Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3960 Gepost op: 02 augustus 2011, 19:08:13 »
Aha, vandaar dat mijn sliertjes soms vlug breken, weer iets bijgeleerd vandaag.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: Kookvragen
« Reactie #3961 Gepost op: 03 augustus 2011, 12:12:41 »
En dan is er nog een reden: je kunt met een pastamachine niet van dik naar heel dun, dat kan de machine niet aan, zelfs niet als het deeg al goed gekneed en soepel is. Het moet geleidelijk steeds een stukje dunner.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3962 Gepost op: 03 augustus 2011, 12:29:11 »
Ik doe meestal een of twee keer 1, idem 3 en idem 5. Gaat bij mij prima.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3963 Gepost op: 09 augustus 2011, 22:13:11 »
Waar koop ik touw om de koolrolletjes mee op te binden? De plaatselijke blokker en Hema hadden het niet, en de plaatselijke kookwinkel bleek niet meer te bestaan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3964 Gepost op: 09 augustus 2011, 22:50:14 »
Zoeken naar rolladetouw. Duikelman heeft het zeker, sommige Blokkers ook.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3965 Gepost op: 10 augustus 2011, 00:37:21 »
Ik dacht dat granola krokante muesli of cruesli was (ik kom het overal tegen op Amerikaanse blogs ed), maar nu kwam ik dit recept tegen en daarin zit oa krokante muesli, havervlokken en noten. Nu weet ik het niet meer?!?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3966 Gepost op: 10 augustus 2011, 01:04:10 »
Granola is vaak een mix van al die ingredienten. De krokante muesli zal in dit geval wel iets van tarwevlokken zijn?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3967 Gepost op: 12 augustus 2011, 07:19:02 »
Ik heb trek in geitenkaas met room, appels, peren en tijm uit de oven; en ik ken daar een heerlijke wijn bij.

Verder moet er dan nog gegeten worden, ik dacht in elk geval aan pasta.

Nou zijn er twee opties:

het kaas-bakje vooraf, en dan een hoofdmaaltijd bedenken. (Maar weer met wat geitenkaas, omdat de wijn er zo goed bij past? Andere/geen wijn? Alleen pasta met courgettes, want de kaas heb je al op?)

OF: kaasbakje gewoon bij de pasta, en er dan een groente bij. Maar die moet dan wel een beetje bite hebben, omdat het bakje dus vrij lievige smaken zijn, maar ook weer niet al te veel overheersen. Wie heeft een idee?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3968 Gepost op: 12 augustus 2011, 08:39:53 »
Andijvie, witlof, broccoli?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3969 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:06:37 »
Andijvie, witlof, broccoli?
Ik mag alleen de broccoli, maar die vind ik wat muf (dat typische kool-achtige) naast de appel en de geitenkaas. Nog andere suggesties (en dan liefst geen composiet)?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3970 Gepost op: 12 augustus 2011, 10:25:02 »
Peultjes/sugarsnaps? Worteltjes zijn ook wat zoet, dus dat complementeert misschien wel mooi (of wordt dat juist teveel zoet?)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3971 Gepost op: 12 augustus 2011, 11:36:47 »
Is een salade geen idee? Dat geeft dan wat bite. Zijn er dingen met bittere smaken die je wel mag? Want volgens mij is dat wat een beetje contrast geeft met het lievige. Ik zou namelijk niet zo snel voor het scherpe gaan ernaast. Of het noterige, want dat complementeert geit en appel weer te mooi. Je wil toch iets wat zich onderscheidt?

O, sla mag ook niet want dat is ook een composiet?

(kan er niet ergens analoog aan het smoelenboek een allergieenboek gemaakt worden, kunnen we naslaan wat mensen niet mogen voordat we met zinloze raad komen)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3972 Gepost op: 12 augustus 2011, 13:39:45 »
Is een salade geen idee? Dat geeft dan wat bite. Zijn er dingen met bittere smaken die je wel mag? Want volgens mij is dat wat een beetje contrast geeft met het lievige. Ik zou namelijk niet zo snel voor het scherpe gaan ernaast. Of het noterige, want dat complementeert geit en appel weer te mooi. Je wil toch iets wat zich onderscheidt?

O, sla mag ook niet want dat is ook een composiet?

