe je dit dan? Ik heb wel ooit gelezen dat je de slagroom met de chocolade opwarmt tot de chocolade smelt, de hele massa laat afkoelen en dan alles opklopt, zou dat hetzelfde resultaat geven?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3996 Gepost op: 02 september 2011, 14:50:31 »
Dat is zo, als je de chocola echt flink heet verhit, maar gek genoeg smelt chocola bij zo'n 37 graden, maar stolt het pas bij 27 ofzo. Ik weet de precieze getallen niet, maar je kunt gesmolten chocola tot handwarm terugkoelen en dan is het nog steeds prima door de chocola te spatelen.
Je verliest wel wat lucht uit de slagroom, maar doordat je het geheel een nachtje in de koelkast laat staan, wordt het door de afgekoelde chocola toch echt heel stijf.

Echt, ik heb het best vaak gedaan. Het werkt.
This is between me and the vegetable!

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re: Kookvragen
« Reactie #3997 Gepost op: 02 september 2011, 20:55:14 »
Ik heb begrepen dat je kruiden beter kunt gebruiken in potten of flessen met olie dan in te vriezen. De kruiden geven in 3-4 weken hun smaak af aan de olie. En van die olie kan je nog lang plezier hebben.

Hey! jij bent lang geweest!

Lang geweest?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3998 Gepost op: 02 september 2011, 22:48:38 »
De tuinkruiden staan er fleurig bij: peterselie, bieslook, citroenmelisse, saalbei (hoe heet dat ook al weer in het Nederlands?), oregano, nog iets waar ik de naam even van kwijt ben iets met een s... De basilicum is tanende, want in bloei.
Welke hiervan lenen zich goed om in te vriezen, zodat ik er in de herfst/winter ook nog lol van heb?
Iemand nog een goeie tip?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3999 Gepost op: 03 september 2011, 00:20:06 »
Ik heb begrepen dat je kruiden beter kunt gebruiken in potten of flessen met olie dan in te vriezen. De kruiden geven in 3-4 weken hun smaak af aan de olie. En van die olie kan je nog lang plezier hebben.

Hey! jij bent lang geweest!

Lang geweest?

lang weggeweest, haha! ten minste, ik heb lang geen nieuwe berichtn van je gezien. Of ben ik gek aan 't worden?