(kan er niet ergens analoog aan het smoelenboek een allergieenboek gemaakt worden, kunnen we naslaan wat mensen niet mogen voordat we met zinloze raad komen)

Er is een 'bambi' is allergisch draad, maar ik mag 2/3 van de groentes wel, dus ik dacht dat het wel goedkwam. Ik denk dat ik dan inderdaad maar peultjes doe en wat veldsla voor de garnering.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3973 Gepost op: 12 augustus 2011, 13:41:47 »
Dat bakje klinkt erg lekker.
Mag je andijvie? Dat grillen en wat hazelnoten (als je die mag) erbij en knoflook?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3974 Gepost op: 12 augustus 2011, 14:23:26 »
Er is een 'bambi' is allergisch draad,
Van 8 pagina's...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3975 Gepost op: 12 augustus 2011, 16:55:33 »
Dat bakje klinkt erg lekker.
Mag je andijvie? Dat grillen en wat hazelnoten (als je die mag) erbij en knoflook?
Dat wordt dan alleen de knoflook ;)

Maar het bakje is lekker idd. Goed verwarmd mag ik het fruit wel. Het zijn peultjes en wat veldsla ter garnering geworden. Samen met de appel en de peer, en evt wat druiven bij het kaasje toe, moet dat het maar zijn voor vandaag.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3976 Gepost op: 12 augustus 2011, 16:56:23 »
Ok. Wat voor groene bladgroenten mag je ook al weer wel?
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3977 Gepost op: 15 augustus 2011, 17:11:55 »
Ik heb een vraag over ingemaakte citroenen. Ik heb die dingen al vaker zien liggen bij de groenteturk, maar nog nooit zelf gegeten. Ik denk dat ik ze wel lekker ga vinden, ik hou van zure dingen en citroenen en meestal ook van ingelegde dingen.
Maar hoe eet je dat? Alleen de schil, alleen het binnenste, sabbel je er alleen aan? En als een emmertje eenmaal is aangebroken, kan je dat net als augurken dan ook nog langer in de koelkast bewaren? Ik zie mezelf niet in 1x een emmer leegeten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3978 Gepost op: 15 augustus 2011, 20:32:45 »
Ik heb een vraag over ingemaakte citroenen. Ik heb die dingen al vaker zien liggen bij de groenteturk, maar nog nooit zelf gegeten. Ik denk dat ik ze wel lekker ga vinden, ik hou van zure dingen en citroenen en meestal ook van ingelegde dingen.
Maar hoe eet je dat? Alleen de schil, alleen het binnenste, sabbel je er alleen aan? En als een emmertje eenmaal is aangebroken, kan je dat net als augurken dan ook nog langer in de koelkast bewaren? Ik zie mezelf niet in 1x een emmer leegeten.

Ik maak ze tegenwoordig zelf, en die eet je in zn geheel. Ja idd net als augurken lang te bewaren. Die van de Turk daarvan kan het binnenste wat vezeliger zijn en dus wat minder aangenaam.
Ik heb hier wel een klein potje zelfgemaakte voor je, die moeten alleen nog ff 2 mnd rijpen. Volgens mij heb ik hier nog meer dingetjes voor jou, we moeten ff wat afspreken om thee te drinken ofzo.
,,,,فلافل

Offline Leintjecherubijntje

  • **
  • 44
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3979 Gepost op: 24 augustus 2011, 16:59:36 »
Een vraag over bonen van deze newbie hier:

Van de week heb ik adukibonen geweekt en gekookt. Door omstandigheden werd het weken ipv ca 10 uur zo'n 20 uur. De kooktijd werd hierdoor een stuk extra korter, dat had ik al wel onthouden ooit (hoewel ik het toch niet helemaal goed ingeschat had, dus het was alsnog snot :().

De vraagjes....

* Is langer weken en korter koken (minder gasverbruik oa) een optie ipv normaal weken en dan drie kwartier of langer koken? Of juist niet gezien die giftige stof in de bonen die je weg moet koken? Of verdwijnt die ook al door weken?

* En als dat idd een optie is; gooi je met lang weken niet alsnog veel goede stofjes weg, doordat die zo langzamerhand ook opgelost zijn in het water (mijn weekwater was bijvoorbeeld helemaal rood van die rode boontjes, en de bonen zelfs niet zo heel erg meer....).

Ze smaakten ook erg waterig, maar dat zal wel door het kapot koken komen. Wel zonde hoor, maar ik heb ze alsnog wel met smaak verorberd en verwerkt in iets anders lekkers.

Alvast bedankt voor bonentips!

groetjes,
Marjolein
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2011, 17:01:38 door Leintjecherubijntje »